Forumindex › Forums › Overige › Handleidingen & instructies › How to’s – Modellen › How to’s – Vectra, Signum › [HOW-TO] – Vectra C/Signum – vervangen servo recirculatie
- Dit onderwerp bevat 2 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 23 mei 2017om 13:39 door Veccie1.9.
-
AuteurBerichten
-
8 september 2012 om 09:27 #17252084
Last van een ratelend geluid bij het openen van de portieren? Kans is groot dat de servo kapot is die de recirculatie aanstuurt in de Vectra C op Signum. Zoals ik heb begrepen sluit de recirculatie automatisch zodra de auto uit staat. Dan krijg je minder vocht in de auto.
Enfin. Voor de vervanging heb je niet zoveel nodig:
– torx schroeven draaiers;
– nieuw motortje Valeo 006972T
– eventueel: klein plat schroevendraaiertjeOm het zoeken voor andere mensen makkelijker te maken.
Op mijn oude motortje staan nog de codes:
– 11v
– 3009031A
– 100-0024-01-1
– Type-1Op het nieuwe (2e hands) motortje:
– 6NN 008 298-04
– 9180021
– 2 09 27/01Stap 1.
Allereerst moet het dashboardkastje eruit. Dat doe je door aan de bovenzijde (kastje open) drie torx-schroefjes los te draaien. Daarna aan de onderzijde ook twee torx-schroefjes.
Het kastje kan nu naar voren, zodat je de stekker van de verlichting kunt loshalen.
Het kastje kun je er nu helemaal uitpakken. Hij klemde bij mij onderaan een beetje in het piepschuimachtig spul.Stap 2.
In het midden zie je een grote zwarte koker. Aan de rechterzijde zit redelijk bovenin het motortje.
(grote koker met rechtsboven het motortje)Controleer nu of dit motortje het probleem is. Heel simpel: auto op contact en op de recirculatie drukken. Leg je hand op het motortje. Zodra het tikkend geluid begint voel je -als het goed is- het motortje trillen/tikken.
Het motortje zit met twee torx-schroefjes vast. Eentje linksboven en eentje rechtsonder (net zichtbaar op de foto). Bij beide kun je redelijk goed komen als je geen grote handen hebt. Voor linksboven kun je een gat in het frame gebruiken.
(in de grijze framebalk rechts van de koker zit een klein gaatje)Rechtsboven zit geen torx, maar wel een bevestiging, het gaatje valt over een plastic palletje.
stap 3.
Als je de torx-schroefjes los hebt kan de motor eraf. Het stekkertje ging bij mij wat lastig. Een kleine schroevendraaiertje bracht uitkomst. Dat zou normalerwijze niet nodig hoeven zijn, denk ik.stap 4.
Controleer de werking van de recirculatieklep met de hand. Die zou heel licht moeten gaan.stap 5
De nieuwe motor plaats je vervolgens op de plek van de oude. Kijk goed op de foto naar de stand van de klep.
Draai de motor nog niet vast!stap 6.
Controleer of de klep nu goed werkt. Hou met de hand de motor op zijn plek. Zet de motor op contact en test de recirculatiebediening. Die zou nu goed moeten werken, voelbaar in de hand.stap 7.
Draai de motor weer vast. Niet heel spannend.stap 8.
Dashboardkastje terug plaatsen.stap 9.
Testrijden testrijden testrijden. king:
Voor de liefhebbers heb ik nog een motortje liggen (2 gekocht voor de zekerheid)
Kapotte tandwielen in de motor:
27 april 2016 om 08:47 #18064525Johan,
Dank je voor je uitleg. Ik denk dat ik hetzelfde moet doen. Dus goeie how to!
Wat kost zo’n motortje??
Gr.
AzadSignum 3.0 cdti v6
23 mei 2017 om 13:39 #18343694Hoi Kano!
Het is alweer even geleden dat je dit bericht postte maar ik probeer het toch:ik heb exact hetzelfde probleem met mijn servo van de kachelrecirculatie. Je schrijft dat je nog zo’n motortje hebt liggen, is dat nog steeds zo?
Ik hoor graag van je?
Groeten,
Bart -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.