Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Geluidje in motor??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 oktober 2012 om 12:39 #17252711
Ik heb een Opel Vectra GTS 2.2 16V uit 2003. Deze heb ik voor een APK + kleine beurt gebracht naar de Opel Dealer. Zij kwamen met de mededeling dat mijn distributie ketting moest worden vervangen omdat deze een geluid produceerde (118.000km)
Ik vond dat wat vaag, daar ze het niet kunnen zien. Nu heb ik de auto voor een second opinion gebracht. Deze garage zegt dat er wel een geluidje in de motor zit, maar dat dat niet gelijk met de ketting hoeft te maken te hebben.
Je zou het merken als je ketting versleten is aan het minder optrekken en inderdaad een ratelend geluid. De monteur heeft een paar keer moeten luisteren om ook echt het ssss geluid op te pikken. Overige heeft hij allemaal nagekeken.Kortom de second opinion heeft ook niet het gewenste resultaat opgeleverd!
Wat denken jullie (vervangen kost € 1600.- en dat voor een geluidje)??
3 oktober 2012 om 13:28 #18073406Mijn ouders hebben een Vec C1 SW met Z22YH. Bij hen is de distributieketting vervangen bij 176.xxx km, inclusief de ketting voor de balansas.
Bij hen was ik er achter gekomen dat er dat rateltje in zat. Maarre, volgens mij kun je toch zien hoe ver de kettingspanner uitstaat? Dan kun je toch visueel controleren of de ketting volledig uitgerekt is?3 oktober 2012 om 14:08 #18073407Nee helaas, ze kunnen de ketting niet zien. Daarvoor moeten ze eerst het een en ander losmaken wat dan qua tijd en geld gelijk staat aan het vervangen van de distributieketting.
3 oktober 2012 om 14:37 #18073408Zover ik weet (en dit was bij mij ook het geval bij 76000 km) dan doet de ratel zich voor tijdens het starten. En volgens mij is het niet te zien aan de spanner? Je kan wel zien aan de spanner of ie vervangen is (zit dan witte verf op of zo, even googlen)
Mocht het zo zijn, wacht niet te lang. Een koprevisie is duur, en tweedehands niet te vinden door brekende kettingen.
Minder optrekken heb ik nog nooit gehoord.
@RISL: Ik dacht dat alleen de eerste 2.2’s dat hadden, de motor waar jij het over hebt is een direct ingespoten uitvoering en daardoor een stuk recenter?3 oktober 2012 om 16:15 #18073409Dan haal je je kleppendeksel er even vamaf en kijk je of je ketting slap staat.
Danweet je of dit het probleem is van je geluid.
Ketting is wel een veel voorkomend probleem.3 oktober 2012 om 20:31 #18073410@Corsa A GSI:De ketting staat zoiezo al wat slap als je de kleppen deksel demonteert omdat ie gespannen wordt d.m.v olie druk en als de motor niet loopt heeft ie geen olie druk dus daar kan je niet veel uit opmaken.
@evanbalen:hoe klinkt de motor als je hem start(koude start)? even luisteren bij je ketting als deze 1a2 seconden rammelt zou het kunnen dat de ketting spanner stuk is het kan ook zijn omdat hij nu nieuwe olie heeft(dunner) dat je hem wat meer hoort geluid even in de gaten houden als het erger wordt wel laten maken want een kop revisie is veel duurder dan de ketting+spanner vervangen.3 oktober 2012 om 20:40 #18073411@opeltje17 Als hij koud wordt gestart is het geen ander geluid dan dat als de motor warm is. Het is eigenlijk telkens hetzelfde ssssssjjjjj. Monteur zei wel dat als het erger wordt ik even terug moest komen maar dat het nu nog niet zo erg is dat hij het zelf zou vervangen. Als de kettingspanner stuk is, is dat dan een “duur” probleem dat je weet?
3 oktober 2012 om 20:47 #18073412Als er bij het starten niet echt een tikkend geluid is zou ik het inderdaad nog even aan kijken maar inderdaad wel goed in de gaten houden en de ketting spanner vervangen is wel een duur geintje voor onze astra H 1.4 was vervangen van de spanner inclusief ketting etc rond de €600,- bij een collega van me(leer voor vrachtwagen monteur).
Dus als het veel erger wordt zou ik gewoon een universele garage op zoeken of een vakgarage deze zijn al een stuk goedkoper als de opel dealer deze rekenen al 92 euro uurloon(bij ons dan)
EDIT: Minder optrekken heeft inderdaad niks met je ketting spanner te maken.
3 oktober 2012 om 20:55 #18073413Maar ehhh…een ssssssjjjjj alsin sissend? Dan denk ik eerder een spruitstuk…ratel en/of sissend. Wereld van verschil wat je zou moeten kunnen herkennen king:
3 oktober 2012 om 20:59 #18073414Dat verschil zou je inderdaad moeten horen :jerry
Maar omdat de dealer tegen hem zij dat de ketting spanner vervangen moest worden ging ik daar maar op door.
Misschien een keer naar een universele garage voor een controle waar ze de auto niet kennen misschien dat hun wel met tot een verrassende conclusie komen .
4 oktober 2012 om 06:10 #18073415@TWA: Het is idd meer een soort rateltje maar dan heel zacht.
@Opeltje17: ik ben voor een second opinion naar een universele garage geweest die veel Alfa’s met kettingen repareren. Die vertelde mij dat er wel een geluidje zit wat er niet hoort, maar kon geen zekerheid afgeven of dit daadwerkelijk de ketting was. Overige onderdelen heeft hij allemaal nagelopen maar daar was niets te vinden. De Opel Dealer zou hier toch iets meer ervaring in moeten hebben, maar toch twijfel bij mij4 oktober 2012 om 08:00 #18073416De open dealer wil je gewoon wat geld afhandig maken, daarom zij ik ook ga even naar een universele garage dan heb je tenminste een goede diagnose.
4 oktober 2012 om 08:03 #18073417Zou ook eens hier rond kunnen vragen of iemand wilt helpen…of probeer een meeting mee te pakken. Ook bij de universele garage wil nog wel eens foute info worden gegeven…
4 oktober 2012 om 08:06 #18073418@2000 wrote:
@RISL: Ik dacht dat alleen de eerste 2.2’s dat hadden, de motor waar jij het over hebt is een direct ingespoten uitvoering en daardoor een stuk recenter?
Tja, wat is recenter? De Z22YH van m’n ouders komt uit 2003, net als de auto van de topicstarter. En het geluid doet zich in het begin inderdaad voor bij het starten, als de oliedruk nog te laag is om de kettingspanner te laten werken.
Ik weet niet of je bij de Vec-C de spanner kunt controleren, nooit op gelet eigenlijk.
Bij m’n Seat kun je wel zien hoe ver de kettingspanner uitstaat, vandaar mijn suggestie. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.