Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Waar op letten aankoop Vectra GTS 2.2 2006?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 juni 2012 om 19:40 #17249936
Hallo Opel-fanaten!
Ik rijd al jaren Opel (van 3xKadett naar Vectra B) en heb nu een proefrit gemaakt met een Vectra GTS 2.2 benzine uit 2006 met een kilometerstand van 142000.
Ik ben erg gecharmeerd van de auto, maar hoor nu steeds meer berichten over problemen met de distributieketting.
Kan iemand me vertellen waar ik op moet letten bij de aankoop van deze Vectra? Ik begrijp dat het een probleem met de smering zou zijn. Hoe kan ik controleren of dit allemaal in orde is ?
Of is het misschien wijzer om te gaan voor een Vectra met de 1.8 140pk benzinemotor ?Graag hoor ik jullie reacties…
Mvg
28 juni 2012 om 21:40 #18040622Goed luisteren of je de ketting hoort bij koude start, (even met motorkap open) is verder wel een heel fijne motor!
28 juni 2012 om 22:19 #18040623Waar je echt heel goed op moet letten… IS DAT JE VOORAL DIE VAN MIJ KOOPT!! Maar even serieus; zoals hierboven al vermeld: opletten bij koude start. En daarbij dus ook opletten dat de motor niet al is warmgedraaid voordat je langskomt.
Ik heb zelf ook de z22yh en vind het echt een super fijn blok waar ik tot nu toe (bijna) probleemloos al 30000 km mee heb gereden. Succes met de aankoop en veel plezier met de Vec!
29 juni 2012 om 15:57 #18040624JA die ketting is bij de 2.2 motor best een beetje de zwarte piet, geen topic en dit komt gelijk uitgebreid aan de orde en soms niet op de vriendelijke manier, maar meer een afkrakende manier, jammer.. in dit topic valt het wel mee… voel je dus niet aangesproken.
Er zijn enorm veel 2.2 motoren die jaren tonnen draaien op de ketting, het is ook een beetje hoe is er mee omgegaan, pas op met een te laag olie pijl, en let een beetje op met optrekken, het is geen F1 dan moet die ketting wel enorme krachten opvangen, dan denk ik dat Caravans en zware aanhangers ook invloed hebben op de levensduur van de ketting.
Ik heb een 2.2 se Zafira gehad100.00 km (met modificatie), deze hoorde je bij koude start iets ratelen eenmaal de spanner aangespannen stil, ik heb er drie jaar mee doorgereden en gewoon ingeruild, ik bleef wel opletten dat hij niet ging rammelen als de motor warm was.
Ik heb nu de Z22yh met 63.000 op de klok, ik maak me er niet zo erg druk om, en indien hij rammelt als hij warm is dan…. ja moet er vervangen worden, ik vindt het wel een grote misser van zo’n groot bedrijf als Opel, dat er geen coulance is, wel wordt er bij de aankoop gezegd prima motor en een ketting dus daar ook geen omkijken naar, is dit geen valse voorlichting, kun je zo’n garage niet aanspreken op hun voorlichting!
Vervangen van ketting en ook ballance ketting kost toch tussen de 1200 en 1400 euro.
Mijn vraag dan zit de waterpomp ook op die ketting, dus als je waterpop stuk gaat zit je dan ook aan en nieuwe ketting vast.Mijn ervaring de z2.2yh een heerlijke snelweg auto….maar de verhalen van de ketting..pffff maar laten we eerlijk zijn we lezen hier alleen de foute berichten, de kettingen die tonnen meegaan daar lees je niets over en die zijn er ook.
Wat ook een puntje van de z2.2yh is de EGR klep, deze is te verwijderen en er is een speciale blinde plaat van Opel voor. De meeste EGR kleppen zijn in de software al uitgeschakeld, maar vele blijven toch een stukje open staan.
Heerlijke auto, verbruik valt erg mee, ligt natuurlijk aan je rechtervoet, maar dit heb je ook met een 12 motor. ik rijd gemiddeld 1 op 13 a 14.
Gr en succes met je zoektocht
En ps bij aankoop zou ik er wel even op letten bij koude start…maar mensen die er al een hebben niet te snel in paniek…. een maat van mij brak zijn distributie riem (binnen termijn en aantal km.. deze geeft vaak totaal geen voortekenen…dit gebeurd dus ook en ook dan veel schade.
29 juni 2012 om 17:28 #18040625De distributie ketting zal niet sneller slijten door een caravan of zware aanhanger te trekken.
De ketting hoeft alleen maar de nokkenassen rond te trekken.
Zorg wel dat er voldoende olie en van een goede kwaliteit in zit.1 oktober 2012 om 06:34 #18040626Vrijdag naar de Opel dealer mijn GTS2.2 (2003) gebracht voor een kleine beurt en APK. Deze melden mij dat de distributieketting te ruim zou zijn, dus dat deze zou moeten worden vervangen (€ 1600,-). De monteur liet mij een GELUID horen waardoor hij dit had opgemerkt (kan dit??)
Maar hou kan ik nu zeker weten dat dit “geluid” de distributieketting is. Ik ging er eigenlijk altijd vanuit dat een ketting nooit hoeft te worden vervangen (zeker niet bij de slechts 118000km die ik op de teller heb staan)
Wat te doen?
1 oktober 2012 om 06:49 #18040627Naar mijn weten hoor je de ketting alleen bij koude start. Dat je een metaalachtig geluid hoort vanonder de motorkap als de motor stationair draait schijnt normaal te zijn. Als ik jou was zou ik ergens een second opinion aanvragen. Of heb je zelf wel eens bij koude start een harder ratelend geluid gehoord gedurende een seconde of 3?
1 oktober 2012 om 07:27 #18040628Nee, zelf heb ik nog nooit iets gehoord. Het was een soort sssjj geluid bij het starten, maar hij liet het een paar keer horen, dus een koude start was het zeker niet. (en ik hoorde het overigens nog niet)
Ik vind het irritant omdat ik deze keer bij de Opel Dealer was, en die zou ik toch moeten kunnen vertrouwen. Toch bracht het mij op flinke twijfel. Ik ga een second opinion aanvragen. Kunnen ze dit ook niet uitlezen met de pc tegenwoordig? En kun je zo ketting niet stellen? (als deze te ruim is, moet je hem toch ook kunnen stellen lijkt me)
1 oktober 2012 om 07:36 #18040629Er zijn genoeg topics die het vertrouwen in de Opeldealer ter discussie stellen helaas… Waar woon je? Als je in het midden van Nederland woont raad ik je aan om bij Nefkens Soest langs te gaan, heb ik hele goede ervaringen mee! Is een relatief kleine garage waar je nog een persoonlijke benadering krijgt.
1 oktober 2012 om 07:38 #18040630PS: Stel je even voor, is wel zo netjes… ;)
1 oktober 2012 om 07:47 #18040631Ik heb hem gebracht bij Merel Heerhugowaard. Heb nu een neutrale garage gebeld waar ik hem heen ga brengen. Laat nog wel even weten wat er nu gaat gebeuren. In ieder geval bedankt voor je reacties.
2 oktober 2012 om 05:50 #18040632@aapje1963 wrote:
Wat ook een puntje van de z2.2yh is de EGR klep, deze is te verwijderen en er is een speciale blinde plaat van Opel voor. De meeste EGR kleppen zijn in de software al uitgeschakeld, maar vele blijven toch een stukje open staan.
dit hoor ik voor het eerst, is toch alleen bij diesels ???
2 oktober 2012 om 05:58 #18040633@SigNumberOne wrote:
@aapje1963 wrote:
Wat ook een puntje van de z2.2yh is de EGR klep, deze is te verwijderen en er is een speciale blinde plaat van Opel voor. De meeste EGR kleppen zijn in de software al uitgeschakeld, maar vele blijven toch een stukje open staan.
dit hoor ik voor het eerst, is toch alleen bij diesels ???
Jup, volgens mij ook…
2 oktober 2012 om 19:07 #18040634Ik heb en 2.2 direct bj 2005ben de ERG is er wel degelijk afgenomen en er is een blinde plaat officieel opel opgekomen chef heeft mij de erg zelfs laten zien en de klep.
dacht bj 2006 heeft geen ERG meer
2 oktober 2012 om 20:36 #18040635KRRRAAAKKK! Dat was mn klomp. De opeldealer bij mij zij dat er toch echt geen een op zat, die van mij is ook 2005. Wel een van de allerlaatsten die van de band rolde, maar nog steeds een C1 :hmmz
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.