Forumindex › Forums › Modellen › Manta › koude start problemen + langzaam warm
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 november 2012 om 08:12 #17253086
Beste mantaliefhebbers,
Ik heb een manta B1 uit 1976 (1.9S) automaat.
Bij koude start blijft de auto niet lopen. Hij start prima, echter na een seconde of 10 begint ie steeds meer te ‘pruttelen’ en vervolgens slaat ie af als ik geen gas bij geef.
Is dit een afstelling in de carburateur? Wat kan ik hieraan doen?
Daarnaast, ik denk dat ik wel 30 km moet rijden voordat de motor op de juiste temperatuur is.
Nu is het volgens mij zo dat de ventilator altijd draait als de motor draait, maar ik vind het wel erg lang duren.Heeft iemand hier een verklaring/oplossing voor?
Bedankt!
24 november 2012 om 17:04 #18077231mogelijk de thermostaat stuk. Merk je ook dat je de lucht uit je kachel niet zo warm is?
24 november 2012 om 18:25 #18077232Ik veronderstel ook dat je thermostaat er aan is.
Maar dat heeft weinig te maken met je koudstart. De 19S heeft een automatische choke, en die durft wel eens haperen.
Maar is wel af te stellen. Ik dacht dat de 19S een Zenith carburator heeft. (Als je auto nog origineel is)
De uitleg om je choke af te stellen is wel wat omslachtig, ik ben er mee opgegroeid. Verder: je hebt een automaatbak:
eens je gestart hebt, valt hij dan stil als je hem in “D” zet? Of ook gewoon als je in “P” blijft staan?25 november 2012 om 08:54 #18077233Bedankt voor jullie reacties.
De auto is nog helemaal origineel.
Als ik koud start en zet hem in de D kan ik er prima mee rijden en valt hij niet stil.
Hij slaat enkel af als ik koud start en vervolgens stationair in de P laat lopen.edit: De kachel lijkt wel goed warm te worden.
Ik heb wel eens gehoord over verschillende typen sensoren op de thermostaat. (witte en zwarten)
Klopt het dat er meerdere typen in omloop zijn?Ik heb er een witte op zitten. Klopt dit? Is dit misschien het probleem ?
bedankt weer!
25 november 2012 om 14:55 #18077234Die sensor op je thermostaathuis geeft signaal door naar je temperatuurmeter op je dashboard.
Heeft geen invloed op je motorgedrag. Verder: die oude opels met automatische shoke moet je
eerst eventjes plankgas geven voor je start, dit om je chokeklep te activeren.
Als je wilt mail ik je de afstelling wel door,en hoe je die thermostaat wisselt. Je stuurt maar een pm’ke met je mailadres.23 december 2012 om 13:07 #18077235Volgens mij heb ik een vraag verkeerd begrepen:
De auto slaat bij koude start ook af als ik hem in de D zet en op de handrem hou.
Hij blijft wel lopen als ik direct wegrij, echter merk je dan dat ie moeilijk loopt alsof hij te weinig benzine krijgt. Pas als ie warmer wordt gaat ie mooi lopen.Thermostaat ga ik later deze week vervangen denk ik, maar het lijkt mij inderdaad ook onwaarschijnlijk dat dit de koude start problemen veroorzaakt.
Zou ik ergens een afstelling kunnen veranderen of wat zijn de mogelijkheden ?
Bedankt!
23 december 2012 om 17:58 #18077236@H-400 wrote:
Die sensor op je thermostaathuis geeft signaal door naar je temperatuurmeter op je dashboard.
Heeft geen invloed op je motorgedrag. Verder: die oude opels met automatische shoke moet je
eerst eventjes plankgas geven voor je start, dit om je chokeklep te activeren.
Als je wilt mail ik je de afstelling wel door,en hoe je die thermostaat wisselt. Je stuurt maar een pm’ke met je mailadres.domme vraag misschien, maar moet dit met het contact al aan? ik vermoed van wel he?
23 december 2012 om 19:12 #18077237@creuz: is geen domme vraag, ik ben dankzij m’n leeftijd (Pfff, die 5 nadert) deze carbu’s niet vergeten.
Tenzij ik alzheimer krijg.
De doos die op je carburator zit met Bi-metaal om je automatische choke te activeren is elektrisch gestuurd (en sommige
auto’s via de warmte van je koelmengsel) maar het Bi-metaal zal pas opwarmen na het inschakelen van het contact.
Maar op de korte tijdspanne tussen het inschakelen van je ontsteking en/al dan niet het intrappen van je gaspedaal
heeft geen invloed op het aanzetten van je automatische choke.
Gewoon net voor of net na het contact maar voor het starten efkes dat gaspedaal intrappen!26 december 2012 om 15:18 #18077239@H-400 wrote:
maar het Bi-metaal zal pas opwarmen na het inschakelen van het contact.
Maar op de korte tijdspanne tussen het inschakelen van je ontsteking en/al dan niet het intrappen van je gaspedaal
heeft geen invloed op het aanzetten van je automatische choke.
Gewoon net voor of net na het contact maar voor het starten efkes dat gaspedaal intrappen!deze passage kan ik niet volgen…
eens geprobeerd, met of zonder contact, er gebeurt niets opmerkelijks…
26 december 2012 om 20:11 #18077238Hey Cruez,
das wat ik bedoel, met of zonder contact zal je met koude motor je automatische choke aan zetten als ge
uw gaspedaal efkes in trapt. (als de boel werkt zoals’t moet…) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.