Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Tikken Z1.4XEP astra H
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 augustus 2012 om 18:25 #17251243
Hallo,
Wij hebben een Z1.4XEP motor en ik heb het idee dat ie steeds meer begint te tikken ik heb er een filmpje van gemaakt misschien dat één van jullie weet of dit erg overdreven tikken is.
http://www.youtube.com/watch?v=iflVyHW1ofY&feature=youtu.be” onclick=”window.open(this.href);return false;
Luuk
8 augustus 2012 om 20:36 #18054856Rammelt ie ook bij aanslaan direct na koude start.
Willem
8 augustus 2012 om 20:41 #18054857deze motoren hebben holle nokkenassen.
het probleem wat hierbij speelt,is dat de lager schalen los kunnen komen,met als gevolg dat de nokkenassen breken.
af-fabriek zijn deze vastgezet met 8Nm,geadviseerd wordt als de assen nog niet gebroken zijn de bouten te voorzien van loctite en vastzetten met 10Nm
het is mogelijk dat de assen al ingesleten zijn omdat de lagerschalen loszitten,hierdoor zou het tikken kunnen worden veroorzaakt.
voor een goede diagnose moet het blok open,is een bekende kwaal van o.a de z14xep motor
8 augustus 2012 om 20:46 #18054858Luuk,
Als je zelf het idee hebt dat het onder je klepdeksel vandaan komt, dan zou ik voor de zekerheid even het klepdeksel eraf halen.
Het komt nogal eens voor dat de nokkenaslagerkapjes loszitten,de nokkenassen zijn ingevreten door de roest en dat de stotertjes wel eens kapot gaan.Gr Esox
PS Olie staat wel op peil ?
8 augustus 2012 om 20:53 #18054859@Willem ja hij tikt het ergst 1a2seconden met een koude start.
@Esox Lucius: Denk zelf dat de ketting is die rammelt dat de automatische spanner het aan het begeven is zeg maar olie staat op pijl heb 2 maanden geleden beurtje uitgevoerd en MPM 5w30 dextrose 2 longlife olie gevuld dat is toch de goede?
PS weet niet of het veel uitmaakt maar de kilometer stand is:86266
8 augustus 2012 om 21:03 #18054860Dat zou goed kunnen , nadat er dunne verse olie is ingegaan (klopt moet inderdaad 5w30 in)
8 augustus 2012 om 21:18 #18054861Deze blokjes maken inderdaad wat meer lawaai, o.a ook omdta er geen distrubutie riem in zit maar een ketting.
Wat betreft aantrekken, de garage zegt 8, maar op forums heb ik al eens 9 en nu 10nm gelezen, ik heb het eens aan de deale rgevraagd wat hun er voor wilde rekenen en dat was 90 euro extra tijdens een grote beurt, dat vond ik nogal prijzig, volgens hun was de kleppendekselpakking al 40 euro, ik heb daar zo mijn twijfels bij.
8 augustus 2012 om 21:22 #18054862ik heb het idee dat de kettingspanner het aan het begeven is van daar ook dat tikken/rammelen heb niet echt het idee dat het van onder de kleppen deksel vandaan komt ook omdat bij de koude start het tikken 1a2 seconden vrij erg is.
8 augustus 2012 om 21:22 #18054863Rammelen eerste paar tellen in de gaten houden, is een voorteken van slijtage aan de distributieketting spanner..
Willem
8 augustus 2012 om 21:23 #18054864Ik zal morgen is een filmpje maken als ik de auto start misschien dat dat wat duidelijkheid geeft.
9 augustus 2012 om 14:32 #18054865Net effe een filmpje gemaakt van de koude start waar het tikken met starten goed hoor baar is wat denken jullie vervangen of niet? KM stand: is 86266
http://www.youtube.com/watch?v=XBj4NMomEsg&feature=youtu.be” onclick=”window.open(this.href);return false;
Luuk
9 augustus 2012 om 14:56 #18054866Luuk,
Zo te horen is hij al aardig op weg (versleten).
Mijn advies vervangen,op een gegeven moment is de ketting zo ver uitgerekt dat de kans bestaat dat hij over de tandwielen heen schiet.Gr Esox
PS het is niet de spanner die defect is, maar de ketting is zo ver uitgerekt dat de spanner op het uiterste zit.
Maar de spanner wordt wel direct mee vervangen zit in het complete set.9 augustus 2012 om 15:31 #18054867Bedankt een college gaat hem vervangen waarschijnlijk volgende maand daarbij worden ook meteen de nokkenassen aangetrokken
Bedankt voor alle reactie’s :thumbup
Luuk
4 september 2012 om 11:03 #18054868laat even weten wat je nou hebt gedaan.
Ben benieuwd hoe je het hebt opgelost4 september 2012 om 11:11 #18054869Ik heb een Z16XEP moter en die lijkt ook wat te tikken. Vooral koud is het erg. Ik heb toch geen ketting? Volgens de garage is het namelijk een klepstoter.. (geen topickaap maar wilde even weten of het de ketting kan zijn;))
4 september 2012 om 11:44 #18054870De Z1.6XEP heeft geen ketting maar een riem en die kunnen inderdaad last hebben van tikkende klepstoters je zou kunnen proberen om er iets dikkere olie in te doen misschien dat het tikken wat minder wordt.
Dit heeft niks te maken met de CIM modificatie dit is alleen zodat de claxon werkt als de verlichting brand en dat de knopjes op het stuur werken als de verlichting brand.
De modificatie is alleen een klem om je CIM kan je controleren door je stuurkolom kappen te demonteren.
Luuk
4 september 2012 om 12:01 #18054871@Opeltje17 wrote:
De Z1.6XEP heeft geen ketting maar een riem en die kunnen inderdaad last hebben van tikkende klepstoters je zou kunnen proberen om er iets dikkere olie in te doen misschien dat het tikken wat minder wordt.
Dit heeft niks te maken met de CIM modificatie dit is alleen zodat de claxon werkt als de verlichting brand en dat de knopjes op het stuur werken als de verlichting brand.
De modificatie is alleen een klem om je CIM kan je controleren door je stuurkolom kappen te demonteren.
Luuk
Ik wil eigenlijk niet dat het minder wordt maar dat het gewoon opgelost wordt :) Wel bedankt voor je eventuele oplossing uiteraard :)
4 september 2012 om 13:23 #18054872Dan denk ik toch dat het vervangen wordt, de garage laten controleren welke er stuk is/zijn en die laten vevangen.
Luuk
4 september 2012 om 14:03 #18054873Dan moet dat gebeuren :) Is zoiets nog een dure grap?
4 september 2012 om 17:29 #18054874Zou niet weten hoe duur het is maar denk dat het bij de opel dealer wel erg aan de prijs is er is namelijk speciaal gereedschap voor nodig om de klepstoters te kunnen vervangen.
Misschien even kijken naar een vakgarage in de buurt of een universele garage waar je vertrouwen in hebt.
Luuk
4 september 2012 om 18:05 #18054875@Robbie Heb er nog niks aan laten doen van de week ga ik naar een collega die er effe naar kijkt en een prijs opgave maakt en dan afspraak maken om te laten maken.
16 april 2013 om 09:55 #18054876Ik heb momenteel hetzelfde probleem.
Ik heb in een grijs verleden als assistent monteur gewerkt.
Dus enige handigheid met sleutelen.Echter vraag ik mij af of dit zelf “voor de deur” te doen is?
Iemand adviezen of tips?
Gereedschap wat ik ZEKER nodig heb?
Misschien een stappenplan/handleiding?Bij voorbaat dank! :thumbup
16 april 2013 om 10:27 #18054877dat geluid had ik ook.
het was de hydr. spanner..ik heb toen dit erbij gegooid.
hydrualic valve lifter concentrata
http://wynnsnl.1click.be/index.php/nl/x/30?cId=2&bId=768″ onclick=”window.open(this.href);return false;
en weg tikken.
gebruik.
-auto warn rijden.
-bij de olie toevoegen.
-en dan rustig een stuk rijden
-laag in de toeren houden
-en niet boven de 80 de eerst 30 km.:wors …het werkt.
bb
king:16 april 2013 om 10:36 #18054878Bedankt Corsa BB voor je reactie.
Maar ik doelde eigenlijk op het vervangen van de ketting en de bijbehorende spanners :angel
16 april 2013 om 10:42 #18054879op youtube ff zoeken..
ik sleutel ook graag…maar als dit spul niet zou werken..kun je altijd nog gaan sleutelen.
kosten 20 euro..
bb
king: -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.