Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Toerental
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 september 2012 om 16:15 #17252204
Hallo heren,
Mijn toerental blijft hangen nadat je het gas loslaat. Bij ieder toerental blijft hij ongeveer 2 seconde hangen om dan vervolgens rustig te dalen.
Gasklephuis en de gaskabel nagekeken maar kan niets vinden. Ook bij handmatig gasgeven hetzelfde probleem.
Ik hoor het wel…Groeten Edwin
17 september 2012 om 17:07 #18065831@edwin-ascona wrote:
Hallo heren,
Mijn toerental blijft hangen nadat je het gas loslaat. Bij ieder toerental blijft hij ongeveer 2 seconde hangen om dan vervolgens rustig te dalen.
Gasklephuis en de gaskabel nagekeken maar kan niets vinden. Ook bij handmatig gasgeven hetzelfde probleem.
Ik hoor het wel…Groeten Edwin
Dat kan je LFr wel is wezen. Zit onder het inlaatspruitstuk. (zilveren ding met 2 slangen erop, en 2 polig stekkertje) Deze verwijderen (te doen als de dynamo opzij zit) en schoonmaken met remmenreiniger o.i.d.
17 september 2012 om 17:51 #18065832of valse lucht, dat kan ook nog
17 september 2012 om 18:21 #18065833Hier precies het zelfde als bij edwin-ascona…
Al een paar jaar last van!
Alles nagekeken, valse lucht inlaat/uitlaat, stationairregelaar schoongemaakt, andere bougies, andere LMM, andere temp.sensor, andere ECU en wat al niet meer.
Vervolgens een paar keer bij Hennie Boomkamp geweest (toch ook niet de eerste, de beste) daar uitgelezen met Tech1, opnieuw andere bougies, andere LMM, andere ECU, andere stationairregelaar, bedrading gekontroleerd, CO gemeten (is goed) enz. 2 Zaterdagen daar geweest, zeer gastvrij ontvangen maar heeft uiteindelijk niets opgeleverd.Is verder goed mee te rijden, maar opschakelen en terugschakelen gaat net niet helemaal lekker…
En het klinkt gewoon niet goed!
In mijn geval ligt de C20XE in de lengte-richting in een Seven en zijn inlaat- en uitlaat-traject geheel afwijkend van origineel.
Het is in mijn geval dus géén valse lucht (oa getest met remmenreiniger) en geen vervuilde stationairregeaar.
Onlangs ging m’n Lambdasonde defekt. Heb ik vervangen maar hielp natuurlijk niet!
Ik heb het gevoel dat de stat.reg. te lang open blijft, maar waarom???17 september 2012 om 19:27 #18065834Heb er al eens een hele pagina aan gewijd, maar te hoog toerental of tijdelijk hangend of schommelend toerental is bij deze motoren een veel voorkomend probleem en toch kan het maar aan een paar dingen liggen. In elk geval niet aan de LMM, bougies etc.
1. Stationair regelaar (stappenmotor/ICV)
2. Valse lucht (hangende gasklep, lekke pakking, lekke slang, lek in het vacuum (rembekrachtiger, slangetjes), zelfs een keer gehad dat er aan de gasklep was geveild!!)
3. NIET VERGETEN!! De gasklepschakelaar!! En bedrading er van!!
4. ECU (zeer onwaarschijnlijk)Verdere onwaarschijnlijke dingen zijn storingen aan de toerental sensors (krukas sensor/hall gever op nokkenas)
Lekken opsporen:
Geen remmenreiniger gebruiken, dat zegt amper wat! Spuit maar eens wat voor je inlaat en zie dat het lang duurt voor het effect heeft en dus al vervlogen is voor je met precisie kan zeggen waar het lek zit. Trek gewoon de slang van de stappenmotor even van de SFI bak en blaas er op. De stappenmotor staat namelijk in rust op een kiertje en als je dit doet hoort er enkel een heel klein beetje door de gasklep te sissen, en nergens anders!! Deze kun je nog eens met de hand op de hevel dicht houden en dan hoort er amper wat te ontsnappen…
Hoor je gesis kun je nog een sopje maken en met een spons eens wat sop aanbrengen om te zien of er bellen ontstaan (laat het sop van te voren niet te veel schuimen!) Pas wel op dat het niet in de inlaat zelf komt!!
Krukassensor reinigen! Deze is magnetisch en wil nog wel eens een klont vuil aan hangen, net als aan een magnetische carterplug…
Natuurlijk de stappenmotor reinigen. Even beetje diesel er in en na een nachtje uitblazen, spuitje teflon spray er in en gaan…
23 september 2012 om 08:52 #18065835Bedankt voor de info heren, ik kan het 1 en ander gaan proberen!
Groeten Edwin
23 september 2012 om 16:10 #18065836denk dat ik ook een probleem heb met de stappenmotor.
als ik hem het ‘s morgens start, dan loopt hij 2500 a 3000 toeren, daar blijft hij dan ook ongeveer 10 sec op hangen.
doet hij maar af en toe. Dat wel.
denk dat dat puur de stappenmotor is23 september 2012 om 16:45 #18065837Kan puur de stappenmotor zijn, maar kan net zo goed een gasklepschakelaar probleem zijn. Op zich is het raar dat het bij koud starten gebeurt, want in beide gevallen staat temperatuur er los van…
23 september 2012 om 17:32 #18065838doet hij ook soms als hij warm is.
dan slaat hij aan op 2500 of 3000 toeren, maar valt dan wel na 2 seconden terug.
maar dan nog is dat te lang eigenlijkzijn de buren ook niet zo blij mee, ‘s morgens vroeg :jerry
25 september 2012 om 22:16 #18065839@GSI Racer wrote:
doet hij ook soms als hij warm is.
dan slaat hij aan op 2500 of 3000 toeren, maar valt dan wel na 2 seconden terug.
maar dan nog is dat te lang eigenlijkzijn de buren ook niet zo blij mee, ‘s morgens vroeg :jerry
Klinkt als probleem met gasklepschakelaar… Heb ik ook gehad, was een pinnetje in de ECU stekker die niet goed vast zat en dus indrukte met aansluiten en uittrok met lostrekken. Moeilijk te vinden dus!! Daardoor maakte hij af en toe wel, af en toe geen contact met de ECU.
Als de ECU geen stationair regel commando krijgt (gasklepschakelaar) dan stuurt hij de stappenmotor niet/slecht aan en gaat het toerental alle kanten op.
Let wel, dit is bij een M2.5 motor, M2.8 zal er ook afhankelijk van zijn, maar met welke verschijnselen het gepaard gaat als deze niet goed werkt (is namelijk potmeter) heb ik geen ervaring mee!
26 september 2012 om 17:49 #18065840ik heb een C20LET, volgens mij heeft die zo’n M2.8 schakelaar.
want ik hoor ook niks klikken ;)26 september 2012 om 18:12 #18065841Ik kan me voorstellen dat als de c20xe koud is, de lfr moeilijker loopt als ie vervuilt is met een vet achtige substantie. Dit zal als alles koud is wat moeilijker lopen dan als het warm is. Ook ik had rare stationair waardes, het schoonmaken van de lfr was bij mij de oplossing. Blijft het toerental ook hangen met de lfr stekker eraf?
26 september 2012 om 19:29 #18065842jouw omschrijving kan wel kloppen indd. ja!
heb de stekker nog niet eraf gehaald.
zou moeten afslaan als je de stekker los trekt lijkt me he.is zo’n klote werk om dat ding eraf te halen :(
maar het moet toch maar eens gebeuren!29 september 2012 om 22:44 #18065843Nee, slaat niet af als het goed is, in ‘rust’ staat zo’n ding altijd nog op een kiertje…
Het is een klotewerk om er af te halen op de originele plek, maar je kan hem ook verplaatsen. Al eens een topic over gemaakt….
7 oktober 2012 om 12:46 #18065830sinds korte tijd heeft hij toch wel meer kuren
9 van de 10 keer als de motor koud is blijft hij gewoon op +/_2500 toeren hangen na het starten.
ook als ik van 1 naar 2 schakel dan.
na een half minutje gelopen te hebben zakt het toerental af.
schommelt stationair ook af en toe wel en soms loopt hij 1500 toeren als hij warm is.
die gasklepsensor is toch wel verdacht denk ik he :vertag7 oktober 2012 om 13:01 #18065829Ja zeker, temperatuur sensor is het niet, want 2500 toeren ligt ver buiten het bereik voor deze sensor. (regelt max. 1350 toeren bij -40 graden celsius)
Ik heb trouwens een speciale lube voor het gasklephuis, gaskabel en stappenmotor. Misschien is dat wel wat scheelt…. Dat spul maakt werkelijk alles soepel en voor eeuwig haast. Heb bijv. al jaren zeer soepele gordijn railsen thuis, maar ook fietskettingen, deur sloten, vliso trap mechanismes, noem maar op! Mooie is dat het niet vet is en niet plakkerig, dus uitermate geschikt voor dingen die niet vuil mogen worden en eigenlijk niet gesmeerd mogen worden….
Het is alleen nergens te koop, enkel en alleen in dozen van 12 spuitbussen van 500ml. Het is bedoeld voor industriele toepassingen, service monteurs mogen er mee werken bijvoorbeeld. En dan ineens snap je hoe je als consument met je WD40 genaaid wordt!! :ass
http://www.interflon.net/ri/interflon-fin-lube-tf.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
7 oktober 2012 om 15:47 #18065828temperatuursensor is al vervangen, omdat hij altijd afsloeg na een koude start.
dat is nu ook verholpen :thumbAstra staat binnenkort toch weer stil (winter) dus dan ga ik het eens allemaal na kijken
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.