Forumindex › Forums › Modellen › Astra › koppelingsdrukgroep
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 23 mei 2019om 15:54 door Combo2004.
-
AuteurBerichten
-
22 augustus 2012 om 14:48 #17251246
Hallo,
Ik ben de trotse eigenaar van een astra H break Z17DTJ cosmo van eind 04/2010. De kilometerteller staat al op 55500km en tot voor vandaag ben ik redelijk gespaard geweest van kosten (buiten een marter die in de eerste week mijn auto zo lekker vond dat hij tot twee maal toe een kabel doorbeet).
Echter deze morgen toen ik naar het werk vertrok had ik prijs. Ik startte de auto en zette de versnellingsbak in neutraal maar toen ik het koppelingspedaal losliet voelde ik wat trillingen in het pedaal en hoorde ik dat het geluid van onder de motorkap veranderde. Het rijden zelf ging wel ok maar ik vertrouwde het zaakje niet en ben met een andere auto naar het werk gereden.
Deze namiddag dan maar naar de garage gereden om eens advies te vragen. De technieker heeft even in de wagen gezeten en zei dat het waarschijnlijk de koppelingsdrukgroep is waar al slijt op zit (kogellager ofzoiets). Het twee-massa vliegwiel is het waarschijnlijk niet want de trillingen bleven beperkt tot het pedaal. Hij zei dat het niet echt direct kwaad kon om hiermee verder te rijden alleen kan dit natuurlijk nog verergeren op termijn. Als ik dit wilde laten herstellen dan zou dit toch makkelijk 3000 euro gaan kosten want de koppelingsdrukgroep vervangen ze nooit alleen, er dient dus een geheel nieuwe koppeling in te komen. Daarvoor zou het subframe onderuit de wagen moeten waardoor de wagen ook opnieuw uitgelijnd dient te worden. Het zou in totaal een hele dag werk zijn.
Ze gingen nog onderzoeken of dit eventueel (deels) onder garantie kon plaatsvinden maar de juist persoon hiervoor was niet aanwezig. Er zou dan waarschijnlijk wel een expert van opel de zaak komen bekijken omdat de wagen 2 jaar en 3 maanden oud is. Ik heb hier niet echt een goed oog in, want Opel geeft niet voor niks maar 2 jaar garantie op zijn wagens.
Stel dat het niet onder garantie te herstellen valt dan zou ik het graag zelf willen vervangen om de kosten te drukken. Kan iemand mij vertellen welke stappen hiervoor nodig zijn en welk materiaal/gereedschap. Hoeveel zouden de stukken dan kosten? Weet iemand trouwens wel type versnellingsbak in mijn auto zit (manueel, 6 versnellingen)?
Groeten,
OpelAstrH22 augustus 2012 om 16:58 #18054913Hallo, als je nog nooit een koppeling vervangen hebt zou ik er niet aan beginnen.
is wel ff een berg werk bij de Astra inderdaad.Ik denk dat je een M32 bak hebt, maar zeker durf ik dat niet te zeggen.
waar kom je ergens vandaan als ik vragen mag?
koppeling wordt indd altijd als complete set vervangen, incl vliegwiel in dit geval ;)
22 augustus 2012 om 17:08 #18054914Ik woon in Leuven (B) en Voorburg (NL). Wist niet dat het vliegwiel ook vervangen diende te worden. Ik heb inderdaad nog nooit koppeling vervangen maar het is niet dat ik niet de nodige sleutel ervaring heb. Daarnaast: Wie niet waagt, blijft maagd! lol Ik weet dat het niet het meest eenvoudigste werkje is aan een auto maar moet het ooit leren en nu dient zich de mogelijkheid aan… Ga zeker niet alleen aan dit werkje beginnen!
22 augustus 2012 om 19:54 #18054915omdat dit een zogenaamt 2 massa vliegwiel is wordt deze normaal gesproken mee vervangen
zowiezo omdat deze vaak de geest geven.alles ligt er dan toch uit dus ;)
25 augustus 2012 om 06:11 #18054916Doet de boel (licht) rammelen bij stationair draaien??
Willem
27 augustus 2012 om 10:58 #18054917Even een kort filmpje gemaakt van het probleem…
[youtube:v51tdx4v]http://www.youtube.com/watch?v=_ZbeDV7YaAk[/youtube:v51tdx4v]In het begin hoor je het normale geluid en treed het probleem niet op, maar na herstarten hoor je het probleem dat na indrukken van de koppelingspedaal terug weg is. Het komt dus niet altijd voor en kan ook spontaan verdwijnen of verergeren tijdens het rijden. Soms treed het ook op wanneer het koppelingspedaal ingedrukt wordt. Het probleem is erger bij lage toerentallen (1ste, 2de, 3de versnelling) of wanneer veel vermogen wordt gevraagd (bv bergop bij 120km/u in 6de)
Trillingen worden voornamelijk via het koppelingspedaal overgebracht. Het dashboard, stuur of versnellingspook trillen niet echt meer als voorheen. Het koppelen en schakelen gaat goed, zonder slip.
Wat zou hier de oorzaak van zijn?
Groeten,
OpelAstrH27 augustus 2012 om 18:59 #18054918klinkt als een defect druklager
11 maart 2013 om 20:37 #18054919Even dit topic oprakelen:
Nu 7 maanden en 20000km verder. Probleem was weg en is nu terug. Ik ben het beu en ga de koppeling veranderen. Online opzoek naar de koppeling maar voorlopig nog niet veel gevonden. Meeste van dit forum hebben hun koppeling goedkoop van ebay.uk, echter ik vind daar weinig voor mijn motortype Z17DTJ? Ik ga er vanuit dat de koppeling van een Z17DTH/DTL niet compatibel is want de gm-nummers zijn anders. Klopt dit?
Van welk merk moet de koppeling zijn? Luk, Sachs of Valeo? Op enkele foto’s zag ik Valeo, maar op het vliegwiel zag ik Luk?
OpelAstrH
23 mei 2019 om 15:54 #18366451Hoi,
Ik heb onlangs een rode kaart gekregen voor m’n Combo: er kon een gat in het rottende subframe geprikt worden. Ik verwacht me aan grote kosten voor m’n 15 jaar oud bakske met 205.000 km. Zou ‘m echt nog graag redden. Subframe moet vervangen worden.
Is het destijds gelukt om de koppeling te vervangen? Ik heb hier geen ervaring mee dus schrik er toch wat voor terug
Groeten
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.