Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › koelsysteem afdoppen !
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 juli 2012 om 21:04 #17250721
Halloa ik heb bij verschillende raceteams gezien dat t koelsysteem afgedopt is ? :wtf
Ik bedoel t kachel systeem natuurlijk !!
Heeft iemand hier ervaring mee en koelt hij dan nog wel goed ? :hmmz
T zou wel ideaal zijn voor ombouw Kadett C en manta/ascona 16V :wub
Een voorbeeld hiervan is de rally astra en rally mini met 16v van Frans Verbaas
ook appart is zn carter ontluchting :wtf
25 juli 2012 om 21:18 #18049531Bij een manta of kadett is het met enige moeite te gebruiken, dus waarom weg laten? Je ziet het inderdaad vaker, geen idee of het invloed heeft op de koeling.
25 juli 2012 om 21:28 #18049532Raceteams ja…
Die hebben geen kachel nodig in de winter, en het scheelt weer gewicht.
Je laat gewoon die beide slangen naar je kachel weg en je dopt hem op de L-pijp goed af. Of zelf een pijp maken.
Dat veranderd verder niets aan je kachelsysteem, dat is toch alleen maar een bypass.Denk dat je zelf wel graag die kachelradiateur wil houden in de winter ;)
Carterventielatie is ook mooi zo. Vraag me alleen af of die achterop dan wel open is?
Denk dat bovenstaande ook wel een drysump systeem heeft?26 juli 2012 om 18:51 #18049533Normaal gaat het koelwater eerst door de kop en dan boven de bak aan de zijkant van de kop komt het er uit, dan de kachel in en weer uit de plastic pijp in en vervolgens weer de waterpomp in.
Als je hem weg wilt laten (zo heb ik zelf een tijdje gereden in afwachting op mijn nieuwe slangen en dat was in de winter, geen aanrader!!) dan sluit je de slang uit de kop gewoon aan op één van de pijpjes van de plastic pijp en de andere dop je gewoon af. Slangen van de kachel kun je er dan af halen. Bedenk wel dat je kachel radiateur dan meestal binnen een jaar verrot is zo, want stilstand is ook hier achteruitgang…
27 juli 2012 om 12:07 #18049534Ben het met Vinci eens.
De kop wordt gekoeld met koelvloeistof. Wordt er via kanalen tussen de de cillinders ingepompt, wordt opgewarmd, en verlaat de kop dan weer via thermostaat naar de radiateur, maar ook via uitgang bij de 4e cillinder.
Immers, zolang de thermostaat nog dicht is moet er toch een stroming zijn door de kop!
Met de kachelkraan zet je wel de kachel buiten werking maar niet de bovengenoemde stroming, het is volgens mij een omloop-kraan, dwz met de kraan dicht gaat de koelvloeistof niet door de inlaatslang van de kachel maar via een omloopcircuit in de kraan rechtstreeks naar de uitlaatslang van die kachel en dan weer retour naar de waterpomp.
Volgens mij mag je het watergat bij de 4e cillinder niet afdoppen, dan krijg je een koelingsprobleem in de kop.De reden voor afdoppen van de ontluchting van de kop, zoals op de foto te zien, snap ik ook niet.
Immers lekkage van kompressie langs bv. kleppen en zuigerveren geeft drukopbouw in kleppendeksel en carter.
Deze overduk moet kunnen wegvloeien anders vliegen je de pakkingen en keerringen om de oren!
Carterontluchting wordt afgezogen via de dikke vertikale slang bij de 4e cilinder en vervolgens via het dunne slangetje in het kleppendeksel bij stationair draaien cq de dikkere slang bij hogere toerentallen.
Misschien heeft het motorblok in de Mini een carterontluchting op het blok rechtstreeks naar buiten (via een filtertje), in dat geval is de verbindingsslang naar het kleppendeksel overbodig…27 juli 2012 om 12:23 #18049535@Febe wrote:
Immers lekkage van kompressie langs bv. kleppen en zuigerveren geeft drukopbouw in kleppendeksel en carter.
Deze overduk moet kunnen wegvloeien anders vliegen je de pakkingen en keerringen om de oren!Of de oliepijlstok vliegt er letterlijk ‘als een speer’ uit, maar carterontluchting is er voornamelijk om vochtige dampen af te zuigen, want bij verbranding van benzine (koolWATERstof) komt enorm veel water vrij en dat moet weg. Enkel een gat is eigenlijk niet genoeg, origineel wordt dit actief afgezogen door het op de inlaat aan te sluiten. Dit weglaten is funest voor je motor!
29 juli 2012 om 10:49 #18049536king: motor kap gaat niet dicht met carteronluchting voorop.. dus zal alleen de
achterste gebruiken..ps .. gewoon de 2 slangen die naar binnen gaan voor kachelradiateur
aan elkaar maken dmv buisje.. :jerry werkt perfect.. (wel koud swinters)29 juli 2012 om 13:12 #18049537Waarom een buisje? slangen weglaten en afdoppen op de waterbuis is makkelijker.
29 juli 2012 om 14:30 #18049538Ja ach dat kan allemaal. Toen ik mijn slangenset bestelde had ik alleen nog slangen van mijn 1.8 carb. motor en daar heb ik in een uurtje tijd een versimpeld koelsysteem mee geknutseld, zonder verwarming dus. Het is niet zo moeilijk als je weet hoe de doorstroom loopt…
Daarom heb ik er toen ook een tekeningetje van gemaakt in Paint.
29 juli 2012 om 21:33 #18049539Ik heb een probleem met mijn verwarming van mijn c20xe, ik krijg namelijk geen warme lucht binnenin, misschien is er een waterdarm verkeerd aangesloten, heb je toevallig geen schema liggen van hoe je de waterdarmen moet JUIST aansluiten, dat zou mij al veel verder helpen, thanks
29 juli 2012 om 22:04 #1804954010 tegen 9 dat dit ligt aan de luchtkleppen in de dash, die willen nog wel eens in 1 stand blijven omdat er een kabeltje is losgeschoten. Voelen de slangen ook allebei koud naar de verwarming toe??
29 juli 2012 om 22:10 #18049541neen hoor, op stand 4 blaast hij lekker door hoor, ik heb verleden week mijn verwarmingskachel helemaal doorspoelt dus deze is niet verstopt hoor maar ik denk dat ik een darm verkeerd heb aangesloten, is die tekening van jou compleet zoals het moet aangesloten zijn, maar naar waar moet de waterslang van het koelvloeistofbakje naar toe gaan, op welke aansluiting moet die slang komen?
30 juli 2012 om 17:32 #18049542Onderste slang van tankje komt op de kunststof buis, maakt niet eens veel uit waar. Van de 1.8 motor had ik die dikke tussen de radiateur en buis met een zij-aftakking en heb ik zelf eentje op de buis afgedopt en die op het tankje gezet.
Tekening is zoals het in mijn auto zit en het principe van de flow is in elke auto het zelfde.
Er zijn drie circulaties, de eerste is een hele kleine direct de pomp uit de inlaat door en via de drieweg darm (bovenste ingang) weer de pomp in.
De tweede is de kleine hoofd-circulatie met thermostaat nog dicht (tijdens opwarmen) is:
1:Kuststof slang naar ingang waterpomp
2.Waterpomp pompt water door onderblok en kop
3.Water komt enkel uit de rechter zijkant van de kop weer er uit.
4.Normaliter dan eerst door de verwarming en weer terug de kuststof pijp in.De grote circulatie is wanneer de thermostaat opent, dan doet de kleine circulatie nog steeds mee, maar omdat de doorstroom groter is door de radiateur gaat het meeste water hier doorheen en weer de kunstsof pijp in.
Alle aansluitingen op de kunststof pijp gaan de waterpomp in.
Het tankje doet NIET mee in de circulatie, die zit er enkel om de druk op te vangen die ontstaat bij warmte, door het lucht volume (veerkrachtig) in zich. Verder is het leuk dat het op pijl is, maar eigenlijk kan het pijl veel verder zakken voordat er problemen ontstaan. Om de druk goed te houden, en daarmee het hoge kookpunt te behouden is het leuk om het wel enigszins op pijl te houden…
30 juli 2012 om 19:08 #18049543Hey, probleem opgelost hoor, kheb het gedaan zoals op je tekening en ik had warme lucht, en er was inderdaad een slang verkeerd aangesloten.
Bedankt voor de hulp30 juli 2012 om 19:14 #18049544Mooi! :thumb
3 augustus 2012 om 10:50 #18049545Een C20NE motor heeft ook geen kachel aansluiting aan de bakzeide.
Het gaat erom dat als de thermostaat dicht staat, dat de water-flow wel opgang blijft.De carter-ventilatie moet inderdaad een open verbinding hebben of vacuum gezogen worden.
Als dit niet gebeurd dan ontstaat er een overdruk op de motor, met als gevolg keringen en pakkingen die gaan lekken.
Er zijn vele oplossingen om de ventilatie op een andere dan originele manier te maken. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.