Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › C30NE op LPG problemen met backfires en wil soms niet starte
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 september 2012 om 15:39 #17252213
Had bij airco/lpg en dieselvragen ook al een topic geopend, maar volgens mij wordt daar niet veel gekeken dus stel ik hier m’n vragen ook maar.
Ik heb een Opel D Rekord met een C30NE motor op LPG. Benzine zit ook niet meer aangesloten, dus hij rijdt alleen op LPG. Sinds ik hem in januari gekocht heb, heb ik al aardig wat problemen met de motor en de afstelling gehad. De verdamper heb ik ondertussen gereviseerd en een aantal slangetjes waar ie valse lucht lekte zijn vervangen. Ben ook al 2x bij een garage geweest om hem af te laten stellen. Heb wel het idee dat het steeds beter wordt, maar het is nog niet optimaal.
Tegenwoordig heb ik eigenlijk alleen nog af en toe problemen tijdens het starten. Soms begint ie met een knal (backfire) en soms wil ie gewoon helemaal niet aanslaan. Vd week startte ik hem en toen gooide ie er met een knal het (open)luchtfilter af. Deze er weer op gezet en hij startte en liep vervolgens prima. Maar ik heb vd week ook al 2x gehad dat ie gewoon helemaal niet wilde aanslaan. Met aanslepen lukte het dan wel. Wat betreft de backfires wil ik er een klep op zetten. Deze klep leek me wel wat
http://www.ebay.nl/itm/LPG-Backfire-Valve-Shutter-Protector-65-70-80-mm-NEW-/320976201534?pt=UK_Cars_Parts_Vehicles_Other_Vehicle_Parts_Accessories_ET&hash=item4abbac273e#ht_500wt_923″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Maar de werking van zo’n backfireklep is me nog niet helemaal duidelijk. Als ik het goed begrijp laat zo’n klep de lucht en lpg-damp wel het inlaatspruitstuk in, maar bij een backfire in het inlaatspruitstuk sluit de klep. Verdwijnt die overdruk dan weer in de cilinders als de kleppen openen of begrijp ik dit verkeerd?
Verder is het luchtfilter dat er nu op zit ook niet echt nieuw meer, dus ik wil er een ander open filter opzetten voor niet al te veel. Is het dan beter om een filter van schuim er op te zetten, zoiets http://www.ebay.nl/itm/Pipercross-Alloy-Top-Rubber-Neck-Universal-Air-Filter-60mm-Neck-Foam-Top-/310429154519?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item484704fcd7#ht_1825wt_1271″ onclick=”window.open(this.href);return false; , of is zo’n type net zo goed? (zoiets zit er nu op)
http://www.ebay.com/itm/261090258122?item=261090258122&pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&cmd=ViewItem&hash=item3cca312cca&vxp=mtr” onclick=”window.open(this.href);return false;Wat betreft het soms niet willen starten gaf gister iemand me de tip dat dit kan komen doordat ie verzuipt, dat er bij ff misstarten dus al teveel gas in de cilinders zit. Zou dit kunnen? en is dit op te lossen door de ontsteking te verstellen of moet ik ergens anders naar kijken?
Hoop vragen, maar ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen om m’n auto wat betrouwbaarder te maken king:
13 september 2012 om 20:46 #18065898Voor wat betreft het starten: zet er een LE-Jetronic systeem op, dan start hij super en kun je daarna zonder belasting overschakelen op LPG. Je bent dan ook van het back fire probleem bij het starten af.
13 september 2012 om 21:31 #18065899terugslag klep heeft voor jou wagen geen zin.
hij rijd immers toch niet op benzine, en ben je dus een luchtmassameter niet nodig..
en juist om deze laatste te beschermen is een terugslag klep.als hij op gas niet starten wil, dan is er domweg iets niet goed,
vaak ergens bij het stationair mengsel van de verdamper.
stationair regeling van de motor
mankement aan motorblok.
valse luchtals hij `verzuipt` tijdens het starten, moet je het in de afstelling van de verdamper zoeken
vaak is een backfire tijdens het starten een teken van onjuiste afstelling van de verdamper
en een backfire onder het rijden, een onjuiste afstelling van de ontstekingsucces
13 september 2012 om 21:35 #18065900Als dat die Dukes of Hazzard B-Commo D-Rekord is zit daar dacht ik al een jetronic systeem op,als ik het goed herinner.
Backfire kan zijn:
bougie kabels die door slaan (zelf ooit is gehad)
Mengsel te arm word vaak gezegd
Onsteking niet goed afgestelt.Als jij een standalone onsteking hebt en een OMVL90 verdamper met een mengstuk hier of daar en dan moet ie goed aanslaan,teminste ik heb hetzelfde en die slaat super aan des te kouder te beter.
Als je nog Motornic hebt raad ik je aan een gewone standalone ontsteking te nemen.
14 september 2012 om 08:39 #18065901Bedankt voor de reacties tot nu toe :thumb
@HOT ROD wrote:
Voor wat betreft het starten: zet er een LE-Jetronic systeem op, dan start hij super en kun je daarna zonder belasting overschakelen op LPG. Je bent dan ook van het back fire probleem bij het starten af.
Benzinetank zit er niet onder en er missen nog wel meer onderdelen van het benzinesysteem. Het is voor mij momenteel niet haalbaar om de auto ook weer op benzine te laten lopen.
@Ghanz wrote:
terugslag klep heeft voor jou wagen geen zin.
hij rijd immers toch niet op benzine, en ben je dus een luchtmassameter niet nodig..
en juist om deze laatste te beschermen is een terugslag klep.Het is voor mij om de luchtslang en het luchtfilter te beschermen. Die zijn al eerder gesneuveld. Is zo’n klep hier wel een goede oplossing voor?
@Ghanz wrote:
als hij op gas niet starten wil, dan is er domweg iets niet goed,
vaak ergens bij het stationair mengsel van de verdamper.
stationair regeling van de motor
mankement aan motorblok.
valse luchtals hij `verzuipt` tijdens het starten, moet je het in de afstelling van de verdamper zoeken
vaak is een backfire tijdens het starten een teken van onjuiste afstelling van de verdamper
en een backfire onder het rijden, een onjuiste afstelling van de ontstekingsucces
Meestal start ie gewoon op gas maar niet altijd. Met aanslepen start ie bijna meteen. Ik denk inderdaad dat het in de afstelling van de verdamper zit of de ontsteking. Maar heb van het afstellen van beiden weinig verstand. Na twee keer laten afstellen bij de gasspecialist is het dus nog niet goed. Maar ben bang dat een 3e keer naar die specialist voor het afstellen de problemen dan ook niet oplost.
@GSE wrote:
Als dat die Dukes of Hazzard B-Commo D-Rekord is zit daar dacht ik al een jetronic systeem op,als ik het goed herinner.
Backfire kan zijn:
bougie kabels die door slaan (zelf ooit is gehad)
Mengsel te arm word vaak gezegd
Onsteking niet goed afgestelt.Als jij een standalone onsteking hebt en een OMVL90 verdamper met een mengstuk hier of daar en dan moet ie goed aanslaan,teminste ik heb hetzelfde en die slaat super aan des te kouder te beter.
Als je nog Motornic hebt raad ik je aan een gewone standalone ontsteking te nemen.
Het is inderdaad die auto. Wat is het verschil tussen die twee ontstekingen?
14 september 2012 om 11:39 #18065902Motronic is ontsteking en brandstof gedeelte samen geregeld door 1 computer,deze is veel nauwkeuriger als een jetronic systeem wat in feite alleen primitief de brandstof regelt.
Als jij nu de helft van je sensor deraf hebt liggen en geen lambda sonde hebt de bak (als je een automaat kabelboom hebt) niet aangesloten hebt,word je ontsteking ook maar zo tja la la basis geregeld en daardoor kun je ook backfires krijgen.
Neem daarom een simpele oude ontsteking die op vacuum en vliegkracht verstelling werkt en je alvast een goede onsteking waarvan je weet dat doet wat ie moet doen ipv vreemde verstelling door het gebrek aan juiste info wat je krijgt als de helft van de sensors der niet op hebt…
14 september 2012 om 12:06 #18065903De ontsteking heeft een vacuümregeling en als ik het goed zie zit er alleen een hall sensor er op
14 september 2012 om 16:00 #18065904wat betreft de backfire klep,
had in het verleden zelf ook problemen met backfire`s.
na het wat losser zetten van de slangklem om je luchtslang, bleven mij
kosten, en een nieuwe slang bespaart
vandaar dat ik zei dat de klep voor jou niet noodzakelijk was.
maaar, inderdaad. het kan daarvoor wel helpen. mits je de klep dus tussen gasklep en slang plaatst15 september 2012 om 10:50 #18065905Waar zit je gasstuk?
15 september 2012 om 11:49 #18065906Het mengstuk bedoel je? dat zit net achter het luchtfilter.
Gisterochtend de auto ff gestart om hem stukje te verzetten ging prima, vervolgens wil ie rest vd dag niet meer aanslaan. Net ff starten en hij slaat in 1x aan. Weet er iemand een goeie specialst omgeving Den Bosch die veel verstand heeft van LPG installaties afstellen? Ben er 2x bij 1 in Den Bosch zelf geweest, maar die heeft het dus niet kunnen oplossen.
15 september 2012 om 17:26 #18065907Kan het niet zijn dat je inductie relais kapot is of bijna kapot is?
Als dat zo is kun je starten wat je wilt,sluit je afsluiters eens aan op de bobine + die contact slot gestuurde plus en probeer dan maar eens een paar te starten en de motor goed warm laten worden on der kap en dan snel genoeg weer starten..
18 september 2012 om 18:14 #18065908kunnen verschillen de dingen zijn zoals al vermeld is…
probeer eens een andere accu, het kan zijn dat ie wel goed rondgaat maar net niet genoeg volt heeft om de afsluiters open te houden, heb ik ook al eens gehad, kon een kwartier starten maar sloeg niet aan, andere accu erin en wel starten
backfire komt door – vacuüm lekkage bv door de injectorrubbers/ injector houders etc etc.
of te arm mengsel , of ontstekingsproblemen zoals slechte bougiekabels/ bougiesAls je weer start en hij slaat niet aan, probeer dan eens TIJDENS HET STARTEN je lpg dmv je schakelaar uit te zetten, doe hij het dan wel, staat ie veel te rijk, maar dit is dan niet je backfire probleem dat heeft een andere oorzaak
29 september 2012 om 14:36 #18065909Bedankt voor de reacties.
Het is alweer ff geleden maar heb vandaag eindelijk weer eens naar de Rekord gekeken. Accu zal het probleem niet zijn, ik heb 2 goede accu’s waarvan 1 nog maar een paar maanden oud en problemen zijn met beide accu’s. Met de afsluiter, bedoel je die van de verdamper? Heb de slang naar het mengstuk al eens los gehaald en met starten komt daar altijd gas uit.
Met remmenreiniger heb ik al een paar keer op valse lucht gecontroleerd bij de injectors maar niks gevonden. Toch wil ik voor de zekerheid (voorlopig) de injectors en de injectierail verwijderen. Heb deze er nu af liggen. Weet iemand een goede manier om de gaten van de injectors af te dichten, zodat ze later evt wel weer gebruikt kunnen worden. En die pakkingen tussen de bevestigingsplaatjes vd injectors en het spruitstuk weet iemand waar die nog te krijgen zijn? En hoeveel die kosten? Heb die plaatjes er nu nog opzitten en ze zitten ook aardig vast, maar als nieuwe pakkingen daarvoor niet te duur zijn vervang ik die voor de zekerheid ook wel.
10 oktober 2012 om 15:22 #18065891Ik heb inmiddels de injectors verwijderd en de gaten van de injectors afgedicht met expansie cups en wat vloeibare pakking.
Ook alle slangen die slecht leken zijn ondertussen wel vervangen. Dus valse lucht zou het probleem niet meer moeten zijn. Na dit te hebben gedaan heb ik de eerste paar dagen wat getest of ie goed startte. Dit ging 4 keer goed, maar de 5e keer wilde ie weer niet. En dan start ie ook meteen de hele dag niet. zodra het contact aangaat begint er gas te lopen, dus de motor krijgt gas. Ook als ik de gastoevoer ff afsluit dan start ie nog niet.
Dan denk ik toch dat het hem in de ontsteking moet zitten. Keek net weer ff naar de aansluiting van de bobine, maar de elektronica onder de motorkap is echt een puinhoop. En voordat ik dure dingen als een bobine ga vervangen wil ik eerst de bedrading een beetje netjes op orde brengen om dat in ieder geval uit te kunnen sluiten.
Er hangen vanaf de stationaircomputer 3 of 4 losse stekkers. Kan iemand mij vertellen waar deze voor zijn? En kan ik die er gewoon tussenuit halen? zie de foto hieronder.
En bij de stekker van de computer waren de dikke kabelbundels ook wat gescheurd en tussen die bundels liep wat los koperdraad :wtf
is dat om storing tegen te gaan ofzo? Of moet ik dat er gewoon tussen uit halen? lijkt me ook niet echt veilig als het omhulsel van een draadje scheurt dat er tegen aan ligt.Niet echt duidelijke foto helaas
Verder zit deze stekker nog los bij de bobine. Op het kleine zwarte kastje waar ie aanzit staat dat ie van bosch is, maar ik weet zo niet wat het is. Kan iemand me dat vertellen?
Heb deze computer
Heeft iemand toevallig een aansluitschema van de stekker die er op zit? Dan kan ik alle kabels ff langslopen en evt opnieuw aansluiten. En kan iemand me vertellen welke aansluitingen er precies op de bobine moeten zitten?
Een hoop vragen, ik weet het maar elektronica is (nog) niet m’n stekste kant en ik wil het wel graag leren.
Alvast bedankt voor de reacties!
12 oktober 2012 om 12:59 #18065897Niemand met verstand van de bedrading van een c30ne? :angel
12 oktober 2012 om 16:04 #18065894Nou dat blokje is in ieder geval niet spannend, dat is een ontstoor condensator voor je radio.
12 oktober 2012 om 18:05 #18065893Als je HIER op klikt kom je bij het elektrische schema. Ook kun je het opslaan.
Succes.12 oktober 2012 om 18:21 #18065892Oke bedankt! dat blokje gaat weg dan, scheelt weer een losse stekker.
Ik wilde dat schema downloaden, maar m’n computer geeft aan dat het niet veilig is :hmmz weet je zeker dat er geen virus in kan zitten?12 oktober 2012 om 20:33 #18065890mocht je een luxe radio in je wagen hebben, laat het blokje dan zitten.
losse draad daarvan moet aan de + contact van je bobine, daar waar
er al een zwarte draad op gaat ( +15 geloof ik)los koper in een kabelboom…. nooit goed.
eens nazien of de draden nog wel met elkaar verbonden zijn.indien mogelijk een andere foto van de losse stekkers, dit om te kunnen zien waar ze precies liggen, in de kabelboom.
maar volgens mij verzuipt de wagen gewoon met starten.
welke verdamper heb je? stel deze eens terug naar de standaard waarden,
en dan eens weerzien..( vervuilde verdamper, of inderdaad defect inductie relais, dat heb ik hier oo gehad..)
13 oktober 2012 om 13:19 #18065889De radio is momenteel nog niet aangesloten omdat ik nog een verlengkabeltje nodig heb voor de antennekabel. Dus voorlopig in ieder geval heb ik dat blokje maar ff weggehaald.
Verder heb ik de stekker nog eens goed bekeken. Het is de stekker die tussen de stationaircomputer en de bobine loopt met 4 niet aangesloten aftakkingen en een aansluiting naar de sensor bij de ontsteking.
Ik heb het omhulsel wat verder opengesneden om het losse koperdraad nog eens goed te bekijken en te kijken waar het nou eigenlijk vandaan komt. Dit stukje kabelboom heeft 2 dikke stekkerkoppen, de ene aan de kant van de stationaircomputer en de andere kant bij de bobine.
Vanuit beide stekkerkoppen komt er een zwarte draad uit de stekkers waar vervolgens het omhulsel van weg is gehaald en waarvan het koperdraad dus om 2 verschillende groepjes kabels is gewikkeld. Dit koperdraad is verder nergens op aan gesloten :wtf
Zou dit een soort beveiliging tegen kortstluiting kunnen zijn? Ik kan verder niks bedenken en het is ooit toch met een reden zo gedaan? :wtfNiet echt een duidelijk verhaal volgens mij, maar ik hoop dat het met de foto’s wat duidelijker wordt.
Dit is de stekkeraansluiting bij de stationaircomputer
en hier is te zien dat het losse koperdraad vanuit een zwarte kabel aan de stekker komt
Dit is de andere stekker bij de bobine. Niet echt duidelijke foto’s helaas, maar hier is ook nog te zien dat er vanuit deze stekker een koperdraad om een paar andere draden is gewikkeld
En hier is nog te zien dat het koperdraad ook weer uit een zwarte kabel uit de stekker komt
En dan verder nog een foto van de 4 losse stekkeraansluitingen die uit dit stukje kabelboom komen. Echt niemand die weet waar deze voor zijn?
Alvast bedankt voor de reacties!
13 oktober 2012 om 18:10 #18065888Het schema kun je gewoon openen, heb ik ook op mijn compter staan en daar vandaan gehaald, geen melding van een virus gehad. :)
Die niet afgeschermde koperdraden zijn om bepaalde signaaldraden af te schermen. Die zitten meestal om draden die van een Hall sensor ofzo komt. Kooi van Faraday dus.
Als je het schema hebt, kun je kijken wat er aan de stekkers moet zitten.Succes.
14 oktober 2012 om 13:20 #18065896Bedankt voor de uitleg van het losse koperdraad :thumbup
Ik kon nu de schema’s inderdaad gewoon downloaden. Dus waarom ie gistermiddag een melding gaf dat het niet veilig was, geen idee.
Ik heb de schema’s doorgenomen, maar ik kan nergens m’n 15 polige stekker bij de computer tegen en de 7 polige bij de bobine ook niet :wtf
Edit ik heb net ff op het computernummer gezocht (0227921004) en ik zie dat dit de computer is van een 30E motor
16 oktober 2012 om 09:48 #18065887Weet er iemand waar ik een elektrisch schema van een 3.0E motor kan vinden van een Senator of Monza?
Heb al gezocht op google en ook op http://www.senator-monza.de/” onclick=”window.open(this.href);return false; maar ik kan het niet vinden16 oktober 2012 om 16:05 #18065895 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.