Bonkend geluid rechtsachter na in/opveren

Forumindex Forums Modellen Tigra Bonkend geluid rechtsachter na in/opveren

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17252775
    neliznl
      Lid sinds:
      5 November 2012

      Beste allemaal,

      Meeste kwaaltjes en puntjes van mijn Tig (meestal met hulp van jullie :thumb ) heb ik deze week behandelt, bedankt daarvoor!

      Blijf alleen op één ding vastzitten. Tijdens het rijden op een hobbelige weg, of na het nemen van een drempel, hoor ik een ‘bonkend’ geluid van rechtsachter. Het is niet ontzettend hard, maar hard genoeg om mij zorgen te baren en het is simpelweg irritant. Naar mijn mening treed het geluid op tijdens het moment waar ik een drempel afrijd, de auto inzakt en vervolgens weer omhoog komt. Het gebeurd dus tijdens het omhoog komen, net na het inzakken. Tevens hoor ik het geluid ook als ik op een oneven weg met putjes rijd, of wanneer ik een stoep randje af rijd. Hoe zachter ik de drempel neem, hoe minder het word.

      De Tigra is verlaagd, hoe ver zou ik niet kunnen zeggen, veel ervaring met ophanging/vering heb ik zelf nog niet. Ik heb hem toen ik hem kocht eventjes op de brug gehad, het leek mij het meest logisch dat het de uitlaat was die op de achteras klepperde. Nou zit dit punt linksachter, en het geluid lijkt toch echt duidelijk van rechtsachter te komen, in de buurt van mijn rechter achter band. De uitlaat heeft nog zo’n 4cm over tot de achteras, de klem is al gedraaid, en er zit zeer weinig beweging in mijn uitlaat. Nou denk ik dat de positie van de as ten opzichte van de uitlaat tijdens het rijden ook geen 4cm afneemt, dus al met al lijkt het mij onwaarschijnlijk dat het de uitlaat is.

      Morgen heb ik een paar uur een brug tot mijn beschikking. Jullie hebben zeer waarschijnlijk meer ervaring dan mij, dus graag hoor ik jullie suggesties en/of ideeën. Nog mooier zou een soort van stappen plannetje zijn met allemaal onderdelen en aspecten die ik morgen kan gaan bekijken om de bron van het bonken te vinden, mocht iemand tijd en kennis hebben om zoiets te schrijven! Kan ik morgen meteen aan de slag en weet ik waar ik moet zoeken!

      Zal tevens vanavond of morgen ochtend even een stuk rubber tussen mijn uitlaat en achteras klemmen, mocht het geluid dan toch nog blijven bestaan weet ik in ieder geval zeker dat het daar niet aan ligt.

      Wederom bedankt allemaal! :D

      p.s. Dominic, hoedenplankje past precies en doet het goed, bedankt nogmaals! Maak morgen meteen wat foto’s voor je king:

      Nilz

      #18073978
      astraTD
        Lid sinds:
        9 March 2009

        Ik zou zeggen.. loop je achterveer eens na, kans dat die gebroken is, laatste stukje veer wat in de veerschotel ligt.
        – Of schokdemper lek aan een kant.

        Hoor je het geluid ook als je de auto zelf in veert?

        #18073979
        Dominic
          Lid sinds:
          17 December 2009

          Of het koppelstuk van je achterdemper tikt tegen je bodem ;)

          #18073980
          neliznl
            Lid sinds:
            5 November 2012

            @astraTD wrote:

            Ik zou zeggen.. loop je achterveer eens na, kans dat die gebroken is, laatste stukje veer wat in de veerschotel ligt.
            – Of schokdemper lek aan een kant.

            Hoor je het geluid ook als je de auto zelf in veert?

            Zal ze eventjes grondig nalopen morgen, ik zag vorige keer wel wat roest maar veren leken heel, wel zat er een klein stukje rubber geplaatst in de 2e ‘spiraal’ van beiden kanten, links en rechts. Ik heb geen flauw idee waar dit voor dient, ziet er ook niet echt professioneel uit, zou dit er iets mee te maken kunnen hebben? Sorry dat ik het vraag hoor, maar de veerschotel is het deel waar je veer contact maakt met je as juist? De veer zit hier als het ware ingedrukt toch? Op het moment dat ik mijn auto opkrik komt de veer namelijk los van de schotel, maar dit hoort toch? Op het moment dat ik hem omlaag krik zakt de veer weer netjes in de schotel.

            En een lekkende schokdemper zou je horen als zuigend/blasend geluid als ik hem inveer correct? Als ik mijn auto zelf inveer hoor ik het gebonk namelijk niet, maar ik heb het idee dat hij daar te stug voor is en dat er tijdens het rijden grotere krachten op komen te staan. Hoe dan ook zal het allemaal eens even nalopen morgen, super bedankt!

            @Dominic wrote:

            Of het koppelstuk van je achterdemper tikt tegen je bodem ;)

            Ha, dat is ook slim. Heb alleen aan contact met de as gedacht niet met de bodem van me wagen, zal ik morgen ook wel is goed bekijken. Als het zo is moet ik vast wel een plekkie van contact zien op de verder ‘vieze’ bodem. Fototje van je hoedenplank komt er morgen op, thanx nogmaals king:

            Andere suggesties zijn altijd welkom!

            #18073981
            astraTD
              Lid sinds:
              9 March 2009

              Naar mijn weten mag de veer niet los komen van de schotel..
              Hij is dan toch flink verlaagd en de shockdempers niet mee vervangen voor kortere dempers.

              Kan zelfs gevaarlijk zijn als je de te hard over een drempel rijd dat de veer eronder uit kan komen.

              Kortere dempers eronder doen dus.

              Anders contact opnemen met oude eigenaar en aan die vragen wat voor veren eronder zitten en dempers.

              #18073982
              neliznl
                Lid sinds:
                5 November 2012

                @astraTD wrote:

                Naar mijn weten mag de veer niet los komen van de schotel..
                Hij is dan toch flink verlaagd en de shockdempers niet mee vervangen voor kortere dempers.

                Kan zelfs gevaarlijk zijn als je de te hard over een drempel rijd dat de veer eronder uit kan komen.

                Kortere dempers eronder doen dus.

                Anders contact opnemen met oude eigenaar en aan die vragen wat voor veren eronder zitten en dempers.

                Thanx voor je reactie. Zitten de veren normaal gesproken geborgd in de schotel, of zitten ze er gewoon los in geduwd, maar komen ze nooit los omdat de demper bij de veer past? Het zou inderdaad kunnen dat mijn demper origineel is, en de veer een verlagingsveer waardoor het inderdaad logisch is dat ze een deel uit haar schotel getild wordt bij het opkrikken, simpelweg omdat de demper te lang is.

                Maar als een veer normaal geborgd in de schotel zit, en dit bij mij niet het geval is, probeer ik hem eerst te borgen voordat ik nieuwe dempers aanschaf.

                Oude eigenaar zou ik even moeten traceren dan, aangezien ik hem bij een garage heb gekocht. Was niet heel gecharmeerd van de garage en betwijfel dat ze moeite noch zin hebben om me te helpen :puke .

                Bedankt in ieder geval voor je reactie! Kan ik morgen ook even controleren! Zal meteen een paar plaatjes maken als hij op de brug staat, zou t wel fijn vinden als ik het zelf op kan lossen in plaats van naar de garage

                #18073983
                astraTD
                  Lid sinds:
                  9 March 2009

                  Een veer zit altijd los en rust als waren in/op de schotel.

                  Bij op krikken van een auto blijft de veer altijd strak en gespannen zitten.
                  Ligt dan toch aan de lange demper.

                  Paar foto’s helpt wel tegen verduidelijkheid.

                  #18073984
                  neliznl
                    Lid sinds:
                    5 November 2012

                    @astraTD wrote:

                    Een veer zit altijd los en rust als waren in/op de schotel.

                    Bij op krikken van een auto blijft de veer altijd strak en gespannen zitten.
                    Ligt dan toch aan de lange demper.

                    Paar foto’s helpt wel tegen verduidelijkheid.

                    Prima, zal er morgen een paar plaatjes schieten dan als ik toch naar het gebonk zoek!

                    Heb even wat info opgedaan, blijkbaar kunnen bij een verlaging van 40/40 de originele schokdempers blijven zitten. Ik ga er dan vanuit dat ik in ieder geval achter een verlaging van 60mm heb. Kan helaas nergens ingekorte schokdempers voor achter vinden, enige wat ik tegenkom zijn complete schroefsets of losse, originele, schokdempers voor achter.

                    Mocht ik ze toch moeten vervangen is dit dan een beetje zelf te doen met het juiste gereedschap? Ik kan nergens een duidelijke how-to vinden hoe dit in zijn werk gaat, hoe ik het nu voor me zie is het:

                    1. Schokdemperbevestiging aan beide kanten loshalen in de kofferbakruimte (is volgens mij één dop)
                    2. Auto op de (wielloze)brug omhoog, of aan beide kanten omhoog krikken.
                    3. Schokdempers vallen nu door het zakken van de wielen automatisch uit hun schotel boven.
                    4. Schokdemper kantelen (naar voor of achter?), veer eraf pakken.
                    5. Schokdemper onder loshalen (Hoe zit deze bevestigd?).
                    6. Vice versa weer terug monteren met eventueel nieuwe veren king: .

                    Klopt dat zo een beetje, of zie ik nog iets over het hoofd? En moet ik rekening houden met bijbehorende delen zoals rubbers of wat dan ook?

                    Nu zeg je dat de veren altijd strak in de schotel moeten blijven zitten als de auto omhoog gaat op de brug. Dan is het ook nog een flink karwei om ze er tussen te klemmen , en je demper op zijn plaats te krijgen? Heb je hier speciaal gereedschap voor nodig? Hoe het er bij mij nu uitzit kan ik ze er namelijk gewoon uitpakken als de brug omhoog staat en demper boven los is.

                    Ook lijkt het mij dat je beide kanten tegelijk moet doen, en met de shokdemper in de schotel boven laten zakken je minimaal met ze 2’en moet zijn, klopt dit? Moet ik even een maatje mee vragen :D

                    Sorry voor de vele vragen, aangezien jullie vol met antwoorden zitten stel ik ze maar meteen. Vind het bovendien leuk om zelf te doen als ik dit degelijk en veilig kan doen, en scheelt weer wat in de portomonnee!

                    Alvast bedankt!

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.