Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa B ’94; Startmotor draait wel, motor slaat niet aan
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 december 2012 om 13:37 #17253415
Hallo iedereen,
Onlangs de oude Corsa B 1.4 van mijn ouders gekregen waar ik sinds lange tijd in gereden heb. Sinds kort heeft hij echter een probleem.
Enkele weken geleden kreeg de motor moeite met starten. Bij draaien van de contactsleutel draaide de startmotor gewoon netjes, maar duurde het daadwerkelijk aanslaan van de motor vrij lang. Eerst gromde de motor een paar keer, na enige tijd sloeg hij uiteindelijk echt aan en reed hij verder prima.
Als de motor warm was had hij er (vrijwel) geen problemen mee.Dit probleem is gegroeid (duurde steeds langer voor de motor aansloeg), tot op het punt van nu. Nu slaat hij helemaal niet aan (zelfs na ca. 2 minuten op de startmotor).
Ik heb nu de tip gekregen van een kennis (die deze auto altijd serviced/apk’d) om de verdeler kap schoon te maken gevolgd. Hij was niet echt vies, wel heb ik wat donkere oxidatie van de contactjes geveegd/gekrabd. Ik ben niet echt overtuigd dat dit het probleem is/was.
Omdat de accu nu erg leeg is, vind ik het niet raar dat de motor niet start (de startmotor draait nog met moeite). Ik ga vanavond een acculader lenen en de accu opladen om te kijken of hij hiermee kan starten. Wil het ook eerst even met startkabels proberen als ik hiervoor iemand kan charteren.
Hebben jullie nog dingen die jullie adviseren om te bekijken?
Wat ik al ondervonden heb:
– Brandstoftoevoer lijkt in orde (ruik benzine geur na poging tot starten en als hij loopt geen problemen)
– Accu is redelijk nieuw (kon ook prima 2 minuten starten, dus lijkt me nog voldoende sterk)
– Heb nog niet gecontroleerd of de toerenteller oploopt bij starten (heb ik een aantal keer gezien op fora)
– “Hall sensor stuk” heb ik een paar keer gelezen. Echter zegt de kennis dat dit juist problemen zou veroorzaken als de motor warmer is.Enkele foto’s:
6 december 2012 om 15:19 #18081962Even checken of je bougies vonken. Bougies eruit draaien, in de bougiekabel drukken en op het uitlaatspruitstuk houden of iets dergelijks. Iemand anders laten starten en kijken of ie mooi helder blauw vonkt. Kan heel goed de hallsensor zijn, dat zie je dan gauw genoeg.
8 december 2012 om 06:26 #18081963damm dat ding kan wel een beurtje gebruiken?
Wanneer zijn er zaken vervangen zoals bougies, verdelerkap, rotor, klepdeksel pakking vanwege het zweten bij het kleppendeksel..
olie, brandstoffilter etcWil je er nog een tijdje in sturen, beetje geld investeren
En maak het eens schoon onder de kap..
Zo kun je niet werken aan een motor
31 december 2012 om 13:09 #18081964Na een lange tijd toch maar even updaten wat er gebeurt is. :)
Bedankt voor de reacties allen. Het bleek echter wel de verdelerkap/rotor te zijn.
Ik had de contacten wel schoongemaakt,maar de rotor was al ‘kapot gevonkt’. Met een nieuwe (gebruikte) rotor sloeg de motor gelijk aan. Heb zojuist de rotor en verdelerkap allebei vervangen voor nieuwe versies. De auto loopt weer prachtig als voorheen.Investering: een paar tientjes materiaal, enig uitzoekwerk, en 10 minuten om de nieuwe onderdelen te monteren.
Nogmaals bedankt!
Laatste vraagje: Motor schoonmaken, daar heb je wel een puntje Corsaboy. Kan dat gewoon met sopje warm water?
2 januari 2013 om 20:24 #18081965 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.