Forumindex › Forums › Modellen › Manta › probleem met koude start>nieuw probleem, zie laatste post
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 augustus 2012 om 07:00 #17251635
Ik heb sinds enkele dagen problemen met de koude start. Motor slaat niet aan of heel even en valt weer uit.
Als ik dan klein beetje gas geef, voorzichtig, blijft ie wel lopen. Rijden geen probleem. Als ik kort na starten de motor uitzet en weer wil starten, is dat geen probleem. Na een hele tijd stilstaan weer hetzelfde probleem.
Iemand ervaring mee? Zit zelf te denken aan een defecte automatische choke, zou dat kunnen? En zo ja, waar zit die eigenlijk?
Bedankt voor tips :thumb23 augustus 2012 om 14:44 #18059596Injectie (grijze of gele injectors) of carburator, dat helpt ons al een stuk verder!
Grtjs!23 augustus 2012 om 18:59 #18059597originele 2.0 GSI uit 1988. helpt dat?
Net na het werk startte ie overigens weer prima. Een haperende choke?23 augustus 2012 om 20:58 #18059598een haperende koudstart injector, hulpluchtschuif, tempratuur sensor…
23 augustus 2012 om 21:01 #18059599had ik ook aan de GSI toen die luchtschuif bleeft vastzitten. Heb m netjes schoongemaakt en toen deed ie t weer prima
24 augustus 2012 om 06:51 #18059600en waar zit die luchtschuif?
24 augustus 2012 om 10:06 #18059601Dat is dat metalen ding op je thermostaathuis, zitten darmpjes op en achteraan op die tuit zit een stekker op.
Dient niet om te starten maar om je toerental bij koude motor wat hoger te krijgen. Dus als hij wel aanslaat maar abnormaal
traag loopt kan het daaraan liggen.
Om je koudstartinjector te testen gewoon die 5de injector met die 2 schroefjes (achter op je inlaatspruitstuk) lossen, hang hem in een opvangbakje
en met KOUDE motor (brandgevaar) starten. Dan moet hij duidelijk inspuiten.
Doet hij dit niet, dan horen (lezen) we het wel van je.
Succes!25 augustus 2012 om 16:11 #18059602bedankt voor de tips. Ik heb al wat uitgevoerd en bekeken.
Is dit de luchtschuif:
hij zat hier:
Alleen was mij niet duidelijk hoe je hem schoon moet maken. Is volgens mij één geheel. Moet ik hem in een “badje” leggen ofzo?Volgende vraag: is dit de koudstartinjector:
Nog een andere laatste vraag: er zit ook een stelschroef voor het stationaire toerental. Die wilde ik iets verdraaien, maar hij zat moervast. Kan dat kloppen?
Alvast bedankt voor de hulp (aan een amateur :D )
25 augustus 2012 om 17:33 #18059603ik heb hem gewoon goed ingespoten met gasklepreiniger
26 augustus 2012 om 18:35 #18059604Bovenste foto’s: is idd de extra-luchtschuif. Kijk er eens door en dan zou je via een gaatje d’r door kunnen kijken.
Onderste foto: is idd de koudstartinjector.
De stelschroef om je stationair toerental te regelen is die bovenop je gasklephuis, net naast dat darmpje dat van je
kleppendeksel komt. Deze stelschroef moet je eerst loszetten met een ring 15mm(borgmoer), dan kan je met een
schroevendraaier gaan regelen.26 augustus 2012 om 21:42 #18059605Het probleem kan ook in je brandstofpomp-relais zitten.
Tijdens het starten komt er een signaal binnen bij je brandstofpomp-relais. Hierdoor gaat de brandstofpomp draaien en gaat je koudstartinjector open.Als je brandstofpomp-relais niets doet met dit signaal, zal het starten inderdaad veel moeilijker gaan.
27 augustus 2012 om 17:24 #18059606Waar zit dat relais? Onder de motorkap hier, bij de pijl?:
27 augustus 2012 om 19:03 #18059607Ja, dat is hem :thumb
2 september 2012 om 10:47 #18059608Even een update. Om te beginnen start ie de laatste tijd weer prima. Alleen in het begin van de rit stottert ie vaak een paar keer. Daarna is het over. Gevoelsmatig vind ik dat de motor beetje “stroperig” loopt, maar ik heb er niet genoeg verstand van om het goed te kunnen beoordelen.
Ik heb de luchtschuif schoongespoten. En de koudstartinjector heb ik vanmorgen getest. Doet het prima.
Brandstofpomprelais heb ik losgehaald en bekeken en de contacten wat schoon gemaakt. Zag niets bijzonders verder, maar is natuurlijk moeilijk zonder open maken. Ik ga wel eens informeren hoe duur een nieuwe is. Als het niet te gek veel kost, kan ik een nieuwe uitproberen.
Maar, zoals gezegd, starten gaat weer goed.5 september 2012 om 17:36 #18059609starten geen probleem meer, maar helaas nieuw probleem. Boven de 60 gaat ie stotteren bij het gas geven. Zowel bij koude als warme motor. Bij constante snelheid merk je niks. Stotteren werd in de loop van de dagen erger. Eerst alleen in het begin van de rit, maar nu de hele rit. Wat kan dat zijn? Lijkt wel of er een vuiltje in de injectoren zit of zoiets.
Heb het probleem al eerder gehad, is toen op een gegeven moment vanzelf over gegaan.
Kan het eventueel met de brandstofpomprelais te maken hebben?
Of meer richting ontsteking?
Iemand een idee?5 september 2012 om 20:17 #18059610Afgesleten nokken as?? Gaat die ook stoeken en beroerd lopen
6 september 2012 om 18:32 #18059611klinkt heftig. Hoe controleer je dat?
8 september 2012 om 20:53 #18059612Mocht je er niet uikomen of langzaam gek worden ,wil ik je wel keertje komen helpen .
stuur je me maar effe Pm .
Zit voorlopig in de late/nachtdiensten tot eerste week oktober ,maar ben tussendoor wel paar dagen vrij.
en heb toch zelf wel 2 of 3 manta’s gehad heb iets meer ervaring erin ;)9 september 2012 om 15:10 #18059613top :thumb
je hebt pm.28 september 2012 om 03:46 #18059614vanmiddag even gekeken maar loopt erg mooi ,enkel jammer van de distrubutieketting die hoorbaar is .
Hij liep stationair iets te kalm ,dus iets bij gesteld .
kan je nu glas bier op zetten zonder te morsen :jerry28 september 2012 om 15:29 #18059615ik heb nou precies dezelfde problemen als dolmans in de eerste post beschrijft.
hoort die extraluchtklep helemaal open te staan als de motor koud is? hij staat nu deels open(er mist zo’n hoekje uit dat klepje).
wat betreft dat stotteren, dat heb ik ook gehad. Bleek de module van de onsteking stuk te wezen(auto ging na een tijdje midden in de stad voor het stoplicht uit en wou nooit weer aan :swear )28 september 2012 om 23:37 #18059616Lucht-omloop-klep staat bij koude motor maar een klein beetje open, dus niet helemaal.
30 september 2012 om 17:18 #18059617@Tiedo wrote:
ik heb nou precies dezelfde problemen als dolmans in de eerste post beschrijft.
hoort die extraluchtklep helemaal open te staan als de motor koud is? hij staat nu deels open(er mist zo’n hoekje uit dat klepje).
wat betreft dat stotteren, dat heb ik ook gehad. Bleek de module van de onsteking stuk te wezen(auto ging na een tijdje midden in de stad voor het stoplicht uit en wou nooit weer aan :swear )Die problemen met starten zijn vanzelf over gegaan.
Welke module bedoel je?
Een tijdje terug is de Hall Sensor vervangen, nadat ie steeds spontaan uitviel en dan ook niet meer aanging. Moest 3 keer afgesleept worden in twee weken tijd :(
En ook nog op een verkeerde manier gesleept, want ik hoorde van de week pas (van @mantadevil, bedankt!) waar het sleepoog zit :shock:30 september 2012 om 18:17 #18059618Ja oog zit op voor as.
Hij bedoeld denk ik
Modulle onder de bobine1 oktober 2012 om 11:26 #18059619ok, die module ken ik. Toen ik problemen met de Hall sensor had, was die inderdaad ook “verdacht”. Bleek in orde te zijn.
Heb trouwens gisteren filter brandstofpomp vervangen. Kijken of hiermee stotteren helemaal weg blijft.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.