Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Uitstoot te hoog ( vectra b 1997 x16xel 1600 16v )
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 juni 2012 om 14:22 #17249380
Hallo iedereen
Vorig jaar had ik problemen met mijn vectra
viewtopic.php?f=21&t=146977
http://www.youtube.com/watch?v=O1LLSWBP-I8″ onclick=”window.open(this.href);return false;Toen heb ik onderstaande zaken vervangen:
– bougies + kabels
– bobine
– volledige uitlaat (cat + mid en einddemper)Nu ben ik afgelopen week naar de keuring geweest en mijn uitstoot was te hoog.
weet iemand raad?
8 juni 2012 om 14:28 #18034443Een Vectra B met X16XEL dus….
Hoe was de lambdawaarde?
Ik neem aan dat je CO-uitstoot te hoog was (das de enige uitstoot waarop afgekeurd kan worden, volgens mij). Was de uitlaat wel compleet gasdicht? Motor goed warm gereden voor de keuring?11 juni 2012 om 16:36 #18034444Mijn vader was geweest …
Hij zei dat het metertje van 0.5 tot 5 sprong.
Auto was goed warmgereden.Lamda sonde was vorig jaar ook vervangen.
Ik zal eens kijken of de uitlaat wel volledig afgesloten is.
11 juni 2012 om 16:36 #18034445Mijn vader was geweest …
Hij zei dat het metertje van 0.5 tot 5 sprong.
Auto was goed warmgereden.Lamda sonde was vorig jaar ook vervangen.
Ik zal eens kijken of de uitlaat wel volledig afgesloten is.
3 november 2012 om 18:07 #18034446is het ook een ollie loper? het kan wel eens voorkomen dat je kat daardoor naar de mallemoeren gaat, ik heb een audi 80 gehad met een v6 erin die pressies hetzelfde had.
die sloopte de kat omdat er teveel ollie inkwam van de motor.
en deze type blokken lussen heel soms wel een slok of wat olie.
4 november 2012 om 20:25 #18034447inderdaad … kat uitgespoten en ging er weer door :)
4 november 2012 om 21:31 #18034448@ opelrulez: Ik heb nooit problemen gehad door olieverbruik..
Mijn Combo X16XE deed 1 liter olie verbranden op 800 km, geen Centje pijn bij de APK..
4x doorheen gekomen met een Goeiekope Imitatiekat..
Willem
6 november 2012 om 00:28 #18034449hey wim,
wat is jou bouwjaar van die combo? er zit nogal eens verschil in bouwjaar met de APK voor de katalisator.
want vanaf 1996 of iets later dat weet ik niet meer, maar als je dan geen kat onder je auto hebt maakt dat niet uit.
mijn audi had een kat die verstopt zat op 1 of andere manier, olie samen met uitlaatgas slaat meestal die CO machine op tilt.
als alles eruit is gefikt is het geen probleem. mits je GEEN emisie eis op kenteken hebt, en vanaf een bepaald bouwjaar.
dat is wat mij is verteld, dus ik preek hier niet uit persoonlijk weten..
er is nogal wat gerommel met de APK, uitstoot en kat systemen. hoe en wat weet ik niet exact.
worden dus veel verhalen verteld en niemand weet het exact, er is altijd wel verschil met mensen.
zelf APK keurmeesters is mij dat opgevallen! die zijn ook niet altijd goed bezig!
6 november 2012 om 00:35 #18034450Hoog olieverbruik maakt niet gek veel uit voor de CO. Verstopte kat daardoor wel.
Wat ook uitmaakt is sterk vervuilde motorolie. De olie vermengd met benzine door die gare zuiger(veren)6 november 2012 om 22:31 #18034451Ik kan je melden, dat ik echt NOOIT problemen heb gehad door het hoge olieverbruik!!! en met mij nog meerdere voertuigen met eenzelfde of nog hoger olieverbruik..
een kat gaat ook niet zomaar dicht zitten van olieverbruik namelijk.
Ik zelfs al een Cilinder die minder goed meeliep door dit olieverbruik (uitlaat kanaal Cilinder zat al aardig dichtgekoekt!!)
en de olie, ververste ik ook nooit.. alleen bijvullen met goed gebruikte olieen, van verschillende viscositeiten..
Of dan zou ik heel veel mazzel hebben, of de olie heeft toch niet zo veel invloed..
De Kat was en is intern gewoon nog in nieuwstaat en je kijkt er zo door de Cellen heen, geen rare aanslag of kleur vanbinnen..
Willem
6 november 2012 om 22:48 #18034452De 1.6 16v van mijn vriendin had altijd een normaal CO van max 0,2 a 0,3. Toen die begon met een liter olie op de 200-400 km ging het CO ook naar 1.0+. Kreeg toen van meerdere kanten dat dit door het olieverbruik zou komen.
Maar dat zullen we nooit zeker weten.. :sleeping Misschien heeft het ene blokje er ook meer last van dan de ander.
Hoe is de rest van de waarden van de 4gas test dan?
6 november 2012 om 22:51 #18034453Bij mij was de CO juist Vrij laag, lager als toen het blokje nog weinig olieverbruikte, toen had ie er namelijk knap moeite mee om door de APK te komen, met zowel een originele kat als de Imikat..
met het olieverbruik was het CO ruimschoots voldoende, evenals de rest van de 4gasmeting (auto van 1998, waar dus een kat en lambda onder moet zitten..)
Ik heb al meerdere keren van mensen die zeggen dat de kat kapot is van olieverbruik, ik heb er met geen enkele auto last van gehad..
Ook mondeo’s Sierra,s die Ruim onder de 0,5 uit kwamen terwijl die haast meer olie als benzine verbruikte..
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.