Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Den Rooie Vectra…
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 juni 2012 om 16:49 #17249752
Goed… Vandaag een gesprek gehad met mn garagehouder in Etten-Leur… Die kwam tot de eindsom dat een 5 gaats onderstel me 800 euro zou terugleggen… Ik had het er wel voor over… Tot hij zijn zin afmaakte :)
Het gaat me dus ongeveer 2000 kosten met inschatting van 200 voor tegenslagen… En dat is net even een bedrag wat ik er niet voor neer wil leggen… Dus blijf ik zitten met een 4 gaats onderstel… : Vraag is eigenlijk
Wat kan ik nu nog aan de auto doen?
Wat is de maximale motor die ik veilig in mijn auto kan leggen?
Weet iemand waar ik goedkoper het voor elkaar kan krijgen?
Kan ik het zelf?Welke onderdelen worden eigenlijk vervangen bij die ombouwing? Want op internet kan ik niets vinden… Ja, adapter ringen die je plaats waardoor je 5 gaats velgen kan voeren, maar geen remschijven neem ik aan…
Ik weet dat het een hoop vragen zijn maar ik wwil graag wat aan mn 8v motor doen haha :p Ik vind het een te mooie auto om er zo steeds meer de pleurus aan te krijgen.
19 juni 2012 om 17:16 #18038829AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hoezo moet je, als je een andere motor wilt, 5 gaats onderstel hebben? Qua aandrijving zit er geen enkel verschil in 4 of 5 gaats.
Ik ben zelf met mijn B2 van 5 gaats naar 4 gaats gegaan omdat ik mijn zomerwielen en winterwielen en remmerij wou behouden van mijn vorige vectra b1..
Je kan ook gewoon sportremmen nemen met 4 gaats, die heb ik ook. HiSpec Motorsport 4 pots met 300mm 2 delige remschijven.
Het enige wat je nodig hebt voor de ombouw is de remmerij, voornaven en achterwiellagers. Maar als je een onderstel neemt van een B2 zul je ook de homokineten over moeten zetten omdat de vertandingen anders is tov een B1. De B1 4×100 heeft namelijk een grove vertanding en de B2 5×110 heeft een fijne vertanding. Neem je voornaven van een 5×110 B1 dan hoef je de homokineten niet te verwisselen. Ik heb in de schuur nog ergens de achterwiellagers en achter remschijven en homokineten 5×110 liggen waar ik niks mee doe.
19 juni 2012 om 17:45 #18038830@martklanderman wrote:
Hoezo moet je, als je een andere motor wilt, 5 gaats onderstel hebben? Qua aandrijving zit er geen enkel verschil in 4 of 5 gaats.
Ik ben zelf met mijn B2 van 5 gaats naar 4 gaats gegaan omdat ik mijn zomerwielen en winterwielen en remmerij wou behouden van mijn vorige vectra b1..
Je kan ook gewoon sportremmen nemen met 4 gaats, die heb ik ook. HiSpec Motorsport 4 pots met 300mm 2 delige remschijven.
Het enige wat je nodig hebt voor de ombouw is de remmerij, voornaven en achterwiellagers. Maar als je een onderstel neemt van een B2 zul je ook de homokineten over moeten zetten omdat de vertandingen anders is tov een B1. De B1 4×100 heeft namelijk een grove vertanding en de B2 5×110 heeft een fijne vertanding. Neem je voornaven van een 5×110 B1 dan hoef je de homokineten niet te verwisselen. Ik heb in de schuur nog ergens de achterwiellagers en achter remschijven en homokineten 5×110 liggen waar ik niks mee doe.
op een 5 gaats onderstel passen tog kleinere remmen als 5 gaats? dat was iets wat ik iig begrepen had? vandaar dat ik erop gebrand was? want als het in principe met een 4×100 kan ( heb ik nu (geloof ik… :p) ) ga ik voor de beste remschijven die kunnen :) Maar omdat ik liefst de 2.8 v6 erin heb liggen dagt ik dat 5 gaats een vereiste was
19 juni 2012 om 17:53 #18038828AnoniemLid sinds:
1 January 1970Nee hoor, je zou bijvoorbeeld ook i500 remmen kunnen nemen. Deze zijn 308mm en dan neem je gewoon een 4×100 remschijf. Mtech verkoopt deze bijvoorbeeld. Dan ben je voor een setje remmen voor 300 euro klaar ofzo. Zou je net zulke remmen willen als wat ik heb, dan moet je rekenen op prijzen boven de 1000 euro. Maar deze hebben ook wel weer meer remkracht dan de 308mm omdat de klauw weer beter is. Maar in principe kan je elke 5×110 remmerij ook in 4×100 krijgen.
Maar een 2,8 v6 gaat je klauwen met geld kosten ;) Je zou er bijvoorbeeld wel een Z18XER in kunnen hangen. Deze heeft 140pk en is ook een smallblock. Maar een c20xe met 150pk kan je ook redelijk makkelijk pasklaar krijgen. Ligt er net aan hoe groot je budget is. Het gaat je sowieso veel geld kosten als je veel vermogen wilt.
19 juni 2012 om 18:20 #18038831mart
onze vriend hierboven zegt er even niet bij dat hij een 1.6 8-kleppertje heeft met trommelremmetjes achter
dat betekent dus een compleet andere achteras als je over gaat naar 5-gaats ;)
de grotere remmen zijn daarbij ook beter verkrijgbaar bij elke onderdelenboer in 5×110 ipv 4×100 alleen bij M-tech en speciaalzaken.
308 schijven zijn bv zo te krijgen van een Astra OPC.en een 2.8 v6 turbo of z18xer hoe ga je dat allemaal aansturen met welk MM-systeem?
de standaard ecu’s zijn Canbus gestuurd en werken niet echt in een B19 juni 2012 om 18:21 #18038832Waarom koop je niet gewoon een andere Vectra die al een V6 heeft en de bijbehorende remmen en onderstel. Veel makkelijker.
19 juni 2012 om 18:25 #18038833ja stender . . . daar is hij nog altijd niet van overtuigd :jerry
19 juni 2012 om 18:54 #18038834Deels omdat ik deze nice vind en van de eerste eigenaar heb gekocht met alle rekeningen boekjes enzo… Deels omdat alleen de engine screwed is op deze : Maar goed, raak deze hoe dan ook niet kwijt ALS ik hem al zou verkopen :p overigens heb ik géén remmen achterop :p
week geleden ofzo reed ik rond en trok een maat aan mn handrem… helemaal niets :) dus ik rem sowieso vooraan :) maar goed, 1 achteras, waar moet ik dan aan denken? ook van een b1 4×100?
daarnaast geef ik niet grag op en hou vna uitdagingen ;)
19 juni 2012 om 19:06 #18038835Hey,
Ik zou kijken voor een complete donorauto .
Eentje die bijvoorbeeld rot is of motorschade.Gr erik
19 juni 2012 om 19:25 #18038836AnoniemLid sinds:
1 January 1970@sw_reijnders wrote:
mart
onze vriend hierboven zegt er even niet bij dat hij een 1.6 8-kleppertje heeft met trommelremmetjes achter
en een 2.8 v6 turbo of z18xer hoe ga je dat allemaal aansturen met welk MM-systeem?
de standaard ecu’s zijn Canbus gestuurd en werken niet echt in een BOhja ik ging er vanuit dat de auto al schijven achter had, maar er rijden blijkbaar nog auto’s rond met trommels ;) Dan inderdaad de complete achterwiel ophanging vervangen voor die van een b1 4×100 of een b1/b2 5×110.
De blokken aansturen is niet zo heel ingewikkeld, je zou de originele kabelboom volledig kunnen integreren in de oude, maar dan moet je wel veel kennis hebben. (op m’n werk hebben we een passat r36 blok in een golf 4 gebouwd met originele kabelboom) Makkelijker is om gewoon een standalone te nemen zoals DTA, AEM EMS of MegaSquirt. Alleen mis je dan vaak de pingelsensor..
Maar als je niet echt sleutel ervaring hebt zou ik gewoon lekker voor aan andere auto gaan.
19 juni 2012 om 19:36 #18038837sleutelervaring is het probleem niet, electro… dat is mijn zwaktepunt, dan zou ik ergens een overzicht moetne kunnen vinden van draden die elkanders functie krijgen?
19 juni 2012 om 20:02 #18038838AnoniemLid sinds:
1 January 1970Dan zul je inderdaad de 2 schema’s (van de vectra en van het toekomstige blok) naast elkaar moeten leggen en alles moeten uitpluizen. Maar neem je een canbus blok met originele kabelboom zul je sowieso een k-lijn etc moeten leggen.
Denk dat het makkelijker is een donor v6 vectra te kopen en alles over te zetten en daar een supercharger of turbo op. Dan ben je uiteindelijk nog goedkoper uit ook.
Maar met een goeie zak geld is alles mogelijk natuurlijk ;)
19 juni 2012 om 20:11 #18038839Is het dan niet wat om een goed opgefokte 1.6 16 klepper erin te leggen? Misschien iets eenvoudiger om eens mee te beginnen. Hou je op papier ook nog gewoon een 1.6. En een 1.6 kàn op zich snel zat zijn. De Tigra van m’n moeder is onder de klep heel leuk gekieteld door Steinmetz, aan de buitenkant is niks gedaan en dat gaat als de brandweer. ;) Die weegt dan wel weer een 200 kilo minder.
19 juni 2012 om 20:32 #18038840ja dat had ik ook al gehoord ja, maar dan van een maat met 1.6 corsa 16v… maar zit ik dan niet ook met ecu en kabelbomen??
Wat het rukke is… Ben aantal opels tegengekomen en langsgeweest voor deze, maar geen enkele was ofwel eerste eigenaar, had niet alle papieren of was niet compleet roestvrij van onder en in de motorruimte, en voor een 16 jarig autotje… vind ik dat tog wel een geruststelling/verrassing vandaar… :)
20 juni 2012 om 09:30 #18038841Kabelbomen aanpassen of vervangen ontkom je waarschijnlijk niet aan, welke motor je ook inbouwt. :) Het blijft toch een klus.
Wat betreft auto’s van 1e eigenaren, papieren en onderhoudsgeschiedenis. Dat is natuurlijk leuk, maar het blijft een 2e hands auto. In de zoektocht naar m’n eerste Vectra 7 jaar geleden kon ik er 2 krijgen: 1 met volledige onderhoudsgeschiedenis maar compleet gaar en afgetrapt, 1 zonder geschiedenis, foutief ingevulde boekjes waar niets van klopte, 6 keer overgeschreven in 4 dagen tijd maar de auto liep wel als een zonnetje. Ben toen voor de 2e gegaan en daar heb ik geen moment spijt van gehad.
De huidige Vectra was bijna 14 jaar lang van de 1e eigenaar, daarna 3 maanden bij een handelaar gestaan voordat ik ‘m kocht. Is lang dealer onderhouden geweest en is dat nu weer en heb er tot nog toe meer (weliswaar klein) gedoe mee gehad dan met de Vectra A in al die jaren. Maw: boekjes zijn leuk en aardig, maar ze zeggen niet altijd alles en het is uiteindelijk de auto die je koopt, niet de onderhoudsgeschiedenis op papier. Staar je niet blind op zaken die op papier staan, kijk naar de auto, daar gaat ‘t om. ;)
20 juni 2012 om 13:57 #18038842Eerste eigenaar zegt inderdaad geen bal.. Misschien reed die wel altijd met zn rechtervoet op de bodem en zn andere half op de koppeling terwijl hij de handrem er nog op had. Misschien heeft ie de auto 8 keer tegen een boom gezet, maar netjes laten spuiten.
De auto kan ook 7 keer in 6 maanden van garage naar garage zijn gegaan voor je hem koopt. Wordt je dus de 8e eigenaar. Maar heeft de auto eigenlijk geen km gereden sinds de eerste. Allemaal heel relatief dus..Voor al het geld wat je daar in kan gaan steken, had je zeker weten net zo goed een v6 kunnen kopen met historie.
Als je toch al niet weet waarom je een 4 of 5 gaats onderstel nodig zou hebben of willen, en een garage er voor gaat betalen om dit om te laten bouwen, moet je hier zeker niet aan beginnen. Wordt kansloos duur.Btw.. Je handrem doet iets heel anders als wanneer je gewoon op de rem trapt.. Handrem zegt dus niks over de kwaliteit vd remmen. Maar over de kwaliteit van je handremkabel en hoe die gesteld is.
20 juni 2012 om 13:59 #18038843vooruit ik ben de 3de eigenaar van mijn B’tje
Het eerste jaar was de mijne Demo model van Opel Vriens in Breda, na 1 jaar was een 75-jarige misbruiker (ook geen pluspunt :vertag) eigenaar van de auto tot 2008 en 73.000km op de teller, die keek dus nergens naar.
Maar nu heb ik um in onderhoud en probeer ik toch zo goed mogelijk alles te repareren.Alles is weer herstelt (uitlijnen, abs, thermostaat etc. etc.) en de auto rijdt weer als een zonnetje.
20 juni 2012 om 17:25 #18038844dan rag ik deze af tot er geld voor de volgende is :) met rechtervoet naar benee is het nog te doen <- is er zo'n een ja :) weet ik voldoende en ga ik daarna naar een andere vectra b1 5d hatchback zoeken
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.