Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Foutcode P1482: SIMTEC 70 of 71 ECU?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 december 2012 om 10:26 #17253864
Mijn Corsa C GSI uit 2001 geeft een foutcode P1482 Fan Relay 2 Signal Low / Open Circuit C-34. Nou heb ik het nodige gevonden op dit forum over deze foutcode. Ik wil alleen eerst eens kijken of dit misschien aan het relais zelf of aan een zekering (kan dit met deze foutcode?) ligt.
Als ik in de fusebox kijk dan zie ik dat er 3 relais geinstalleerd zijn voor de koelfan. K30A, K30B en K30D. K30C ontbreekt. Dit is relais nr. 2.Klopt het dat dit relais ontbreekt? En als dit klopt, waarom is deze niet geinstalleerd?
25 december 2012 om 19:31 #18087679Ligt aan het type Airco en koelsysteem..
kan aan alle 3 de relais liggen..
kan ook aan de koelvin liggen
kan ook aan de Eventuleel aanwezige koelmodule liggen.
willem
26 december 2012 om 09:20 #18087680@wim-v6 wrote:
Ligt aan het type Airco en koelsysteem..
kan aan alle 3 de relais liggen..
kan ook aan de koelvin liggen
kan ook aan de Eventuleel aanwezige koelmodule liggen.
willem
Je geeft aan dat het aan alle drie de relais kan liggen? Maar ook aan het ontbreken van het/een vierde relais? Mijn Corsa komt uit 2001 en is voorzien van een handmatige airconditioning. De koelfan slaat aan zodra het wijzertje van de koelvloeistoftemperatuurmeter iets over de 90 graden staat. Dus dat lijkt goed te werken, maar ik vermoed dat de koelfan in een aantal fases harde gaat blazen. Klopt dit? En wanneer zou de fan dan zijn “2de fase” ingaan?
17 februari 2013 om 12:08 #18087681Ik ben er inmiddels achter dat mijn relais configuratie klopt. Ik ben nu in TIS2000 aan het kijken of ik het probleem kan lokaliseren. Nou wordt ik in verwarring gebracht doordat ik in TIS2000 moet aangeven of beide fans op lage rpm draaien. Ik heb maar 1 fan (en geen plek voor een 2de).
Hoeveel fans hoor ik te hebben?
17 februari 2013 om 12:51 #18087682Een koelvin achter de radiateur en een aan de voorkant, voor de airco condensor.
18 februari 2013 om 06:34 #18087683Maar horen die zich beide hetzelfde te gedragen als ware het twee fans die voor de koeling van de motor zorgen?
18 februari 2013 om 07:50 #18087684@Douma wrote:
Ik ben er inmiddels achter dat mijn relais configuratie klopt. Ik ben nu in TIS2000 aan het kijken of ik het probleem kan lokaliseren. Nou wordt ik in verwarring gebracht doordat ik in TIS2000 moet aangeven of beide fans op lage rpm draaien. Ik heb maar 1 fan (en geen plek voor een 2de).
Hoeveel fans hoor ik te hebben?
Indien Airco: 2
Heb je geen Airco: dan slechts 1, in de motorruimte achter de radiator.
Bij Airco zit de tweede aan de voorkant tegen de airco radiator gemonteerd.En ja, dat systeem werkt met een aantal relais waardoor deze ventilatoren op 2 standen kunnen draaien.
Dit om overmatige motorkoeling te voorkomen als zowel de airco ventilator als de normale ventilator draait.Bij modellen zonder Airco wordt de ventilator trouwens rechtstreeks door de temperatuurschakelaar in de radiator geschakeld. Die hebben dus (voor zover ik weet) géén relais. Mogelijk wordt met die code de schakelaar zelf aangeduid?
18 februari 2013 om 17:28 #18087685Dank je voor de info. Ik zal een dezer dagen eens kijken of ik de airco fan kan lokaliseren.
25 november 2013 om 15:56 #18087686Inmiddels ben ik een stuk verder met het elimineren van eventuele oorzaken. Dit heb ik inmiddels gechecked:
– Bedrading tussen ECU en radiateurfan, OK.
– Relaiskast + werking alle 3 de relais, OK.
– Radiateurfan, OK
– Bedrading tussen relaiskast en aircofan, OK.
– Aircofan, OKEr is geen koelmodule aanwezig voor zover ik kan zien. De bedrading loopt van de relais rechtstreeks naar de aircofan. Als ik de airco inschakel dan gaan na ongeveer een minuut zowel de radiateurfan als de aircofan draaien.
De foutcode is er nog steeds en ik weet nu even niet wat ik verder nog zou moeten checken. Iemand ideeën?
26 november 2013 om 14:25 #18087687Ik heb een vermoeden wat de oorzaak kan zijn. Ik heb een X18XE1 blok in mijn Corsa liggen, maar de ECU is een SIMTEC 71. voor zover ik weet hoort de SIMTEC 71 bij het originele blok, een Z18XE en hoort mijn blok een SIMTEC 70 te hebben.
Kan dit de oorzaak zijn van de foutcode? Of zijn de SIMTEC 70 en 71 uitwisselbaar? En indien ik een SIMTEC 70 nodig heb, waar haal ik deze vandaan en hoe maak ik (of een bedrijf) deze passend voor mijn blok?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.