Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Motor houdt in. Oorzaak Vacuumpomp… Druk valt weg.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 augustus 2012 om 08:30 #17251309
Hallo Mensen.
Even een beeld van een vage storing.
Het steeksleutel(?) lampje van mijn Zafira brandt zo nu en dan, maar eigenlijk alleen wanneer de motor op temperatuur is.
Geef ik gas, dus wanneer de motor (belast!) moet presteren, gaat het lampje na enige tellen uit. Laat ik het gas los of houd ik een constant toerental (minder belasting dus) aan, gaat het lampje weer branden.
De motor wil dan ook niet echt trekken. Ik kom niet over de 3800 toeren (lijkt automatisch begrenst te zijn)Op zich valt er best mee te rijden, maar omdat de motor vanuit stilstand dit probleem vrijwel meteen aangeeft, kan ik geen roetmeting laten uitvoeren voor de keuring.
Nu ben ik bij de opel-gespecialiseerde garage geweest en die constateerde dat een sensor, die de uitlaatgassen meet voor ze terug naar de motor gaan, defect zou zijn waardoor een klep dicht bleef staat oid. Dit heb ik laten vervangen, maar na een paar honderd meter ging het lampje weer branden.
De garage is toen gaan meten aan de onderdruk van de installatie en daarin blijkt een lek te zitten. Plausibel uitgelegd:
Vacuumpomp van de motor zorgt voor onderdruk waardoor de klep van/naar de Turbo open gezet wordt, wanneer nodig. Geen druk, dus geen werkende Turbo en inhouden van de motor als gevolg.
Bij voldoende toeren heb je voldoende onderdruk/vacuum die zichzelf in stand houdt doordat de klep open blijft staan en de motor voldoende toeren behoud.De man heeft alle leidingen vacuum getrokken en een lekke ESR(?) klep geconstateerd. Wat deze doet (en of ik Uberhaubt de Afkorting goed heb :hmmz ) weet ik niet, maar hij is niet keihard nodig en we hebben hem nu afgekoppeld en dicht gemaakt, zodat de onderdruk niet verder weg valt.
Ik heb daarna nog weer wat gereden en het lampje blijft -zij het minder vaak- oplichten, met inhouden van de motor als gevolg.Kan iemand mij nog tips geven waar ik het moet zoeken? De vacuum theorie klopt zeker, maar ergens loopt het nog niet lekker.
Daarbij vraag ik me af waarom mijn motor onbelast, dus in de vrij, onvoldoende druk opbouwt.
De vacuumpomp zit mechanisch aan de motor en draait evenzohard mee toch? :hmmzWelke kleppen bedienen welke onderdelen op vacuum? dan kan ik misschien wat loshalen, afsluiten en kijken of de druk constant blijft.
Ik ben een man van het Electisch, maar heb met techniek ook wel veel op. Het inzicht is er wel, maar een motor is met al zijn randapparatuur toch een stuk complexer dan de basiszaken die ik vroeger in mijn kadet had. ;)
12 augustus 2012 om 21:30 #18055600Wat meer info over de Bestelbus is wel gewenst..
Ik kan vanaf hier niet ruiken of er nu een:
A: X16XEL Z16XE X18XE1 Z18XE Z20LET Z22SE X20DTL Y20DTL Y20DTH Y22DTR motor in ligt
B: Z16XEP Z16XER A16XER Z16LET Z16LEH A16LEL A16LET A16LER Z18XE Z18XER A18XER Z20LEL Z20LER Z20LEH Z22YH Z17DTJ Z17DTR A17DTJ A17DTR Z19DTL Z19DT Z19DTJ Z19DTHmotor in ligt??
Willem
13 augustus 2012 om 20:09 #18055601Ik heb een soortgelijk euvel gehad. Na lang zoeken en veel oorzaken doe het niet bleken te zijn, heb ik de egr-klep losgehaald en schoongemaakt, waardoor het hendeltje dat de klep opent weer beter gangbaar werd. Hierna was het euvel verholpen.
Groet, Delano Gerling
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.