Motorrevisie Y26SE

  • Dit onderwerp is leeg.
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17252050
    Klopper
      Lid sinds:
      19 September 2010

      Beste medeweggebruikers,

      Ik ga de Y26SE van m’n Vectra een grondige opknap-beurt geven en wil hierbij zoveel mogelijk verdiepen in de hele procedure.
      Distributie is nog vrij vers (16k), dus die laat ik zitten, maar de waterpomp gaat nog wel mee (heb ik al klaar liggen) ivm bijgeluiden.
      Uiteraard wil ik hetgene wat ik zelf makkelijk kan, ook zelf doen; te denken aan de kleppen, klepveren en kleprubbers. Dit lijken me geen grote opstakels. De klepzitting daarintegen wel, dus ook revisieboer-werk :P
      Onderblok is grotendeels werk voor de revisieboer, maar wat gaat dat kosten ongeveer? Hierbij te denken aan uitboren + honen en eerste overmaat zuigers (misschien lagere compressie dan S?) + zuigerveren.
      En is het balanceren, zonder race-doeleinden, nodig?

      Een hoop vragen waar ik nog mee zit, maar waar jullie me hopelijk mee kunnen helpen :)

      Het hele pretpakket wat betreft pakkingen en montage doe ik zelf, netjes volgens het boekje. Dus daar gaan gelukkig minder kosten in zitten :)

      #18064141
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Ik snap alleen het verhaal klepveren klepzittingen en kleppen niet helemaal, dit zijn onderdelen die zelfs op LPG een leven meedraaien zonder problemen..
        Klepgeleiders kunnen wel olieverbruik veroorzaken als ze ruim worden, gaat de motor ook van rammelen..

        Onderblok zou ik ook Absoluut niks aan doen, resulteert vaker in meer olie verbruik dan je nu hebt, Lagerschalen en krukas zal ook niet veel aan mankeren.

        Allemaal Zonde geld..

        Willem

        #18064142
        Klopper
          Lid sinds:
          19 September 2010

          Motor gooit er sowieso olie uit, en kan dus regelmatig bij gaan vullen. En als ik dan toch al het een en ander los heb, kan ik net zo goed de rest ook doen.
          Uitboren en / of honen ga ik nog ff bekijken zodra het blok uit elkaar ligt, maar de veren gaan wss toch wel mee…
          Ik wil er gewoon de komende tijd absoluut geen last meer van hebben dat ik dingen aan de motor moet gaan vernieuwen, anders dan de standaard beurten en de distri over 45k a 75k…

          #18064143
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Gooit er olie uit???

            Verbrand een minimale hoeveeheid olie..
            dan nog blijft een Onderblok revisie overbodig, daar ik al omschreven had, dat je motor als deze in goede staat is vaker meer als minder olie gaat verbruiken van een revisie..

            Wat je wel kan die is alle Keerringen en pakkingen vervangen, denk je daar meer mee wint dan goede onderdelen gaan vervangen aan de motor zelf.

            kleppen en Klepzittingen Zal niks mis mee zijn, gelijders kunnen wat ruim zijn.

            Willem

            Willem

            #18064144
            syl-astra
              Lid sinds:
              3 October 2007

              bel ander even met MM dronten
              die heeft nog zon 25 nieuwe ongebruikt 3.0 v6 motoren in het schap staan
              ben je gelijk klaar :D :D

              #18064145
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                Dat is wel de voordeligste oplossing, zeker als je een beetje kan onderhandelen hoef je er niet veel voor te betalen..
                BELANGRIJK. Let op de ophangpunten van het Aandrijfas tussenlager.
                Bij sommige motoren zou je deze slechts met 2 bouten vast kunnen zetten..

                Let op!! Dit zijn GEEN X30XE motoren, maar Y30SE motoren, dat houd in Lagere conpressie Kleine koppoorten en tamme nokkenassen (Ala 2.6 V6)

                Willem

                #18064146
                Klopper
                  Lid sinds:
                  19 September 2010

                  Zou ik die 2.6 dan ook nog in kunnen ruilen?

                  #18064147
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    Nope, doet niet inruilen…

                    Gewoon verkopen, of bewaren, tis mechanisch een PRIMA!!!! motor, er mankeert verder niks aan namelijk..

                    Willem

                    #18064148
                    Gupy
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      8 June 2006

                      Onderblok revisie met vlakken 0.06, overmaat zuigers, lagerwerk en seals zul je rond de 1800 euro zitten.
                      Koppen is afhankelijk van staat, maar zonder slijpwerk zit je op een 250 per kop. (vlakken en seals)

                      Als je geen last heb van zuigerkanteling of gare krukas zou ik het niet doen. Ze doen het ook bijna nooit omdat
                      het eigenlijk niet vaak voorkomt bij deze motoren.

                      #18064149
                      wim-v6
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 August 2005

                        Komt alleen nog wel eens voor bij de Allereerste series van deze GM L81 V6 motor (Distriset 00 (EB)) door te geringe smering ivm slecht onderhoud samen met een iets zwakkere oliepomp.

                        Willem

                        #18064150
                        Klopper
                          Lid sinds:
                          19 September 2010

                          Heb even bij de garage gevraagd wat het kost om een koppie te vlakken. Dit zit op 50,-, maar dat van de klepzittingen + kleppen wist hij niet te vertellen.

                          En dat de Y30SE blokken een lagere compressie hebben was mij gelukkig al bekend :) Zo’n motor komt er nog wel een keer in, dat staat al vast… OF een 3.0 of een 3.2 :)

                          #18064151
                          RISL
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            24 January 2011

                            Maarre, er wordt toch altijd afgeraden om een distributieriem te hergebruiken, ook al is deze nog niet erg oud?

                            #18064152
                            Klopper
                              Lid sinds:
                              19 September 2010

                              Hij heeft er pas 16k ondertussen op zitten, dus pas 1/4 van z’n aanbevolen tijd. Vind het nog wel te proberen om hem te hergebruiken. Als ik er fanatiek mee zou rijden en hij had op de 30k gezeten, dan had ik hem zonder twijfel gewisseld inclusief de rest van het pakket :)

                              #18064153
                              RISL
                              Moderator
                                Lid sinds:
                                24 January 2011

                                Hoe duur is een nieuwe riem voor een Y26SE?

                                #18064154
                                Basgsi
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  29 June 2004

                                  snap niet dat iemand dat risico wilt nemen, een nieuwe riem kost €35.
                                  Zelfs al ligt ie er pas 5k op zou ik het risico niet nemen.

                                  #18064155
                                  RISL
                                  Moderator
                                    Lid sinds:
                                    24 January 2011

                                    Daarom vroeg ik het ook…ik zou een riem nooit opnieuw willen gebruiken.

                                    #18064156
                                    Klopper
                                      Lid sinds:
                                      19 September 2010

                                      Distributieriem + spanrol + geleiderollen, dan kom je uit op 200 a 230,- (zonder waterpomp gerekend).
                                      Waterpomp is dan nog eens 140,-, maar deze heb ik al liggen.

                                      #18064157
                                      RISL
                                      Moderator
                                        Lid sinds:
                                        24 January 2011

                                        Span en geleiderollen kun je volgens mij wel gewoon laten zitten, riempje zelf zou ik toch niet hergebruiken. En de riem is zo duur niet.

                                        #18064158
                                        Klopper
                                          Lid sinds:
                                          19 September 2010

                                          Ze rekken altijd ietsjes op, maar als er verder niets geks mee gebeurd is, neem ik het gewoon voor lief…

                                          Ik kijk nog wel even aan wat ik ga doen, vervangen of niet…

                                          #18064159
                                          wim-v6
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            12 August 2005

                                            Distriset ligt er maar net aan, een 02 set is FLINK!! duurder als de 00 en 01 set..

                                            Willem

                                            #18064160
                                            CarloAstra
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              18 December 2006

                                              Maar ik snap niet waarom je het onderblok helemaal gaat loshalen.. Volgens mij zijn gewoon je kleprubbers op. Vervangen deze. Probleem opgelost.. Onderblok revisie is in mijn ogen onnodig en dus weg gegooid geld! (en zeker ook een dure bezigheid!!)
                                              Als je dat dan gaat doen, bel dan gewoon MM Dronten op en haal daar een nieuwe Y30SE motor. Stuur anders eens een PM, misschien kan ik je nog wel helpen aan zo’n motor.

                                            21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
                                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.