Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › acculampje brandt tijdens rijden.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 november 2012 om 16:24 #17252932
Goedenavond allemaal,
net ging ik een stukje rijden met mijn Tieg, en opeens begint mijn acculampje te branden? Tijdens het rijden.
Kan iemand mij vertellen waar dit door komt en wat ik eraan moet doen?? Kan ik zo rijden met de auto?
Groet,
18 november 2012 om 19:46 #18075587Ik denk dat de dynamo niet goed bij laadt, als je dan door blijft rijden zal de auto er zelf mee stoppen als de accu te ver leeg is. Meet met een multimeter maar eens wat je dynamo nog doet.
18 november 2012 om 20:09 #18075588Het acculampje wordt ook feller als ik gas geeft. Dan heeft het toch met de dynamo te maken?
18 november 2012 om 20:10 #18075589, kan zijn dat de spanningsstabilisator stuk is waardoor er meer dan 14V op het systeem komt. NIET gaan rijden dan want dan brand je alles stuk!!. Maar idd, meten is weten
18 november 2012 om 20:26 #18075590En wat moet ik dan allemaal meten?
Accuspanning met motor uit
Accuspanning met draaiende motorOok verschillende toerentallen? Moet ik ook rechtstreeks op de dynamo meten?
Kan iemand mij vertellen waar de dynamo ongeveer zit? Kan het me zo niet voor de geest halen en heb de auto nu niet bij huis staan, dus kan ook niet meer kijken.18 november 2012 om 21:24 #18075591Bij draaiende motor op de polen van de batterij meten. Dit zou rond de 14V moeten zijn. Als het minder is dan 12.5V dan laat de alternator niet meer bij. Geef lichtjes gas en als de spanning oploopt als meer dan 14V dan is de spanningsstabilisator stuk. Hoe meer gas je geeft hoe meer voltage de alternator opwekt.
18 november 2012 om 22:07 #18075592En dit verhelp ik door de spanningsstabilisator te vervangen?
18 november 2012 om 22:36 #18075593Dynamo vervangen, alles zit er tegewoordig IN, in deze dyanmo’s
19 november 2012 om 08:45 #18075594Is dit zelf te doen of kan ik dit beter laten doen?
19 november 2012 om 10:40 #18075595Als je geen zin hebt om vieze handen te krijgen moet je het niet zelf doen ;)
Anders is het niet moeilijk. Je zal wel even ruimte moeten maken om bij de dynamo te komen, die zit dan vast met (volgens mij) 2 of 3 bouten en een dikke draad naar de accu en nog een dun draadje naar je dashboard, die haal je ook los. Dan breng je de dynamo naar de revisieboer en zet je het weer terug.
Dynamo zie je aan de linkerkant achterkant van je motorblok, op de multiriem.
19 november 2012 om 11:11 #18075596Vieze handen ben ik niet bang van :)
Vanavond maar eens even kijken dan
19 november 2012 om 20:56 #18075597bovenhelft inlaat demonteren maakt t wel een stuk makkelijker..
Voor de rest gaat het vrij eenvoudig, haal wel even de accu pool / polen los
Willem
19 november 2012 om 22:03 #18075598Heb vanavond de accu doorgemeten. Netjes 14V alleen als ik gas geef vliegt het voltage de lucht in. Zal vast niet goed zijn.
Geprobeerd om bij de dynamo te komen, helaas door gebrek aan gereedschappen is het me niet gelukt om de dynamo eraf te halen. Denk dat ik morgen de garage maar eens bel.
19 november 2012 om 22:27 #18075599dat is dus het probleem wat we schreven, Dynamo kapot!!!!
Willem
20 november 2012 om 11:17 #18075600@Wim-v6; klopt! Daarom wou ik hem er ook vanaf halen alleen is mij dat niet gelukt. Net een bericht naar de garage gedaan om te vragen wat het kost om dit te laten doen.
20 november 2012 om 14:57 #18075601auto laten lopen, trek er een accu pool af.
slaat de auto uit, is je dynamo dood.20 november 2012 om 16:38 #18075602waarschijnlijk is er een velddiode kapot of -diode ! dus word nieuwe dynamo
( veld diode zet de wissel spanning om- in gelijk spanning…. en regelt de gewenste spanning.nu die dit niet meer kan doen krijg je uitschieters in je voltage )
20 november 2012 om 21:22 #18075603@gertjuh1968 wrote:
auto laten lopen, trek er een accu pool af.
slaat de auto uit, is je dynamo dood.bij deze is de dynamo ook kapot, maar zal deze wel blijven draaien als je de pool eraf neemt.
Deze OVERLAADt namelijk, met voltages die oplopen tot zomaar 17 a 18 volt..
Willem
20 november 2012 om 21:32 #18075604Ik zat bij gas geven inderdaad al snel op 18V misschien wel 20V. Heb een ouderwetse multimeter die ging niet verder dan 20V. Heb vanavond geen tijd gehad, morgen regel ik een paar bokken waar ik de auto op kan rijden en dan ga ik weer kijken.
Hou jullie op de hoogte!
20 november 2012 om 21:38 #18075605ik heb alles vanboven gedaan eigenlijk, maar bij de onderste steunbouten kom je makkelijker vanonder..
Willem
23 november 2012 om 13:29 #18075606Nou heb het voor elkaar, de Tieg gaat maandag naar een bevriende monteur en die zorgt dat er een nieuwe dynamo in komt voor een mooi prijsje.
Iedereen bedankt voor de hulp!!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.