Forumindex › Forums › Modellen › Astra › plaatsen van shortshifter van autostyle
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 juli 2012 om 14:25 #17250481
Hallo, ik heb voor mijn astra coupe opc een shortshifter gekocht van autostyle maar hier zit geen montage of demontage handleiding bij, heb gekeken of ik zelf kon zien hoe ik het oude mechanisme los kan krijgen maar kreeg het zo snel niet voor elkaar en wilde de boel niet gaan forceren. Het gaat om een f23 bak met de achteruit naast de 4e versnelling.
Ik hoop dat iemand me met wat fotos en uitleg duidelijk kan maken hoe ik het geheel los kan krijgen en de shortshifter kan plaatsen. Het gaat om de shortshifter IN de auto en niet op de versnellings bak onder de auto.
Mvg Tim
30 juli 2012 om 16:28 #18046609Hoe zie je shortshifter eruit dan?
Komt die op de bak of in de pook?30 juli 2012 om 17:39 #18046610het gaat om deze http://www.autostyle.nl/dk-sht34.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
30 juli 2012 om 18:43 #18046611Zo te zien vervangt deze de kogel van de bestaande pook..
30 juli 2012 om 18:46 #18046612Dat klopt, maar hoe demonteer ik de oude zonder de boel te beschadigen
30 juli 2012 om 18:50 #18046613Ga ik voor je uitzoeken.. Binnenkort toch heel even alle dekseltjes verwijderen, kan ik even voor je kijken..
30 juli 2012 om 19:01 #18046614Dat zou perfect zijn, als je de mogelijkheid hebt ff filmpje of fotos maken. dan moet het wel goed komen uiteindelijk
30 juli 2012 om 20:09 #18046615Heb nu een 8Mpix op mijn telefoon, dus bij foto’s zullen deze gedetailleerd zijn.. Wat ik nu wel al kan melden is: Alvast wit vet aanschaffen voor de pook goed in te smeren.
30 juli 2012 om 20:17 #18046616detail daar ben ik gek op :P
dat is gewoon bandenvet toch?30 juli 2012 om 20:36 #18046617Nee wit vet, kan je halen bij brezan maar de Opel dealer heeft het ook;)
Bandenvet gaat weer weg na een tijdje30 juli 2012 om 21:00 #18046618Hier een how-to van een mazda 323, zal het zelfde idee zijn:
http://www.formule323club.nl/forum/viewtopic.php?f=56&t=2216″ onclick=”window.open(this.href);return false;.
30 juli 2012 om 21:11 #18046619@TerryB wrote:
Hier een how-to van een mazda 323, zal het zelfde idee zijn:
http://www.formule323club.nl/forum/viewtopic.php?f=56&t=2216″ onclick=”window.open(this.href);return false;.
copy/paste even de text. we moeten namelijk inloggen om dit onderwerp te kunnen zien!! :jerry :vertag
30 juli 2012 om 21:58 #18046620Voordat je verder leest
Dit is een manier waarop ik het gedaan heb. Of dit de manier is om het te doen weet ik niet.
Daarom kijk zelf goed en volg deze handleiding niet blind zonder te dubbelchecken.
Niemand kan mij op geen geval aansprakelijk stellen voor eventuele schade, door het volgen van deze handleiding!
====================================================================================
Deze handleiding helpt je met het monteren van een shortshifter.In mijn geval ging het om een shortshifter van Vivid.
Werking:
=======
Met een shortshifter verschuif je het scharnierpunt van de kogel die aan de schakelspook vast zit. Hierdoor verkort je de slag die je moet maken om de auto in versnelling te zetten. Ook de lengte van de schakelpook zelf is korter. Hierdoor is de hoogte van de pookknop in de auto ook lager.Demonstratie filmpje (filmpje is niet bij mijn auto gemaakt:
Je kan op dit plaatje goed zien wat het verschil is tussen de originele schakel pook en een shortshifter.
Totale duur (met behulp van een brug): a 30-45 min
Voor het uitbouwen heb ik ook van het Haynes handboek de uitwerking van de schakel mechanisme toegevoegd.
zZie hierBenodigdheden:
============
– De shortshifter (natuurlijk)
– Kruiskop schroevendraaier.
– Platte schroevendraaier
– 2x Dopsleutels maat 12 (off steek/ring sleutel)
– Stevige kniptang
– Tang om borgringen te bevestigen.
– Rubber/plastic hamer
– Kogellagervet
– Rubbere busjes (Mazda orignal part: B00146062 , 5 euro )
– Rubber wat om de pook zit.Stap 1: (in de auto)
==============
Je begint met het losmaken van de plastic behuizingen in je auto die om de
versnellingspook zit.
Als eerste haal je de asbak achter eruit en schroef je het schroefje eruit
wat daar verstopt zit.Dan vind je aan de zijkant (net bij de hendels van je stoelrails) links en rechts 2
schroefjes die er ook uit moeten.Vervolgens trek je de handrem zo ver mogelijk op en kan je het achterste stuk plastic weghalen.
Nu draai de pook knoop eraf (links om) en ze je de versnelling in zijn achteruit.
nu moet je met wat gepriegel het plastic deel er uit frommelen. (er vanuit gaand dat je een afsluitbaar bakje onder je asbak voorin hebt zitten). Vaak lukt het door de handrem net ff een klikje extra te geven (let op niet te strak!)Als laatste kan de afdek lap er ook af.
Nu je zie het rubber en de pook.
Nu moet je de veer eruit wippen (zie de Haynes uitbouw handleiding).
Dat kan je met een platte schroevendraaier doen.Stap 2: (onder de auto)
Hopelijk is de uitlaat goed afgekoeld (zoniet wacht dan even of trek handschoenen aan! Een uitlaat is heet !)
Nu moet de auto omhoog en moet je onder de auto bij de schakelstang onder de pook de bout losmaken. Dit is met 2 sleutels 12 of combinatie van sleutels te doen.Let op dat je de rubbere busjes in de oude pook niet verliest… die heb je namelijk nodig bij het inbouwen van de nieuwe pook. (of opnieuw bestellen). Als je al wat speling had in de pook is het verstandig om de busjes nieuwte bestellen).
De auto kan weer even omlaag.Stap 3: (in de auto)
Nu kan je de pook als het goed is omhoog eruit trekken en kijk je naar beneden tegen de vloer.Stap 4:
Nu moet je van de oude pook de busjes eruit halen en het rubber wat er omheen zit. Gebruik een beetje vet en wip hem met een schroevendraaier eraf. (of koop een nieuwe bij een dealer).Nu kan je de oude rubbere hoes weer terugplaatsen op de shortshifter.
nu kan de shortshifter ook terug in de plek waar hij hoort. Let op dat je hem goed aandrukt zodat hij in zijn behuizing van de carrosserie valt. Mocht het niet goed gaan gebruik dan vet of dunnere pakkingringen. Je kan met de hamer de shortshifter op zijn plek tikken.Als hij er volledig in zit kan je de veer van de onderste ring inkorten (ongeveer een volledige slag). Daarna kan je deze terugplaatsen en terugdrukken mbv een platte schroevendraaier.
Als alles goed zit leg je het lapje weer op zijn plek over de pook.
Onder de auto kan je de 2 busjes terugzetten in de shortshifter en kan je de bout weer vastdraaien.
Test nu de werking van de shortshifter.. nice strak en kort!
Stap 5: (in de auto)
Nu kan je het plastic werk in omgekeerde richting weer terugplaatsen en je bent klaar.30 juli 2012 om 22:04 #18046621Ik hoop dat de plaatjes het voor jullie ook doen, staan namelijk op de formule323 host!
Overigens wil ik nog ff kwijt dat deze faq niet van mij is, en dat ik niet verantwoordlijk ben voor evt. schade aan je auto/versnellingsbak!
30 juli 2012 om 22:50 #18046622Om je huidige pook te verwijderen of te vervangen is heel simpel… zal ongeveer 5 minuten duren
Eerst haal je het plaatje onder je handrem weg..dit doe met behulp van een kleine schroevendraaier.Nu kun je de schroeven van de pookrand eruit halen of niet… kun je zelf bepalen, ik heb het niet gedaan…
nu haal je de pookzak eruit, het voorste gedeelte druk je richting de pook en haal je hem er zo uit.nu trek je de pookzak over de pook heen en kijk je helemaal onderin waar je dan de 2 kabels ziet zitten.. deze zitten vast geklemd.
Verder moet je zelf even uitzoeken hoe de pook bevestigd zit, ik meende met een soort van as stiftje maar weet dit niet meer zeker.
31 juli 2012 om 15:05 #18046623bij mij zit het zover ik kan zien een stuk anders, er zit een soort split pen aan de kant van de handrem in het midden van de schakelpook over de bal waar die mee schakelt zit een plastic rond geval wat ik iets naar links en rechts kan draaien er zitten een paar uitsparingen in maar weet niet of het een kwestie is van split pen eruit en dan plisticke ding inknijpen of draaien of omhoog wippen, zal kijken of ik er een foto van kan maken.
31 juli 2012 om 15:35 #18046624klopt parapepslet
ik heb bij mijn vectra ook shortshifter geplaatst, ik zat het meeste met de kabels, deze zitten met klemmetjes geklikt. Als je die losmaakt wordt het allemaal wat makkelijker. Vergeet ook niet alle rubbertjes te bewaren en die op de nieuwe te zetten21 augustus 2012 om 04:54 #18046625nou ben wel een tijd bezig geweest, aan de kant waar je hem in ze 1 zit, daar moet je een borg pijpje ofzo naar links drukken kabel aan de rechterkant los maken, heel veel spierballen hebben om het geheel er uit te kunnen trekken en dan een half uur pielen om die kabel weer terug te krijgen want voor mijn handen was t gat echt te klein maar schakelt wel echt heel erg veel sneller als er voor. maar ja de garage waar hij laatst is geweest heeft me halve auto gesloopt alles wat electronisch is brandt knippert en doet niet wat het moet doen dus ja maar is zien hoe dat weer wordt opgelost, iig bedankt voor jullie reacties
21 augustus 2012 om 19:02 #18046626En dan vraagt ie allemaal om foto’s ,maar van je eigen geknutsel zie ik er geen 1 :kewlpics :jerry Hoe zit dat nou ? king:
28 december 2013 om 06:28 #18046627maar het heeft ff geduurd, was zeer tevreden over de shortshifter. maar nu is het geval dat de bak is vervangen voor een f28 6bak en de kabels zijn vervangen voor een schakelstang net zo als het vroeger in mijn kadett gsi ook zat. maar ook hier wil ik de pook vervangen door een korte, hoe krijg ik de oude er zonder hak en breekwerk uit? als iemand me dat kan uitleggen dan denk ik dat ik op dezelfde shortshifter een slijptol zet om de elementen die er aan gelast zijn er af te slijpen want die zitten er op voor een kabel geschakelde bak. denk dat het demonteren en monteren niet heel moeilijk kan zijn omdat er nu geen kabels los kunnen schieten. is er iemand die misschien op zijn F28 bak in zijn astra een andere (shortshifter) schakelpook heeft geplaatst? en wat zijn de voor en nadelen?
28 december 2013 om 07:57 #18046628Dan moet je gaan kijken voor een shortshifter op de bak. ipv de pook.
28 december 2013 om 10:04 #18046629ja op de bak wil ik later misschien nog maar gaat me nu echt om de schakelpook in de auto want die heb ik liggen
28 december 2013 om 11:05 #18046630Dat gaat niet werken op je bak met schakelstang
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.