Forumindex › Forums › Modellen › Astra › ABS/TC + snelheidsmeter storing x18xe1
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 augustus 2012 om 18:51 #17251090AnoniemLid sinds:
1 January 1970beste techneuten,
een bekende van me heeft een G uit 1999 met een x18xe1 motor erin, en heeft problemen met de TC/ABS en tevens de snelheidsmeter.
Het probleem:
TC/ABS lampje gaat niet uit met starten. Dit euvel kwam sporadisch voor bij de vorige eigenaar, wat ook overeenkwam met de beginperiode toen hij de auto kocht.
Soms, na even uitzetten en weer aan, of onder het rijden uit/aan loste het probleem (soms tijdelijk) op. Nu is het zo dat het lampje ten aller tijde aan is.Tevens treedt een rare storing op met de km teller. Soms, als hij op contact staat, zie je hem iets “springen” uit de hoek. Ook onder het rijden, valt hij soms (niet vaak) even een fractie omlaag om daarna gelijk weer op de juiste snelheid te komen.
Auto is uitgelezen bij Opel, en de computer geeft de foutcode aan voor Wielsensor links, Wielsensor rechts, en gezamelijke storing.
Er is gemeten met de uitleescomputer erop aangesloten tijdens het rijden; zowel links als rechts komen de signalen prima binnen, geen afwijkende waarden en blijft binnen de toleranties. Niks mis mee in principe. Ook de kleppen in de ABS unit kunnen allen open en dicht gezet worden, dus hier hangt ook niets vast.
Toch blijft het probleem zich voordoen dat het lampje altijd aan is.
Ze vermoeden een probleem met de ABS computer, maar durven het niet te garanderen.
Aangezien het een onderdeel van bijna 900 euro is, wil hij hem niet blindelings gaan bestellen. Tevens zou het nog een sensor bij het wiel kunnen zijn, maar aangezien die in de naaf ingebouwd zitten, en er 4 stuks zijn, ook niet goedkoop.Ik weet ook niet of het signaal voor de km teller eerst door de ABS computer heen gaat om dan naar de klok te gaan, of dat deze gebypassed wordt om rechtstreeks vanuit de sensor de klok in te gaan? dan zou het bijvoorbeeld nog de sensor bestuurderskant voor kunnen zijn.
De vraag is dus:
heeft een van jullie dit probleem al eens gehoord?
zijn er ruilcomputers verkrijgbaar?
zijn de ABS units van andere motortypes uitwisselbaar?stekkers bij de wielsensoren zijn allemaal los geweest, geen corrosie te vinden hierop.
4 augustus 2012 om 08:29 #18053100ik denk dat het toch je rechter wielnaaf is (met sensor erin)
aangezien de snelheid ook niet doet zoals het hoort.ik had dat als eerst geprobeerd evt eentje van de sloop om te proberen.
(zelf het zelfde probleem gehad) fout hoeft ook niet telkens aanwezig te zijn een seconde verkeerde waarde en de lampjes blijven branden tot contact uit is geweestheb hem nu toevallig links maar na schoonmaken geen last meer van.
4 augustus 2012 om 08:37 #18053101AnoniemLid sinds:
1 January 1970Loopt de sensor niet eerst door de ABS computer voordat hij naar de teller gaat?
Aangezien ze denken dat daar het probleem zit namelijk.Wat maak jij schoon eigelijk? Kun je in de naaf komen dan?
4 augustus 2012 om 08:42 #18053102ik heb ook dit probleem nu met mijn x18xe1, alleen mijn lampjes branden 1x per dag en de km teller slaat dan ook op de hobbel.
ik heb hem zelf uitgelezen met de opcom, en bij mij geeft ie aan dat het mijn left front wheel sensor is, incorrect signal.
ben nog steeds aan het kijken op de sloop voor een 2e handse :(4 augustus 2012 om 09:57 #18053103Waarom voor een 2de handse?
Nieuw zijn ze ook niet zo duur . zie link. http://link.marktplaats.nl/580316579″ onclick=”window.open(this.href);return false;21 augustus 2012 om 04:48 #18053104Mijn astra coupe turbo heeft ook een soort gelijke klacht, ben bij de garage geweest omdat mijn uitlaatspruitstuk pakking lekte en hij al eerder de pakking had vv maar de bouten niet had aangedraaid. Ook is hij bezig geweest met het air ride gedeelte aan de voorkant. Toen ik de auto op ging halen was mijn hitteschild niet terug gezet, mijn service lampje brande me traction control lampje abs lampje, boordcomputer werkte niet me cruisecontrol werkte niet meer en mijn kmteller en snelheidsmeter werkte niet mijn 2e accu laad niet meer bij en de turbo druk komt met pijn en moeite net over de 0,5 bar terwijl hij had gezegd dat ie op 1,3 zou staan.
Helaas is de garage niet bovag aangesloten dus bovag doet niks, rechtsbijstand doet niks omdat de garage niet bij de bovag is aangesloten, juridisch loket heeft geadviseerd een aangetekende brief te schrijven waarin ik hem een laatste kans moet geven alles te herstellen en ik anders naar een andere garage zal gaan en de kosten aan hem doorbereken.
Eigenlijk zie ik helemaal niet zitten om weer terug te gaan ivm vertrouwen en kwaliteit van die garage. Anwb heeft hem uitgelezen en kan geen fouten zien tijdens de live data, Wie kan mij vertellen wat er aan de hand is? Anwb zegt dat het mogelijk een aarde probleem zou kunnen zijn, maar iemand anders een suggestie?
MVG Tim
22 augustus 2012 om 18:03 #18053105Ik heb die storing nu ook sinds 2 dagen met de astra van de vrouw, met de op-com uitgelezen C0040-(4) wiellager rechtsvoor, abs/tc stroomkring open/onderbroken.
Maar nog niet de moeite genomen de bekabeling of connectoren na te zien, ik denk dat ik een nieuwe naaf bestel bij autoparts-outlet, zo duur zijn ze daar niet en aangezien de apk eraan komt en ik het lager zelf ook begin te horen zal ik het maar vervangen.22 augustus 2012 om 19:08 #18053106Deze storing is typisch een ABS sensor storing LINKSvoor ( combinatie met km teller ). Bestuurderskant dus…
Ik zou EERST het wiellager (laten) vervangen alvorens er ABS computers vervangen gaan worden .. ;)
Ik heb het al bij 2 Astra’s gehad, en is dus opgelost met vervanging van het lager ( de hele naaf dus ). Het elektrisch schema laat zien dat het signaal van de wielsensor eerst naar de ABS computer gaat en daarna naar je km teller. ( ja én je radio voor snelheids afhankelijk volume .. :) :D )
Dat het lampje aangaat komt omdat het sensorsignaal maar af en toe verminkt worden; daarom doet je km teller maar af en toe uitvallen; als de sensor helemaal dood is dan zou de km teller het helemaal niet meer doen..
En je hoeft er ook geen zonde van te maken om een hele naaf te vervangen terwijl alleen de ABS sensor raar doet.. als de sensor gaar is dan is het wiellager meestal ook aan z’n einde… Bij vervanging eerst goed kijken of je een 4 gats of een 5 gats naaf hebt.
Grt Arian.22 augustus 2012 om 19:36 #18053107AnoniemLid sinds:
1 January 1970Bedankt Arjan voor de heldere uitleg, ik zal het doorgeven aan de kennis van me.
Ik laat nog weten of dat de oplossing was uiteindelijk.
25 augustus 2012 om 06:09 #18053108Mocht het niet opgelost zijn:
Heb nog wel een ABS pomp liggen met TC voor de X18XE1 (1999)
Willem
16 oktober 2012 om 07:32 #18053099Goedemorgen,
ik heb vrijwel hetzelfde probleem met mijn astra (bj 2000)
Mijn ABS en TC lampje branden eigenlijk ook altijd, ze gaan na het starten van de motor wel netjes uit maar zodra ik begin te rijden gaan ze na een aantal meter branden. in augustus moest mijn auto door de APK en heb ik de auto uit laten lezen, kwam naar voren “storing abs sensor links voor” ik heb toen de wielnaaf laten vervangen en het probleem was daarna opgelost.
echter na een aantal weken begon het probleem weer, de lampjes gingen AF EN TOE branden, en nu zijn ze weer wat weken verder en nu branden de lampjes weer als voorheen. Ik heb de auto nog niet opnieuw laten uitlezen maar het lijkt me sterk dat het aan de wielnaaf linksvoor ligt, aangezien deze gloednieuw is.heeft iemand een idee wat dit kan zijn? en wat ik hieraan kan doen?
ik hoop niet dat het de ABS computer is aangezien die zo ontzettend duur zijn.
:hmmzgroetjes Nancy!
16 oktober 2012 om 08:27 #18053098Hi,
Ik zou ‘m nogmaals laten uitlezen; dikke kans dat er nu een andere sensor je parten speelt..
Linksvoor zal wel goed zijn; maar er zijn 3 andere sensoren die net zo oud zijn en nog niet vervangen zijn ….Grts
16 oktober 2012 om 08:39 #18053097thanks voor je bericht.
zijn alle sensoren verbonden aan je km teller ? aangezien deze ook wegvalt af en toe.Groetjes Nancy
16 oktober 2012 om 09:08 #18053096Hmm, je kilometerteller ook.. nee alleen linksvoor is verbonden met de km teller zover ik weet…
Dat zou dan weer betekenen dat er wellicht wat vuil in de stekkerverbinding van de wielsensor linksvoor zit.
Wellicht zou je naar je garage terug kunnen gaan als een soort garantie; als het meezit is inspuiten met een spraytje voldoende.
En in de foutenlijst zou dan die sensor linksvoor weer naar boven moeten komen als ze ‘m uitlezen..
Hoop voor je dat ze het dan snel gevonden krijgen…31 december 2012 om 13:11 #18053109AnoniemLid sinds:
1 January 1970Even terugkomen hierop:
Heb de wielnaaf zaterdag vervangen van de bestuurderskant voor (linksvoor).
Problemen lijken opgelost zoverre.
Lampjes gaan gelijk uit en de TC kan weer aangezet worden.Ik zal over een aantal weken nogmaals bericht doen.
5 januari 2013 om 17:56 #18053110In 2010 kreeg ik ook de melding van tc en abs oranje en was rechtsvoor abs sensor stuk. Laten maken nieuwe lager dus .
Nu vorige week gingen me lampjes weer aan en ff na opel geweest uit laten lezen (gratis) en nu is me abs senor links voor stuk…..
Me lampjes gaan nu maar heel af en toe aan dus ik laat het in mei pas maken samen met de beurt en apk..
Ik heb een 1.8 Xe uit 2003….26 januari 2013 om 14:57 #18053111AnoniemLid sinds:
1 January 1970beloofde update;
storing is nog steeds weg.
lijkt dus niet na een paar weken terug te komen (vooralsnog)
TC en ABS werkt naar behoren.26 januari 2013 om 16:42 #18053112Mooi dat de storing niet meer terug komt :thumbup
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.