Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Roetfilter verstopt veroorzaakt door chiptuning?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 augustus 2012 om 20:28 #17251775
Hallo, ik ben nieuw hier op dit forum, als poster dan, ik lees al anderhalf jaar gezellig mee, dat dan weer wel!
Sinds mei vorig jaar ben ik in het bezit van een Zafira 1.9 cdti 120 pk automaat. Omdat ik eigenlijk op zoek was naar een 150 pk uitvoering, maar gewoon tegen een hele mooie 120 pk aanliep, heb ik de Zafira laten chiptunen bij ATM Chiptuning in Zaandam.
Vermogen zou naar ong. 145 pk gaan en het koppel naar 320 nm (dacht ik). De Zafira kon na het tunen niet worden getest omdat het een automaat was. Maar ik merkte wel duidelijk dat er meer ‘porrie’ in zat.Wat me al snel en nog steeds tegenviel was het verbruik. Zelfs bij lange snelwegritten, waar ik constant rij en meestal snelheden van 110-130 km/u, kwam ik niet hoger als een verbruik van 1 op 13. Bij stadsritten gemiddeld 1 op 10 hoogstens. Ik dacht dat door chiptunen het verbruik zelfs zuiniger zou moeten worden, maar die van mij ging alleen maar meer zuipen. Dit is dan ook een tussenvraag: is dit verbruik normaal?
Maar goed, vorige week ging bij mij op een dag het motorindicatielampje branden (op dashboard de auto met die sleutel erin). M’n vermogen viel merkbaar terug. Nadat ik de wagen aan de kant had gezet en opnieuw had gestart reed de wagen weer als vanouds. Toen ik ‘s-middags weer naar huis reed gebeurde hetzelfde.
Dit was mij al eens twee keer eerder gebeurd, de eerste keer toen ik de wagen ongeveer twee manden had en de tweede keer afgelopen winter. Maar daarna reed de wagen als vanouds en zonder problemen. Maar nu twee keer op één dag? Tijd om eens langs de Opel (Opel Van der Kooij te Naaldwijk) te rijden om de fout te laten uitlezen.De diagnose:
roetfilter voor 96% verstopt.
Regenereren na 1155 kmDe oplossing die de garage bood was het statisch reinigen van het roetfilter, hiertoe zou de auto aan de laptop worden gehangen en ongeveer 3 kwartier de motor laten draaien op verhoogd toerental, ik dacht iets van 3000 toeren dat ze zeiden.
Nu had ik tot op dat moment nog nooit van regenereren gehoord of van problemen met een verstopt roetfilter. Dus ben ik eens gaan googlen en kwam er toen achter dat dit statisch reinigen eigenlijk maar en tijdelijk oplossing is en ook een beetje een lapmiddel. Beter zou het zijn het roetfilter professioneel te laten reinigen.
Vandaag terug naar de garage. Even met de chef werkplaats erover gehad, maar die zei ook dat het belangrijk was om de onderliggende oorzaak van het verstoppen van het roetfilter te achterhalen. Dit zei hij omdat uit de diagnose ook naar voren kwam dat de motor zelf veel te laat het automatisch regenereren is begonnen, namelijk pas na 1155 km terwijl dit volgens hem ongeveer om de 500 km moet gebeuren. Hij vond het dus nodig om eerst te zoeken naar een oorzaak.
Even ter illustratie. Mijn Zafira kocht ik met 125000 km en nu staat hij op 148000. Ik rij ongeveer 40% van de km’s snelweg en de rest korte stadsritten.
Het kan zijn dat het roetfilter door de korte stadsitten verstopt is geraakt, maar hij vond dit niet waarschijnlijk. Ook het feit dat na de storing en opnieuw starten van de motor de wagen weer reed als vanouds.
Omdat ik even geen zin had om veel geld uit te geven om te laten onderzoeken waar het evt. aan zou liggen, een garantie dat ze het zouden vinden konden de garage niet geven, en ze zouden eerder 2 uur dan 1 uur bezig zijn, à 78 euro ex p/u, daar had ik even geen trek in.De Opel garage (in casu de chef werkplaats) vertelde me dat het statisch regenereren altijd voldoende resultaat geeft en hij had nog nooit een roetfilter bij een Opel moeten vervangen.
Besloten om alleen het statisch regenereren te laten uitvoeren à 60 euro ex btw en de software te laten updaten.
Graag zou ik reacties ontvangen op mijn verhaal, maar ook zit ik mezelf af te vragen zou het chiptunen oorzaak kunnen zijn van het snel verstopt raken van het roetfilter? Doordat er wel pk en koppel worden toegevoegd, maar de verbranding slechter is geworden, gelet op mijn hoge verbruik?
Pffff het is een heel verhaal geworden, maar ik ben benieuwd naar de reacties.
Met vriendelijke groet ZaffieMan001
28 augustus 2012 om 09:47 #18061475Ik heb een Zaf 1900 cdti 150 pk Auto. en sinds gisteren brande ook dat lichtje ” auto met sleutel in ” maar vandaag is hij versprongen naar het “motorblokje” het kan zeker de EGR-klep niet zijn want die zit er nog maar 5000 km in , wat het dan wel is weet ik ook niet, ik heb nu 119000 km op de teller, ik heb een week of twee geleden hetzelfde gehad en het is vanzelf weggebleven maar nu is het daar weer :swear is er iemand die dit al gehad heeft, ik heb nog nooit tevoren een brandend lichtje gehad :hmmz
29 augustus 2012 om 09:26 #18061476Hmm jammer, blijkbaar leeft dit onderwerp niet echt.
29 augustus 2012 om 12:58 #18061477In principe kan chiptuning niet de oorzaak zijn. Dit betreft een software aanpassing die als het goed is ook klopt met de werking van de auto. Dat de auto niet zuiniger rijdt heeft vaak te maken dat meer pk’s ook meer pittiger rijden met zich meebrengt (anders hoef je de auto ook niet te laten tunen). Dat de roetfilter vol raakt kan allerlei oorzaken hebben. Teveel korte ritjes (of teveel in de 6e versnelling op de snelweg waardoor het toerental te laag blijft), slecht werkende turbo, egr of olieverbruik kan ervoor zorgen dat ie te snel volloopt. Het kan ook zijn dat ie gewoon niet goed regeneert. Oorzaak kan software zijn, inspuiting etc. Kortom ik zou het laten onderzoeken, want professioneel reinigen kost je 500 of meer en een nieuwe roetfilter 2000! Als het de oorzaak niet achterhaalt kun je dit blijven herhalen.
29 augustus 2012 om 13:31 #18061478Verkeerde chip software kan de auto ook verprutsen. Niet ieder chip is hetzelfde. En regenereren gebeurt om de 1000km.
Verstuurd van mijn Galaxy Nexus met Tapatalk
31 augustus 2012 om 12:00 #18061479Ja, kan meerdere oorzaken hebben, maar is wel degelijk mogelijk door slechte chiptuning.
Kunt bij goede chipper EGR laten wegschrijven, kan hoop geld besparen, en rijdt stuk beter.31 augustus 2012 om 12:21 #18061480Ik er even vanuit dat de tuning goed is uitgevoerd! Regenereren gebeurt om de 500-600km en is afhankelijk van het percentage roetdeeltjes, Ik heb een :swear mazda 5 gehad, waarbij de roetfilter volliep en heb moeten laten schoonmaken (600 euro!) en deze had geen tuning of iets gehad. Schoonmaken is vaak maar een tijdelijke oplossing, hij loopt tenslotten niet voor niets vol!
31 augustus 2012 om 13:09 #18061481@opeltje2 wrote:
Kunt bij goede chipper EGR laten wegschrijven, kan hoop geld besparen, en rijdt stuk beter.
Wat bedoel je hier precies mee?
4 september 2012 om 13:18 #18061482Goedemiddag ZaffieMan001,
Het roetfilter gaat niet de gehele leeftijd van het voertuig mee. Iedere keer na een regeneratie (verbranden van roet) blijft as en overige bestanddelen over.
Deze niet te verbranden deeltjes zorgen ervoor dat het filter een “kleinere” volume heeft. Deze deeltjes kunnen verwijderd worden door een diepte reiniging.
Het roetfilter moet gedemonteerd en los geslepen worden om tot de kern van het element te komen. Elke cell schoonmaken tot een fabrieksschoon resultaat.Het verbranden van het roet is wel gebaseerd op een gemiddeld gebruik van het voertuig en niet alleen maar korte stukken. In dit gemiddelde verbruik zal het roetfilter bij 40% verzadiging moeten regenereren (het verbranden van roet). Bij een km stand tussen de 100.000 en 180.000 km (merk en type afhankelijk) is het roetfilter aan vervanging toe of een reiniging.
Na deze diepte reiniging kan het roetfilter voor een lange tijd weer meegaan mits de status/kwaliteit van de motor conform de oorspronkelijke emissie is.Wij hebben geen negatieve ervaring met auto’s welke getuned zijn. Het verwijderen van het roetfilter zorgt ervoor dat het niet meer conform de type goedkeuring is.
Dit kan opgemerkt worden bij een periodieke keuring.Wij kunnen je met beide opties helpen wij zijn gevestigd in Nederland in de plaats Lelystad onder de naam Topcats.
Heel belangrijk is de reset van de as getal meter voor het voorkomen van een roetfilter melding.
Bij vragen vernemen wij uiteraard graag.
Toon.4 september 2012 om 15:41 #18061483@ZaffieMan001 wrote:
Hmm jammer, blijkbaar leeft dit onderwerp niet echt.
gelukkig bij mij niet meer ;)
8 september 2012 om 15:15 #18061484niet iedereen heeft kaas gegeten van deze Roetfilters…
helaas is wel bij iedereen bekend dat het woord roetfilter gelijk is aan ellende op de lange duur…als dit is ontstaan door Chippen is de auto in princiepe niet goed getuned, een goede tuner laat deze vaker regenereren..
en dan nog, komt daarbij hoe gebruik je de auto, rijdt je veel kortere stukken, dan regenereerd hij ook niet, je moet regelmatig een langer stuk in 5 of 6 rijden alvorens deze wil regenereren..
willem
8 september 2012 om 16:37 #18061485dit is toch vaker het probleem als je al 60 procent van je km in de stad doet zal daar het probleem wel bij liggen maar je kan dit oplossen door een pin door u roetfilter te slagen de pin moet maar 5 mm diameter hebben slijp er een punt aan tik die door je roetfilter laat hem draaien terwijl de roetfilter aan de ene kant aan de moter hangt andere kant los laat hem 10 min draaien dat het vuil er wat uit kan het kan zijn dat hij de eerste keer uitvalt dan effe wachten trug proberen met wat gas dan effe 3000 toeren laten draaien laten afkoelen als ge hem 10 hebt laten draaien he trug volledig moter nooit geen last meer van da lampje of foutmelding toch niet van de roetfilter heb dit al meer gedaan nooit geen klachten op gehad achter af
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.