Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Noodloop en zwaar kantelen van motor bij gas geven / afnemen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 juli 2012 om 09:14 #17250884
Beste dames en heren,
Ik zal me eerst is even voorstellen, ik ben sinds een paar maanden in het bezit van een Vectra C1 uit ’03, een 2.2DTI met 150k op de teller (met NAP) van de eerste eigenaar om precies te zijn. Hier voorheen heb ik jaren lang (met veel plezier) een BMW uit de 3 serie gereden. Ik ben 29 jaar en kom uit Eindhoven. Bij de aankoop van de Vectra waren er wat puntjes naar voren gekomen die netjes zijn verholpen door de garage, vandaag heb ik de auto afgegeven om het laatste probleempje de wereld uit te helpen namelijk het wel bekende speling op de achter draagarmen.
Tot op heden ben ik best tevreden met me Vectra, echter heb ik een naar probleempje wat zich nu steeds vaker voor doet, namelijk het in noodloop schieten. Dit gebeurt vooral nu met het warme weer, dus wanneer de airco z’n best moet doen om de wagen lekker aangenaam te maken van binnen, maar het gebeurde ook in de wat koudere maanden dus het is niet echt met zekerheid te zeggen dat het daar aan kan liggen, wellicht heeft er wel iets mee van doen, wie weet?? Nu lees ik hier op het Forum dat met het schoonmaken van de EGR of te wel het inlaatsptuitstuk het verholpen kan worden wat mij heel logisch lijkt aangezien de vorige eigenaar voornamelijk stads kilometers reed zal de inlaat behoorlijk vuil zijn.
Laatst trachtte ik het e.e.a te gaan onderzoeken dus heb ik de kappen van het Y22DTR blok verwijderd maar zag dat het toch niet zo gemakkelijk is dan het deed lijken in eerste instantie (er lopen allerlei slangen en leidingen van metaal die niet je niet zomaar kan weg schuiven) dus ben ik op zoek gegaan naar een handleiding of een DIY maar kan deze helaas niet vinden. Aangezien er meerdere forum leden hier aanwezig zijn die het wel hebben aangedurfd zonder DIY zou ik graag willen vragen of jullie mij misschien wat tips and tricks kunnen geven en vooral waar op te letten bij het schoonmaken van het inlaatspruitstuk.
Daarnaast heb ik nog een euvel wat mij zeer irriteert namelijk het kantelen van de motor bij het loslaten en geven van gas, dit is vrij normaal bij voorwiel aandrijving maar dit gaat bij de vectra gepaard met een flinke knal en een naschok die door de hele auto voelbaar is, wat zou het kunnen zijn? Motorsteunen, versnellingsbak runners/ophanging?
Mijn dank groot!
Vectroso27 juli 2012 om 09:22 #18050891Welkom natuurlijk hier! ;) Stadsverkeer is meestal niet zo heel goed voor het schoon houden van je blok. Kan dus goed zijn dat het een en ander vervuild is.
Als ie in de noodloop schiet, laat ‘m even uitlezen bij de dealer. Reden voor noodloop kan namelijk vanalles zijn zonder dat dat van buiten te zien is. Flink kantelend blok is inderdaad vaak iets van een motorsteun cq. rubber van de steun. Iets bewegen doet zo’n blok altijd wel maar bonken is toch echt niet de bedoeling.
27 juli 2012 om 10:03 #18050892Dank je wel!! Ik lees al een tijdje mee maar dit is mijn eerste post :)
Zelf rij ik er heel veel snelweg kilometers mee, ik vind de Vectra ook echt een kilometer vreter :)
Heb net de garage gebeld om de auto even uit te laten lezen dus ik hoop dat ze kunnen ontdekken waar het aan ligt en dat de schade wel mee zal vallen, ik laat het wel weten. Maar dat neemt niet weg dat ik alsnog even een schoonmaak beurt wil geven aan het inlaatspruitstuk, dus alle tips and tricks zijn welkom jongens! Heb het bij de 320d meerdere keren gedaan in de loop der jaren maar dat was een stuk gemakkelijker ;) en bij mijn eerste auto, een Glof III 1.9 TDI heb ik de EGR zelfs helemaal laten afdoppen en softwarematig op minimaal openen geprogrammeerd, toen kon het nog allemaal maar met het motor management van nu is dat helaas niet meer mogelijk.
27 juli 2012 om 10:13 #18050893Je hebt een Persoonlijk Bericht van me, Bovenaan kijken bij nieuwe berichten;)
3 augustus 2012 om 15:26 #18050894Heb de Vectra afgelopen dinsdag opgehaald met de nieuwe draagarmen en het rijd een stuk aangenamer moet ik zeggen, dit is netjes onder de garantie geregeld dus petje af voor de jongens bij Driessen Eindhoven! Echter konden ze de auto niet uitlezen omdat het een Toyota grage van Driessen was dus hebben ze me doorverwezen naar Driessen op de Hugo van der Goes weg in Eindhoven, hier kwamen de volgende meldingen naar voren:
P0234 en P0704
De fout code P0234 had te maken met het vermogen verlies of te wel in de nood loop schieten, de monteur heeft de sensor die in de EGR zit gereinigd en terug geplaatst, ben benieuwd of het nu weg blijft! Heeft iemand van jullie al eerder van doen gehad met de P0234? of zouden jullie wellicht weten wat het precies betekend want een duidelijke uitleg heb helaas niet mogen ontvangen van de monteur, het was dan ook zo van “Het kan aan meerdere dingen liggen” het is dus wederom geen garantie dat het nu is opgelost.
Wat betreft de fout code: P0704 heeft volgens de monteur te maken met feit dat de drukveer achter het koppelings pedaal stuk is en zodoende de koppelings pedaal niet helemaal meer naar boven komt, dit is ook de reden waarom mijn cruise control het niet deed want als ik met mijn linker voet de koppelings pedaal zelf omhoog duw werkt de cruise control weer wel…
Alle ideeën, tips, opmerkingen omtrent de fout codes zijn van harte welkom!
PS – ik ben ook nog op zoek naar een nieuwe of gebruikte remklauw voor rechts achter en twee nieuwe schokdempers achter voor mijn vectra C, mocht iemand deze nog tegen komen, dan neem ik ze graag van je over!
3 augustus 2012 om 18:02 #18050895Koppelings schakelaar kan je testen met een opcom setje( Heb je hiervoor eerder een PM gestuurt)
P0704 is inderdaad de koppelingspositie schakelaar, Deze eventjes testen met opcom
p0234 kom ik uit bij de wastegate van de turbo, Turbodruk overschreden,
Best eens het vacuumsysteem controleren en het systeem + actuators van de turbo
Vacuumsysteem is idd een ramp by deze motoren,Hiier een map van het vacuum systeemMvg Bart
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.