Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Wat nou weer?? GRR!!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 november 2012 om 23:48 #17253021
Net klaar met de grote ombouw en zit nu met een motorisch probleempje…zucht…. :swear
Motor loopt als een zonnetje, perfect, stationair stabiel, klinkt goed, heeft kracht, warmt mooi op, totdat…. hij boven ongeveer 3000 à 4000 toeren komt. Dan is alle power weg en valt hij vrijwel volledig dood. Nou komt hij heel kort wel hoger in toeren, het is vooral bij wat langer doorgassen of gelijk weer na het schakelen ineens ‘weg’ En zonder belasting komt hij wel prima op toeren, het is enkel tijdens het rijden…. Dus ik dacht gelijk aan benzinefilter omdat die wel weer aan vervanging toe was. Klopte ook, want het was net een rammelaar. Binnenwerk hing los en was goed vuil inmiddels. Nieuwe er op, maar maakt niks uit.
Omdat ik het toch had liggen nog even wat andere meuk er op getest:
-Complete rotor met hallgever, verdelerkap, bougiekabels.
-Krukas sensorHeb toch heilig het idee dat er boven dat toerental geen benzine meer is, zit nieuwe tank op, maar vlak na de ombouw heeft hij voor zover ik me herinner wel gewoon goed tot in de hoge toeren gelopen. Hoewel het toen al wel een heel klein beetje af en toe leek en het lijkt ook wel erger te worden.
Warm of koud maakt niks uit ook trouwens….
Nou is het misschien het makkelijkst om de benzinedruk te monitoren, alleen heb geen drukmeter…
Wat raden jullie aan als volgende stap? :wtf
23 november 2012 om 06:32 #18076653Zit je toevoer en retour niet omgedraait? Krijg je ook hele rare dingen van. En je zal echt niet de 1e zijn die dat foutje maakt. En ook ZEKER niet de laatste.
Als die echt geen benzine krijgt dan smoort die hem, ook in lage toerentallen. Die daily NE van mij heb een carb tank en die doet met een lange bocht naar rechts onder een kwart tank precies hetzelfde, maar dan wel in alle toerentallen.
23 november 2012 om 08:58 #18076654Hahahah, nee, dat heb ik al een keer gehad en dan doet hij NIETS…
Nee alles werkt perfect, alleen mag ik onder belasting niet lekker door gassen… Zonder belasting net nog eens getest en gewoon 5000 toeren zonder probleem (en hoger, maar zonder belasting is dat niet zo verstandig)
Als ik rij en trek hem in z’n twee bijv. door dan stopt het gewoon op een gegeven moment. Dan laat ik gas los en blijft hij wel keurig stationair lopen (slaat dus niet af!) en dan kan ik wel gewoon verder rijden. Het is de eerste keer doortrekken vaak nog vrij goed, maar als ik dan naar z’n drie ga of ik rem en ga verder in z’n twee dan komt hij nog minder ver.
Lijkt wel alsof hij wil dat ik als een oud omaatje ga rijden! :wtf
23 november 2012 om 09:16 #18076655probeer is een andere LMM.
andere bougies kan je ook ff proberen.succes
23 november 2012 om 09:25 #18076656misschien te weinig benzine
als je een andere pomp hebt liggen probeer dat een keer.
zelf ook al een keer afgestudeerd op een fuel pickup probleem.Theun
23 november 2012 om 09:50 #18076657Ja, zat al te denken dat er vuil in de injector rail is gekomen door het defecte filter. Wel kwalijk overigens, was een origineel opel filter en daarvan kan dus gewoon de binnenkant los komen! En dat filter zit normaal verlijmd op het metaal intern en dat zag er ook heel brokkelig uit.
Heb nog een complete injector rail met drukregelaar liggen, dus ga die er misschien nog even op proberen. Heb ook nog drie reserve LMMs liggen. Bougies ook maar even vervangen, want is NGK en daar heb ik net zulke goede ervaringen mee als Continental banden… :thumbdown
Heb ook al een andere pomp liggen, mooi Pierburg pompje en heb een heel leuk plannetje qua wijzigen van de leidingen. Ik ga een verdeel blokje op de aanvoer én retour leiding maken en ze daarmee samen voegen. In mijn tank (diesel tank) doen die namelijk exact het zelfde intern. Dat is dan 2x8mm koper en dat gaat dan naar iets van 13mm de pomp in. De retour sluit ik dan ook weer op het blokje aan.
Dit plan heeft een aantal voordelen en hoop geen nadelen, hoewel ik wel twee mogelijke nadelen kan bedenken. Voordelen zijn:
-Dat de aanvoer naar de pomp verdubbelt.
-De + naar de pomp kan qua bedrading lekker kort worden gehouden.
-Herrie van de pomp is bij de motor in de buurt niet zo’n probleem, helemaal niet als de pomp aan de motor wordt gehangen.
-Bij een ongeluk is er minder kans op dat de hele tank leeg loopt over het asfalt omdat de leidingen een kortere weg afleggen en in koper omhoog lopen over het schutbord.Mogelijke nadelen:
-De leidingen naar de ingang van de pomp zijn langer in verhouding en lopen ook omhoog, dus in geval van eerste start of terug lopen moet er een flinke luchtbel weg worden getrokken door de pomp
-Toch herrie?
-Vacuum trekken van de tank, hoewel er prima ontluchting op zit natuurlijk…23 november 2012 om 12:54 #18076658Heb een benzinedruk meter van iemand geleend, dus daar kunnen we dat alvast mee uit gaan sluiten… Heb ook alle spulletjes voor mijn plan met de pomp aangeschaft en klaar liggen…
Begin er wel weer lol in te krijgen! :afro
LMM trouwens gewisseld, is het ook niet…
Lambda regeling er af of er op maakt ook geen bal uit…
Meest logisch is dat het hem zit in de dingen die veranderd zijn met de grote klus, en dat is de nieuwe tank en nieuwe leidingen, koppelingen etc. In elk geval gaat de drukmeter in alle gevallen dat er iets met deze dingen mis is mij dat vertellen….
24 november 2012 om 17:31 #18076659Nou, dat was wel duidelijk benzinetekort… Heb nu dus mijn plan doorgevoerd. Pomp hangt aan het blok en de twee leidingen uit de tank zijn nu beide aanvoer leidingen. De retour zit weer op de ingang van de pomp.
Nou reed het in eerste instantie super, maar na een paar kilometer ging hij nu echt op alle toeren stotteren en inhouden. Dus gelijk een de kant gezet en zag er naar uit dat de slang naar de ingang van de pomp langzaam vacuum aan het trekken was geweest. Kon daarna weer gewoon prima rijden. Zal nog even kijken, misschien moet ik er even een veer in doen ofzo.
Halverwege de reparatie ging het ook even gruwelijk mis, want ik ging gelijk een andere injectie rail en injectoren monteren die ik net ultrasoon had gereinigd, alleen met het er in draaien van de retour wartel brak hij af!! :swear Had er thuis nog wel ergens eentje liggen, maar had nog maar een uur voor sluiting van de garage en geen vervoer…:( Dus maar even met de mig aan mekaar gebakken en vinyl tape er tussen en zat nog dicht ook! Heb inmiddels de andere wartel al klaar liggen, want zo mag het natuurlijk niet blijven zitten! :vertag
Sowieso zie ik nog veel te veel lucht in de aanvoerleiding naar de pomp, dus weet niet of het nou zo moet blijven en of dat gebruikelijk is. Straks nog even wat meer proef rijden met een veer in de leiding en als het dan perfect blijft werken ga ik het wel zo doen en alles nog wat fatsoeneren…
Wel mooi dat je nu TOTAAL geen pomp meer hoort, enkel het ongelooflijk mooie motor geroffel. En kreeg er ook gelijk al van iemand een compliment over hoe bruut gaaf de motor klinkt! Kende die vent verder niet eens… In de auto is het ook vreselijk mooi, het is een grom, zwaar en zelfs bij hoge toerentallen heel donker en bruut, maar dus niet keihard geknetter wat hij eerst wel deed met maar twee dempers. Heel blij zo met die uitlaat!
24 november 2012 om 19:20 #18076660Persoonlijk zou ik de zuigende kant van de pomp zo kort mogelijk houden.
24 november 2012 om 21:03 #18076661@2000 wrote:
Persoonlijk zou ik de zuigende kant van de pomp zo kort mogelijk houden.
Want? Misschien heb je wel gelijk hoor, puur interesse. Mijn idee was namelijk dat carb. motoren ook van grote afstand aanzuigen…
Maar…. net nog even verder geexperimenteerd en ben erg blij met hoe de motor nu loopt, alleen de retour op de aanvoerleiding geeft luchtbellen… Steeds meer en meer tot na een minuut of 5 de druk echt weg valt en als ik dan op het meter ventiel druk komt er een enorme zucht lucht uit de benzinerail. De motor loopt en trekt als een beer de eerste vijf minuten en dan begint hij te sputteren en valt hij uiteindelijk helemaal stil. Dan ontlucht ik hem door de pomp aan te zetten met het ventiel ingedrukt tot er benzine uit komt en dan start hij gewoon weer…
Ach ja, je moet dingen geprobeerd hebben om dingen te ontdekken heh, soms werkt het en maak je er nog mensen blij mee ook die het ook kunnen doen, maar in dit geval is het terug naar de tekentafel.
Merk wel dat dit een enorm stille pomp is, dus denk dat deze ook op de originele plek wel goed werk doet. Ga dinsdag lekker de boel weer zo bouwen als ik het een paar maanden geleden nog had waar ik jaren lang perfect mee heb gereden.
Origineel is het een pomp voor in de tank, dus heb een super dikke PVC slang om de hele pomp gedaan, slangklem er om en daar een hele dikke draadbus in voor duimse draad, daar weer een deksel in met half duims en die komt dan op 13mm uit waar slang op kan. Vraag me alleen af of deze constructie liggend wel gaat werken, of dat er dan weer een probleem met aanzuigen van lucht ontstaat. Anders maak ik een beugel voor recht op, want deze moet en zal er op komen!
24 november 2012 om 21:14 #18076662Met een carb pomp is de flow/druk veel lager, dus heb je ook minder kans op problemen. Met een injectiepomp loop je (volgens mij) risico dat de toevoer vacuum trekt, en hierdoor dus je leidingen plat worden gezogen. Ik weet het niet zeker, maar de kans op cavitatie lijkt me ook groter. Wat je wel kan doen (ala rik ophuis) is een klein doorvoerpompje bij de tank zetten, maar ik zou zelf de pomp gewoon vlakbij de tank zetten. Tevens is het voor de pomp erg slecht om lucht rond te pompen, daar houden ze echt niet van.
24 november 2012 om 21:51 #18076663Tja, lucht rondpompen is bij deze niet zo erg, want het is een wormwiel pomp, maar ik ga gewoon alles weer lekker zo maken als eerst. Dat werkte echt perfect gewoon. Dus ook in de tank weer met een metalen pijpje op de bodem met zo’n ‘theezakje’ (gaasfiltertje) er aan. Pomp weer op de zelfde plek, rubber slangen vanaf de tank en geen koper pijp daar, en dan op de drukzijde wel weer koper. Zo heeft het altijd goed gewerkt.
7 december 2012 om 17:19 #18076664Is trouwens al weer opgelost. Had uiteindelijk twee oorzaken. De doorvoer van de interne slangen van een diesel tank zijn onvoldoende, dus deze niet meer gebruikt en gewoon weer lekker een buisje onderin gelegd zoals het in een carb tank ook zit. En er zat dus vuil in de injector rail en drukregelaar. Deze even vervangen voor een reserve die ik had die ik nog even ultrasoon heb gereinigd, de andere er na ook gelijk even gedaan en zullen nu wel weer prima werken…
Motor loopt nu weer als een zonnetje!
Dus de gouden tip, vervang je benzinefilter op tijd, gewoon elk jaar!!
Heb er nu overigens een Pierburg pomp op zitten die ik voor 15 euro van Ebay had en nog nagelnieuw was en die is totaal stil!! Heerlijk!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.