Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Onderhoud/gebruik Z22YH
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 juni 2012 om 22:03 #17249226
Beste forum genoten,
Ik ben het forum aan het doorspitten naar informatie over onderhoud en gebruik van mijn vectra (zoals in de titel aangegeven een Z22YH). Een van de punten die ik mij afvraag is de onderhoudsinterval (is deze er eigenlijk?) van de distributieketting en eventuele andere “dure” slijtage zaken, multiriem?.
De auto is uit 24-04-2008 en heeft 73.xxx op de teller. Aangezien het een ex-lease is heeft de auto de opel beurten (ieder jaar, niet op kilometers gebaseerd ivm het lage kilometrage) netjes gehad. Verder is rond de 64.xxx kilometer de brandstof opvoerpomp vervangen. De laatste beurt is door bosch car service uitgevoerd, ivm afspraken met de leasemaatschappij. De onderhoudshistorie omschrijft verder alleen wat vloeistoffen en wisser vervangingen.
Nu de vra(a)g(en) ;), om een auto met bovenstaande specs in goede gezondheid te houden met name, mechanisch en exterieur ben ik erg benieuwd naar tips en of ervaringen van jullie. Interieur is op dit moment nog spik en span en dit ga ik zo houden door o.a. een kofferbakmat en een rubberen mattenset aan te schaffen (is reeds in de leverfase, zal wat pics van de kofferbak mat erop zetten zodra hij binnen is). Nu heb ik de site, dankzij velen van jullie, van meguiars al ontdekt en zal als het weer het toelaat eens helemaal losgaan op het exterieur met de shampo, polish, wax etc etc.
Mechanisch heb ik hier en daar wat zaken gelezen over het eens goed door rijden om het systeem schoon te branden etc. Deze topics gingen meestal over vectra modellen uit 2004 en jaren rondom, ivm erg klep dacht ik. Ik ben erg benieuwd of dit ook voor mijn modeljaar verstandig is. Daarnaast heb ik ook gelezen dat er vernieuwingen aan de distributiekettingen zijn doorgevoerd door opel, kan ik ergens afleiden of ik nog een blok met oude of nieuwe situatie heb?
Om het lange verhaal samen te vatten, alle tips en ervaringen die jullie hebben met/over de vectra’s vanaf C2(? bouwjaar 2008, grrr moet nog veel leren over de modellen…) met name de Z22YH blokken zijn welkom :). Mochten deze vragen/zaken al beschreven zijn, dan alvast excusses voor het dubbel posten en de vraag of jullie dan misschien een referentie naar die post willen opnemen (ja ik heb gezocht, misschien met de verkeerde zoektermen maar ik doe mijn best ;) ). Thx alvast!
8 juni 2012 om 13:25 #18033076M’n ouders rijden een Vec-C1 SW met Z22YH. Mechanisch is dit gewoon dezelfde als jouw C2, alleen het uiterlijk is gewijzigd.
Officieel is geen interval voor het vervangen van de distributieketting, maar bij m’n ouders is deze bij 176.xxx km vervangen. De spanner stond toen op z’n eind en dan hoorde je de ketting nog tikken bij starten met koude motor. Dit is wel een prijzig klusje, want ook de ketting naar de balansas moet vervangen worden.
M’n ouders maken vaak soms enige tijd korte ritjes (± 15 km) afgewisseld met vele ritten naar Zuid-Frankrijk (1250 km aan één stuk). Na een paar weken korte ritjes merk je dat de motor vervuild raakt, er ontstaat roetafzetting (met name in de EGR), er hangt wat sludge aan de olievuldop door condensvorming in het carter, enzovoort. En dan rijden ze naar Zuid-Frankrijk en dan merk je dat de motor ‘schoon gebrand wordt’.
Af en toe rijd ik er ook flink mee door om ‘m eens goed heet te laten worden.Verder is het een heerlijk koppelrijke (Amerikaanse) motor waardoor er lekker schakellui mee gereden kan worden. Ook het verbruik valt alles mee, 1 op 12 is gemakkelijk haalbaar en op lange ritten wordt de 1 op 16 ook nog wel aangetikt.
Veel plezier in ieder geval met je Vec!
8 juni 2012 om 17:43 #18033077Dank voor je reactie RISL. Als ik je verhaal goed begrijp is er dus niks specifiek waar ik rekening mee moet houden als ik netjes de jaarbeurten bij de dealer volg? En natuurlijk als ik getik hoor ivm de ketting.
Dat schoon branden komt wel goed wij gaan over enkele weken op vakantie met de vec en dan heb ik om en nabij 4000 km voor de boeg.
Al met al is dit goed om te horen :). Mocht iemand nog iets willen toevoegen, ik hoor het graag. Nogmaals dank voor jullie reacties.
8 juni 2012 om 19:46 #18033075Jetje Risl dat zal je ouders wat gekost hebben die ketting…wat voor prijs moet ik denken beide kettingen.
En is het bij Opel dealer gedaan?Wat ik wel erg vind je gaat naar een dealer overlegt qua onderhoud en ander zaken… 1.8 en 2.2 beide stonden er en dan wordt de 2.2 de hemel in geprezen distributie ketting gaat auto leven mee dus minder kosten enz enz…
Ik heb wel eens spijt dat ik geen 1.8 gekozen heb, 104 PK scheelt niet veel en de ketting is vele malen als de distributie riem en vervangen qua Km scheelt gemiddeld niet eens zoveel.Triest dat de kwaliteit van de ketting zo slecht berekend is en het bijna niets meer voorstelt dan een dunne fiets ketting….. en dus uitrekt…..
Misschien heeft soms rijstijl invloed altijd weg sprinten bij stoplicht, ik heb gelezen bv in de bergen niet in de versnelling laten staan maar op de handrem en in vrij dus geen belasting op de ketting, en veel aanhanger/caravan gebruik.Ik neem geen auto meer met ketting….niet onderhoudsvrij en duur bij vervangen.
Wat de EGR betreft deze is bij de 2.2 meestal al in de software uitgeschakeld… maar toch blijft hij soms stukje open staan zoals bij mij, daarom hebben ze de bij de Opel dealer de EGR klep verwijderd en een blinde plaat geplaatst officieel Opel onderdeel dus van die klep ben ik af.
Verder is het een heerlijke auto maar deze minpunten zijn dure dingen..
18 juni 2012 om 05:56 #18033078Heren thx voor de reacties, ik heb van het weekend na een koude start aan de linkerkant van de auto, bij de multi riem denk ik, getikt gehoord. Ik heb op het forum gelezen dat dat kan duiden op een verslechterde dis. Riem. Ik hoor dat geluid echter niet doorlopend. De rest van het weekend heb ik dat getik niet gehoord? Iemand enig idee wat ik hiermee moet doen? Negeren of toch naar de garage gaan en hopen dat ie tikt (wat ie vast niet zap doen als ik ben…).
Dank alvast,
Baba18 juni 2012 om 06:52 #18033079@Aapje, inderdaad bij de VOD laten doen, kostte €1200.
@Baba wrote:
ik heb van het weekend na een koude start aan de linkerkant van de auto, bij de multi riem denk ik, getikt gehoord. Ik heb op het forum gelezen dat dat kan duiden op een verslechterde dis. Riem.
HahaOp je Z22YH heb je dus geen distributieriem, maar een ketting (waar ik hierboven al over schreef).
18 juni 2012 om 08:41 #18033080Sry risl ik bedoelde een ketting. Enig idee of ik met dat getik naar de dealer moet, of zal ik afwachten?
Btw sry voor het brakke nl. De auto correctie als ook de toetsen op zon telefoon zijn irritant en te mini voor mijn dikke worst vingers….
18 juni 2012 om 08:45 #18033081Tja, moeilijk te zeggen vanaf afstand, maar m’n pa heeft er niet lang mee gewacht en is toen naar de VOD gegaan. De ketting rekt na zoveel tijd gewoon zo ver uit dat de kettingspanner het niet kan opvangen.
Maar het zou toch wel heel erg zijn als je distributieketting bij 73.xxx km al op is?
18 juni 2012 om 08:50 #18033082Daarom vraag ik het ook, ik heb hier geen ervaring mee. Daarnaast heb ik het niet vaak gehoord. Nu doet ie het niet bijvoorbeeld. Wij gaan echter binnenkort op vakantie, vandaar dat ik een beetje zenuwachtig wordt en vragen ga stellen. Normaal wacht ik wel even af maar een ketting die breekt op vakantie zorgt toch wel voor zweet druppeltjes op mijn voorhoofd.
18 juni 2012 om 08:54 #18033083Zijn het niet de injectoren die tikken?
Dat heb ik bij de Ibiza heel erg….Je zult echt even goed moeten luisteren waar het geluid vandaan komt. Als het achter de kap van de distributie vandaan komt, is het inderdaad je ketting die wat tikt en dan zou ik inderdaad even overleggen met de VOD voor de zekerheid.
18 juni 2012 om 09:07 #18033084Is dat naast die riem links van de motor? Zoals je zult merken ben ik niet bijster technisch onderlegd met motoren :(
18 juni 2012 om 17:17 #18033085Die ketting ;)
De riem die je ziet, is de multiriem. De distributieketting zit achter een kap aan de zijkant (passagierszijde) van de motor.18 juni 2012 om 17:37 #18033086Ok, thx voor de info. zodra ik het nog een keer hoor zal ik meteen de motorkap openen en beter luisteren waar dat geluid vandaan komt. Ik zal me dan focussen op de linkerkant van de motor. Duimen dat het niet de ketting is.
Zijn er trouwens nog andere zaken die opvallen of waar je aan merkt dat de ketting aan vervanging toe is? langzamer optrekken, schakelen, andere zaken?
18 juni 2012 om 17:47 #18033087Ja, links als je voor de auto staat, met je gezicht naar de auto toe.
Buiten het tikken merk je het niet, totdat de motor in de soep loopt ;)Controleer van tevoren wel of je oliepeil goed is, anders zou je ook nog je kleppen kunnen horen tikken. Tevens werkt de kettingspanner niet goed als het oliepeil te laag is.
18 juni 2012 om 19:37 #18033088Morgen meteen ff olie checken en afwachten tot ik getikmhoor. Dank voor je assistentie risl :)
18 juni 2012 om 19:49 #18033089Motoroliepeil altijd zorgen dat ie op max staat, enne het is kennelijk heel moeilijk om goede kettingen te maken tegenwoordig. (vraag maar aan Volkswagen :hmmz )
18 juni 2012 om 19:54 #18033090Snel naar de ketting laten kijken/luisteren.
viewtopic.php?f=44&t=14584818 juni 2012 om 21:35 #18033091Hey supermotard wat een vervelend verhaal. Ik mag hopen dat dit niet in mijn geval optreedt. Ik ga morgen de olie checken en dan goed opletten op het getik. Ik heb het tijdens het rijden echter nog nooit gehoord. Hij reageert ook goed en vlot, alleen als ik erg lui in de twee optrek dan geeft ie even een brommerig geluid, lage toeren. Soms hoor ik een licht slijpend geluid, de bosh service gaf aan dat dit mogelijk aan de airco kon liggen en gaf het advies om hiermee door te rijden en op te letten wanneer het geluid voorkwam. Toen ik bij de service was, was er geen geluid te horen. Het getik was van het weekend echter duidelijk te horen. Vandaar mijn vraag in dit topic.
20 juni 2012 om 11:11 #18033092Bah, lekker klassiek, vanochtend naar de dealer gereden i.v.m. het getik. Chef werkplaats erbij motorkap open en ja hoor niks daar. de auto staat nu bij de dealer zodat deze morgenvroeg een koude start kan maken in de hoop dat hij dan het geluid zal horen. Awachten tot morgen dus :(.
Supermotard als je trouwens nog tips hebt over hoe om te gaan met het gesprek met de dealer en of LeasePlan dan hoor ik deze graag van je. Kan ook eventueel in een PM. Ik ben je in ieder geval dankbaar als je het stuurt aangezien ik van de tips gebruik kan maken in mijn situatie.
P.S. De dealer waarschuwde mij nog om op te letten in het buitenland dat ik niet per ongeluk ethanol zou tanken. Blijkbaar zijn de 2.2 blokken daar als enige van de opel blokken niet geschikt voor. Hij waarschuwde mij vooral voor Frankrijk omdat het daar blijkbaar gangbaar is om ethanol te tanken? Iemand hier al eens van gehoord?
20 juni 2012 om 11:32 #18033093Ja zeker, ik heb laatst nog een vraag van Aapje1963 daarover beantwoord, m’n ouders rijden een flink aantal keer per jaar naar Zuid-Frankrijk op en neer met hun Z22YH. Bij deze. Ik heb zijn vraag ietswat aangepast, zodat eventuele privé-info niet op het forum staat.
@Aapje1963 wrote:
Hoi ik las dat jou ouders regelmatig door Frankrijk rijden.. en dat zij een
Vec-C z22yh hebben.Nu heb ik ook een Vectra 2.2 z2.2yh ook bekend als de 2.2 direct.
Nu heb ik wel over die E 10 brandstof gelezen en dat de Vec-C z22yh dit niet mag of kan hebben.
Weet jij…of kun je aan je ouders voor mij vragen is er voor de Vec-C z22yh genoeg andere brandstof te krijgen..ik lees dat ik dan superplus 98 loodvrij moet tanken.
Maar ons Frans is minimaal..lol en is dit duidelijk te lezen daar en is het bij elk tankstation langs snelweg te verkrijgen..
Misschien kun je voor mij wat info vragen aan je ouders zodat ik weet waar ik op moet letten en niet per ongeluk de groene slang pak die daar geen euro95 is maar E10.
Staat dat daar in het Frans op…of wat is de kleur van de slang/knijper van de brandstof die ik moet hebben kun je als kaaskop duidelijk lezen welke brandstof je moet nemen.
Alvast vr dank voor je moeite…
En mijn antwoord:
@RISL wrote:
Hey,
Ik gebruik die auto zelf ook vaak in Frankrijk, dus ik kan wel antwoord geven op je vragen.
Inderdaad mag je geen E10 tanken met je Z22YH.
Ik weet niet waar je precies naar toe moet in Frankrijk, maar wij
zorgen er altijd voor dat we in Luxemburg helemaal nokvol tanken. In Frankrijk tanken we dan altijd ‘E95 sans E10’ oftewel Euro 95 zonder E10.
Tot nu toe heeft dat altijd vermeld gestaan, dus naast diesel (zwarte knijper) moet je de groene slang waarop ‘E95 avec E10’ vermijden.Euro98 tanken ze in ieder geval nooit, maar daar ben je wel 100% zeker van dat het er niet in zit. Dus mocht je echt zeker willen zijn, dan kun je daar beter voor kiezen.
Tot nu toe zijn we nog nooit een pomp tegen waar geen Euro95 of Euro98 zonder E10 verkrijgbaar was, zowel langs de snelweg als daarbuiten niet.Ik hoop dat je hiermee geholpen bent.
Prettige vakantie alvast.20 juni 2012 om 11:34 #18033094In Duitsland heb je hetzelfde verhaal, ook E10, niet tanken dus! 95 zonder E10 toevoeging en anders 98 tanken. :)
20 juni 2012 om 11:43 #18033095OK duidelijk, thx voor de toevoeging heren :). Dus gewoon lekker 98 tanken vermijd je al het gezeur in 1 keer (is ook nog beter voor je motor zeggen ze) :)
20 juni 2012 om 11:45 #18033096Het is niet per sé beter…RON98 zorgt er gewoon voor dat je motor wat minder snel gaat pingelen.
21 juni 2012 om 07:17 #18033097Status update: Distributie-ketting balansass-ketting en de polyriem dienen vervangen te worden :(. Nu maar hopen dat alles goed gaat en de hele mikmak wordt vervangen onder de bovag garantie… Dit valt er toch onder of niet, heb ergens gelezen dat ook niet zichtbare gebreken hieronder vallen? Iemand ervaring met de bovag garantie?
@risl, heel sneu maar de ketting is dus idd naar de k…e na 73.xxx kilometertjes :(21 juni 2012 om 07:19 #18033098Dat is wel erg triest voor iets wat toegepast is omdat ‘het een autoleven lang mee gaat’.
Aan de andere kant, de vorige eigenaar van je auto heeft er dan waarschijnlijk vaak korte ritjes meegemaakt, dan krijgt de distributie altijd op z’n klote. Of flink afremmen op de motor is er ook niet goed voor. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.