Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Wat is nu het beste voor een automaat..
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 augustus 2012 om 20:19 #17251675
Wat is het beste voor de automaat levensduur als je (lang)stilstaat voor stoplicht of spoorlijn o.i.d.
In de D laten met rem erop.
In de P.
In de N met rem?!Graag met toelichting.
24 augustus 2012 om 20:36 #18060335neutraal met rem !
24 augustus 2012 om 22:20 #18060336waarom?
25 augustus 2012 om 02:10 #18060337Ik laat em altijd in D staan met rem.
Om het simpele feit dat als ik voor elke opstop van versnelling moet wisselen ik kan blijven schakelen.
En hoe meer je schakelt des te meer slijtage aan de bak dus vandaar dat ik D + rem prefereer.25 augustus 2012 om 06:47 #18060338Ik heb ooit een artikel gelezen van een test over de levensduur van een automaatbak. Deze test werd gedaan door Chevrolet en het lijdend voorwerp was de TH400 bak, een van de sterkste automaatbakken.
De test ging over de levensduur onder invloed van de olietemperatuur. Uit de test kwam dat als je olietemperatuur 80graden was dan had je een zeer lange levensduur (weet niet meet precies hoe lang) maar het opmerkelijke was dat als de olietemperatuur verdubbelt werd en dat is bij een automaat makkelijk te halen, dan werd de levensduur van de bak teruggebracht naar…………………….minder dan een uur!
Nu is het zo dat stationair draaiend de baktemperatuur niet zo geweldig oploopt dus dat zal niet meteen echt slecht zijn en overdreven vaak schakelen werkt natuurlijk ook slijtage in de hand. Je zult daar dus een middenweg moeten vinden. Verder wordt het gebruik van een goede koeler natuurlijk dik onderstreept en alleen de standaard warmtewisselaar in de radiator is slechts voldoende als je overwegend niet raced!25 augustus 2012 om 08:06 #18060339AnoniemLid sinds:
1 January 1970Wat voor je automaat t beste is weet ik zo niet
Maar voor je remschijven is het beter om hem in P
Te zettenNamelijk vooraal als je stevig geremd hebt b.v afrit snelweg
Dan zijn de schijven vrij warm/heetGa je dan voor n stoplicht brug of whateffer staan wachten met je voet op de rem
Dan zitten dus je remblokken tegen de hete stilstaande remschijf aanMet gevolg dat de schijf daar minder koelt wat weer
Kromme / trillende schijven kan opleveren25 augustus 2012 om 17:43 #18060340louwe helemaal mee eens !
Heb in het verleden al 2 keer schijven kunnen vervangen van mij astra door hem op de rem te houden na flink remmen!
28 augustus 2012 om 05:49 #18060341Wanneer je een boardcomputer hebt, zie je tevens het brandstofverbruik dalen wanneer je de N of P kiest i.p.v. de D.
Ik heb me dat al lang geleden aangewend, telkens bij verkeerslicht of dergelijke direct naar de neutraalstand. zekers wanneer je iets hebt met hoog koppel.28 augustus 2012 om 13:21 #18060342Ik rijd de afgelopen 12 jaar automaat en heb em eigenlijk nooit uit D gezet behalve in de file of voor dichte brug/spoorlijn overgang (in de genoemde gevallen zet ik hem in P.)
Nooit problemen gehad met de remmerij of iets dergelijks..Denk dat het ligt bij wat je zelf prettig vindt, al klinkt het verhaal van Louwe best aannemelijk.
28 augustus 2012 om 16:44 #18060343Het “verhaal van Louwe” is niet alleen aannemelijk, het is nog waar ook en zelfs van toepassing voor handgeschakelde bakken. Je ziet het best vaak dat bij auto’s die voor een stoplicht stilstaan de remlichten branden. Als je een “aaier” bent en ook een slome rijder, is dat nog niet zo’n ramp maar als je een redelijk stevig tot stevige remmer bent kost dit je schijven. Ook telt dat hoe dunner je schijven zijn, deste eerder je hier last van krijgt.
28 augustus 2012 om 17:11 #18060344Toch rolt mijn auto nog vaak na wat stevig remmen. Uiteindelijk moet hij toch stil komen te staan, is de handrem erop zetten dan beter? (handgeschakeld)
28 augustus 2012 om 19:09 #18060345@HOT ROD wrote:
Het “verhaal van Louwe” is niet alleen aannemelijk, het is nog waar ook en zelfs van toepassing voor handgeschakelde bakken. Je ziet het best vaak dat bij auto’s die voor een stoplicht stilstaan de remlichten branden. Als je een “aaier” bent en ook een slome rijder, is dat nog niet zo’n ramp maar als je een redelijk stevig tot stevige remmer bent kost dit je schijven. Ook telt dat hoe dunner je schijven zijn, deste eerder je hier last van krijgt.
Valt nog best mee, op de snelweg hoef je vrijwel nooit te remmen en zijn je remmen prima gekoeld door rijwind.
Dus dat ze dan ineens ‘gloeiend’ zouden zijn van beetje afremmen voor afrit gaat me wat ver.
Dit is geen formule 1 ofzo he..28 augustus 2012 om 19:10 #18060346en bij de handrem worden de trommels dan ovaal :hmmz
goedkoop immitatie materiaal zeker :jerryals je dus normaal rijd ,dan kun je gewoon de rem erop houden.
beter is nog de motor uit te zetten als je lang moet wachten en dan kun je hem in de parkeerstand zetten.28 augustus 2012 om 19:16 #18060347@HAICO wrote:
en bij de handrem worden de trommels dan ovaal :hmmz
goedkoop immitatie materiaal zeker :jerryals je dus normaal rijd ,dan kun je gewoon de rem erop houden.
beter is nog de motor uit te zetten als je lang moet wachten en dan kun je hem in de parkeerstand zetten.Voor het milieu of voor je startmotor? :P
28 augustus 2012 om 19:54 #18060348AnoniemLid sinds:
1 January 1970@HAICO wrote:
en bij de handrem worden de trommels dan ovaal :hmmz
goedkoop immitatie materiaal zeker :jerryhad jou vrij hoog haico
maar dit valt me van jou wat tegendacht dat jij wel wist dat ik geen onzin post ter was
en zelfs bij geen imitatie zooi (daar rijd ik niet mee)kun je je schijven verknoeien door lang op de rem te blijven staan
met warme/hete schijven ;) ;)maar als je rijd als n oud wijf zal dit fenomeen inderdaad nooit voorkomen
en kun je zo lang op je rempedaal blijven staan als je zelf wild ;) ;) :jerry :jerry :jerry :jerryals je dus normaal rijd ,dan kun je gewoon de rem erop houden.
beter is nog de motor uit te zetten als je lang moet wachten en dan kun je hem in de parkeerstand zetten.28 augustus 2012 om 21:21 #18060349ik denk dat je gewoon pech heb als je net de remmen goed belast heb, en je komt op een helling met een handbak voor een spoor te staan ;)
het zelfde kan gebeuren als je de remmen goed heet heb en dan door een grote plas rijd :???:verder niets persoonlijks louwe,ik heb er ook een smily achter staan he.
jou verhaal is zeer aannemelijk :thumb28 augustus 2012 om 21:30 #18060350AnoniemLid sinds:
1 January 1970@HAICO wrote:
ik denk dat je gewoon pech heb als je net de remmen goed belast heb, en je komt op een helling met een handbak voor een spoor te staan ;)
het zelfde kan gebeuren als je de remmen goed heet heb en dan door een grote plas rijd :???:verder niets persoonlijks louwe,ik heb er ook een smily achter staan he.
jou verhaal is zeer aannemelijk :thumbal prima hoor :thumb
had enkel van jou zo,n reactie niet verwacht
weet wat jij allemaal gemaakt hebt en dus flink ervaring hebt :thumb
zijn hiero zat anderen waar ik eerder zo,n reactie van verwacht had ;) ;) :jerry
verder even goede vrienden hoor king:nog even voor de duidelijkheid
kromme schijven zal je ook niet van 1 keer met je poot op de rem blijvenstaan met warme schijven gebeurenmaar gebeurt dit vaker / regelmatig dan is die kans wel groter
dus dan is wachten in P beter (voorkomen is beter dan genezen) (voor komen is echter vervelender :jerry :jerry :jerry )ook niet geventileerde schijven zullen hier sneller last van krijgen ;)
tjah bij de meeste wachtplekken
stoplichten bruggen enz sta je wel vlak en hoef je dus bij een handgeschakelde auto niets te doen (behalve wachten dan ;) )en kun je n automaat ook gewoon in N zetten
zonder te remmen ;) ;)29 augustus 2012 om 09:24 #18060351Korte stop: gewoon in D met (hand) rem erop.
Lange stop (waarvan ik weet, dat deze langer gaat duren): in N met handremAls ik de auto wegzet in de garage of parkeren: In N met handrem of in P zonder handrem (net wat uitkomt).
Maar gedurende de winter buiten: in P zonder handrem (voorkomt “vastkleven” van de handremsegmentjes).29 augustus 2012 om 12:25 #18060352Gaap, ik heb het niet over een snelweg gehad.
Ja, ik ben een late remmer……………..houdt in dat ik mijn remblokken in betere staat houdt want als je altijd maar aait dan verglazen de blokken en gaan ze eerder piepen (Pagid Blauw = Carbon blokken; Super remankers die toch je schijven lang heel houden).
Houd ook in dat mijn remmen haast altijd redelijk op temperatuur zijn en natuurlijk zijn mijn voorremmen veel heter dan de achterremmen. Het is dus beter om de handrem aan te trekken maar let wel: aantrekken niet met beide handen in één ruk maar gewoon lichtjes totdat de auto niet meer weg rolt. Dus géén ovale (hand)remtrommels, ha ha. Omdat de achterremmen niet zo warm zijn, zullen de schijven niet zomaar kromtrekken, zelfs niet als je handrem op de remklauw werkt.Over de Pagid blokken, Blauw is Carbon (erg goed, je remmen lijken een paar maten groter en je kunt blijven remmen)
Grijs is Ceramisch (hebben opwarming nodig, niets voor op straat dus, vreten je schijven sneller op)
Zwart is gewoon remblokken, remmen zoals ze horen te doen, meer niet.29 augustus 2012 om 16:01 #18060353@louwe 16 klepper wrote:
Namelijk vooraal als je stevig geremd hebt b.v afrit snelweg
Dan zijn de schijven vrij warm/heetNee, jij niet. Maar Louwe wel.
Dus dan kan je zitten gapen wat je wilt, misschien voortaan eerst ff goed lezen dus ;)
Lange tenen brigade hierro :agent29 augustus 2012 om 20:55 #18060354twitchy, lees je onderschrift, jij hoort tot de tweede kategorie.
29 augustus 2012 om 21:00 #18060355AnoniemLid sinds:
1 January 1970:jerry
29 augustus 2012 om 21:04 #18060356@louwe 16 klepper wrote:
Wat voor je automaat t beste is weet ik zo niet
Maar voor je remschijven is het beter om hem in P
Te zettenNamelijk vooraal als je stevig geremd hebt b.v afrit snelweg
Dan zijn de schijven vrij warm/heetGa je dan voor n stoplicht brug of whateffer staan wachten met je voet op de rem
Dan zitten dus je remblokken tegen de hete stilstaande remschijf aanMet gevolg dat de schijf daar minder koelt wat weer
Kromme / trillende schijven kan opleverenKlopt!!! had nog geen 1000km nieuwe schijven eronder.. en beetje gek gedaan met vrienden tot vervolg schijven krom.. ik rij er nog mee rond.
29 augustus 2012 om 21:07 #18060357en dat moet ik aannnemen van iemand die het woord categorie niet eens kan spellen.
tis wel goed met je :ass29 augustus 2012 om 21:11 #180603581-0 :jerry
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.