remklauw-geleidepen problemen Zafira/AstraG. Let op!!!

Forumindex Forums Techniek Banden, remmen en onderstel remklauw-geleidepen problemen Zafira/AstraG. Let op!!!

  • Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #17250705
    rinus747
    Deelnemer
      Lid sinds:
      31 May 2010

      Heb ik me in de nesten gewerkt ???

      Ik ben met mijn zafira A uit jan 2002 bezig met de achterremmen eens een goede beurt geven (Schijven, Blokjes, Pennen controleren)

      Nu bleek een geleidepen heel soepel te glijden, maar de ander ging er maar moeilijk uit.

      Nu liggen de pennen er uit, en tot mijn verrassing is er een helemaal van metaal, en de ander heeft een insnoering waarin een rubber hoesje zit van ongeveer 15 mm lang, voorzien van groeven in de lengte.

      Welke pen moet waar? Mag ik die twee verschillende pennen zomaar ongestraft verwisselen?! :???:

      Zou de pen met het rubber hoesje ook soepel moeten glijden als die van metaal? Of juist niet? Ik moest bijna geweld gebruiken om hem er uit te krijgen.

      Vriendelijke groeten Rinus

      #18049418
      rinus747
      Deelnemer
        Lid sinds:
        31 May 2010

        Nu kom ik op internet tegen dat ik de pen met dat rubber deeltje nooit met kopervet in moet smeren. Dat had ik een half jaar geleden dus gedaan. Misschien is dat de reden dat een van de blokjes scheef begon af te slijten.

        Het minder mooie van internet is dan dat er meerdere adviezen worden gegeven welk soort vet men moet gebruiken. Welke is de echte goede?:

        1. Keramisch vet
        2. Siliconenvet
        3. Lithiumvet
        4. Rubbervet
        5. ATE remmenvet
        6. Roze vet als bij een revisiesetje zit
        7. Blauw vet

        Wie kan me helpen?

        Vriendelijke groeten
        Rinus747

        #18049419
        rinus747
        Deelnemer
          Lid sinds:
          31 May 2010

          Ik ben er uit na heel wat ge-Google, en na het lezen van de bijsluiter bij het reparatie setje, en kan dit onderwerp zelf afsluiten. Hier volgen de (belangrijke) eindconclusies die de lezers die zafira of astra G rijden veel ellende kan besparen:

          Om de geleidepen van de achterrem van “Lucas” zit een rubber hoesje. Veel mensen vetten dit in met kopervet, maar daar zitten weekmakers in waardoor het hoesje opzwelt, en gaat klemmen in de passing!!! Het rubber wordt er ook wat nat en stropperig van. Een niet gezollen hoesje zit strak als een elastieke bandje om de geleidepen, en kan uit zichzelf niet schuiven. Een opgezollen hoesje ligt “los” om de pen, en zal juist klemmen in de buis/passing waar de pen in gestoken moet worden. De bedoeling is: Klemmen om de pen, en glijden in de passing! en dus niet andersom!

          Op internet worden veel middeltjes aangeprezen voor het insmeren van geleidepennen, maar soms is daar ook weer negatief kommentaar op! Vooral voor het Lucas systeem met dat rubber hoesje is erg gevoelig!

          Bij het setje rubbers van KEWA (R3627) voor de Lucas remklauwen zit een speciaal geleidepen vet. Het middeltje is een kleurloos transparant vet. Op de tube staat “Silicone grease”, dus dat zal dan wel het goede zijn. Ook staat er op “Grease only for glide bush / Fett nur fuer Gleitbuchse”, dus dat geeft aan dat men voor de geleidebus iets anders moet gebruiken dan remmenvet! En dat men die twee niet moet verwisselen! Als het allemaal niet zo kritisch was zou men de moeite niet genomen hebben speciaal glijmiddel bij te pakken bij het setje reparatierubbers!

          Het blauwe remmenvet uit de blauwe tube van ATE is dus alleen bedoeld voor de delen waar zure remvloeistof kan komen, en dus NIET voor de geleidepennen. (De kleur van dit ATE vet is trouwens ook weer helder kleurloos transparant)

          Voor betrouwbaarder remmen kun je dus maar beter een remsysteem hebben waar de geleidepennen volledig van metaal zijn, en waar het rubberdeel is verwerkt in de passing waar de pen in gaat! Als het rubber zwelt is er dan niets ergs aan de hand! Voor het Lucas systeem blijft het dus uitkijken! Als voor het Lucas systeem het rubbertje zwelt, of zijn elasticiteit verliest, kunnen er problemen ontstaan, omdat het “los komt” van de geleidepen, waar het strak omheen hoort te klemmen, en gaat klemmen in de passing, waar het juist in moet kunnen glijden.

          Groeten
          Rinus 747

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.