Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Temperatuur Corsa B X1.4SZ 1998
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 november 2012 om 14:09 #17252874
Hallo allemaal,
Ik heb sinds afgelopen woensdag een Opel Corsa B X1.4SZ automaat uit 1998.
Nu valt het mij onderweg op dat de temperatuur erg laag blijft. Het komt tot net boven het eerste streepje (dus nog even onder de 90 graden). De verwarming word wel gewoon warm. Wanneer ik de motor even (lees 5 min) stationair laat draaien loopt hij wel op tot 90 graden. Klinkt dit jullie raar in de oren of is dit normaal?
Nu heb ik om de ventilator te testen de motor stationair laten draaien (dan loopt de temperatuur wel op), en de verwarming op stand 4 koude lucht laten blazen. Dan loopt hij op en begon bij net onder de 100 graden in het expansievat te borrelen en te koken. De ventilator was toen nog niet aangegaan. Verder durfde ik niet te gaan dus heb de auto uitgezet.
Ik heb een beetje twijfels en een raar gevoel bij deze 2 uiterste. Kunnen jullie mij hier iets over vertellen/mee helpen?
Alvast bedankt.
16 november 2012 om 15:40 #18075205In de zomer loopt ie wel op tot de 95 graden. Nu krijg ik ‘m inderdaad ook niet over het 90 graden streepje heen. Hij blijft er net voor hangen. Ook op de snelweg. De koelfan slaat aan rond de 100/105 graden, dus ook dat is niet zo vreemd.
Echter als jij zegt borrelen en koken in het expansievat trek ik mijn twijfels. Dat er wat geluid vanaf komt oké, maar ligt er niet doodgewoon kraanwater in nu? Dan zou ik oppassen met de komende vorst!
16 november 2012 om 17:31 #18075206Dank voor de reactie.
Bij het stationair warmdraaien borrelde het vors omhoog in het expansievat, toen het vloeistofniveau aardig omhoog leek te komen en de ventilator niet aansloeg (meter net onder de 100 graden) heb ik meteen de motor uitgezet. Omdat ik bang wat dat het teveel voor het expansievat zou worden.
Toen ik de auto kocht was het expansievat zo goed als leeg, ik heb dit zelf aangevuld met (blauw) koelvloeistof. Wat er verder in zit weet ik dus niet, maar ga uit van normale goede koelvloeistof.
Waar ik ook wel achter kwam, is dat hij ligt lekt bij de sensor onderin de radiator.
Ps. Bij mij komt hij dus net boven het streepje VOOR de 90 graden. Het dikkere streepje met daaraan 2 horizontale dunne streepjes.
18 november 2012 om 22:11 #18075207Borrelen mag ie niet doen, nivo mag iets nivelleren, maar zeker niet te veel.
Open draaien bij 95+ graden resulteerd wel in het omhoog komen (koken).
het systeem werkt namelijk onder een werkdruk van +1 bar, hierdoor kan de koelvloeistof over de 100graden worden zonder te koken.
de X14SZ heeft een werktemperatuur welke tussen de 90 en 105 graden ligt..
Willem
19 november 2012 om 11:22 #18075208Toch maar thermostaat vervangen. Al is het het zekere voor het onzekere nemen.
Ik moet dan dus de distributieriem eraf halen. Dit heb ik nog nooit gedaan. Heb wel de omschrijvingen er voor van Opel. Heb momentsleutel en alles dus dat is het probleem niet.
Hebben jullie hier voor nog een goede uitleg en/of tip?
Ik ben ook benieuwd of de X1.4SZ nou een vrijloopblok is of niet. Lees verschillende meningen.
19 november 2012 om 17:39 #18075209Nee, is geen vrijloop. Distributie moet eraf, nokkenas poelie ook.
Is geen moeilijke klus, integendeel. Download ergens van internet even de Haynes handleiding voor de corsa. Staat het precies in hoe het moet.
19 november 2012 om 18:00 #18075210@Kleine-Paul wrote:
Toch maar thermostaat vervangen. Al is het het zekere voor het onzekere nemen.
Ik moet dan dus de distributieriem eraf halen. Dit heb ik nog nooit gedaan. Heb wel de omschrijvingen er voor van Opel. Heb momentsleutel en alles dus dat is het probleem niet.
Hebben jullie hier voor nog een goede uitleg en/of tip?
Ik ben ook benieuwd of de X1.4SZ nou een vrijloopblok is of niet. Lees verschillende meningen.
De thermostaat zou stuk zijn als je onder het rijden ook hoge temperatuur haalt.
Die leidt de waterstroom naar de radiator zodra het water warm wordt (85+ graden).
Als die niet meer opent kookt hij ook bij het rijden, maar je zegt dat dat het geval niet is.Ik denk dat het de temperatuursensor in de radiator is. Die is namelijk verantwoordelijk voor het inschakelen van de ventilator.
Kost je iets van 2 a 3 tientjes (incl nieuwe afdichtring) bij de dealer. Verwisselen is 2 minuten werk.
Stekker los, steeksleutel of waterpomp tang om de huidige er uit te draaien en dan direct de nieuwe er in draaien.
Wel even een emmertje/tijltje er onder zetten om koelvloeistof te vangen.
Dan weer bijvullen wat je bent verloren (zal vrij weinig zijn) en you’re good to go.Wat je als test nog even kan doen, is een paperclip in de stekker van de temperatuursensor stoppen.
Als de ventilator dan begint te draaien, weet je het zeker. (auto moet wel op contact staan, motor hoeft niet te lopen)19 november 2012 om 18:23 #18075211De ventilator die werkt. Dat had ik al getest.
Ik snap alleen niet helemaal waarom je denk dat de sensor defect is? De ventilator staat uit alleen word het systeem niet warm. Hij blijft op de eerste streep staan onderweg. Dus de streep onder de 90 graden. Hij word enkel iets warm (rond de 90 als ik een kwartier ofzo stil sta.
De sensor onderin de radiator ga ik sowieso vervangen aangezien hij daar ook iets lekt. Ik wil dan meteen de koelvloeistof verversen.
Ik had meer het gevoel alsof de thermostaat open blijft. Ik weet alleen niet of dat wel kan.
19 november 2012 om 19:41 #18075212Je koelwater borrelt/kookt, zeg je.
BIj stilstand heeftie de 100 graden ook gehaald en de ventilator draaide nog niet.
Dan heeft de temperatuursensor de ventilator nog niet aangezet, dus issie op z’n minst versleten.Als je thermostaat open blijft staan, koelt hij juist beter af, soms zelfs teveel.
19 november 2012 om 20:10 #18075213Dat hij zo heet werd was door eigen toedoen, bewust dus. Dat de sensor niet helemaal lekker lijkt ben ik het mee eens. Daarom word hij sowieso vervangen.
Het raadsel waar ik mee zit is dat hij onderweg koud blijft, hij word alleen iets warm (hooguit rond de 90 graden) bij langer stationair draaien. Daarom vermoed ik dat de thermostaat open blijft staan.
19 november 2012 om 20:39 #18075214@ McKaamos: De koelvin van mijn X14SZ ging ook as aan bij 105graden..
Willem
19 november 2012 om 22:45 #18075215@wim-v6 wrote:
@ McKaamos: De koelvin van mijn X14SZ ging ook as aan bij 105graden..
Willem
Bij de X14SZ van m’n vriendin niet, net als de C14NZ die ik ooit had en de C20NE in m’n Calibra.
Die schakelen allemaal zo rond de 95 graden, net onder het kookpunt van water.20 november 2012 om 21:11 #18075216Ja mijn Astra werd ook net over de 100 graden, en ja het mag volgens opel, dus sta niet raar te kijken als het gewoon zo is…
Bij airco schakelt ie wel eerder Tussen de 92 en 98 graden
Willem
1 december 2012 om 09:15 #18075217Gister dan eindelijk de tijd gevonden op de klus te klaren.
Thermostaat vervangen, sensor in de radiator vervangen, koelvloeistof ververst.
En hij word nu warm zo als het hoort, hij rijdt ook vele malen beter zo. Alles getest en is nu zeker hoe het moet.
Alleen nog de vraag aan jullie hoe jullie de kap van de distributieriem afhalen (achterste dan). Ik heb nu alleen de bovenkant los gemaakt. Op die manier krijg je ook de riem helemaal niet ontspannen. Hoe doen jullie dat? Vliegwiel eraf of??
6 december 2012 om 14:34 #18075218Bij mij blijft hij ook erg laag moet ik zeggen, heb sinds ik deze auto heb (3mnd.) nog geen 90 graden gezien op de meter! Denk dat de temp.sensor bij mij ook stuk is. Radiator lekt niet iig. Wat kosten die sensoren eigenlijk? :S Gr Jor74
6 december 2012 om 14:42 #18075219Sensor en thermostaat allebei iets over de 10 euro via internet.
Je kan ook denken aan de thermostaat ipv de sensor. Bij mij ging het over de sensor voor de ventilator. Die heeft niks te maken met het niet warm worden.
6 december 2012 om 16:39 #18075220Nee Okee maar het blijf nog ff gokken, denk dat ik maar wacht tot het weer wat warmer word zomers.
Misschien werkt het dan wel althans de meter naar de 90 graden. Maar de radiator kan het ook zijn idd.
:S6 december 2012 om 17:09 #18075221@JOR74 wrote:
Nee Okee maar het blijf nog ff gokken, denk dat ik maar wacht tot het weer wat warmer word zomers.
Misschien werkt het dan wel althans de meter naar de 90 graden. Maar de radiator kan het ook zijn idd.
:SThermostaat zal je bedoelen… Ik merk een hoop verschil aan de auto na het vervangen van de thermostaat. Als ik op internet lees hoe vaak er iets is met de thermostaat. Als je het zelf kan, zou ik niet twijfelen voor het geld dat het kost gewoon vervangen die thermostaat.
7 december 2012 om 07:34 #18075222Wat Paul zegt dus.
De thermostaat houd de waterstroom naar de radiator tegen zodat de motor eerst netjes warm kan worden.
Pas daar na gaat hij open, en sluit weer zodra de temperatuur te hard zakt.
Als de temperatuur laag is betekent dat alleen maar dat de radiator in ieder geval niet het probleem is, want zijn taak is zorgen dat de boel afkoelt.7 december 2012 om 16:27 #18075223Ik vind het prima zo, er lekt niks op het moment en koelvloeistof is ook op peil. Denk zodra de grote beurt eraan komt dan maar vervangen. gr Jor74
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.