Foutcode P1482: SIMTEC 70 of 71 ECU?

Forumindex Forums Modellen Corsa Foutcode P1482: SIMTEC 70 of 71 ECU?

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17253864
    Douma
      Lid sinds:
      8 December 2012

      Mijn Corsa C GSI uit 2001 geeft een foutcode P1482 Fan Relay 2 Signal Low / Open Circuit C-34. Nou heb ik het nodige gevonden op dit forum over deze foutcode. Ik wil alleen eerst eens kijken of dit misschien aan het relais zelf of aan een zekering (kan dit met deze foutcode?) ligt.
      Als ik in de fusebox kijk dan zie ik dat er 3 relais geinstalleerd zijn voor de koelfan. K30A, K30B en K30D. K30C ontbreekt. Dit is relais nr. 2.

      Klopt het dat dit relais ontbreekt? En als dit klopt, waarom is deze niet geinstalleerd?

      #18087679
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Ligt aan het type Airco en koelsysteem..

        kan aan alle 3 de relais liggen..

        kan ook aan de koelvin liggen

        kan ook aan de Eventuleel aanwezige koelmodule liggen.

        willem

        #18087680
        Douma
          Lid sinds:
          8 December 2012

          @wim-v6 wrote:

          Ligt aan het type Airco en koelsysteem..

          kan aan alle 3 de relais liggen..

          kan ook aan de koelvin liggen

          kan ook aan de Eventuleel aanwezige koelmodule liggen.

          willem

          Je geeft aan dat het aan alle drie de relais kan liggen? Maar ook aan het ontbreken van het/een vierde relais? Mijn Corsa komt uit 2001 en is voorzien van een handmatige airconditioning. De koelfan slaat aan zodra het wijzertje van de koelvloeistoftemperatuurmeter iets over de 90 graden staat. Dus dat lijkt goed te werken, maar ik vermoed dat de koelfan in een aantal fases harde gaat blazen. Klopt dit? En wanneer zou de fan dan zijn “2de fase” ingaan?

          #18087681
          Douma
            Lid sinds:
            8 December 2012

            Ik ben er inmiddels achter dat mijn relais configuratie klopt. Ik ben nu in TIS2000 aan het kijken of ik het probleem kan lokaliseren. Nou wordt ik in verwarring gebracht doordat ik in TIS2000 moet aangeven of beide fans op lage rpm draaien. Ik heb maar 1 fan (en geen plek voor een 2de).

            Hoeveel fans hoor ik te hebben?

            #18087682
            ries e
              Lid sinds:
              23 December 2011

              Een koelvin achter de radiateur en een aan de voorkant, voor de airco condensor.

              #18087683
              Douma
                Lid sinds:
                8 December 2012

                Maar horen die zich beide hetzelfde te gedragen als ware het twee fans die voor de koeling van de motor zorgen?

                #18087684
                McKaamos
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 December 2009

                  @Douma wrote:

                  Ik ben er inmiddels achter dat mijn relais configuratie klopt. Ik ben nu in TIS2000 aan het kijken of ik het probleem kan lokaliseren. Nou wordt ik in verwarring gebracht doordat ik in TIS2000 moet aangeven of beide fans op lage rpm draaien. Ik heb maar 1 fan (en geen plek voor een 2de).

                  Hoeveel fans hoor ik te hebben?

                  Indien Airco: 2
                  Heb je geen Airco: dan slechts 1, in de motorruimte achter de radiator.
                  Bij Airco zit de tweede aan de voorkant tegen de airco radiator gemonteerd.

                  En ja, dat systeem werkt met een aantal relais waardoor deze ventilatoren op 2 standen kunnen draaien.
                  Dit om overmatige motorkoeling te voorkomen als zowel de airco ventilator als de normale ventilator draait.

                  Bij modellen zonder Airco wordt de ventilator trouwens rechtstreeks door de temperatuurschakelaar in de radiator geschakeld. Die hebben dus (voor zover ik weet) géén relais. Mogelijk wordt met die code de schakelaar zelf aangeduid?

                  #18087685
                  Douma
                    Lid sinds:
                    8 December 2012

                    Dank je voor de info. Ik zal een dezer dagen eens kijken of ik de airco fan kan lokaliseren.

                    #18087686
                    Douma
                      Lid sinds:
                      8 December 2012

                      Inmiddels ben ik een stuk verder met het elimineren van eventuele oorzaken. Dit heb ik inmiddels gechecked:

                      – Bedrading tussen ECU en radiateurfan, OK.
                      – Relaiskast + werking alle 3 de relais, OK.
                      – Radiateurfan, OK
                      – Bedrading tussen relaiskast en aircofan, OK.
                      – Aircofan, OK

                      Er is geen koelmodule aanwezig voor zover ik kan zien. De bedrading loopt van de relais rechtstreeks naar de aircofan. Als ik de airco inschakel dan gaan na ongeveer een minuut zowel de radiateurfan als de aircofan draaien.

                      De foutcode is er nog steeds en ik weet nu even niet wat ik verder nog zou moeten checken. Iemand ideeën?

                      #18087687
                      Douma
                        Lid sinds:
                        8 December 2012

                        Ik heb een vermoeden wat de oorzaak kan zijn. Ik heb een X18XE1 blok in mijn Corsa liggen, maar de ECU is een SIMTEC 71. voor zover ik weet hoort de SIMTEC 71 bij het originele blok, een Z18XE en hoort mijn blok een SIMTEC 70 te hebben.

                        Kan dit de oorzaak zijn van de foutcode? Of zijn de SIMTEC 70 en 71 uitwisselbaar? En indien ik een SIMTEC 70 nodig heb, waar haal ik deze vandaan en hoe maak ik (of een bedrijf) deze passend voor mijn blok?

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.