Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › b vectra kwaal???
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 november 2012 om 22:48 #17253265AnoniemLid sinds:
1 January 1970de vraag is is dit n typisch vectra b kwaaltje
of heb ik weer eens wat byzonders???onlangs de winterwielen der weer onder gezet
en nu had ik op de achteras 2 bouten die ik met losdraaien afbrakdit geintje had ik al 2 keer eerder gehad
bij een wielen wisseleerste x rechts achter 1originele bout die afbrak
2e x was toen ik nieuwe banen op de opc,s liet monterenweer rechts achter waar 1 originele bout afbrak tijdens t losdraaien
nu de laatste keer
links achter zelfs 2 bouten naar de malle moeren1 originele
en 1 slotboutdus t ligt niet enkel aan de kwaliteit van de originele bouten??
ik heb door de jaren heen al van heel veel auto,s
nog veel meer wielen gewisseld
en dit bij n andere auto nog nooit meegemaakt
dus dat het aan mij ligt ????
lijkt mij wat gekmeer mensen dit fenomeen meegemaakt hebben???
:hmmz :hmmz29 november 2012 om 23:32 #18079651je bent niet de enigste.
corsaforever had hier ook al last van met de vectra. :hmmz30 november 2012 om 00:28 #18079652Moet eerlijk bekennen: heb nu reeds 4 Vectra’s gehad, minstens 10 keer per auto velgen gewisseld en heb hier nog nooit last van gehad… :hmmz
30 november 2012 om 07:04 #18079653Ik heb hier ook nog nooit last van gehad ook op mijn werk niet.
1 keer een vectra c gehad waar er 2 gebroken waren maar dat lag aan die fijne VOD.Verder van toyota knappen de tapeinden vaak af. Heb ze ook op voorraad liggen hier.
Hoe zetje de wielen vast. smeer je vet op de bouten??
30 november 2012 om 07:25 #18079654Heb er gelukkig nooit last van gehad, heb twee vectra b’s nu en winterbanden gaan er probleem loos op.
Ik maak wel altijd de bouten schoon en geef ze dan een beetje vet, zo gaan ze er soepel in en uit. En niet te vast, gewoon handvast met de kruissleutel zeg maar.30 november 2012 om 09:54 #18079655nooit last van gehad
maar hoe zet je ze vast?
ik doe er altijd een klein likje vet tussen tegen het roesten en dan gewoon met moment sleutel op 110nmik heb wel 1x gehad dat de flens van mijn velg op de naaf was vast geroest
met een plankje ertussen en een vuisthamer er af moeten rammelen.30 november 2012 om 10:19 #18079656Dat is dus het probleem. Wielbouten droog monteren!!
Door het vet kan de bout te strak aan getrokken worden.Bout en bout gat moet wel schoon zijn van roest.
30 november 2012 om 10:25 #18079657met een moment sleutel te strak aantrekken :hmmz
30 november 2012 om 10:43 #18079658@sw_reijnders wrote:
met een moment sleutel te strak aantrekken :hmmz
ja is een heel technisch verhaal.
Voordat je de 120nm haalt ben je jou velg aan het indrukken. dat is normaal om een voorspanning te krijgen wat er voor zorgt dat de bout niet los komt.Gebruik je nu dus vet, dan kan de bout er dieper in voor dat de grens van 120nm weerstand gehaald wordt.
Hier door komt er een te grote stres op het wiel en de bout te staan.
Met als gevolg dat of het schroefdraad dol draait. (fiat)
Of de bout aan het torderen bent.Draai je bij het wisselen van de wielen de bout weer los knapt hij af.
je zal dan altijd zien dat het geen wat in de naaf zit los zit. Niet dat het restant vast in de naaf zit.30 november 2012 om 14:04 #18079659Ja idd, bout alleen schoonmaken en kruislings aantrekken en natrekken met momentsleutel, heb er nooi last van gehad, wel dat de bandenboer vergeten was mn bouten na te trekken en dat er een wiel los zat..
Gr. Arjan
30 november 2012 om 14:14 #18079660ik smeer ook telkens kopervet op het uiteinde van de bout in in de 12 jaar dat ik de wielen wissel van de wagen nog nooit last gekregen van geknakte bouten.
Maar meestal gebruik ik een bout ook niet vaker dan 4 keer dan steek ik nieuwe erin kwestie de metaalmoeheid tegen te gaan je heeft zowieso een rekkracht aan de bout door het aanspannen van de wielen en hier kunnen ze ook door knakken door het te vaak uit en indraaien.
Greets blue
1 december 2012 om 00:00 #180796611 bout gebroken, en inderdaad zat de rest vrij los, kon er zo uit..
nooit vet gebruikt, of ander smeermiddeld gebruikt overigens.
Willem
1 december 2012 om 12:27 #18079662AnoniemLid sinds:
1 January 1970tjah ik gebruik eigelijk nooit vet bij
wielbouten /moeren
zet ze ook niet idioot vastvremde is dat ik dit nog nooit eerder meegemaakt heb
en heb al heeeel veel auto,s gehadstomme is dat het ook alleen op de achteras gebeurd????????????
nu al 4 bouten door de jaren heen????maar ben dus niet de enigste
heeft dus mischientoch iets met de vectra b te makenheb ook altijd wel auto,s gehad die meer potentie haden dan deze vec
bovendien gebeurd het op de niet aangedreven as ;)
blijf t vreemd vinden
ga voor de zomer wielen der weer onderkomen wel
een set nieuwe bouten halenmaar blijft n vreemd verhaal :thumbdown :hmmz
1 december 2012 om 12:29 #18079663AnoniemLid sinds:
1 January 1970@arjontje wrote:
Dat is dus het probleem. Wielbouten droog monteren!!
das t veemde ik gebruik nooit vet
voor wielbouten ;)Door het vet kan de bout te strak aan getrokken worden.
Bout en bout gat moet wel schoon zijn van roest.
1 december 2012 om 15:44 #18079664@louwe 16 klepper wrote:
@arjontje wrote:
Dat is dus het probleem. Wielbouten droog monteren!!
das t veemde ik gebruik nooit vet
voor wielbouten ;)
Door het vet kan de bout te strak aan getrokken worden.
Bout en bout gat moet wel schoon zijn van roest.
@louwe 16 klepper wrote:
de vraag is is dit n typisch vectra b kwaaltje
of heb ik weer eens wat byzonders???onlangs de winterwielen der weer onder gezet
en nu had ik op de achteras 2 bouten die ik met losdraaien afbrakdit geintje had ik al 2 keer eerder gehad
bij een wielen wisseleerste x rechts achter 1originele bout die afbrak
2e x was toen ik nieuwe banen op de opc,s liet monterenweer rechts achter waar 1 originele bout afbrak tijdens t losdraaien
nu de laatste keer
links achter zelfs 2 bouten naar de malle moeren1 originele
en 1 slotboutdus t ligt niet enkel aan de kwaliteit van de originele bouten??
ik heb door de jaren heen al van heel veel auto,s
nog veel meer wielen gewisseld
en dit bij n andere auto nog nooit meegemaakt
dus dat het aan mij ligt ????
lijkt mij wat gekmeer mensen dit fenomeen meegemaakt hebben???
:hmmz :hmmz@louwe 16 klepper wrote:
@arjontje wrote:
Dat is dus het probleem. Wielbouten droog monteren!!
das t veemde ik gebruik nooit vet
voor wielbouten ;)Door het vet kan de bout te strak aan getrokken worden.
Bout en bout gat moet wel schoon zijn van roest.
Nog nooit meegemaakt,draai ze zelf altijd handvast.
2 december 2012 om 12:16 #18079665@louwe 16 klepper wrote:
@arjontje wrote:
Dat is dus het probleem. Wielbouten droog monteren!!
das t veemde ik gebruik nooit vet
voor wielbouten ;)Door het vet kan de bout te strak aan getrokken worden.
Bout en bout gat moet wel schoon zijn van roest.
Oke dan vind ik het wel vaag. :s
2 december 2012 om 13:44 #18079666AnoniemLid sinds:
1 January 1970@arjontje wrote:
@louwe 16 klepper wrote:
@arjontje wrote:
Dat is dus het probleem. Wielbouten droog monteren!!
das t veemde ik gebruik nooit vet
voor wielbouten ;)Door het vet kan de bout te strak aan getrokken worden.
Bout en bout gat moet wel schoon zijn van roest.
Oke dan vind ik het wel vaag. :s
Nou anders ik wel
Vandaar dit topic :shock: ;)2 december 2012 om 14:35 #18079667@louwe 16 klepper wrote:
tjah ik gebruik eigelijk nooit vet bij
wielbouten /moeren
zet ze ook niet idioot vastvremde is dat ik dit nog nooit eerder meegemaakt heb
en heb al heeeel veel auto,s gehadstomme is dat het ook alleen op de achteras gebeurd????????????
nu al 4 bouten door de jaren heen????maar ben dus niet de enigste
heeft dus mischientoch iets met de vectra b te makenheb ook altijd wel auto,s gehad die meer potentie haden dan deze vec
bovendien gebeurd het op de niet aangedreven as ;)
blijf t vreemd vinden
ga voor de zomer wielen der weer onderkomen wel
een set nieuwe bouten halenmaar blijft n vreemd verhaal :thumbdown :hmmz
Enige wat zou kunnen als je je wiel monteerd heb je dan veel speling op het wiel tov de as dus dat de asdiameter waar die op moet komen iets lager is dan deze van de velg.
Dan zou ik zeggen mocht dit zo zijn dat je met metaalmoeheid zit hierdoor.
Als de as van het achterwiel teveel scheelt met deze van de velg zullen de bouten veel te verduren krijgen tijdens het rijden door plassen en putten.
Voelen zal je het vaak niet tijdens het rijden want de velg is centraal getroken door je moer mischien een kleine hobbeling die je gewaar zou kunn zijn meer niet.
Of ze worden niet kruislinks aangetrokken zodat de spanning om iedere bout verschilt hier kan je ook metaalmoeiheid door krijgen bij het wissellen van velgen.Om nog zekerder te zijn van je zaak wissel je vaak de wielen laat ons zeggen meer dan 4 keer op een jaar?
Meestal zal als je als naar de bandenboer gaat hij de bouten nakijken als hij die wisseld en nieuwe steken indien nodig.
Je kan meestal al optisch zien of de bout volgende keer zal breken die zal lichter gekleurd staan net waar die uit de as komt dan zit je al met slechte bouten en gaan die breken bij het lossen of zelf op moment trekken .nu ik heb op mijn b nog geen enkele bout kapotgetrokken maar reed ook al van dag 4 met ander velgen dus kan het zijn dat deze van opel niet goed zijn.
En bij het wissellen van velgen gaan ze zowieso na de 4 de maal in de metaalbak om weg te voeren. dan rijd ik toch met een gerust hartje rond.greets blue
2 december 2012 om 15:35 #18079668AnoniemLid sinds:
1 January 1970Zomers rijd ik op 17″ opc,s. Geen imitatie maar origineel opel
Dus naafgat ook origineelZwinters zitten de originele lichtmetalo.s der onder
Met winter bandenDus ook geen probleem met t naafgat
Kruislings vastzetten doe ik ook zo t hoort
Eerst handvast alle 5 daarna op momentOm de 4x nieuwe bouten plaatsen vind ik
Wel wat ver gaan is de kwaliteit dan zo slecht gewordenIk heb ook auto.s die wel een x zo oud zijn als de vectra
Daar zitten de originele bouten nog steeds pro bleemlooz inNu ist wel zo dat n set nieuwe bouten nog niet de wereld kostten
Maar voor n set goede slotbouten is dat n ander verhaalBlijft n kwalijke zaak dat het nodig zou zijn om elke 2 jaar er n set nieuwe bouten in moet
Om dit te voorkomen :hmmz :hmmz2 december 2012 om 15:41 #18079669Bij mij zitten ook nog steeds de originele bouten erin hoor. Je moet gewoon zien dat ze geen sporen van metaalmoeheid vertonen voor je ze erin steekt, je ze kruislings aandraait en niet te veel kracht erop zet.
Grtz Seth
2 december 2012 om 16:40 #18079670@louwe 16 klepper wrote:
Zomers rijd ik op 17″ opc,s. Geen imitatie maar origineel opel
Dus naafgat ook origineelZwinters zitten de originele lichtmetalo.s der onder
Met winter bandenDus ook geen probleem met t naafgat
Kruislings vastzetten doe ik ook zo t hoort
Eerst handvast alle 5 daarna op momentOm de 4x nieuwe bouten plaatsen vind ik
Wel wat ver gaan is de kwaliteit dan zo slecht gewordenIk heb ook auto.s die wel een x zo oud zijn als de vectra
Daar zitten de originele bouten nog steeds pro bleemlooz inNu ist wel zo dat n set nieuwe bouten nog niet de wereld kostten
Maar voor n set goede slotbouten is dat n ander verhaalBlijft n kwalijke zaak dat het nodig zou zijn om elke 2 jaar er n set nieuwe bouten in moet
Om dit te voorkomen :hmmz :hmmzJe zou er raar van kijken goe overal de kwaliteit achteruitgaat en kwaniteit belangrijker word zie maar enkel en alleen naar de nieuwe wagens tegenover de oude met nieuwe wagens scheelt veel vaker iets dan met eentje die al 10 tal jaren oud is.
Bij het maken kijken ze nu eenmaal enkel naar het goeikoopste onderdeel, voor hun de klant darintegen zullen ze niet melden dat de kwaliteit lager is enkel proberen uit garantie te houden en verzwijgen dat het vaak voorkomt.zafira’s van 2008 hebben meestal de kwaal dat de starter binneninbreekt de onze had het net na 2.5 jaar dus de volle pot dokken als ze daar al niet naar kijken zullen andere dingen als bouten ook wel zo zijn goedkoper en minder goe andere legering enz daarmee dat ik ze na 4 maal vernieuw geen risico meer zou niet graag op 3 wielen rijden aan 120 per uur .Greets blue
5 december 2012 om 11:29 #18079671Dat 4x keer vervangen vind ik wel heel veel en onnodig.
Bij de Corsa wissel ik regelmatig de wielen (straat naar race en terug) en heb er nooit problemen mee.
Met regelmatig moet je dan denken aan zo’n 20 keer per jaar.5 december 2012 om 16:07 #18079672AnoniemLid sinds:
1 January 1970Inderdaad ik blijf t vreemd vinden
En waarom gebeurd t voor niet???
Maar kan me zo ook niets voorstellen wat dan de oorzaak van dit fenomeen kan zijnAls t andersom was dus de voorste bouten ipv achtr
Kon je der nog aandenken dat het met temperatuurs wisseling te maken kon hebbenImmers wordt de voornaaf warmer dan achter als je veel stevig remt
Blijft vaag
anyway gooie der met de zomer wielen
Wel n nieuw setje bouten tegen aanDan maar es zien of dat ook inverieure kwaliteit is
Of dat t toch n b vectra probleem is????Mischien wel met uitlijning van achteras te maken??
Hoewel dat ook pas n jaar geleden is gebeurd??11 december 2012 om 12:18 #18079673Heb trouwens wel bij de Corsa D van me pa wel dat de voorbouten echt tevast zitten.
Om ze los te draaien moet ik vol gewicht op de ratel zetten…..16 december 2012 om 16:13 #18079674ik denk niet dat het een kwaaltje is van de B vectra, ik denk eerder foutieve montage..
het is meestal het beste dat je kopervet op de bouten doet, vooral met dit klote weer.
al die pekel is funest voor je auto, en al helemaal bij de wielen..
neem bijvoorbeeld de alu ventieldopjes. beetje water en of pekel? kun je nieuwe ventielen erin zetten! krijg je niet meer normaal los..
ook wielbouten kunnen nat en vies worden, dus het staal is sneller broos of het draad is vuil!
vaak zelf genoeg meegemaakt met VAG auto,s, allemaal GEEN vet ertussen en de wielen vaak ranzig..
owja alle wielbouten van opel zij vrijwel het zelfde, zit soms alleen verschil tussen lengtes als ik het goed heb.
dus het ligt niet alleen aan de B vectra.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.