teveel compressie x30xe

Forumindex Forums Techniek V6. C25XE / X25XE / X30XE / Y26SE enz teveel compressie x30xe

  • Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17251129
    drakos
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 December 2010

      heb een vreemd probleem met mijn x30 motor in mn calibra,

      motor is “gereviseerd” en het weekend voor het eerst gestart.. dit ging uiteraard prima maar er kwam een hels getik uit de achterste cillinderbank :???:

      dus inlaat er weer vanaf en compressie gemeten.. staan allemaal netjes op 15.5/16 bar behalve de middelste van de achterste bank..
      die slaat meteen naar 19+ toe :wtf (verder gaat mn metertje niet)

      enigste verklaring is dat de uitlaatkleppen niet opengaan… doorgaand hierop zijn de klepstoters dus automatisch de boosdoener?

      nokkenas eraf..niks te zien
      kleppen handmatig induwen.. geen probleem

      is dit een bekende voor iemand?
      lijkt mij dat zelfs als de klepstoters niet vullen zo hooguit kunnen tikken?

      #18053703
      Gupy
      Deelnemer
        Lid sinds:
        8 June 2006

        Raar zeg. X30XE zit op 16.5 tot 18.5 Bar Kan natuurlijk wel dat roetaanslag de compressie verhouding nog groter maar, maar anders is het onlogisch.
        Uitlaat klep die niet opengaat kan toch ook niet? Als inlaat opengaat ben je gelijk druk kwijt in de kamer. Je meet maximale druk op het moment dat beide dicht zijn.
        De stoter heeft een kleiner slag dan de nokkenas lift, dus klep kan eigenlijk niet dicht blijven.

        Ik zou eens naar iemand gaan die een endoscoop heeft en een inwendig kijkje nemen.

        #18053704
        jason
          Lid sinds:
          1 July 2004

          misschien ligt er wat olie op de zuiger.

          #18053705
          drakos
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 December 2010

            inmiddels zijn we hier wat verder mee.

            klepstoters waren inderdaad kapot waardoor hij niet meer helemaal openging, dit was alleen bijzaak en kwam inderdaad door de olie.

            had het blok in “goede” staat gekocht.
            hij had alleen de (waarschijnlijk) kapotte schraapveer en de drijfstang (geconstateerd) erbij vergeten te melden :argue
            had de koppen en alles wel uit elkaar gehad maar het onderblok puur van pakkingen voorzien omdat ik iets te goed van vertrouwen was :oops:

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.