Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Met de Senator naar Kroatie op vakantie
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 juni 2012 om 21:25 #17250013
Wij zijn van plan om met de Senator en caravan een tijdje naar Kroatie op vakantie te gaan.
Iemand nog tips of adviezen of ‘speciale’ voorzorgsmaatregelen voor zo’n lange rit voor een 28 jarige oldtimer?
Auto heeft een grote beurt gehad en vrij veel vernieuwd aan verslijt onderdelen. En er zit net een nieuwe lpg installatie in.
cruise control reeds ingebouwd uit omega B. :vertag dus snelweg moet wel lukken haha.
27 juni 2012 om 22:04 #18041605Daar ben ik een paar jaar terug naartoe gereden op de brommer :D :D . Voor de rest weet ik helaas niet waar je op moet letten…
Misschien: staat banden, radiator! olie, koelvloeistof, remmen, doet de handrem het nog zeer goed?? Ik weet niet hoe jij rijdt, maar ik ging via Zwitserland/Oostenrijk binnendoor langs allemaal kronkelende bergweggetjes. Heel leuk in de zomer, met je zomerkleren en dan toch nog in de regen/sneeuw zitten :( :( :( :( :swear .
Ga naar de plitvice meren!! Verschrikkelijk mooi.
27 juni 2012 om 22:32 #18041606op de brommer… dat is lef! haha. De Plivice meren staan zeker op de to-do lijst!
Radiateur is ooit gereviseerd gewoon goed en lekvrij, slang klemmen allemaal vervangen voor nieuwe, waterpomp is vervangen samen met de koelvloeistof. banden zijn rondom nieuw. alle olie+filters zijn vervangen.
remmen zijn tip tip in orde en goed gangbaar. (voorste remmen vervang ik dit weekend voor omega B 296mm inc. hoofdrem cilinder en bekrachtiger)
hoe we rijden, route moeten we nog uitstippelen maar vermoed via Duitsland door Oostenrijk door Slovenie naar Kroatie. :D
Is een extra automaatbak oliekoeler een must? volgens mij is dat nooit een originele extra optie geweest ofwel?
28 juni 2012 om 06:19 #18041607normaal zit er toch voor een automaat een olie koeler in de radiateur verwerkt.
neem aan zolang je niet te gek doet, dat het geen probleem moet zijn.28 juni 2012 om 06:40 #18041608AnoniemLid sinds:
1 January 1970inderdaad een oliekoeler op je automaat is een vereiste, omdat je olie in je bak extreem heet gaat worden in de bergen met caravan erachter.
Zorg dat je lock-up 3>4 goed functioneerd, zodat je niet met slip(in je automatenbak) hoeft te rijden.
Ik heb vanuit frankrijk door een defecte lock-up meerdere uren de bak met zo’n 200 toeren laten slippen, dit was nodig om het convooi op snelheid te houden, maar heeft me wel de bak gekost.Op de ring (binnenste ring Périphérique) begaf mijn automatenbak het helemaal, Deze wilde niet meer hoger schakelen dan zijn 2e versnelling ivm olietekort en versleten platen. Naganoeg de gehele olieinhoud van de bak zat op de voorkant van de caravan.
Omdat stoppen op deze ring niet mogelijk is, (extreem drukke ring zonder vluchtstrook) ben ik met 5000 toeren in zijn 2e versnelling door blijven rijden en kon zo een snelheid van 40 – 60 km per uur behouden om op deze manier het convooi ( Vol beladen senator + 7 mtr caravan + gezin) toch nog veilig te kunnen van de ring af te kunnen krijgen. De bak heeft het niet overleefd, maar wij gelukkig wel.Een goede oliekoeler, en een werkende lock-up is een must. Belangrijk is ook dat je de juiste olie in de automatenbak hebt zitten, en dat olie en filters schoon zijn.
Verder zou dit geen probleem moeten zijn, al geef ik liever een schakelauto de voorkeur bij het trekken van een caravan in de bergen.
28 juni 2012 om 10:00 #18041609misschien een electrische ventilator voor de radiator plaatsen.
Mijn zijn vroeger met een Opel Senator naar Hongarije geweest.
Motor aan de kook bij de grens overgang. (file)28 juni 2012 om 22:24 #18041610Hebben ze ook overal dezelfde aansluiting voor de LPG vuller? Misschien dat even nakijken en eventueel adapters zien te vinden.
29 juni 2012 om 10:33 #18041611Neem ff een startmotor en dynamo mee als reserve,is klote als deze het onderweg begeven..
Verder is der niet zo heel wat kapot kan gaan,je kan altijd pech hebben dat je nokkenas kapot gaat of je koppakking om de 1 of andere rede de geest geeft of een ketting geleider breekt,of een bak niet meer wil of net wat..
Denk der wel aan met een caravan belast je de zaak net wat harder als normaal,vooral je koeling van je motor en bak vinden dit niet leuk.
29 juni 2012 om 10:45 #18041612AnoniemLid sinds:
1 January 1970Controleer alle bouten van je trekhaak (allemaal even natrekken), en controleer de remwerking van de caravan.
29 juni 2012 om 17:24 #18041613AnoniemLid sinds:
1 January 1970We zijn er een paar jaar geleden geweest, euh..maar niet met de oldie. king:
De rit erheen valt op zich wel mee, weet niet waar je heen gaat,
ga je naar het zuiden, neem dan de autobaan door het gebergte,
deze tolweg, richting Split, kosten ong 20 euro, lig aardig straigt, dus weinig echte klimwerk,
maar ook weinig aftappunten waar je eraf kan, over dat stuk denk 4 afslagen. :hmmz
Die autobaan is echte aanrader voor diegene die richting zuiden gaan. :thumbupWij zijn bij Split eraf gegaan, en via de kustlijn langzaam naar het noorden gereisd,
adembenemende route wederom langs de kust, daar waar af en toe wel geklimt moet worden. :DDe pauzes hebben we genomen op de onderweg aangegeven auto-camps,
deze goedkope minicampings liggen veelal dicht aan de adriatische kust.
met prachtige liggings en meestal wel goede was en plas gelegenheden :mrgreen:ps: ook een aanrader, je had het al vermeld, vergeet de [winnetou] watervallen niet de bezichtigen :jerry
tips: waterpompje, dynamo en startmotor en je gereedschap als extra is geen overboding luxe.
dat samen met goede vakantiemoed zou voldoende moeten zijn voor een zorgeloze autovakantie. ;) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.