Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Welke word aan- of afgeraden??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 juli 2012 om 21:25 #17251015
Ik heb al eens eerder een bericht gepost dat ik op zoek ben naar wat anders.
De Calibra word al wat oud, en heeft de bekende ziekte van roest.
Er staan nu 255.000km op en het motortje loopt nog steeds lekker.
Maar wil toch gaan kijken, zoeken en sparen voor iets anders.Ivm de toekomst en ruimte wil ik naar een Vectra gaan.
In eerste instantie keek ik naar een B2 sedan, maar begin ook oog te krijgen voor een C1 GTS.
Dit is dus de 1e twijfel.Daarnaast wil ik eigelijk een sterkere motor dan mijn huidige c20ne.
Dus heb ik gekeken naar een v6, en naar de 2.0/2.2 16v.
Maar ook daar is weer teveel verschil in.
Word het een 2.5 of 2.6?
Of zelfs een 3.2?
Of toch een veiligere (financieel) 4 cilinder?Het enigste wat ik zeker wil is:
-Climate control (geen notenhout-look in de B2)
-(half-) leder interieur
-Cruise controlDus in ieder geval de wat luxere modellen.
Ik wil dus weten waar ik naar moet zoeken en waar ik voor moet gaan sparen.
Het word dus geen koop op de korte termijn.
Het motorische onderhoud en de kosten ervan spelen ook mee.Wat word dus aangeraden, en wat word afgeraden…..
Alvast bedankt.. :)
31 juli 2012 om 21:51 #18052201de 2.6 heeft nogal behoorlijk last van de lambda en kat van de achterste cilinderbank (die waar je niet aan kan)
daarmee zou ik toch voor de 2.5 gaan als je een V6 wil.de 2L en 2.2L zijn best sterke motortjes.
voor de 2.2 is zelfs door GM een Supercharger geleverd in de VS als “Upgrade” pakketje ;)als je voor een B gaat, ga eens kijken naar een sport editie.
als je voor een C gaat kijken, overweeg eens een 1.9 cdti valt ook berenveel vermogen uit te halen met een chippie.1 augustus 2012 om 11:04 #18052202Als de benzineprijzen en de kosten niet boeien zou ik liever voor een C gaan maar dan met een 2l, of een 2.8l. De 3.2 zou ik achterwege laten gezien de 2.8 V6 qua kracht wat beter levert. Of een diesel idd een 1.9 120pk of 150pk
1 augustus 2012 om 11:07 #18052203als je het geld heb om een c te kopen zal ik de b over slaan er zit zo een verschil in rij eigenschappen
1 augustus 2012 om 11:15 #18052204Een diesel word het waarschijnlijk niet.
Ik rijd maar 10-15 duizend km per jaar.
Dus zowiezo een benzine.
Daarnaast wil ik liever een v6, voor de sound en het vermogen.
Alleen moet het wel leuk blijven, dus ik moet hem dan ook rijdende houden.Zoals ik eerder al meldde, ik moet er wel voor gaan sparen.
Maar als ik nu al een keuze kan maken wat ik wil, weet ik ook waar ik naar moet gaan kijken.
Zo weet ik dan dus ook wat ik moet gaan sparen.1 augustus 2012 om 11:26 #18052205Dan zou ik voor een C gaan. Beetje wachten, sparen en dan nog beter orienteren.
1 augustus 2012 om 14:57 #18052206Ik ben gelukkige bezitter van een GTS C1 2.2i 16V Elegance uit 2004. Als ik je wensenlijstje zo zie zou ik eens zoeken op gaspedaal.nl en een proefrit in zo’n Vectra maken. Behalve even gedoe met de brandstofpomp en -drukmeter is het een hele fijne auto.
Ik word alleen af en toe gestoord van de hoeveelheid meldingen door de computer, mijn andere Opels deden het gewoon wel of niet
;)1 augustus 2012 om 16:14 #18052207Vectra b sport rijdt het beste ;)
1 augustus 2012 om 19:41 #18052208Qua Rijgedrag, Wil je de hoek om, Koop een B, wil je meer een reisauto, koop een C
Die C’s zijn de hoek niet om te krijgen in verhouding met een goed uitgelijnde B
Verder zijn er bij de C wel eens wat electra perikelen ivm Beginfase Can-Bus voor OpelMotoren:
> 1.6 8V:
– X16SZR: gewoon te licht voor een Vectra> 1.6 16V: (Let bij alle 3 goed op Olieverbruik)
– X16XEL fase 1: wat mankootjes welke veelal goed op te lossen zijn zoals EGR en vervuilen gasklep, Zeer geschikt voor LPG
– X16XEL fase 2: zelfde als de fase 1, alleen komt daar af en toe een kapotte bobine bij, Zeer geschikt voor LPG
– Z16XE als X16XEL, alleen electrisch gestuurde gasklep, Zeer geschikt voor LPG> 1.8 16V: (let bij de X18XE1 en Z18XE (jaja smallblock) goed op olieverbruik)
– X18XE: Beresterke Bigblock motor, enig struikelblok is eigenlijk het gaatje van de Carterventilatie op de gasklep en de nokkenassensor
– X18XE1: Smallblock motor als de X16XEL, alleen wil de Computer nog wel eens kapot.. motor is kort geleverd, weinig gebruikt van te vinden, Zeer geschikt voor LPG
– Z18XE: Betrouwbaar motortje, meestal weinig mis mee, af en toe de bobine, Zeer geschikt op LPG.> 2.0 16V:
– X20XEV: als X18XE, alleen een Stuk vlotter, en veelal zelfs zuiniger als de 1.8 16V> 2.2 16V:
– Z22SE lekker laten voor wat ie is, Verbruikt weegt niet op tegen de prestaties, en er zijn nog wel eens problemen met deze motor zoals Benzine pomp, Drukregelaar. bobine en Distributie ketting.
– Z22YH (Direct ingespoten versie), is wel wat betrouwbaarder, en vooral zuiniger als de Z22SE, ook minder problemen met de distri ketting.> 2.5 V6:
– X25XE: Op zich de meest betrouwbare benzine motor denk ik haast, de bobine en bougiekabels willen wel eens slecht zijn, verder heb je er meestal weinig sores mee, Krukaskeeringen willen wel eens zweten bij deze motoren, de distributie vervangen is financieel wel prijzig.> 2.6 V6:
– Y26SE, Als X25XE, Deze is met electrische gasklep, en heeft 3 katalysatoren, de 1e 2 willen nog wel eens kapot, waardoor het mml lampje gaat branden, auto rijdt er niet minder door, en komt nog steeds goed door de APK, kan ie oud mee worden.Willem
1 augustus 2012 om 22:16 #18052209Thanks Wim…
Toevallig ook nog wat tips voor de 3.2 v6 of 2.0 turbo van de GTS?? :)
2 augustus 2012 om 05:47 #18052210Sorry Wim, maar kan het niet helemaal met je eens zijn.
Kan mijn c toch aardig hoeken, dat je er weleens akelig van wordt, ronald kan em zeker aardig door bochten trekken, dat ik denk lang leve mn gordel andrs lag ik bij je op schoot.
2 augustus 2012 om 08:52 #18052211Bij 10 tot 15 dkm-er per jaar wordt LPG al interressant, zeker bij een V6.
Voorbeeld:
Vectra B 3.0 V6 Station Automaat met ECC aanKosten per km op EURO95 ongeveer 20 cent.
Kosten per km op LPG ongeveer 9 cent. –> Dit kan omlaag naar 7 cent, zodra de LPG ECU weer is afgesteld!Dat zijn puur de brandstofkosten!!
Bij rijden op LPG wordt zo’n flashlube / valvesaver set geadviseerd.
Vloeistof kost 65 euro per 5 liter.
Verbruik is ongeveer 0,5 liter op 2500 tot 3000km (afhankelijk van de afstelling en rijstijl).Motorrijtuigen belasting is ongeveer 300 euro per jaar meer bij LPG (Zuid-Holland).
Verzekering blijft gelijk qua kosten.Aankoop gasinstallatie was incl. Flashlube (electronisch) systeem en montage + RDW bijna 3000 euro.
2 augustus 2012 om 09:24 #18052212sw_reijnders wrote:de 2.6 heeft nogal behoorlijk last van de lambda en kat van de achterste cilinderbank (die waar je niet aan kan)
daarmee zou ik toch voor de 2.5 gaan als je een V6 wil.Vind ik van niet in al die tijd dat we in onze 2.6 v6 reden nooit ergens last van de lamba en kat gehad.
Jan mocht je kijken voor een vectra b .. zou ik toch gaan voor de 2.6.
Was een heerlijke reisauto lekker comfortabel ondanks de dikke verlaging.2 augustus 2012 om 09:26 #18052213@Jan kijk hier maar is…
http://www.opelvectra.info/” onclick=”window.open(this.href);return false;
2 augustus 2012 om 17:33 #18052214@nova…. wrote:
@sw_reijnders wrote:
de 2.6 heeft nogal behoorlijk last van de lambda en kat van de achterste cilinderbank (die waar je niet aan kan)
daarmee zou ik toch voor de 2.5 gaan als je een V6 wil.Vind ik van niet in al die tijd dat we in onze 2.6 v6 reden nooit ergens last van de lamba en kat gehad.
Jan mocht je kijken voor een vectra b .. zou ik toch gaan voor de 2.6.
Was een heerlijke reisauto lekker comfortabel ondanks de dikke verlaging.maar als je google gebruikt en zoekt op een 2.6 v6 motor van opel krijg je wel zeker die problemen te zien.
dat jij ze niet mee gemaakt hebt wil niet zeggen dat ze er niet zijn? net zoals TS het risico kan lopen dat hij juist zoon auto aanschaft …
2.5 doet niks onder voor de 2.62 augustus 2012 om 18:41 #18052215Ben het niet helemaal met wim eens betreft de z22se en z22yh.
Rij zelf al een jaar of 4 met een z22se heb nog geen problemen gehad.
1x de computer van de automatische hoogte afstelling van de xenon koplampen kapot gehad.
En een neef van me rijd met de z22yh en die heeft al diverse keren langs de weg gestaan dat hij gewoon uitviel, oorzaak???Maar goed dat is mijn ervaring en je moet een beetje geluk hebben.
Zou mooi gaan sparen voor een c vind het een fijne wagen!!Gr. Harald
2 augustus 2012 om 20:31 #18052216Heb sinds 2007 de 3.2 v6 en bevalt super :thumbup Daarvoor de vec b 2.5 v6 gehad.
Gr. Gts32v6
2 augustus 2012 om 21:35 #18052217@Corsa_GSi wrote:
Bij 10 tot 15 dkm-er per jaar wordt LPG al interressant, zeker bij een V6.
Voorbeeld:
Vectra B 3.0 V6 Station Automaat met ECC aanff hierop in haken … de B is nooit met een 3L geleverd standaard (behalve de B station I30 … maar de kans dat je die vindt/koopt is nogal klein)
verder weinig toe te voegen aan wat er heir al gemeld is
2 augustus 2012 om 22:04 #18052218Tot nu toe zijn er nuttige tips gemeld.
Dat de 1 betere ervaringen heeft met een bepaalde motor, dan een ander, dat kan toch gebeuren.
Ik heb diverse Opels gereden, met verschillende motoren.
En de 1 rijd soepeler, zuiniger, rustiger dan de ander.
Mijn voorkeur gaat in eerste instantie uit naar een v6.
Ik maak niet bizar veel kilometers, dus ga niet kijken op het verbruik.
Op autoweek.nl had ik gekeken wat het verschil in verbruik van de 2.2 16v, de 2.0 16v turbo en de 3.2 v6 is.
De 2.2 doet 1:11,6.
De 2.0 turbo doet 1:11,2.
De 3.2 doet 1: 10,2.
Dit zijn dan wel fabrieksopgaves.
Daarnaast ben ik haast verliefd op het geluid van een v6.
Heerlijk om zo’n roffel onder de kap te hebben.
En dan praat ik nog niet over het vermogen.Daarnaast lijkt de turbo mij ook wel wat.
Wel 30pk minder, maar waarschijnlijk met een chip meer vermogen uit te halen??Ik ben meer benieuwd naar de gebruiksvriendelijkheid.
Dus is de turbo een betrouwbaar blok, of is de v6 dan beter.
En wat zijn de kosten voor onderhoud?
Distributie van een v6 is duurder, maar de turbo moet ook om de zoveel tijd vervangen worden.
Dit zijn dingen die ik moet afwegen tegen elkaar.Ik heb al wat rond geneust op marktplaats en op mobile.de.
En het valt me op de een GTS in duitsland ongeveer de waarde heeft van een mooie B2 in nederland.
Nu weet ik niet hoe ze technisch zijn, en foto’s zeggen ook niet alles.
Maar naar mijn mening zijn de Vectra’s daar goedkoper.
Maar dan zit je natuurlijk nog met invoeren.Zoals ik in de 1e post al heb vermeld, is het geen plan om op korte termijn een andere auto te kopen.
Tot op heden loopt de Calibra nog prima, en ik heb nog 10 maanden apk.
Daarnaast zal er flink gespaard moeten worden om daadwerkelijk een nieuwere en luxere auto te kopen.4 augustus 2012 om 16:19 #180522193.2 V6, als 2.5 V6 qua probleempjes.
LPG op de V6 = Flashlube absoluut niet nodig..
2.6 V6: Inderdaad komen er vaker storingen met de eerste kat’s voor, en vaker dan eens, (meer dan de helft zal deze storing krijgen of al hebben gehad..
2.6 V6; Deze Presteert best wat minder goed dan een 2.5 V6.Willem
15 augustus 2012 om 15:36 #18052220Gewoon de auto’s die je wilt een test rit in doen en dergelijke…. en voor de rest het is jou keus en auto smaak ;)
Je moet dan zoiezo wel rond de 5,5 a 7 duizend sparen denk ik :jerry18 augustus 2012 om 21:56 #18052221@ Kimmie666:
Het verschil in een B en een C:
Mooie kleien tot middelgrote 2baans rotonde:
– B: Sneller over de binnenbaan als een Seat Leon-1 Cupra-R of Cupra4 4×4
– C: Probeer dit, en je zit bij de Seat Binnen!!
daar heb ik het dan over…
een Seat Leon-1 4×4 eruit sturen op een korte bocht is iets wat niet al te veel auto’s kunnen, maar een B kan dat (mits alles goed afgesteld, en Goede banden eronder.Ik heb al HEEL wat C’s gereden, vanaf splinternieuw af aan… diversen motortypen.. Van 1.6 16V t/m 3.0 V6 CDTi (Chipped bij Irmscher), Van oudste C1 tot Nieuwste C2, met goeie en Flutbanden eronder..
Enige wat de C wel heeft, is dat ie wat overmoedig is, Voelt Veilig en strak aan, maar als ie gaat GAAT ie ook!! en rijdt je ineens op de Rijbaanscheiding van een rotonde..Een B voelt wat Loom en Lomp aan, maar als je m GOED gewend ben, kan je Haaks de hoek om, de snelheid maakt dan niet uit..
Willem
Willem
Willem
18 augustus 2012 om 23:43 #18052222Toevallig kwam afgelopen Vrijdag (of de week ervoor) de C OPC langs bij TopGear. Oud filpje en japs met een knipoog naar de testen en comments kijken maar hij kreeg een afbrander met onderstuur. Zelfs op beeld…
Wel power…
19 augustus 2012 om 08:02 #18052223Dit filmpje dus…
[youtube:1f3drw20]http://www.youtube.com/watch?v=vbvKv-PofzM[/youtube:1f3drw20]
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.