Wat is nu het beste voor een automaat..

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Wat is nu het beste voor een automaat..

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 36)
  • Auteur
    Berichten
  • #17251675
    infineonz
      Lid sinds:
      21 November 2007

      Wat is het beste voor de automaat levensduur als je (lang)stilstaat voor stoplicht of spoorlijn o.i.d.

      In de D laten met rem erop.
      In de P.
      In de N met rem?!

      Graag met toelichting.

      #18060335
      HAICO
      Deelnemer
        Lid sinds:
        15 January 2005

        neutraal met rem !

        #18060336
        infineonz
          Lid sinds:
          21 November 2007

          waarom?

          #18060337
          Twitchy
            Lid sinds:
            4 July 2012

            Ik laat em altijd in D staan met rem.
            Om het simpele feit dat als ik voor elke opstop van versnelling moet wisselen ik kan blijven schakelen.
            En hoe meer je schakelt des te meer slijtage aan de bak dus vandaar dat ik D + rem prefereer.

            #18060338
            HOT ROD
            Deelnemer
              Lid sinds:
              23 March 2009

              Ik heb ooit een artikel gelezen van een test over de levensduur van een automaatbak. Deze test werd gedaan door Chevrolet en het lijdend voorwerp was de TH400 bak, een van de sterkste automaatbakken.
              De test ging over de levensduur onder invloed van de olietemperatuur. Uit de test kwam dat als je olietemperatuur 80graden was dan had je een zeer lange levensduur (weet niet meet precies hoe lang) maar het opmerkelijke was dat als de olietemperatuur verdubbelt werd en dat is bij een automaat makkelijk te halen, dan werd de levensduur van de bak teruggebracht naar…………………….minder dan een uur!
              Nu is het zo dat stationair draaiend de baktemperatuur niet zo geweldig oploopt dus dat zal niet meteen echt slecht zijn en overdreven vaak schakelen werkt natuurlijk ook slijtage in de hand. Je zult daar dus een middenweg moeten vinden. Verder wordt het gebruik van een goede koeler natuurlijk dik onderstreept en alleen de standaard warmtewisselaar in de radiator is slechts voldoende als je overwegend niet raced!

              #18060339
              Anoniem
                Lid sinds:
                1 January 1970

                Wat voor je automaat t beste is weet ik zo niet
                Maar voor je remschijven is het beter om hem in P
                Te zetten

                Namelijk vooraal als je stevig geremd hebt b.v afrit snelweg
                Dan zijn de schijven vrij warm/heet

                Ga je dan voor n stoplicht brug of whateffer staan wachten met je voet op de rem
                Dan zitten dus je remblokken tegen de hete stilstaande remschijf aan

                Met gevolg dat de schijf daar minder koelt wat weer
                Kromme / trillende schijven kan opleveren

                #18060340
                noci
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  26 March 2010

                  louwe helemaal mee eens !

                  Heb in het verleden al 2 keer schijven kunnen vervangen van mij astra door hem op de rem te houden na flink remmen!

                  #18060341
                  Jo1
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    15 September 2004

                    Wanneer je een boardcomputer hebt, zie je tevens het brandstofverbruik dalen wanneer je de N of P kiest i.p.v. de D.
                    Ik heb me dat al lang geleden aangewend, telkens bij verkeerslicht of dergelijke direct naar de neutraalstand. zekers wanneer je iets hebt met hoog koppel.

                    #18060342
                    Twitchy
                      Lid sinds:
                      4 July 2012

                      Ik rijd de afgelopen 12 jaar automaat en heb em eigenlijk nooit uit D gezet behalve in de file of voor dichte brug/spoorlijn overgang (in de genoemde gevallen zet ik hem in P.)
                      Nooit problemen gehad met de remmerij of iets dergelijks..

                      Denk dat het ligt bij wat je zelf prettig vindt, al klinkt het verhaal van Louwe best aannemelijk.

                      #18060343
                      HOT ROD
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        23 March 2009

                        Het “verhaal van Louwe” is niet alleen aannemelijk, het is nog waar ook en zelfs van toepassing voor handgeschakelde bakken. Je ziet het best vaak dat bij auto’s die voor een stoplicht stilstaan de remlichten branden. Als je een “aaier” bent en ook een slome rijder, is dat nog niet zo’n ramp maar als je een redelijk stevig tot stevige remmer bent kost dit je schijven. Ook telt dat hoe dunner je schijven zijn, deste eerder je hier last van krijgt.

                        #18060344
                        joop1970
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 September 2010

                          Toch rolt mijn auto nog vaak na wat stevig remmen. Uiteindelijk moet hij toch stil komen te staan, is de handrem erop zetten dan beter? (handgeschakeld)

                          #18060345
                          Twitchy
                            Lid sinds:
                            4 July 2012

                            @HOT ROD wrote:

                            Het “verhaal van Louwe” is niet alleen aannemelijk, het is nog waar ook en zelfs van toepassing voor handgeschakelde bakken. Je ziet het best vaak dat bij auto’s die voor een stoplicht stilstaan de remlichten branden. Als je een “aaier” bent en ook een slome rijder, is dat nog niet zo’n ramp maar als je een redelijk stevig tot stevige remmer bent kost dit je schijven. Ook telt dat hoe dunner je schijven zijn, deste eerder je hier last van krijgt.

                            Valt nog best mee, op de snelweg hoef je vrijwel nooit te remmen en zijn je remmen prima gekoeld door rijwind.
                            Dus dat ze dan ineens ‘gloeiend’ zouden zijn van beetje afremmen voor afrit gaat me wat ver.
                            Dit is geen formule 1 ofzo he..

                            #18060346
                            HAICO
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              15 January 2005

                              en bij de handrem worden de trommels dan ovaal :hmmz
                              goedkoop immitatie materiaal zeker :jerry

                              als je dus normaal rijd ,dan kun je gewoon de rem erop houden.
                              beter is nog de motor uit te zetten als je lang moet wachten en dan kun je hem in de parkeerstand zetten.

                              #18060347
                              jeroenk
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                6 February 2012

                                @HAICO wrote:

                                en bij de handrem worden de trommels dan ovaal :hmmz
                                goedkoop immitatie materiaal zeker :jerry

                                als je dus normaal rijd ,dan kun je gewoon de rem erop houden.
                                beter is nog de motor uit te zetten als je lang moet wachten en dan kun je hem in de parkeerstand zetten.

                                Voor het milieu of voor je startmotor? :P

                                #18060348
                                Anoniem
                                  Lid sinds:
                                  1 January 1970

                                  @HAICO wrote:

                                  en bij de handrem worden de trommels dan ovaal :hmmz
                                  goedkoop immitatie materiaal zeker :jerry

                                  had jou vrij hoog haico
                                  maar dit valt me van jou wat tegen

                                  dacht dat jij wel wist dat ik geen onzin post ter was
                                  en zelfs bij geen imitatie zooi (daar rijd ik niet mee)

                                  kun je je schijven verknoeien door lang op de rem te blijven staan
                                  met warme/hete schijven ;) ;)

                                  maar als je rijd als n oud wijf zal dit fenomeen inderdaad nooit voorkomen
                                  en kun je zo lang op je rempedaal blijven staan als je zelf wild ;) ;) :jerry :jerry :jerry :jerry

                                  als je dus normaal rijd ,dan kun je gewoon de rem erop houden.
                                  beter is nog de motor uit te zetten als je lang moet wachten en dan kun je hem in de parkeerstand zetten.

                                  #18060349
                                  HAICO
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    15 January 2005

                                    ik denk dat je gewoon pech heb als je net de remmen goed belast heb, en je komt op een helling met een handbak voor een spoor te staan ;)
                                    het zelfde kan gebeuren als je de remmen goed heet heb en dan door een grote plas rijd :???:

                                    verder niets persoonlijks louwe,ik heb er ook een smily achter staan he.
                                    jou verhaal is zeer aannemelijk :thumb

                                    #18060350
                                    Anoniem
                                      Lid sinds:
                                      1 January 1970

                                      @HAICO wrote:

                                      ik denk dat je gewoon pech heb als je net de remmen goed belast heb, en je komt op een helling met een handbak voor een spoor te staan ;)
                                      het zelfde kan gebeuren als je de remmen goed heet heb en dan door een grote plas rijd :???:

                                      verder niets persoonlijks louwe,ik heb er ook een smily achter staan he.
                                      jou verhaal is zeer aannemelijk :thumb

                                      al prima hoor :thumb
                                      had enkel van jou zo,n reactie niet verwacht
                                      weet wat jij allemaal gemaakt hebt en dus flink ervaring hebt :thumb
                                      zijn hiero zat anderen waar ik eerder zo,n reactie van verwacht had ;) ;) :jerry
                                      verder even goede vrienden hoor king:

                                      nog even voor de duidelijkheid
                                      kromme schijven zal je ook niet van 1 keer met je poot op de rem blijvenstaan met warme schijven gebeuren

                                      maar gebeurt dit vaker / regelmatig dan is die kans wel groter
                                      dus dan is wachten in P beter (voorkomen is beter dan genezen) (voor komen is echter vervelender :jerry :jerry :jerry )

                                      ook niet geventileerde schijven zullen hier sneller last van krijgen ;)
                                      tjah bij de meeste wachtplekken
                                      stoplichten bruggen enz sta je wel vlak en hoef je dus bij een handgeschakelde auto niets te doen (behalve wachten dan ;) )

                                      en kun je n automaat ook gewoon in N zetten
                                      zonder te remmen ;) ;)

                                      #18060351
                                      rinus de boer
                                        Lid sinds:
                                        2 July 2004

                                        Korte stop: gewoon in D met (hand) rem erop.
                                        Lange stop (waarvan ik weet, dat deze langer gaat duren): in N met handrem

                                        Als ik de auto wegzet in de garage of parkeren: In N met handrem of in P zonder handrem (net wat uitkomt).
                                        Maar gedurende de winter buiten: in P zonder handrem (voorkomt “vastkleven” van de handremsegmentjes).

                                        #18060352
                                        HOT ROD
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          23 March 2009

                                          Gaap, ik heb het niet over een snelweg gehad.
                                          Ja, ik ben een late remmer……………..houdt in dat ik mijn remblokken in betere staat houdt want als je altijd maar aait dan verglazen de blokken en gaan ze eerder piepen (Pagid Blauw = Carbon blokken; Super remankers die toch je schijven lang heel houden).
                                          Houd ook in dat mijn remmen haast altijd redelijk op temperatuur zijn en natuurlijk zijn mijn voorremmen veel heter dan de achterremmen. Het is dus beter om de handrem aan te trekken maar let wel: aantrekken niet met beide handen in één ruk maar gewoon lichtjes totdat de auto niet meer weg rolt. Dus géén ovale (hand)remtrommels, ha ha. Omdat de achterremmen niet zo warm zijn, zullen de schijven niet zomaar kromtrekken, zelfs niet als je handrem op de remklauw werkt.

                                          Over de Pagid blokken, Blauw is Carbon (erg goed, je remmen lijken een paar maten groter en je kunt blijven remmen)
                                          Grijs is Ceramisch (hebben opwarming nodig, niets voor op straat dus, vreten je schijven sneller op)
                                          Zwart is gewoon remblokken, remmen zoals ze horen te doen, meer niet.

                                          #18060353
                                          Twitchy
                                            Lid sinds:
                                            4 July 2012

                                            @louwe 16 klepper wrote:

                                            Namelijk vooraal als je stevig geremd hebt b.v afrit snelweg
                                            Dan zijn de schijven vrij warm/heet

                                            Nee, jij niet. Maar Louwe wel.
                                            Dus dan kan je zitten gapen wat je wilt, misschien voortaan eerst ff goed lezen dus ;)
                                            Lange tenen brigade hierro :agent

                                            #18060354
                                            HOT ROD
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              23 March 2009

                                              twitchy, lees je onderschrift, jij hoort tot de tweede kategorie.

                                              #18060355
                                              Anoniem
                                                Lid sinds:
                                                1 January 1970

                                                :jerry

                                                #18060356
                                                astraTD
                                                  Lid sinds:
                                                  9 March 2009

                                                  @louwe 16 klepper wrote:

                                                  Wat voor je automaat t beste is weet ik zo niet
                                                  Maar voor je remschijven is het beter om hem in P
                                                  Te zetten

                                                  Namelijk vooraal als je stevig geremd hebt b.v afrit snelweg
                                                  Dan zijn de schijven vrij warm/heet

                                                  Ga je dan voor n stoplicht brug of whateffer staan wachten met je voet op de rem
                                                  Dan zitten dus je remblokken tegen de hete stilstaande remschijf aan

                                                  Met gevolg dat de schijf daar minder koelt wat weer
                                                  Kromme / trillende schijven kan opleveren

                                                  Klopt!!! had nog geen 1000km nieuwe schijven eronder.. en beetje gek gedaan met vrienden tot vervolg schijven krom.. ik rij er nog mee rond.

                                                  #18060357
                                                  Twitchy
                                                    Lid sinds:
                                                    4 July 2012

                                                    en dat moet ik aannnemen van iemand die het woord categorie niet eens kan spellen.
                                                    tis wel goed met je :ass

                                                    #18060358
                                                    astraTD
                                                      Lid sinds:
                                                      9 March 2009

                                                      1-0 :jerry

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 36)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.