Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Olie zuipende Astra G
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 juni 2012 om 05:21 #17249257
Heren goedemorgen,
Ik ben me vanochtend kapot geschrokken! :shock: :shock:
Heb de Astra G nu een week of 5 en ben er achter gekomen dat hij 2!! Liter olie verbruik in drie weken tijd…
Heb olie bijgevuld na een week of twee omdat hij vrij laag op de peilstok stond. Dus 2 liter erbij en nu al dit.
Ben naar Groningen geweest dit weekend, en heb in totaal 2100 km gereden in die 5 weken.Wat moet ik doen heren? Hoe kom ik er achter wat de oorzaak is?
Ik voel me ook eerlijk gezegd wel genaaid door de garage waar ik de auto gekocht heb en ga ze ook zeker bellen!
Dit moeten ze geweten hebben! :swearHoor graag van jullie… En bedankt alvast.
gr Mark
5 juni 2012 om 06:23 #18033377Das flink balen! Welk motorblok ligt erin?
5 juni 2012 om 06:34 #18033378Hoi Jeroen,
Maakt dat nog wat uit dan?
De X16XEL.
gr Mark
5 juni 2012 om 07:41 #18033379hmm,die staan er wel een beetje om bekend ja.
Maar 2 liter in 2100 km weg,dan moet je ook blauwe rook uit de uitlaat hebben.
als je een goed beeld wil hebben,ze t de auto ergens neer waar ie recht staat,breng de olie bij koude motor op peil,exact op t streepje,en elke keer als je weer gaat peilen ,doe dat dan weer koud en op dezelfde plek.
Het is namelijk best mogelijk dat de auto voorheen alleen maar korte stukjes heeft gereden,en er in de olie veel condenswater zit,nu je best wel wat rijdt verdampt dat condenswater en lijkt het of ie heel veel olie heeft verbruikt,dit kan he,hoeft niet zo te wezen!
Maar kijk het eerst nog eens goed aan wat ie doet.5 juni 2012 om 07:50 #18033380Thanks Hobbyist!
Ik ga maar ff vullen en goed peilen. Me uitlaat is wel flink zwart… :puke maar zie geen blauwe rook…
Zal ff aan een maat van me vragen, die reed dit weekend achter me de afsluitdijk over.En je verhaal klinkt zeker aannemelijk, over de condenswater. Maar dat zou dan op een gegeven moment minder moeten worden toch? in Theorie?
Ik maak veel snelweg km’s… 70 per dag… Voor kleine stukjes pak ik de scoot! :DIk baal gasten… Vind het een heerlijk rijdende auto… Maar dit is wel ruk ja.
5 juni 2012 om 08:19 #18033381Net ff me vinger door de uitlaat heen gehaald en er zit (helaas) flink wat zwarte roet in de uitlaat. In vergelijk met andere auto’s in de straat…
Ziet er niet echt lekker uit.Iemand een idee wat het kan zijn?
Ik hoorde hier op me werk al:
Koppakking
Olieschrapers
Zuigerveren…Als het de koppakking is kan je toch iets in de olie gooien wat evt kleine lekjes kan dichten?
Heb ik ooit eens gehoord van iemand… Hoe heet dat spul?gr Mark
5 juni 2012 om 08:21 #180333821 liter per 1000km is echt veel ja.
Condenswater kan volgens mij niet tot zoveel verlies komen.
Heb je al een krant onder de auto gelegd en gekeken of het ergens lekt?
De olie kan volgens mij ongeveer drie kanten op:
1. Verbranden tijdens het rijden (blauwe rook enzo)
2. Je koelvloeitsof systeem in
3. Naar buiten toe lekken1 kan je als het goed is zien tijdens het rijden, vooral bij accellereren. maar geen baluwe rook zei je eerder.
2 kan je zien door je koelvloeistofvat open te maken. Ligt daar een olielaag op, of is je koelvloeistof donker / niet helder, dan kan het zijn dat je een lek in je kop hebt
3 leg een krant onder je blok en je weet het. Kan zijn dat de boel pas lekt als het op druk staat, dus sowieso de motor laten lopen kan helpen, in de neutraal met gasgeven laat de oliepomp harder lopen[EDIT] spullen toevoegen voor een lekke koppakking zou ik nooit doen. Sowieso eerst eens kijken of het wel de koppakking is. je kan evt. nog een compressietest laten uitvoeren om wat meer te weten te komen.
Zwarte uitlaat: heb ik iig niet met onze benzine-astra, die is na een aantal jaar zo goed als schoon, wordt bijna alleen kleine stukjes mee gereden.5 juni 2012 om 09:25 #18033383@xladage, Dank je wel voor je info.
Hier ga ik mee aan de slag.5 juni 2012 om 12:07 #18033384HUH?! Had een hele tekst neergezet en wordt niet geplaatst?
Shit, maar ok.
Even in het kort overnieuw.
Heb op lekkage gecheckt dmv witte vellen papier onder de auto: Geen druppel, ook niet op het blok. Helemaal droog en schoon.
Heb de koelvloeistoftank gecheckt: heldere vloeistof zonder sporen van olie.
Heb me maat gesproken, en indd bij het gasgeven een blauwe pluim zag hij. Niet heel veel zei hij maar het viel wel op.
Beste wat veel roet in de uitlaat.Ik kan dus nu dingen gaan uitsluiten, maar wat kan ik zeker vaststellen en vooral, wat moet mn eerste stap zijn??
Heb trouwens ook wat info opgedaan bij de plaatselijke Opel garage (kreeg toevallig een vriend van me aan de tel waarvan ik totaal vergeten was dat ie ook monteur was), en die zei dat 1 liter op 1000 km veel is maar nog binnen de acceptabele grens… Verder zei hij de auto bij te vullen met olie, en om de 500 km even te checken en de km stand bij te houden etc om goed te kunnen inschatten hoeveel olie hij verbruikt.
Wie vertelt me wat ik moet doen nu? Ik heb dus een Astra G met een 16XEL blok die blauwe pluimen blaast bij het accelereren, maar verder geen sporen heeft waaruit blijkt dat ie op wat voor manier dan ook olie verliest.
Dank je wel alvast. gr Mark
5 juni 2012 om 12:16 #18033385Olieverbruik is helaas een grote kwaal bij deze motoren. Weinig aan te doen dan reviseren.
5 juni 2012 om 12:21 #18033386@joop1970 wrote:
Olieverbruik is helaas een grote kwaal bij deze motoren. Weinig aan te doen dan reviseren.
Dat is kort en bondig. Kun je me aub uitleggen waarom er een revisie moet plaatsvinden? Wat is er dan kapot, versleten etc.
Dank je wel.
5 juni 2012 om 12:32 #18033387Hoeveel km’s heb je er op staan? Idd liter per 1000km mag hoor. Vraag Wim (wim-v6) maar naar zn combo :jerry
5 juni 2012 om 12:34 #18033388De fabrieksopgave voor deze motoren is 0.7L olie op 1000km als ik dit topic mag geloven… Dus dat komt al aardig in de buurt.
http://www.migweb.co.uk/forums/engines-transmission/297404-ecotec-16v-1600-excessive-oil-consumption-have-i-entered-vauxhall-twighlight-zo.html” onclick=”window.open(this.href);return false;Hier zie je ook wat mensen verder hebben geprobeert om het olieverbruik te reduceren!
5 juni 2012 om 12:59 #18033389@TWA wrote:
Hoeveel km’s heb je er op staan? Idd liter per 1000km mag hoor. Vraag Wim (wim-v6) maar naar zn combo :jerry
Om precies te zijn 102484 km’s.
Ik lees indd net veel (veelal negatieve) verhalen over dit blok wat ik heb waaronder ook de mening van Wim-V6…
Ik snap dat het een geconcentreerde hoeveelheid negativiteit is wat je op zo’n forum leest maar had liever gelezen dat het een onverwoestbaar blok is…5 juni 2012 om 13:05 #18033390Maar pluimen blauwe rook als je gas geeft is niet goed toch, simpel.
Dus wat te doen nu?
5 juni 2012 om 13:20 #18033391Vind het trouwens wel verwarrend worden. Wel blauwe rook zeg maar, maar 1 liter op 1000 km is dan weer wel ‘normaal/acceptabel’.
5 juni 2012 om 13:23 #18033392Mijn Astra G Coupé met de x18xe1 deed voor de revisie zo’n 1 liter op 150 km zonder blauwe pluimen….je kat houdt een hoop troep tegen hè. Maar die raakt daardoor wel verstopt en dan werkt die ook niet goed meer.
Dus als je besluit om te gaan reviseren, zou ik je willen aanraden om er niet onnodig lang mee te wachten.5 juni 2012 om 13:26 #18033393Tsjah, eerlijk is eerlijk; het is nu niet eenmaal één van de beste blokken ooit… Ik geloof dat wim er ook goedkope olie in gooit omdat het ‘m anders toch een vermogen kost …
5 juni 2012 om 13:44 #18033394Zolang je er voldoende olie in gooit is het een vrij onverwoestbaar blok hoor. Olie goed bijhouden in ieder geval. Voor de rest vind ik het fijne motoren
5 juni 2012 om 13:46 #18033395@joop1970 wrote:
Zolang je er voldoende olie in gooit is het een vrij onverwoestbaar blok hoor. Olie goed bijhouden in ieder geval. Voor de rest vind ik het fijne motoren
Tjsa, ik schiet een beetje te kort merk ik al. Doelde meer dat ze wat olieverbruik toch wel vrij jammer zijn… zeg maar. Maar als je daar verder niet om geeft is ‘t niet zo’n punt. Zou dan wel een jerrycan van 5 liter olie in de achterkoffer hebben staan :P
5 juni 2012 om 13:51 #18033396Ik ken ook verschillende mensen die dat hebben. Ga aanstaand weekend meedoen met een rally door de benelux + duitsland met een B gsi van een vriend (met een x16xe = x16xel), 5 liter jerrycan staat al klaar king:
Uit die auto komen af en toe best wat wolkjes, zeker als je even flink het gas intrapt. Staat 140000 op de teller.
5 juni 2012 om 15:53 #18033397andere motor erin?? Heb ik ook gedaan, scheelt veel olieverbruik en goedkoper dan reviseren.
5 juni 2012 om 21:17 #18033398Welke olie gooi je er nu in?
5 juni 2012 om 21:21 #18033399Laat eerst je gasklep schoonmaken en het carterventilatiegaatje wat daar in zit 1mm groter laten opboren. Als dit gaatje verstopt zit dan heb je ook enorm veel olieverbruik. Dit is een tip van wimv6 die ik had gelezen en ik ging van 1 liter op 15.000 km naar tot nu toe nog geen verbruik (40.000 km verder)
of probeer het zelf: viewtopic.php?f=129&t=157254
6 juni 2012 om 08:22 #18033400Ik heb er gister op aanraden van de Opel garage 5W30 ingegooid.
Heb de auto nu afgevuld met een koude motor tot net onder het bovenste streepje van de peilstok.Ik ga nu 500 km rijden ofzo, en dan weer peilen, met een koude motor op dezelfde plaats.
Ik zal daar ff een foto van maken als het zo ver is.Verder ga ik aan de slag met jouw tip aangaande gasklep etc. Dank je wel.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.