Forumindex › Forums › Modellen › Vivaro, Movano, Arena, Combo (Bedrijfswagens) › Update voor geinteresseerde!! HELP !! ?? Combo 1.3 16v cdti
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 juni 2012 om 11:03 #17250076AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hoi Allen,
Ik ben nieuw hier op dit forum, heb mij aangemeld in de hoop dat iemand mij zou kunnen en willen helpen.
Ik ben in het bezit van een Opel Combo, 1.3 CDTI, motortype Z13DTJ 55KW.
Ik heb zelf 2 linkerhanden m.b.t. auto’s en klussen, dus mij kun je alles wijsmaken.
Ik heb deze auto vorig jaar gekocht en bij de testrit brande er een lampje, het zogeheten verklikkerlicht van het motormanagment, gele auto met steeksleutel erin. Auto had geen vermogen en kwam niet boven de 3000 toeren uit. Toen zijn ze even bezig geweest met één of ander slangetje, en daarna was het probleem weg. Dit probleem kwam een paar weken geleden na ongeveer 17.000 km weer terug. Het volgende gebeurde:
Tijdens het rijden slaat plotseling dit lampje aan en auto verliest iets vermogen, auto gaat in “noodloop” en komt niet meer boven de 3000 toeren uit, optrekken gaat zeer langzaam, turbo lijkt weg door de noodloop. Zodra ik de auto uit zet en vervolgens weer aanzet is het lampje uit en rijd de auto weer gewoon, soms heel lang (meerdere 100erden km’s) en soms komt het snel weer terug. Ik ben toen naar de garage geweest en aangegeven dat dit bij de aanschaf auto ook zo was en dat de monteur toen bezig was geweest met een slangetje. De monteur die mij toen hiel is daar ook mee bezig geweest, en heeft de “turbodrukregelaar of vacuumdrukregelklep” ofzoiets eruit gedraaid en is daar mee bezig geweest. Hij zei dat het klepje wat erin zat niet meer dicht ging o.i.d. maar wist dit niet zeker. Na een tijdje zuigen op dat aparaatje en tikken erop zou het klepje weer dicht zijn. Probleem was vervolgens weer weg voor een km of 3000.
Nu sinds afgelopen week heb ik weer het zelfde probleem. Als ik het contact uit doe is het probleem weer weg. Van de week weer gehad, gister heen naar mn werk geen last, op de terugweg weer zomaar vanuit het niets lampje aan. Ik dacht zelf dat het misschien komt door hoog in toeren te gaan en dat de turbo dat moet werken o.i.d, maar gisteravond heb ik even geprobeerd de auto flink door te jagen om zo te kijken of het probleem direct weer de kop op steekt nadat de auto uit is geweest. Ik heb auto vervolgens tot bijna de 5000 toeren laten jagen maar lampje blijft uit.
Ik snap er niets van. Ik lees dat dit een veel voorkomend probleem is maar nergens lees ik een eenduidige oorzaak, wat ik wel veel lees is dat veel mensen hiermee naar de garage gaan, dat er vervolgens van alles wordt vervangen, enkele €100,erden euro’s verder is en het probleem nog steeds bestaat. Ik lees veel over EGR kleppen, maar ook over veel andere zaken…… Als er iets vervangen moet worden vind ik dat prima, maar heb geen zin om straks €1000,- of meer kwijt te zijn en dat het probleem nog steeds bestaat.
Wie helpt mij? bijvoorbaat duizendmaal dank!
Zou het dat vacuumklep dingetje kunnen zijn? en zoja hoe heet dit aparaat en waar zou ik dit kunnen bestellen, dit vervangen kan ik zelf nog net aan namelijk.
Het onderste slangetje gaat naar de voorkant van mn motor, het bovenste slangetje naar de achterkant van mn blok. Ik heb beide slangetjes los gehad, toen de problemen er wel waren en ook toen ze er niet waren. Ik heb toen geblazen door het onderste slangetje en er kwam toen lucht uit de opening waar het bovenste slangetje aan vast zit. Zowel bij draaiende als niet draaiende motor, zowel met als zonder storing.Het gaat om dit aparaatje:
1 juli 2012 om 10:19 #18042643AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hoi allemaal,
Ondertussen 43 keer bekeken, en helaas nog niemand die de problemen herkend.
Ook niemand hier die weet hoe dit auto onderdeel heel wat ik op de foto heb gezet?
Indien ik de storing niet heb, en ik laat hem uitlezen, staat hij wel opgeslagen of moet ik wachten tot de storing weer de kop op steekt? Dit omdat een week of 3 geleden bij uitlezen niets werd gevonden terwijl hij even daarvoor de storing nog wel heeft gehad.
Hopenlijk is er iemand die mij kan en wil helpen.
Vriendelijke Groet
1 juli 2012 om 10:33 #18042644hoi,welkom hier.
Ik heb dit ook gehad met mijn bedrijfswagen.
Ook een combo C.
Hier was toen ook dit vacuum pompje kapot.
Ook geen vermogen meer.
Het schijnt vaker voor te komen(4 andere collega’s hadden hier ook last van).
Wat de benaming en de kosten(ik had een lease wagen)hiervan zijn kan ik je niet zeggen,maar na het vervangen hiervan geen last meer van gehad.
Dus ik denk toch maar vervangen.
Greetz :afro1 juli 2012 om 11:24 #18042645AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hoi Edje,
Bedankt voor je antwoord, had jij toendertijd dezelfde “symptomen” ? Ene keer wel lampje branden en geen vermogen, auto uit, weer starten, lampje uit en probleem voor onbepaalde tijd verdwenen ?
Hoor graag van je,
Vr. Gr.
1 juli 2012 om 12:37 #18042646Ja,zelfde symptomen bij de vacuumpomp .
Niet veel later ging ook de EGR defect.Greetz :afro
1 juli 2012 om 16:43 #18042647AnoniemLid sinds:
1 January 19701e zin, “top” 2e zin stemt me minder vrolijk king:
Iemand die weet hoe het afgebeelde onderdeel heet? en iemand die weet of de fout staat opgeslagen in het “geheugen”o.i.d. en uitlezen nog zin heeft, of moet ik wachten tot de storing weer aanwezig is?
3 juli 2012 om 07:44 #18042648AnoniemLid sinds:
1 January 1970Gisterochtend onderweg naar het werk sprong het lampje wederom aan, ik was in de buurt van een opel garage dus heb hem laten uitlezen door de opel deal.
Foutcode kwam eruit dat de turbolaaddruk te hoog was geweest en ook te laag was geweest. Dit snapte zij niet helemaal omdat het doorgaans één van deze twee is, na wat zoekwerk kwam er een “werkinstructie” vanuit opel boven welke aangaf dat het zeer waarschijnlijk de vacuum drukconverter turbolader zou zijn (het afgebeelde onderdeel.
Deze besteld en ga ik vandaag ophalen, hopenlijk is het probleem nu verholpen!
3 juli 2012 om 08:44 #18042649had ditzelfde probleem bij mijn seat toledo tdi, hier wordt het de n75 klep genoemd.. dit was bij mij ook de oplossing.
11 september 2012 om 08:47 #18042650Hoi, ik ben nieuw hier :)
Is dit probleem uiteindelijk opgelost ?
Ik heb namelijk een Corsa C 1.3 CDTI aangeschaft vorige week, deze komt uit een tweedehands-garage.
Tijdens de testrit wou de wagen niet boven de 3000 toeren komen, de garagist zei dat hij dit probleem nog gaat oplossen alvorens we de wagen krijgen.EDIT : Na 3 weken wachten kunnen we eindelijk onze tweedehands Corsa halen bij de garage, het probleem is volgens de garagist opgelost, het was de druksensor die defect was.
Hopelijk kunnen we hier iemand in de toekomst van dienst zijn.
Een introductietopic van onze witte Opel Corsa komt nog zodra we de wagen hebben (gepoetst :P)
17 maart 2014 om 10:03 #18042651Beste foromleden.
Ik heb hetzelfde probleem, maar kan dat onderdeel niet vinden. Heeft er mss iemand een foto van en plaats bij de motor?
thanks.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.