Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › C20XE in een D kadett
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 augustus 2012 om 07:25 #17251804
Het idee om een 2l in mijn d kadett te bouwen zit al een tijdje in m’n achterhoofd..
Ik vraag me alleen af wat nou de grootste nadelen van zo een blok zijn, kan iemand mij die vertellen?Nadat is gister Commocruiser heb gesproken ben ik te weten gekomen dat het inbouwen niet zo heel
veel werk is, maar wat past er nou precies wel en niet?Groeten, Emiel
29 augustus 2012 om 11:18 #18061710Zoals ik gisteren al zei, is het het makkelijkst om een complete (verrotte) E Kadett GSi op de kop te tikken.
Zowel bij een 8V als een 16V kan je dan de motor en bak met steunen, aandrijfassen, veerpoten, brandstofleidingen en pomp, radiateur, compleet remsysteem, dikkere stabilisatorstangen en het uitlaatspruitstuk (bij de 8V met voorpijp) gebruiken.
Bij de veerpoten moet je dan de bovenste schotel van de D er op zetten, omdat de bevestiging aan de carrosserie anders is.
De gaskabel kan je gebruiken, maar deze is iets te kort, omdat het schutbord van de E anders is als van de D.
Een gaskabel van een A Vectra is wat langer en past daardoor beterWat je dan verder nog nodig hebt is een brandstoftank van een D Kadett GTE of E Kadett GSi uit 1986 en een passende uitlaat.
De tank zelf in nog wel nieuw te krijgen, het probleem is de vlotter met dikke aansluiting voor de pomp.
Voor een 8V kan je goed een 1.6S / GTE (alleen verschil in einddemper) uitlaatpijp gebruiken, voor een 16V is die eigenlijk wat te dun.
Maar bij mijn Kadett zit er ook een 16S pijp onder, omdat het lekker makkelijk past :DAls je dit allemaal bij elkaar gespaard hebt, dan kan je beginnen met de ombouw.
Na inbouw van het hele spul krijg je de ‘afwerking’ nog.
Denk hierbij aan het koelsysteem aansluiten, kabelboom van de motor aansluiten (best veel draadjes, schema erbij is erg handig), brandstofpomp aansluiten (elektrisch en leidingen), schakelmechanisme aanpassen zodat de schakelstang van de D er weer op past, enz., enz.Wat ik gister ook zei, met voldoende hulp en sleutelervaring moet je er toch al gauw een weekje voor uit trekken om het allemaal netjes om te bouwen tot een dagelijks bruikbare auto. Als je er echt een mooie projectauto van wil maken, ben je nog veel langer bezig. Daar staan genoeg voorbeelden van hier op het forum.
Eén van de valkuilen is het elektrisch systeem.
Maak dit netjes voor elkaar, geen kroonsteentjes en draden aan elkaar draaien met een stukje tape erom (zoals bij mijn auto het geval was) want je krijgt de gekste storingen.
Leer voordat je begint het elektisch schema te lezen, dat scheelt een hoop tijd tijdens de ombouw.
En gebruik niet de draad van de ontsteking van je 12S voor de plus over contact. Op deze draad staat namelijk maar 9 volt i.p.v. 12, gaat je auto heel slecht van starten en het is lang zoeken als je dat niet weet…… :???: :wtf29 augustus 2012 om 12:07 #18061711Grootste nadeel van deze motor is je rechtervoet. ;)
Als deze te zwaar is kost het je veel geld aan boetes en banden. :DHet grootste probleem met de C20XE is het scheuren van de kop.
Zoek maar eens op het forum of elders op internet, er is al heel veel over geschreven.
Verder is de distributie gevoelig voor het tijdig vervangen.
Als er niet bekend is wanneer de riem voor het laatst vervangen is bij de auto / het blok dat je koopt, zou ik ‘m bij voorbaat vervangen, inclusief rollen en waterpomp. Het kost wel wat, maar de schade als je het niet doet en het gaat mis is vele malen groter.
Bij de C20NE heb je dit probleem niet, volgens mij kan de riem zelfs breken zonder dat er motorschade van komt. Als dit niet zo is, staat dat ongetwijfeld hieronder….. :jerryVerder heb je nog het probleem van alle snelle auto’s, namelijk dat de motoren nog wel eens afgetrapt willen zijn.
Bij warme motor een blauwe oliewalm uit de uitlaat is daar een duidelijk teken van…..29 augustus 2012 om 13:15 #18061712Kijk het verbouwingstopic van GlennGSI maar eens na, die heeft er ook 1 in liggen ;)
2 september 2012 om 20:44 #18061713Enne.. hoe zit het eigenlijk met de papieren? En hoe gaat dat als je naar het RDW gaat?
4 september 2012 om 12:53 #18061714?
4 september 2012 om 13:37 #18061715RDW keuring kost je 50 euro als hij in 1 keer wordt goekdgekeurd.
ZO niet dan kost de herkeuring 25 euro en dan mogen ze hem alleen nog maar keuren op de afkeurpunten!!Zo’n RDW keuring is een uitgebreide APK keuring, echter erzijn verhalen bekend dat ze meer testen.
Wat ze doen hangt af van het keuringsstation, daar zit echt MEGA veel verschil in.Je moet zowieso gegevens hebben van de auto waaruit de motor is gekomen, of een bewijs dat je de motor ter goeder trouw gekocht hebt. Ook papieren die aantonen hoeveel pk het ding heeft en zo is wel makkelijk.
Dat laatste heb ik opgelost met printjes van autoweek carbase en wikipedia, maar of ze dat overal accepteren??4 september 2012 om 20:13 #18061716Hier heb ik wat aan, bedankt!
Toch iets om over na te denken king:15 december 2012 om 11:50 #18061717In plaats van een nieuwe topic leek het me handiger om dit in een bestaan topic te vragen, dus sorry emiel5 voor de vervuiling :angel
Maar mijn vraag is of de voorste motorsteunen van een Astra C20XE uit 92 ook in de Kadett te gebruiken zijn? De achterste baksteun uiteraard niet, want de Astra heeft een subframe. Zover was ik al gekomen ;)15 december 2012 om 15:45 #18061718een astra motorsteun in een kadett gaat niet werken.
een kadett steun zit op de balk gelast.
een astra steun zit onder de balk geschroefd moeren iin het chassis gelastdus als je wilt lassen kan het wel
Theun
16 december 2012 om 09:29 #18061719Dank je Theun, dan ga ik op zoek naar een setje E Kadett steunen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.