Forumindex › Forums › Overige › Slap Geouwehoer › Wat mag ik trekken met rijbewijs b
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 augustus 2012 om 17:25 #17251750
Ik weet het het de vakantie is net voorbij maar ik ben me al aan het voorbereiden voor de volgende vakantie, nu kan ik een leuke caravan kopen met de volgende gegevens.
massa leeg voertuig 660kg
laadvermogen 240kg
toegestane maximum massa voertuig 900kgEn dit in combinatie met mijn astra met de volgende gegevens.
massa leeg voertuig 980kg
toegestane maximum massa 1510kg
massa rijklaar 1080kgHeb even zo gekeken op internet en volgens mij mag ik toch gewoon met deze combinatie rijden met alleen rijbewijs b of zie ik dit nou verkeerd.
Gerrit
27 augustus 2012 om 17:34 #18061236Je mag de caravan 90kg beladen, en dan is het over voor je RBW B ;)
Je mag 750kg rijden namelijk (inclusief gewicht van aanhanger zelf).
Totale combi mag niet meer dan 3500kg zijn, maar dat is niet aan de orde!27 augustus 2012 om 17:43 #18061237Je mag er wel mee rijden. Maximale toelaatbare massa van je aanhanger is niet meer dan het gewicht van het ledige voertuig…. En je komt niet boven de 3500 kg…
27 augustus 2012 om 17:50 #18061238Nee, hij mag dus 240kg laden, en voor de rest is het zoals jeroenk het verteld. ;)
27 augustus 2012 om 17:50 #18061239@Rooie Richie wrote:
Je mag er wel mee rijden. Maximale toelaatbare massa van je aanhanger is niet meer dan het gewicht van het ledige voertuig…. En je komt niet boven de 3500 kg…
Je hebt gelijk! Ik was iets te snel.
http://www.cbr.nl/1095.pp” onclick=”window.open(this.href);return false;
27 augustus 2012 om 17:56 #18061240Bedankt voor de info jongens :thumb
Maar ik vraag me af, ik zou dan een goeie 900kg achter de astra krijgen zou de astra hier een beetje mee weg kunnen komen heb een
1.6 8v onder de kap liggen.Gerrit
27 augustus 2012 om 17:58 #18061241Wat de een lekker vindt gaan, vindt de ander niks, dus dat is een beetje persoonlijk.
27 augustus 2012 om 18:09 #18061242Dat is ook weer zo
27 augustus 2012 om 18:53 #18061243Waar moet je naar toe? Bergen in? Dan zou ik het afraden. Of heel veel snelwegkilometers ook (zo hebben m’n ouders de Vec-B om zeep geholpen) zou ik ook afraden.
Maar lekker vlak binnen Nederland, zeker doen :thumb27 augustus 2012 om 19:13 #18061244Zijn we nog niet echt helemaal uit maar de kans bestaat wel dat we richting Duitsland/Luxemburg gaan dus ik vrees wel wat heuveltjes tegen te gaan komen.
Maar bij snelwegkilometers heeft je auto toch minder te lijden, het lijkt mij dat bij veel afremmen en optrekken de auto meer te lijden heeft dan bij een constante snelheid op de snelweg.Gerrit ;)
27 augustus 2012 om 19:16 #18061245Het went gauw hoor (weinig vermogen rijden met aanhanger)! In de bergen gewoon rekening houden met dat je erg langzaam omhoog gaat… Tijdig terugschakelen en flink planken is vereist. Prima te doen voor een keer. Wil je er regelmatig mee weg dan zou ik toch wat anders zoeken! :)
27 augustus 2012 om 19:21 #18061246in januari veranderd er weer van alles he :vertag
27 augustus 2012 om 19:23 #18061247Had er al rekening mee gehouden dat het niet erg snel zou gaan, en het is maar voor 1 of 2 keer per jaar dus dat is wel te doen.
En stiekem ben ik voor volgend jaar al een beetje aan het rond kijken voor een astra g station met een wat zwaardere motor.
Maar eens kijken wat ik ga doen.27 augustus 2012 om 19:23 #1806124827 augustus 2012 om 19:24 #18061249als je merkt dat hij moeite moet doen terugschakelen en gas er op
bij hellinggen op te lage toeren raakt de motor oververhit27 augustus 2012 om 19:32 #18061250@trashmetal wrote:
als je merkt dat hij moeite moet doen terugschakelen en gas er op
bij hellinggen op te lage toeren raakt de motor oververhitEn ik denk dat de koppelingsplaat dat ook niet echt lekker vind heuveltje op met lage toeren.
27 augustus 2012 om 19:33 #18061251@trashmetal wrote:
als je merkt dat hij moeite moet doen terugschakelen en gas er op
bij hellinggen op te lage toeren raakt de motor oververhitJup, je zal de eerste niet zijn die met een dampend gebakje op de vluchtstrook komt te staan ^^ Net wat trash ook al zegt, je merkt direct op het moment dat de auto niet meer wil. Afhankelijk van de helling blijf je gelijke snelheid behouden terwijl je gas bijgeeft, dan smoort je motor (zo heet dat toch?!) volgensmij. Ander scenario is dat je vrij vlot begint af te zakken in toeren en in snelheid ^^. Dan moet je als de wiedeweer handelen om niet stil te komen staan :P Is doorgaans geen aanrader m.b.t. je koppeling….
27 augustus 2012 om 19:48 #18061252Koppeling heeft zowiesow te lijden in de bergen zeker als het een licht motortje is met zware last :D
een 8v heeft trouwens wel meer zn vermogen lager in de toeren liggen dan een 16v ;)27 augustus 2012 om 19:52 #18061253We zullen wel zien waar volgend jaar het schip strand (of de astra ;) ) had het maar geen auto moeten worden.
27 augustus 2012 om 19:55 #18061254Ik denk op zich dat het allemaal nog wel mee zal vallen.
We gingen vroeger op vakantie met een dikke hobby caravan met een nissan sunny 1.3 automaat ervoor.27 augustus 2012 om 20:17 #18061255de regels omtrend het rijbewijs veranderen.
dat het er makkelijker op wordt.. dat is anders wat, het is al ingewikkeld, en daar zijn ze er in de EU
goed in, maar het wordt nog gekker.google maar eens op rijbewijs verandering 2013
27 augustus 2012 om 20:30 #18061256Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan :hmmz
Heb net even gekeken en het wordt er inderdaad niet duidelijker op, maar zo te zien heeft het voor mij verder weinig gevolgen.27 augustus 2012 om 21:35 #18061257Gewoon doen.. ik heb ook al 1900kg moeten trekken met mijn B rijbewijs en met 60kw 82pk onder de kap.. als je een maal rolt dan moet je zorgen dat je zo weinig mogelijk stil komt te staan.. en met schakelen gas los en schakelen en koppeling los laten en dan weer gas geven, anders kan die gaan slippen.
28 augustus 2012 om 13:40 #18061258Wat zal dat arme dieseltje het zwaar hebben gehad.
Gerrit ;)
28 augustus 2012 om 14:07 #18061259AnoniemLid sinds:
1 January 1970Wat jij mag trekken met rijbewijs B. Het gewicht van de aanhanger of caravan inclusief laadvermogen. Mag niet meer zijn dan het trekkend voertuig. Is de aanhanger of caravan zwaarder inc. Laadvermogen ben je E achter B nodig
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.