Olie bij bougie, klepdeksel pakking vervangen?

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Olie bij bougie, klepdeksel pakking vervangen?

  • Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17252782
    Rawi
    Deelnemer
      Lid sinds:
      9 February 2012

      Mijn vectra B (x1.6 xel) begint te laatste tijd zo nu en dan te ‘haperen’, voornamelijk bij het (verder) optrekken in de 2e versnelling. In eerste instantie uitgelezen omdat het oranje lampje ook af en toe ging branden (en weer uitging), volgens opcom de MAP sensor. Nadat ik deze weer goed vast gezet had en de aansluiting even schoongemaakt had en terug gezet is de melding verdwenen maar het haperen blijft wel opkomen.

      Ik besloot de bougies maar even te bekijken (alhoewel deze pas een kilometertje of 1000 erin zitten). Zag er niet echt gezond uit;

      Na even wat rondlezen lijkt het erop dat een nieuwe klepdekselpakking dit probleem zou moeten verhelpen. Ik las echter ook iets over dat je de pakking juist niet zou moeten vervangen omdat kleppendeksels krom zouden trekken? Snap er eerlijk gezegd weinig van, vandaar mijn vragen;
      1) Klopt het dat dit waarschijnlijk door de klepdekselpakking veroorzaakt wordt en
      2) Kan je deze ‘zomaar’ vervangen of zijn er dingen die even extra aandacht vragen?

      Bij voorbaat wederom mijn dank!

      #18074050
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        heb je recent olie bijgevuld? Dit kan namelijk ook zelfde efect hebben. Anders inderdaad klepdekselpakking vervangen.
        Je bougies zijn ook wel aan vervanging toe lijkt mij zo. Zijn erg zwart dus hij loopt erg rijk, of je bougies worden niet warm genoeg? (zijn het orginele boegies) waneer zijn deze voor het laatst vervangen?

        #18074051
        Rawi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          9 February 2012

          1000km, denk maandje of 3 terug vervangen.

          heb inderdaad recentelijk olie moeten bijvullen (bijna 3/4 liter in maandje of 3 a 4),
          dit (mijns inziens) hoge olie verbruik doet me ook vermoeden dat mijn motorolie lekt maar ik zie van buiten niks.

          Heb, zoals ik al zei, er weinig kaas van gegeten maar mijn theorie: olie lekt naar de bougies waardoor deze niet altijd goed kunnen vonken en ik dus soms vermogen mis/ de motor gaat haperen?

          #18074052
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            Als je nu eens de olie wegpoetst en een paar daagjes gaat rijden zonder dat je bij hebt moeten vullen en er zit weer olie aan de bogie is de kans groot dat je klepdeksel pakking lek is. Nu vermoed ik dat je hoge olie verbruik niet echt temaken heeft met een olielek, maar gewoon dat je motorblok al redelijk wat km heeft gemaakt en een redelijke oliedrinker is geworden. Zit er olie bij je koelvloeistof? Is de koelvloeistof nog helder?

            #18074053
            Rawi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              9 February 2012

              Zal het proberen.

              Kilometers vallen wel mee, zit ergens rond de 135k pas?
              Koelvloeistof nog niet bekeken, zal vanavond even een kijkje nemen.

              Ergens ook wel weer balen, nu wordt het blijven zoeken naar waar dat haperen nou vandaan kan komen :(

              #18074054
              Haasje17
              Moderator
                Lid sinds:
                8 September 2009

                Start de motor ook wel eens moeilijk? Want je boegies vertellen dat je motor nogal rijk loopt of dat je ontsteking niet goed werkt.
                Dus ik zou het stotteren eerder zoeken in de lamda sensoren of bobine.

                #18074055
                Rawi
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  9 February 2012

                  Met starten tot op heden nooit problemen gehad, start netjes en loopt verder stationair ook wel normaal. Het is echt bij het accelereren dat hij een beetje schokt. Even gas los en weer in en hij gaat weer maar het blijft keer op keer terug komen.
                  Op de snelweg constante snelheid bijvoorbeeld heb je er bijna geen last van.

                  Heeft het misschien zin om met de op-com bepaalde waardes te controleren?

                  #18074056
                  Rawi
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    9 February 2012

                    Ik zit ondertussen druk verder te lezen; klopt het dat als je de dop van waar je olie vult stil moet blijven liggen als die er los op legt met een draaiende motor? Weet namelijk van de laatste keer vullen dat deze niet alleen ‘danst’ maar zowaar aan de jumpstyle lijkt te gaan en binnen een paar seconden eraf springt.

                    #18074057
                    Rawi
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      9 February 2012

                      Vanochtend even nagekeken;

                      * koelvloeistof is gewoon mooi helder, geen olie of troep in
                      * bougie netjes schoongemaakt, ca 20 km gereden (in de stad), daarna weer gewoon olie op de bougies

                      Heb even zitten opletten; het ‘schokken’ komt als ik mijn gas los laat, toeren terug lopen en dan dan vervolgens weer gas geeft. Bij het optrekken geeft hij dan het licht schokken. Als ik gewoon ‘in een keer’ door gas is er overigens geen probleem valt me op;
                      20 naar 2
                      40 naar 3
                      60 naar 4
                      80 naar 5
                      geen enkel probleem, probleem is er dus alleen bij bijvoorbeeld terugschakelen, of gas loslaten en na even laten rollen weer doorrijden.

                      Wat zou ik eventueel kunnen uitlezen, welke waardes moet ik controleren om erachter te kunnen komen wat er mis is met mijn bolide?

                      #18074058
                      wim-v6
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 August 2005

                        Olie op de bougies komt door de klepdekselpakking welke zal lekken, bij een klein beetje zal dit niet de oorzaak zijn van sotteren, tenzij het tot aan de bougiedopppen komt..

                        De Zwarte koppen van de bougies getuigd van veelal korte ritten of korte verlaatsingen vooraleer de bougies ter controle werden gedemonteerd…

                        ik vermoed gezien de koerte afstande die de auto waarschijnlijk rijdt dat de boel gewoon vervuild is..

                        Denk daarbij aan de:
                        – Gasklep
                        – Stappenmotor
                        – EGR

                        Willem

                        #18074059
                        Anoniem
                          Lid sinds:
                          1 January 1970

                          En check of je ontluchtingsslangen niet dicht zitten met troep.

                          #18074060
                          Rawi
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            9 February 2012

                            – Gasklephuis helemaal schoon gemaakt
                            – het zwarte ronde “cilindertje” aan de gasklephuis (zit een grote veer in die electronisch open en dicht lijkt te gaan) even ingespoten. (is dit de stappenmotor ??)
                            – geen carterventiliatie zoals op de afbeeldingen uit de how-to van Wim kunnen ontdekken, zag wel iets soortgelijks aan de bovenkant van de inlaat zitten (op die kap die eraf gaat), zag er nog schoon uit dus heb hier voor de show alleen een beetje wd40 ingespoten.
                            -EGR was al reeds schoongemaakt, heb al een keer geprobeerd de stekker eraf te halen om te kijken of het probleem zich dan ook zou voordoen, dit was het geval. krijg ook geen meldingen van de EGR klep (meer) dus ik vermoed dat dit wel goed zit.

                            Toen alles weer op zijn plaats terug zat even een testrit gemaakt. Auto liep stationair wat hoger (net boven de 1000) maar reed prima. Na een kilometertje of 15 snelweg (rond de 140 km/u) begon de auto licht te stotteren in de bebouwde kom. Uiteindelijk viel de motor uit en wou deze ook niet meer aanslaan. Hele boel weer losgehaald, rubberen slang tussen de inlaat en gasklephuis en de pakking vervangen en de auto reed weer en draaide ook stationair weer gewoon netjes onder de 1000, volgens opcom nu tussen de 825 en 875.
                            Auto stottert nu niet meer elke keer als ik gas los laat en weer op wil pakken. Met mijn normale rijstijl (schakelen rond de 2500 toeren) is er weinig tot niets aan de hand.

                            En dan nu de MAAR..

                            Vol gassen naar de 5000 toeren geeft ook geen problemen, auto trekt gewoon netjes op zonder stotteren of haperen.
                            Als ik dan mijn gas weer los laat begint de boel wel echt hard tegen te stribbelen, hij schokt heel erg en valt, als ik niets doe, uit.
                            Als ik tijdens het stotteren even koppeling intrap en 1 a 2 keer een beetje gas geef kan ik weer verder maar hij doet dat wel een keer of 3. Tijdens het stotteren gaat ook het MM lampje branden, soms blijft deze ook nog even kort (half minuutje ofzo) na het stotteren branden maar verdwijnt vervolgens ook weer netjes. Heb de storing uitgelezen; hij verwijst naar de MAP sensor (spanning te laag en/of niet aanwezig). Als ik stationair draai en aan de sensor friemel reageert de motor ook gelijk door even wat hoger of lager te schieten. Zit wel een klein knikje in de (bruine) kabel. Waardes bij stationair draaien schommelen enigszins; tussen 0.95 en 1.15volt en tussen 0.20 en 0.22 bar bij 825-875 toeren.

                            Ga vanmiddag even bij de sloop kijken of ik ergens een sensor met stekker en al kan scoren,
                            als de sensor zelf geen verschil geeft wordt het kabels knippen en plakken vrees ik.

                            Mochten er nog tips zijn of dingen waar ik op moet letten hoor ik dat natuurlijk graag :)

                            Will be continued….

                            #18074061
                            Rawi
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              9 February 2012

                              NB. Hij is inmiddels wel door de APK heen zonder noemenswaardige problemen :thumb

                              #18074062
                              Rawi
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                9 February 2012

                                Update:

                                MAP sensor van de sloop (zelfde auto, motor en zelfs bouwjaar) erop en de auto rijdt weer

                                Ik meen nog een lichte hapering te voelen als je in de 2e versnelling gas los laat en daarna weer oppakt,
                                je moet erop letten om het te voelen dus an sich geen prioriteit lijkt mij.
                                Overigens zou ik niet weten waar ik verder zou moeten zoeken dus denk dat ik het voor nu even goed is zo :-)

                                Wederom vriendelijk bedankt voor alle hulp heren!!

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.