Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Geen leven meer in Manta B (OPGELOST)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 juni 2012 om 19:26 #17249208
Dag Opel liefhebbers,
Na vele zorgeloze kilometers in mijn Manta B 2.0S 1980, heb ik nu een lastig probleem.
Ik wilde de auto starten en de startmotor sloeg even aan. Vervolgens stopte de startmotor ermee (na +/- 1 sec) en reageerde de de startmotor nergens meer op. Sterker nog, er zit helemaal geen leven meer in de auto. Zo werkt de startmotor, dashboard verlichting, koplampen en binnenverlichting niet meer, ook niet matig. Het lijkt erop dat er totaal geen stroom meer binnenkomt.
Uiteraard heb ik al diverse controles gedaan, helaas zonder resultaat. De accu (6 mnd oud) is in orde, geeft voldoende stroom. Verder heb ik alle zekeringen nagekeken en deze zijn ook in orde. Het lijkt er dus op dat de stroom ergens onderbroken wordt. Ook is er nergens een kabelbreuk te zien.
Iemand tips hoe ik de oorzaak het beste kan achterhalen?
3 juni 2012 om 19:31 #18032827Zijn alle massapunten nog intact?
3 juni 2012 om 19:36 #18032828Van de accu wel, maar de andere heb ik nog niet onderzocht. Weet je zo de vaste plekken van deze massapunten?
3 juni 2012 om 19:47 #18032829misschien heb je er al naar gekeken, maar wat dacht je van contact slot?
3 juni 2012 om 20:03 #18032830idd zat ik ook aan te denken contact slot of de stekker van het contact slot dat onder in de zekeringskast gedrukt zit
had ik laatst ook even beetje contactspray erin gespoten en toen werkte alles weer3 juni 2012 om 20:26 #18032831Vanaf de +pool van de accu loopt er een dikke kabel naar je startmotor. Vanaf de grote aansluiting op je startmotor loopt er een kabel naar je dynamo en naar je zekeringenkast.
Haal de +pool van de accu los.
maak deze geheel schoon.
Maak ook het contact op de startmotor los en maak alle contactoppervlakken goed schoon.Zet alles weer goed vast.
Maak de massakabel tussen accu en carrosserie los. Maak alle contacten goed schoon.
Nu zouden in ieder geval je lampjes op je dashboard weer moeten branden.
Controleer ook even de contactoppervlakken van de massakabel tussen carrosserie en motorblok. (onder je uitlaatspruitstuk).
Natuurlijk kan je contactslot ook defect zijn. :D
3 juni 2012 om 22:09 #18032832Het komt een enkeling voor dat het contactslot van binnenin afbreekt en dan draai je de sleutel wel, maar de pen draait niet meer in je contactblok en dus…
4 juni 2012 om 14:38 #18032833Mischien de accu zelf
5 juni 2012 om 14:35 #18032834@ eddy hij gaf aan dat de accu voldoende stroom geeft en pas 6 maand jong is.. king:
maar als het contactslot volgens sommigen hier kapot zou zijn,, zou de verlichting, toch wel moeten doen?
aangezien hij aangeeft dat de binnenverlichting ook niet functioneert zou er toch ergens bij de stroomtoevoer of massa een onderbreking zitten..5 juni 2012 om 14:50 #18032835Mischien idd kabbel van start motor gebroken of los
5 juni 2012 om 19:02 #18032836Ontzettend bedankt voor alle reacties.
Ik heb idd ook al gedacht aan het contactslot, maar wat Thijsje ook al aangeeft, de verlichting zou dan wel moeten functioneren. Verder lijken er geen kabels gebroken te zijn of los te zitten.
Wat ik morgen eerst ga controleren is de massa. Zou een slechte massa (bij het uitlaatspruitstuk) dit kunnen veroorzaken?
Verder dacht ik ook nog aan een eventuele ”hoofddraad” naar de zekeringkast toe die onderbroken is. Zou dit ook een mogelijke oorzaak kunnen zijn?
5 juni 2012 om 20:09 #18032837beide mogelijkheden die je aangeeft zouden de oorzaak kunnen zijn.
al lijkt het mij logischer dat de ‘voedingsdraad een breuk heeft. bij een massa storing zou hij mijn inziens van de verlichting wel massa hebben, en dus ook (al zei het zwakjes) branden.eventueel ff doormeten met een multimeter, de kabels. king: scheelt zoeken naar een (slecht zichtbaare) breuk..
6 juni 2012 om 12:28 #18032838Zoo.. Vandaag eventjes met meetwerk verricht om enkele dingen uit te sluiten. Gelukkig kwam ik al redelijk snel bij de oorzaak terecht, namelijk een slechte massa tussen de accu en de carrosserie. Er zat namelijk behoorlijk wat oxidatie tussen de carrosserie en de massa strip. Ik heb alles even netjes schoon geschuurd en alle problemen waren voorbij!
Nogmaals ontzettend bedankt voor al jullie info!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.