Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › B2 tellers slaan op hol
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 september 2012 om 08:16 #17252091
Gister een zekering gesprongen waardoor o.a. radio en dashboard uitvielen. Heb de zekering vervangen, maar nu slaat m’n toerenteller op hol. Hij trilt erg hard rond de 1400 toeren, ook wanneer de motor uit staat. Seconde of 10 later stopt ie met trillen. Meestal ik een minuut of 10 wacht werkt hij het volgende ritje prima, maar zodra ik de motor afzet slaan ze weer op hol. Iemand enig idee wat dit waarschijnlijk is?
8 september 2012 om 10:45 #18064696Heb je iets veranderd aan het systeem dat de zekering is gesprongen? Normaal gaan die namelijk niet ‘zomaar’ kapot. Daar is eigenlijk altijd een reden voor. Heb je bijv. nog andere accessoires ingebouwd die spanning nodig hebben?
8 september 2012 om 14:45 #18064697Teller kan overleden zijn, kan ook zo zijn dat je de accu een uurtje los moet gooien..
Willem
8 september 2012 om 18:02 #18064698AnoniemLid sinds:
1 January 1970Heb met de kadett gehad, dat de kabelboom in de motorruimte doorgeschuurd was en daardoor de pulskabel van de bobine tegen massa kortsluiting maakte.
Hierdoor vreemd gedrag in de toerenteller en zelfs uitvallen van de motor en niet willen aanslaan…9 september 2012 om 19:44 #18064699@Lemmens wrote:
Heb je iets veranderd aan het systeem dat de zekering is gesprongen? Normaal gaan die namelijk niet ‘zomaar’ kapot. Daar is eigenlijk altijd een reden voor. Heb je bijv. nog andere accessoires ingebouwd die spanning nodig hebben?
Niet recentelijk. De zekering sprong iets nadat ik m’n deur dichtgooide, ik wachtte naast de deur. M’n waarschuwinglichten stonden aan, want ik stond in de stad geparkeerd waar dat niet mocht, om even wat spullen van een maat op te halen.
@wim-v6 wrote:
Teller kan overleden zijn, kan ook zo zijn dat je de accu een uurtje los moet gooien..
WillemGeprobeerd los te halen, maar geen verschil.
@Big Sexy wrote:
Heb met de kadett gehad, dat de kabelboom in de motorruimte doorgeschuurd was en daardoor de pulskabel van de bobine tegen massa kortsluiting maakte.
Hierdoor vreemd gedrag in de toerenteller en zelfs uitvallen van de motor en niet willen aanslaan…Dat zou waarschijnlijk moeilijk te vinden zijn, maar ik ga eens kijken. Wellicht dat dit ook de sluiting veroorzaakte die de zekering deed springen.
—
Heb nog eens even alle zekeringen nagelopen maar die zijn volgens mij in orde. Morgen bij goed licht meet ik ze wel even door.
Ben er intussen wel achter dat de cruise-control prima werkt, maar de dashboardverlichting niet. Ook de lampjes achter de knoppen voor stuurverlichting, stoelverwarming etc. gaan niet aan.10 september 2012 om 10:55 #18064700Kan zijn dat een (dashboard)lampje kapot is gegaan en kortsluiting heeft gegeven. Net zoals een gloeilamp thuis bij het overlijden de groep eruit gooit. Blijft wel vreemd dat de toerenteller het ook doet met de motor uit. Dan zou er ergens een lekstroompje moeten zijn.
Als de tellers het verder goed doen kan het zijn dat de toerenteller zelf einde oefening is. Feitelijk is je km teller cq. snelheidsmeter ook een toerenteller, alleen pakt ie de puls van snelheid, niet het toerental.
10 september 2012 om 17:30 #18064701Net even dashboard eruit gehaald. Ook zonder alle lampjes erin trillen de wijzers, verlichting is niet aan de praat te krijgen. Kabelboom ben ik tot aan de radio en cd-wisselaar nagegaan, niets van onafgeschermde draad te bekennen.
Heeft er iemand misschien een pinout van het dashboard? Allicht dat ik daarmee kan nagaan of m’n tellers en verlichting kapot zijn, of dat het toch in de kabelboom zit. Ik tel 30 pins maar kan zo gauw niets vinden.
10 september 2012 om 21:09 #18064702Controleer eens de massa Achter het tellerpaneel, deze gaat vaker dan eens los zitten, let ook op kabelbreukjes in deze massa aansluiting..
Willem
11 september 2012 om 13:38 #18064703@wim-v6 wrote:
Controleer eens de massa Achter het tellerpaneel, deze gaat vaker dan eens los zitten, let ook op kabelbreukjes in deze massa aansluiting..
Willem
Waar zit deze precies achter? Zie zo gauw geen massapunt hier, alleen bovenin bij de radio. Heb een ander dashboard geprobeerd (van een benzine ipv diesel) maar dat haalt vrij weinig uit, werkt helemaal niks op :D
11 september 2012 om 16:29 #18064704Teller eruit, daarachter zit een massapunt voor het gehele dashboard.. dat is en schroefdraad met allemaal massa kabels eraan.
Willem
11 september 2012 om 16:40 #18064705Hey willem, thx voor je antwoord. Ik heb ff 2 fototjes geschoten. Op de rechter zie ik een massapunt achter de radio. Zoiets zoek ik dus ook achter de tellers op de foto links?
11 september 2012 om 16:40 #1806470611 september 2012 om 16:44 #18064707Jupss de rood omcirkelde..
Al eens aan de stekker gerotzooid??
Massa van Accu naar Carroserie niet slecht..
Willem
11 september 2012 om 16:49 #18064708Ah, yep die had ik al nagelopen.
Heb ook die stekker eens een beetje stevig aangeduwd, maar lijkt geen verschil te maken. Heb ook nog een tellerbak van een 1.8 diesel er in gehangen maar die deed helemaal niks. Alleen de totale km teller + dagteller ging aan als ik op de reset knop ervan drukte. Lampjes achter richtingaanwijzer/handrem etc kwamen ook niet overeen.Een ander (hopelijk gerelateerd) probleem is dat de verlichting van vrijwel alle knoppen niet meer werkt. Dat is dus de verlichting van het dashboard, maar ook stoel-/voor-/achterruitverwarming, en zelfs de lampjes in de airconditioning knoppen eronder doen het niet meer. Zoveel problemen moet toch wel een aardeprobleem zijn? Of zouden al deze lampjes tegelijkertijd een optater hebben gehad?
11 september 2012 om 16:52 #18064709Houd er rekning mee dat een Teller van een B1 niet werkt op een B2, en ook niet andersom.
Willem
11 september 2012 om 18:11 #18064710hey wim, da’s goed om te weten, dan ga ik morgen eens rondbellen of er ergens op de slopen in de buurt 1 te vinden is van een b2
ik merk trouwens dat op ‘t kastje met de lichtknop er zeer zwakjes een aantal lampjes achter de knoppen branden
normaal kan ik de helderheid hiervan instellen met de draaiknop, die bepaalt ook hoe fel de lichtjes in de rest van de knoppen zijn, maar dit heeft geen effect. zou het kunnen dat deze unit gewoon kaduuk is en daarom alle lampjes vrijwel onzichtbaar branden?12 september 2012 om 06:39 #18064711Lichtschakelaar dimt niet mee..
Willem
12 september 2012 om 15:29 #18064712Danke voor alle hulp, heb nu een B2 dashboard van de sloop (Keijzer in Helmond) gehaald en die werkt gewoon goed. Ik denk dat m’n dash gewoon op z’n flikker heeft gehad en de chips op de achterkant gefrituurd zijn. Ik zag nl. bij dit nieuwe dashboard dat de tellers ook een seconde of wat trillen en daarna stil staan op 0, allicht dus een calibratieprocedure (waar mn oude niet meer uit kwam).
Ook het verlichtingsprobleem is opgelost, kabelbreukje een klein stukje achter de zekering.P.S. Daar op de sloop staat overigens nog een hele puike B2, wel 500k gelopen maar interieur nog in vrij nette staat (wel in gerookt). Lijkt heel weinig aan de geklust te zijn en is nog erg compleet.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.