Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › K&N Luchtfilter
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 juli 2012 om 11:00 #17249882
Hoi,
Ik ben aan het overwegen om mijn standaardluchtfilter te vervangen door een K&N inleg luchtfilter.
Bij mijn vorige auto, Mini Cooper, heb ik dat ook gedaan en ik hoorde duidelijk een mooier geluid en voelde dat hij vanaf bepaalde toeren beter doortrok.Wat ik me afvraag is of er binnen dit forum mensen zijn die ervaring hiermee hebben bij een Vectra GTS 1.8 (of andere motor).
En zo ja wat voor ervaringen zijn dat?Op internet vind je allerlei soorten ervaringen, mensen die roepen dat het weggegooid geld is tot anderen die roepen dat je er meer vermogen door krijgt en een lager brandstofverbruik.
8 juli 2012 om 11:07 #18040078Ik heb zelf een gts met een 3.2 v6 motor en k&n inlegfilter en moet eerlijk zeggen dat ik er totaal niks van merk dat ie erin zit .
Maarja enigste voordeel wat ik heb met het filter is dat het onderhoud word uitgesteld.8 juli 2012 om 11:10 #18040079Ja dat sowieso, was dat voor jou de reden om het te nemen?
8 juli 2012 om 11:24 #18040080ik heb iets meer vertrouwen in een k&n filter dan in het orginele papieren filter
8 juli 2012 om 13:10 #18040081Je kunt het wel doen maar of het nut heeft is een 2e. Opel motoren hebben naar mijn idee vaak verre van interessante motorgeluiden (no offence). Het is vaak meer hijgen dan blazen, zeker bij 4 pitters. Voordeel van al dat gehijg is dat die blokken ook lang meegaan, nadeel is dat het niet bijzonder spectaculair klinkt… Hoeft ook niet, gaat om ‘t rijden en dat doen Opels over het algemeen heeeeeeeeeel goed. :)
We hebben thuis nog een Audi 80 cabrio met een 2,3 liter 5 pitter. Dat klinkt, met gewoon origineel luchtfilter + behuizing, heel prima. Niet overdreven, gewoon origineel. Bij die motor is dat dan ook nog acceptabel dat het iets van geluid produceert, dat klinkt gewoon mooi en blaast lekker. Don’t worry, dat is geen pro-VAG protest. ;)
Punt 2: de enige ervaring die ik met K&N luchtfilterspul heb is dat auto’s totaal niet meer rijden met regenachtig weer omdat er op een of andere manier vocht doordringt. Zodra ‘t een keer flink plenst, zuigt ‘t water/vocht aan en kom je niet meer vooruit, resp. sta je stil. 3e punt: auto’s die ik gezien heb met zo’n luchtfilter-fratsen gaan ook vaak meer zuipen zonder er extra vermogen voor terug te geven. Al met al denk ik niet dat het heel zinvol is. Je wint er hooguit wat extra herrie mee tenzij dat de beoogde winst is natuurlijk. ;) Dit zijn puur mijn ervaringen dus. :)
Als je je auto een heeeeeel klein beetje wil kietelen kun je de katalysator doorkloppen en een pijpje ertussen zetten (mits geen 2e lambdasonde nà de kat). Daar heb je langer plezier van! king:
8 juli 2012 om 14:29 #18040082@lemmens dan mag jij je oren wel eens laten uitspuiten,wel eens een 6 pitter gehoort met k&n broodje/open lucht filter lekker geluid hoor. en dat geld ook voor veel 4 pitters behalve die 2.0xev dan krijg je een trekker geluid. zelfs onze diesel vind ik lekker klinken
broodje kan je wel hebben van k&n alleen denk om het schoonmaken met die olie daar zijn de sensors nog wel heel gevoelig voor. heb gehoort dat pypercros beter is daar mee
8 juli 2012 om 15:04 #18040083Het geluid is mooi mee genomen, maar niet de reden waarom ik het overweeg.
Met de Mini voelde ik duidelijk dat hij net iets beter doortrok vanaf 2500 / 3000 toeren en bij mijn Vectra merk ik juist ook in dat toerengebied hij net iets tekort komt.Ik heb nooit problemen gehad met regenachtig weer en dat de motor dan helemaal niet meer doortrok of dat het verbruik was toegenomen.
8 juli 2012 om 18:55 #18040084Met een k&N inlegfilter zul je weinig merken heb het ook gehad. Nu heb ik een open luchtfilter van K&N, en kan je verzekeren dat je wel degelijk iets hoort. Vooral met een V6 dan brult ie zomaar, als ik gas geef en doortrap dan brult ie zomaar, dan horen de mensen het goed hoor. Schitterend geluid. :D
8 juli 2012 om 18:58 #18040085Ok dus behalve dat ik me een paar euri’s bespaar met onderhoud heb ik er niks aan. Dat is wel jammer, had gehoopt op hetzelfde effect als met mijn Mini Cooper. Maar ja dat is natuurlijk een wat sportiever ingestelde motor.
8 juli 2012 om 20:13 #18040086Met een open systeem lijkt het me toch dat er erg veel warme lucht wordt aangezogen onder de motorkap,dit heeft een nadelige invloed op het motor vermogen.
Gr. Gts32v6
8 juli 2012 om 20:36 #18040087Dat is afhankelijk van waar je het plaatst. Je kunt het ook beneden bij de bumper plaatsen en zal dan wel koude lucht aanzuigen.
8 juli 2012 om 20:39 #18040088Tsja daar zijn de meningen altijd over verdeeld! Als je een open lucht filter plaats zegt men weer dat je dan meer vermogen er uit haalt. T gaat mij puur om het geluid. Hij wordt nog wel steeds door dat originele slurfje aangezogen, dus daar krijgt hij koude lucht door. een inlegfilter wordt inderdaad niet zo snel warm door dat hij ingebouwd ligt..
8 juli 2012 om 21:38 #18040089Ik heb een luchtfilter van dbilas. :thumb
Gr Jurgen,
9 juli 2012 om 10:39 #18040090sinds ik een open luchtfilter gezet heb in mijn Opel Corsa gsi uit 1994
ben ik er helemaal van genezenklinkt leuk hoor zoon K&N set. maar de auto trok slomer op en top was 30km/u lager en na 5 maanden kreeg ik motorfout .. LMM kapot
die vervangen gelijk een K&N inleg filter erin gedaan .. echt wat een verademing? als de brandweer :Dsinds dien laat ik het gewoon origineel .. + eventueel met een inleg filter van K&N
http://www.youtube.com/watch?v=gCi2yo4UqPI&hd=1
leuk filmpje waarbij ze een auto uittesten met en zonder een “POD” filter en origineel ..
9 juli 2012 om 10:53 #18040091Ik was van plan alleen maar om het inleg filter te doen zoals ik bij mijn Mini Cooper had gedaan.
11 februari 2016 om 23:26 #18040092Ik zat zelf ook te denken om een open luchtfilter te pakken
Ik zat te denken om dblias flowmaster te pakken
Heeft iemand dit nog meer en wat moet ik er van verwachten?Vectra c 2003
11 februari 2016 om 23:29 #18040093dbilas is sowieso beter dan een open luchtfilter…
een dbilas is een gesloten lucht aanvoer… een open luchtfilter zuigt warme lucht aan van de motor… dan gaat je auto er niet lekker op werken11 februari 2016 om 23:31 #18040094Dus een dblias is dan een goede keus?
en daar loopt me motor gewoon normaal van dan
Of hoe moet ik dat zien11 februari 2016 om 23:45 #18040095@bladluis wrote:
Dus een dblias is dan een goede keus?
en daar loopt me motor gewoon normaal van dan
Of hoe moet ik dat ziendbilas heeft eenbeter luchtdoorstroming.. dus lucht komt makkelijker je motor in..
koude lucht is ook compacter… dus meer koude lucht.. wordt dan wat meer benzine bij berekend door de ECU is iets meer vermogen en koppel..
een open lucht filter ( vaak zonder hitteschild) zuigt warme lucht aan en die warmte komt van de motor en het uitlaatspruitstuk en de isolatie onder je motorkap…
warme lucht is dikke ( moleculen verhaal) lucht en dat gaat minder makkelijk door de filter je motor in.. minder lucht is minder vermogen en koppeldat is de basics eigenlijk
11 februari 2016 om 23:48 #18040096Bedankt voor de uitleg dus het beste is dan gewoon een dblias flowmaster aanschaffen?
En wat bedoel je met meer bezinne gaat de verbruik dan ook omhoog of wordt hij hier zuiniger van?
11 februari 2016 om 23:52 #18040097als je vol gas geeft en de gasklep vol open zet komt er meer lucht binnen.. gaat er meer lucht door de luchtmassameter dus moet er meer benzine bij berekend worden om de verbranding optimaal te maken.. dus meer lucht + meer benzine = meer vermogen
als je gewoon normaal rijdt zul je weinig verschil merken… hoe meer vermogen je hebt, hoe minder je nodig hebt om het koetswerk van je auto vooruit te trekken11 februari 2016 om 23:56 #18040098Ik rij gewoon normaal ik geef niet continue volle gas
Ik had het gezien bij gm Parts daar las ik dat je bezinne vebruik zuiniger werd en dat je auto wat meer Pk kreeg maar ik kon er niet veel wijs uit had hier nog nooit van gehoord11 februari 2016 om 23:59 #18040099@bladluis wrote:
Ik rij gewoon normaal ik geef niet continue volle gas
Ik had het gezien bij gm Parts daar las ik dat je bezinne vebruik zuiniger werd en dat je auto wat meer Pk kreeg maar ik kon er niet veel wijs uit had hier nog nooit van gehoordzelfde bereik je met chip tuning..
zijn mensen hier die een chip tuning laten uitvoeren en dat de auto beter loopt en zuiniger is…. en meer vermogen heeft
dus je kan het daarmee vergelijken qua effect12 februari 2016 om 10:56 #18040100Ik heb de volgende setjes geprobeert;
K&N, idd slap vermogen bij regenachtig weer.
Courtenay motorsport inleg filter, ruk pasvorm waardoor er veel smurrie langs kwam, niet goed :cry
DBilas, leuk geluid maar een ruk pasvorm en uitendelijk veel extra geluid waardoor ik ‘m er uit heb gehaald.
Papier (origineel) Gewoon 2 x per jaar wisselen en heeft mijn voorkeur :angelKost bijna niks en doet wat het moet doen.
Groet jraaf
12 februari 2016 om 10:59 #18040101Chiptuning had ik ook gelezen maar wou eerst voor een goede filter gaan
En dan voor die dblias flowmaster -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.