Brandstofpomp relais C20XE m2.5

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Brandstofpomp relais C20XE m2.5

  • Dit onderwerp is leeg.
20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17251477
    Harjan
      Lid sinds:
      17 October 2005

      Hee mensen,

      Heb al een tijdje last van een weigerende pomp. Denk dat het aan de relais ligt, dus deze vervang ik sowieso! Maar dan zit ik nog met een punt. De pomp hoort alleen even aan te slaan als je de auto op contact zet, maar mijne blijft de hele tijd lopen.
      Ik wil dit graag veranderen, zodat het weer zo wordt als het hoort te zijn.

      Iemand enig idee hoe ik dit kan aanpassen?

      De relais wil ik sowieso iets verplaatsen, zit nu bij de bobine. Heb het idee als ik gas geef dat hij dan minder contact maakt, omdat het allemaal (te) strak zit.

      Gaat btw om een Corsa A met een C20XE.

      #18057180
      Vinci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 August 2009

        M2.5 primed niet, dus blijft stil op contact en gaat pas lopen bij doorstarten.

        Jouw relais zit gewoon niet goed aangesloten.

        #18057181
        Harjan
          Lid sinds:
          17 October 2005

          @Vinci wrote:

          M2.5 primed niet, dus blijft stil op contact en gaat pas lopen bij doorstarten.

          Jouw relais zit gewoon niet goed aangesloten.

          Mm, daar ben ik niet blij mee. Weet je ook wat er eventueel verkeerd zou zitten?

          #18057182
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            Het is de ECU die het tweede relais spoeltje naar massa trekt om de pomp te voorzien van + Lijkt er op dat iemand dit permanent aan massa heeft gehangen oid.

            Even schema googelen, daar staan alle draadkleuren in en verbindingen, en dan met de multimeter alles even doormeten…

            #18057183
            syl-astra
              Lid sinds:
              3 October 2007

              kan het niet zijn dat de relais gewoon blijft hangen en daar door de pomp blijft lopen

              #18057184
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                @syl-astra wrote:

                kan het niet zijn dat de relais gewoon blijft hangen en daar door de pomp blijft lopen

                Dat is een mogelijkheid…

                #18057185
                Vinci
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 August 2009

                  Hier is het schema:

                  Zoals hierboven zijn er nog talloze andere mogelijkheden waardoor de pomp blijft draaien. Ik zou inderdaad eens beginnen met te kijken of het relais niet gewoon kapot is, maar daarna eens controleren of de massaverbinding naar de ECU op pen 3 wel aangelsoten zit (bruin/zwart) Deze hoort geen massa te meten met contact uit, en pas als de auto werkelijk gestart wordt naar massa te gaan.

                  P.S. K68 is het benzinepomp relais, M21 is de benzinepomp…

                  #18057186
                  syl-astra
                    Lid sinds:
                    3 October 2007

                    ik heb volgens mij nog een br relais liggen van een c20xe
                    en wezep zwolle is niet zo ver dus zeg maar

                    #18057187
                    Harjan
                      Lid sinds:
                      17 October 2005

                      @syl-astra wrote:

                      ik heb volgens mij nog een br relais liggen van een c20xe
                      en wezep zwolle is niet zo ver dus zeg maar

                      Gisteravond even bij syl-Astra de relais voor niets(!) opgehaald. Nog bedankt kerel! Fijn dat er ook nog zulke mensen bestaan.

                      Maar helaas was het zonder resultaat. De pomp blijft nog lopen als de auto op contact staat. Zal vanavond even een foto maken hoe kabels eruit zien, maar verwacht dat het daar inzit.

                      #18057188
                      Vinci
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 August 2009

                        Was ik al bang voor, is denk ik gewoon nooit goed aangesloten.

                        #18057189
                        syl-astra
                          Lid sinds:
                          3 October 2007

                          zal eens kijken of ik nog een schema heb van een c20xe hier
                          stuur me je tel nummer even via een pm dan bel ik je even wanneer ik tijd heb om het eens te bekijken

                          #18057190
                          Vinci
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 August 2009

                            Schema staat zo online hoor, is niet echt ingewikkeld op zich…

                            #18057191
                            syl-astra
                              Lid sinds:
                              3 October 2007

                              @Vinci wrote:

                              Schema staat zo online hoor, is niet echt ingewikkeld op zich…

                              ja weet ik maar kan mijn pc niet meenemen na de auto
                              en heb ook geen printer bij de hand :angel
                              maar ligt hier vast nog wel op ouderwets papier

                              #18057192
                              Jurgen
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                6 September 2007

                                Dit heeft Freek een keer in mijn topic gezet op het Corsa A Forum:

                                Ik weet helaas niet uit mijn hoofd waar de brandstofpomp op moet.

                                Ik zal eens bij mijn C20XE kijken, die staat hier op de oprit in Almere.

                                EDIT:

                                Dit is het brandstofrelai

                                http://www.tav-autoverwertung.de/shop/FUEL-PUMP-RELAY-Opel-12-38-966-GM-90-378-651-Wehrle-50-205-001-50-205-002″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                                85 = de geschakelde plus vanaf het contact
                                85b = de geschakelde plus vanaf de ECU
                                86 = de massa
                                87 = de brandstofpomp plus draad
                                87b = de ECU plus draad
                                30 = de constante plus vanaf de accu

                                Dan hebben we nog 85b dit moet volgens mijn redenatie de stuur draad vanaf de ECU naar het relai zijn om de brandstofpomp aan te zetten, deze draad activeerde het 2e gedeelte in het relai.

                                Heel wat uitzoek werk, maar ik hoop dat deze tekst klopt en nog heel lang online mag staan
                                Laughing

                                GEBRUIK OP EIGEN RISICO

                                #18057193
                                Vinci
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 August 2009

                                  Het klopt alleen niet helemaal…

                                  86 en 30 zijn permanente + Vooral 30 moet een dikke draad zijn!
                                  85 maakt massa op ECU bij op contact zetten (ECU pin 36
                                  87 krijgt dan + vanuit het relais contact (wordt kortgesloten met 86 en 30 na op contact zetten)
                                  85B maakt massa op ECU enkel bij doorstarten
                                  87B is de + naar de benzinepomp

                                  Hoewel 85 en 85B plus kunnen meten op het moment dat ze nog niet aan de ECU hangen zijn ze toch echt massa’s, vandaar ook hun draadkleur met bruin. Je meet een plus door de relais spoel heen, maar als ze aan de ECU hangen en de motor loopt zul je meten dat ze massa zijn! Deze draden zijn NPN tor gestuurde massa’s, dus zodra de ECU de geschakelde + krijgt worden deze torren op hun basis aangestuurd en maken dan massa.

                                  #18057194
                                  Jurgen
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    6 September 2007

                                    Wel apart dan, die van mij functioneert prima :P

                                    #18057195
                                    Vinci
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 August 2009

                                      Kan een beredeneringsfoutje zijn, maar als de draadjes goed aangesloten zijn op kleur toch werken…

                                      #18057196
                                      Harjan
                                        Lid sinds:
                                        17 October 2005

                                        Heb er nog geen problemen mee gehad, maar de pomp blijft nog wel lopen als de auto op contact staat. Is dit een probleem?

                                        #18057197
                                        Vinci
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 August 2009

                                          @Harjan wrote:

                                          Heb er nog geen problemen mee gehad, maar de pomp blijft nog wel lopen als de auto op contact staat. Is dit een probleem?

                                          Dat is dus eigenlijk niet de bedoeling…

                                          #18057198
                                          corsaboy
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            30 June 2004

                                            ik denk dat de pomp rechtstreeks aan de geschakelde + hangt.
                                            Waarom dit niet de bedoeling is:

                                            In het geval van nood zoals een ongeluk of iets dergelijks slaat vaak je motor af.
                                            Dan gaat direct ook de pomp uit zodat er geen brandstof weg zou kunnen lopen (stel dat je brandstofleiding beschadigd is).

                                            Nu kan dat wel aangezien de pomp draait op de geschakelde +.
                                            Kijk ff goed na of de rood/blauwe draad van het relais echt naar de pomp loopt.
                                            En niet dat er een andere draad aan geknoopt is.

                                            Mocht je er echt helemaal niet uitkomen, kom maar een keer langs zou ik zeggen.
                                            Meten we ding na..

                                          20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
                                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.