Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra H 17DTH accu stroom
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 september 2012 om 09:27 #17252561
Hallo allemaal,
De dynamo is vervangen en vanaf die tijd heb ik elke ochtend een lege accu.
Bij de accu leverancier geweest en die heeft e.e.a. door gemeten en de accu is ok.
Hij heeft wel gemeten dat de accu te weinig laadt. Denk ik weer aan de dynamo.Heb ikzelf nog wat testjes gedaan met spannings&stroom metingen. en merk het volgende:
1. de stroom op het moment dat de ampere meter tussen accupool en accuaansluiting plaats (contact uit) = 1,5 A. Dit is ongeveer een halve minuut. Daarna 0,75A. Dit lijkt mij erg veel.
2. De spanning op de accu (contact uit) is ca. 12.4V. Lijkt mij voldoende.
3. De spanning op de accu (stationair toerental na het starten) is ca. 14,2V. Lijkt mij goed.
4. De spanning op de accu (stationair toerental na het inschakelen van airco, achteruit verwarming en verlichting) duikt even naar 13,4 daarna stijgt hij weer naar ca. 13,8V. Lijkt mij niet verkeerd.
5. De spanning op de accu (stationair toerental na stap4 en ventilator op stand 4) duikt naar 12,4V.
6. De spanning op de accu (stationair toerental en alle belastingen weer uitgeschakeld) blijft ca. 12,4V.
7. De spanning op de accu (verhogen van toerental) stijgt weer naar ca. 14,4V.
8. De spanning op de accu en op de uitgang van de dynamo is gelijk.
9. De gemiddelde spanning op de 1 van de 2 stuur draden naar de dynamo varieert mooi met de belasting mee. Volgens mij, logischerwijs, is dit een pwm regelsignaal, maar met een voltmeter kan dan het gemiddelde gemeten worden. Het spanning op de andere draad blijft ca. 13.3V. Wat die doet weet ik niet.De stappen 3t/m7 heb ik ook gedaan met andere belastingen en andere inschakelvolgorde. Dit geeft hetzelfde probleem. Het toerental moet omhoog om het laden van de accu weer terug te krijgen.
Voorheen (voor het vervangen van de dynamo) heb ik dit nooit gecontroleerd. Maar had wel vaker opgemerkt dat (bij vochtig weer) wanneer de ventilator na het starten op stand 4 staat, de ventilator duidelijk hoorbaar sneller gaat draaien wanneer ik wegreed. Waarschijnlijk heeft dit euvel er altijd al ingezeten.
Waarschijnlijk heeft de accu leverancier dit slechte laden ook gemeten tijdens stationair toerental.
Weet iemand of dit normaal is?Het puntje 1. heeft te maken met de binnenverlichting. Als ik de zekering van de binnenverlichting (achter in stationbak) eruit neem, is de stroom afname nog maar 0,05A.
Misschien is er iets stuk gegaan door het stuk gaan van de dynamo of is het toevallig gelijktijdig stuk gegaan. De binnenverlichting dimt na een tijdje als de deur dicht is, dus er zit ergens wat elektronica tussen. Weet iemand waar en hoe ik dit zou kunnen oplossen?
Momenteel heb ik de zekering er maar uit gehaald.Heb ik nog een vraagje over de olie uit de stuurbekrachtigingspomp achter op de dynamo. Tijdens het vervangen is er wat olie uit gelopen. Moet dat bij gevuld worden?
Heel wat vragen, maar ik hoop dat iemand mij kan helpen.
27 september 2012 om 10:41 #18071778De olie wat uit de dynamo gelopen is hoeft niet bijgevuld te worden.
Dat gebeurt automatisch, met motor olie. Die pomp is de vacuüm pomp.Dat de dynamo maar 12,4 volt levert is idd te weinig.
Tevens moet de dynamo dat automatisch weer op minimaal 13,5 volt brengen bij volle belasting en motor stationair draaien.
Gaat de belasting weg dan hoort de dynamo het ook op te pakken en dus niet te blijven hangen op een waarde.Er is dus iets mis met de spanningsregelaar.
27 september 2012 om 11:06 #18071779Hallo Arjontje,
Gelukkig hoef ik me dus niet druk te maken om de olie.Volgens mij meet ik niet de dynamo spanning, maar de accuspanning als de belasting te hoog wordt.
Omdat het effect van de ventilator er altijd in heeft gezeten, vraag ik me af of dit standaard bij de Astra wordt bijgeleverd. De gelijkrichter zit volgens mij in de dynamo, dus die is automatisch mee vervangen. Het effect blijft gelijk.In principe is het niet erg dat hij enige tijd wat minder laadt. Daar heb ik nooit problemen mee gehad. Merendeel van de tijd dat de motor draait, wordt er met de auto gereden en is het probleem er niet. Met hoger toerental is de laadspanning goed.
Als dit niet standaard met de astra wordt meegeleverd, wil ik nog wel verdere aktie ondernemen om dit eruit te krijgen. Maar dat is voor mij juist de vraag.Het probleem waar ik nu het meest mee zit, is het leeg lopen van de accu via de binnenverlichtingscircuit. Ik hoop dat iemand mij daarmee kan helpen.
28 september 2012 om 06:03 #18071780een goede dynamo hoort gewoon meer dan 12,4 volt te leveren.
Een goede maar tijd rovende manier om lekstroom te testen is de multimeter in serie te zetten.
plus pool er af en dan de multimeter met de min op de pluspool van de accu en dan de pluspool op de kabel zetten.
En alle zekeringen er 1 voor 1 er uit te trekken.Dan weet je waar de lekstroom zit.
Daarna moet je dus uitzoeken waarom hij lekt.Laat ook even de ventilator nakijken of hij niet te zwaar loopt.
En daardoor teveel stroom trekt.29 september 2012 om 05:08 #18071781Ik weet niet wat voor model astra het is, maar bijvoorbeeld de astra G staat bekend om de slechte massa verbinding van dynamo naar accu met alle gevolgen van dien (kapotte dynamo) wat simpelweg opgelost kan worden door het bijtrekken van een extra massa draad van dynamo naar minpool van de accu.
12,4V met gestarte motor is inderdaad te weinig
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.