Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra G, 1e versnelling = 3de, 2de versnelling erg moeilijk
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 augustus 2012 om 00:21 #17251383
Geen leuke start voor mij met mijn eerste auto (Astra G station).
Ik kan heel erg moeilijk in zijn 1e versnelling schakelen. Eerst kon ik het “omzeilen” door eerst in zijn 2de te zetten en dan naar de 1e.
Dit is nu zo erg geworden dat, dat ook niet meer gaat. Daarnaast gaat schakelen naar zijn 2de moeizaam en moet geforceerd gedaan worden (was eerst niet).Schakelen naar zijn 3de, 4de, 5de en R gaat perfect.
Wat mij is opgevallen is dat als de pook in stand 1 zet, de versnelling in zijn 3 zit. Er is gewoon geen verschil in de stand van 1e en 3de. In beiden is de stand van de pook als in de 1e versnelling.
Heb hier rondgekeken en het zou kunnen dat de kogel van de pook versleten is of het is de schakelpin? (iets wat boven op de bak zit?).
Iemand die misschien enige idee heeft wat het probleem zou kunnen zijn?
Edit: Heb de schakelpin op de bak niet gevonden, echter heb ik wel even naar mijn pook en ik denk dat die versleten is. Hier een aantal foto’s voor de zekerheid:
Dat witte spul is volgens mij stukken van de witte kogel, het is gewoon poeder op de kogel. Dit zou naar mij weten ingevet moeten zijn zodat het soepel loopt en minder slijt.
Hier is ook de zien dat er flink speling zit, altans ik denk niet dat dit zo hoort. Foto is gemaakt met de pook in de stand neutraal.
Hier is de pook helemaal links. Wat hier dus gebeurd is dat de kogel omhoog gaat maar de “linker stang” gaat amper op en neer. “Linker stang” gaat pas op en neer wanneer de pook al bijna helemaal links is. De witte kogel gaat namelijk eerst omhoog (tot dat de speling weg is) en dan pas gaat de “linker stang” op/neer.
Pook in neutraal en helemaal rechts stand. Hier gaat de “linker stang” een heel stuk meer op en neer. Al zodra je naar rechts gaat met de pook. Witte kogel gaat dan ook niet eerst een stuk omhoog/omlaag oid waardoor de “linker stang” pas later op en neer gaat.Iemand die dit kan bevestigen, en zo ja: Waar kan ik zo een pook halen? Goede van de sloop halen of beter nieuw (als dit überhaupt kan) ?
14 augustus 2012 om 05:14 #18056243pfew… dat ziet er bekend uit en lijkt echt wel de oorzaak te zijn..
‘de hele assembly’ is gewoon nieuw te krijgen bij de dealer; echter kost wat knaakjes.
de kunstof ‘kogel’ die scharniert in een stuk teflon achtige mat wat om de kogel heen zit. Echter door slijtage krijg je dat.
Die ring die je ziet die de kogel op z’n plek houdt kun je d’r uit klikken. Ikzelf ben ooit creatief geweest met wat reepjes rubber van een ouwe binnenband en heb daar wat ‘extra vulling’ gemaakt. Ring terug geklikt en de kogel wordt beter op z’n plek gehouden, maar dit is wel erg ”beun’.Onder het rijden scheelt het dat je de pook naar beneden drukt als je ‘m in z’n één schakelt.
Op een gegeven moment raak je dr aan gewend, maar mijn G is er één met heel veel kilometers dus dan wordt je wat makkelijker met die ouderdomskwaaltjes.Dealer kan de hele pook ‘nieuw’ leveren, kost wat maar dan schakelt ‘ie vast weer een stuk beter.
14 augustus 2012 om 10:15 #18056244Auto is pas gekocht.
Vorige eigenaar zei dat het al zo was toen hij het kocht maar ik vond het erg vreemd maar vertrouwde hem aangezien het een bekende is van me.Over welk bedrag spreken ongeveer? 100, 250, 500, 1000 EUR? Mijn geldboom is namelijk niet groot meer sinds de aanschaf van de auto :/
Van de sloop halen zou ook een optie zijn indien een nieuwe te duur is? Alleen de pook zelf vervangen is voldoende begrijp ik?…
Overigens heeft deze auto ook heel wat km’s gereden (tis een diesel), rijd echter wel perfect op het schakelen na.
14 augustus 2012 om 12:19 #180562457 jaar terug heb ik het eens voorzichtig bij ‘de dealert’ gevraagd en toen was de prijs 250 euri voor het hele ding onder de schakelpook.
Toen had ik er ook al nie zoveel zin in en toen ben ik gaan rommelen met een rubber strookje onder dat ronde ‘clip’ geval wat die kogel op z’n plek houdt.
( en echt strookje rubber om die teflon mat op z’n plek te houden hè… niet tussen het matje en de kogel.. ).
Ik geloof de oude eigenaar ook wel hoor, komt mij ook bekend voor. Als je jezelf toevallig hebt aangeleerd om onbewust die pook naar beneden te duwen als je in z’n één schakelt merk je nie eens dat er iets niet helemaal soepel gaat. En afgezien van die kogel van de schakelpook gaat het schakelen bij mijn dieseltje ook gewoon goed; ding heeft ook al 390k gedaan en de bak zelf blijft gewoon werken.14 augustus 2012 om 13:20 #18056246Ahh, het klopt inderdaad dat als je de pook/kogel naar onder duwt dat het schakelen goed gaat. Is alleen erg vervelend.
Nu heb ik geprobeerd de pook los te halen alleen krijg ik de kogel niet los. De onderste stang zit eraan vast en heb geen idee hoe ik die los krijg.
De zijkant moet wel lukken maar daarvoor moet eerst de onderste stang los van de kogel.14 augustus 2012 om 14:09 #18056247en als je de kogel eens insmeert met vaseline?
bij een astra f is ie altijd vettig14 augustus 2012 om 16:21 #18056248Insmeren met vaseline mocht niks baten.
Heb de pook los gekregen. Het grijze bakje wat om de kogel zit is aan de linkerkant compleet versleten.
Wordt dus aan de slag met rubber aangezien de sloop ook niks had liggen.14 augustus 2012 om 16:38 #18056249Dit is voor minder te repareren als een Complete nieuwe Schakelmechaniek in de auto te vervangen.
Ik weet dat Carloastra deze poken kan reviseren..
hij moet de mijne ook gaan doen binnenkort.
Pinnetje op de bak heb je niet, je hebt een kabelsysteem (vermoedelijk een 2.0 of 2.2 diesel, een late 2.0_16V, of een 2.2_16V of een 2.0_16V_Turbo
Willem
14 augustus 2012 om 23:03 #18056250@wim-v6 wrote:
Ik weet dat Carloastra deze poken kan reviseren..
hij moet de mijne ook gaan doen binnenkort.Damn.. 7 jaar terug moeten weten .. :D
Mwa ook bij 390kkm is het nog niet te laat .. :)
Ja Wim ik denk dat het nick ging om een diesel.
Zo simpel kan het zijn zie je wel..Thanx15 augustus 2012 om 09:03 #18056251Gaat inderdaad om een diesel met ondertussen 270k km op de teller.
Ben aan de slag geweest met rubbers. Het was een hele verbetering en kon nu zonder veel moeite in de 1e/2de krijgen.
Kan nu tenminste normaal rijden zonder bij ieder stoplicht een file te veroorzaken omdat motor uitvalt :P.Er moet toch wel wat aangepast worden want zo nu en dan wilt het toch weer fout gaan…
En wie of wat is Carloastra? Zou diegene ook los aan zo een “grijze” plastic ding kunnen komen? Aangezien dat bij mij helemaal versleten is>
16 augustus 2012 om 22:54 #18056252Het is gelukt. Door middel van een ijzeren ring heb ik het “gat” rechts gedicht zodat de kogel niet meer omhoog kan.
Kan weer normaal schakelen en vriendin klaagt niet meer, dus dan is het goed xD
Volgend jaar maar eens compleet vervangen maar voor nu komen we verder…Bedankt iedereen voor de hulp!
17 augustus 2012 om 06:37 #18056253Hehe, lekker beetje beunen… Nieuw kopen of laten fixen kan altijd nog…
17 augustus 2012 om 12:28 #18056254Jazeker, heeft me nog geen 5 EUR gekost om te maken.
Die 300 EUR ex. montage kosten doe ik volgend jaar wel wanneer geldboom weer wat gegroeid is xD
17 augustus 2012 om 16:31 #18056255Yeah… Die geldboom zal met DIT weer ook goed groeien in dat zonnetje… :)
18 augustus 2012 om 22:38 #18056256Laten Reviseren door Carlo..
Wie is Carlo, Een Heel handig ventje, Die knapt m zo op voor een mooi prijsje, Met een verbeterde oplossing zodat ie ook niet meer zo snel slijt…Carlo is mijn Hobby compagnon, we zitten altijd te rotzooien in dezelfde sleutelruimte, daar waar we onze projectjes doen..
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.