Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › koelvloeistof vervangen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 mei 2012 om 19:35 #17249040
Ik kom er net achter dat mijn koelvloeistof van de Kadett niet echt goed meer is.Ik kijk bijna door het kijkglaasje heen van m’n meter (vloeistofmeter).
Kan iemand mij even kort en bondig uitleggen hoe ik dit moet doen en welke kleur ik moet gebruiken???
De koelvloeistofmeter (soort grote pipet) gaf -7 aan.Valt mij mee dat hij de winter goed door lopen heeft met -20 gemiddeld.
alvast bedankt een ieder!
gr Marcel.29 mei 2012 om 19:52 #18030891ik denk dat het best is om de slang onder op de radiateur los te halen en dan leeg te laten lopen.
en al het koelvloeistof krijg je er toch niet uit als je de blok er niet uit haalt.
ik weet niet hoe de slangen op de radiateur zitten.
en dan is het weer afvullen en ontluchten.
misschien kun je ook meteen de thermostaat controleren nu het water er toch af is.29 mei 2012 om 19:57 #18030892@Lukelaaf,
Ontluchten doe je door de motor te laten draaien?En hoe kan je zien of de lucht eruit is?
De thermostaat is vorig jaar vervangen.29 mei 2012 om 20:51 #18030893Dit systeem ontlucht zichzelf !!!
Onderste radiateur slang losnemen.
tempersatuursensor loshalen (die op het inlaatspruitstuk)
En laat de vloeistof maar lopen.
Dan alles weer opbouwen en koelwater erin gooien.
motor laten warmdraaien en zo nu en dan weer bijvullen.
Mijn ervaring is dat je dit DAGELIJKS moet kontroleren in de eerste week.
Ik moest toen nog zeker 2 a 3 keer bijvullen totdat de vloeistof zn juiste peil aangaf.Tis niet moeilijk Saluma !
Rik :D
PS: waar is je avatar gebleven van je mooie E ?
30 mei 2012 om 16:51 #18030894Zou er gewoon G11 in gooien, dat is de blauwe vloeistof (meestal) en de goedkoopste. Alle andere vloeistoffen zijn meer voor motoren met een hoop plastic delen en bij Opels is het meeste van metaal….
G12, G12+ en G13 zijn geel of rood meestal en zijn veel duurder en zijn niet onderling mengbaar!
10 juni 2012 om 19:26 #18030895Ik moet (helaas :???: :???: ) nog steeds m’n koelvloeistof vervangen.Maar Vinci heeft mijn vraag al beantwoordt,namelijk het soort koelvloeistof.
Ik heb ook wel eens gehoord dat je de tuinslang er in kan zetten om het systeem door te spoelen.
Is dit een goede oplossing of kan er schade ontstaan aan bijvoorbeeld de kachelradiator?Ik heb niet zoveel zin om het hele dashboard uit elkaar te halen.Of is het ook alleen voldoende om de slang los te halen en daarna de blauwe vloeistof erin te doen wat dus gemengd is met het resterende water?
Of……..net zo lang blijven aftappen en vullen totdat er alleen blauwe vloeistof in het systeem zit?gr Marcel.
10 juni 2012 om 21:31 #18030896Tuinslang er op kan wel, maar moet je wel je thermostaat er uit halen…
Als je er altijd g11 in had zou ik dde mooeite niet doen…
11 juni 2012 om 06:30 #18030897is weinig moeite en kan een hoop drap eruit spoelen! er heeft altijd wel een keer iemand water erby gemixed. of alleen op water gereden. by my kwam er iig nog best wat grut uit. inderdaad wel thermostaat verwijderen ;)
11 juni 2012 om 15:03 #18030898wat ik vaak doe is
de retoerleiding naar t tankje losmaken
aansluiting op t tankje druk zetten met de compressor
en met de slang in een vaatje
dan heb je ook niet alles er onder als de radiateur slang er ineens af komt zetten
11 juni 2012 om 15:14 #18030899@jblfreak wrote:
wat ik vaak doe is
de retoerleiding naar t tankje losmaken
aansluiting op t tankje druk zetten met de compressor
en met de slang in een vaatje
dan heb je ook niet alles er onder als de radiateur slang er ineens af komt zetten
Dus ,als ik het goed begrijp.de blauwe slang loshalen,en op die aansluiting van het tankje lucht er in blazen met een compressor.De blauwe slang in een vaatje doen.
Dan hoef ik verder niets los te halen,of evengoed de onderste slang?Thermostaat loshalen,dan moet toch ook de distributieriem los?
12 juni 2012 om 13:38 #18030900doe meestal eerst even met de compressor en later wel even de onderste slang er of
dan komt er niet gelijk een oceaan aan koelwater uit zetten want meestal met een emmer of bak oid er onder ligt het meeste er naast hahaha
13 juni 2012 om 18:58 #18030901Ik heb net het systeem afgetapt (waarschijnlijk niet alles) maar het leek wel water wat er uit kwam.
Water met wat koelvloeistof.
Onderin het expansietankje zat allemaal bagger en de koperen uiteinde waren groen uitgeslagen.
Schoongemaakt en blauw koelvloeistof erin gedaan.Ik gooide het in het vaatje en het begon wat te borrelen en het peil zakte.Bijgevuld tot het pijltje.De motor gestart en een rondje gereden.De onderste slang van de radiateur bleef wel wat koud,maar na een kilometer of 5 gereden te hebben werdt deze warm.
Hoe ontlucht je nou het systeem????De vuldop voorzichtig losdraaien?Of een slang????
De temperatuurmeter deed z’n werk.Bij stilstaan liep ie wat op tot even voorbij het midden,maar ga ik rijden gaat hij terug nar het eerste streepje.
Nu laat ik hem afkoelen en ik zal morgen kijken hoe ver het dan staat.
Nu is de motor heet,en de vloeistof staat wat boven het ‘KALT’ streepje.Dit is toch normaal?gr Marcel.
13 juni 2012 om 20:22 #18030902@KadAstra-EF wrote:
Dit systeem ontlucht zichzelf !!!
Onderste radiateur slang losnemen.
tempersatuursensor loshalen (die op het inlaatspruitstuk)
En laat de vloeistof maar lopen.
Dan alles weer opbouwen en koelwater erin gooien.
motor laten warmdraaien en zo nu en dan weer bijvullen.
Mijn ervaring is dat je dit DAGELIJKS moet kontroleren in de eerste week.
Ik moest toen nog zeker 2 a 3 keer bijvullen totdat de vloeistof zn juiste peil aangaf.Tis niet moeilijk Saluma !
Rik :D
PS: waar is je avatar gebleven van je mooie E ?
Dagelijks controle door dop van tankje los te draaien en peil te controleren met KOUDE motor.
Door de dop kan de lucht ontsnappen indien aanwezigRik :D
Rik :D
16 juni 2012 om 19:42 #18030903Het is allemaal gelukt.Vanmiddag met de Kadett een stuk gereden,thuis gekomen laten draaien tot de fan aansloeg.Deze sloeg aan toen de wijzer even voorbij het tweede streepje was.
De buitenkant van het tankje daar liep een druppeltje langs (overdruk dus) .
Nu is hij koud en het niveau is tot KALT teruggezakt.Wat mij betreft is hij goed zo.
gr Marcel.
16 juni 2012 om 19:55 #18030904dat is mooi dat alles gelukt is !
Houd nog wel de eerste paar dagen even het peil in de gaten.
Deze wil nog wel eens dalen.Rik :D
23 juni 2012 om 15:05 #18030905We zijn nu een paar dagen verder.Vandaag moesten we in de omgeving wat boodschapjes doen,en we hebben de Kadett gepakt in plaats van de Volvo V40.Op deze manier kon ik mooi kijken wat de Kadett deed.
nounou,fantastisch gewoon.De temperatuurmeter bleef op bedrijfstemperatuur mooi op zijn plek staan.Voor de vervanging bleef hij heen en weer gaan.Nu op 1 plek.
Bij terugkomst gekeken naar het expansievaatje.Daar staat het vloeistof wat hoger dan KALT.
Morgen ga ik er vanuit dat de vloeistof wat gezakt is en bij KALT staat.Kortom,een gelsaagde actie wat zijn vruchten heeft afgeworpen.
Weer een projectje ten einde.Volgende maand komt de carport,waardoor ik rustig,ook met regen, aan de Kadett kan knutselen.De spatborden gaan eraf,om te zien wat de staat is van de wielkasten.
gr Marcel.
15 september 2013 om 08:07 #18030906Gisteren een rit naar Alphen gemaakt.Onder het rijden viel me op dat de meter een beetje aan het ‘dwalen’ is.Hij stond in het midden van de meter en dan ging hij weer een beetje meer naar rechts en dan weer naar het midden.
Wat ik gewend ben van m’n vorige Kadetts is dat de wijzer altijd bij het eerste streepje staat en bleef staan.Deze wijzer lijkt te ‘dwalen’ tussen de twee strepen in.Beetje vreemd.Net (na de nacht) de dop losgedraaid en evengoed hoorde ik lucht ontsnappen. Ook kwam de koelvloeistof iets omhoog in het expansievat en die staat nu weer op KALT.
Heb ik toch iets niet goed gedaan?
15 september 2013 om 10:07 #18030907Dat laatste zou ik nog eens testen na nog een rit, in principe moet na het afkoelen er geen druk meer over blijven. Nou kan dat nog komen door het verschil in atmosferische druk tussen de laatste keer openen en nu.
Verder kunnen we mekaar redelijk de hand schudden, mijne is de laatste tijd ook wat dwalerig, maar komt ook nog eens moeizaam op temperatuur. Dat laatste is denk ik doordat de thermostaat aan het overlijden is, die ga ik maar snel eens wisselen.
Het zou het begin kunnen zijn van het overlijden van je thermostaat, of je temperatuur sensor.
15 september 2013 om 10:15 #18030908@Vinci
De thermostaat is vorig jaar vervangen.Ik ga er dus vanuit dat deze naar behoren werkt.De sensor…………daar heb ik geen idee van.
(waar zit deze trouwens?)Onderweg op de snelweg gister heb ik de kachel op standje storm gezet,op heet,maar de wijzer bleef gewoon zijn ding doen.
Net zat ik te denken om alles overnieuw te doen.leeg lopen vullen enz.
Komt het misschien omdat het een automaat is? Ik bedoel,hij heeft maar 3 versnellingen en maakt toch wel wat meer toeren dan een 4 of 5 bak?15 september 2013 om 10:30 #18030909C16NZ toch? Moet echt wel stabiel kunnen draaien. Heb met mijn C14NZ zelfs jaren lang rond gereden zonder werkende fan en ding werd echt nooit te heet. Zelfs niet met zomers weer in de file! Ding werd vlot warm en dan stabiel als een huis.
Hoe oud is je waterpomp eigenlijk? Die kunnen ook nog wel eens vervelend gaan doen namelijk…
Temp sensor voor je dash weet ik even niet precies te vinden bij jouw auto. Die voor het management zit in elk geval boven de dynamo. Het is in elk geval een dingetje met een enkele draad er op, als het goed is blauw. Meestal gewoon met een faston stekkertje er dwars op.
http://www.ebay.co.uk/itm/VAUXHALL-OPEL-ASTRA-F-G-TEMPERATURE-TEMP-SENDER-SENSOR-NEW-1342561-03439088-/251052140951″ onclick=”window.open(this.href);return false;
15 september 2013 om 10:46 #18030910Ik heb een E1.6NZ motor in de Opel.
En hoe oud m’n waterpomp is………………geen idee.Die is ,zolang ik de auto heb,niet vervangen.Misschien zou ik de vorige eigenaresse kunnen vragen,maar ik ben bang dat zij dat niet weet.Wel zit er een nieuwe radiateur in.Maar zou je het verstandig vinden op de boel opnieuw te vullen enz?
15 september 2013 om 10:55 #18030911Nou, denk niet dat je met opnieuw vullen veel gaat bereiken, tenzij er enorme bagger in zit. Ik denk dat het wel eens verstandig is om er een nieuw distributie setje met pomp op te leggen. (is meestal iets van 60000km en/of 4 jaar, welke eerder komt)
Kost je de kop niet…
http://www.ebay.de/itm/Zahnriemensatz-komplett-Zahnriemen-Wasserpumpe-Spannrolle-Thermostat-NEU-/200924418125?pt=DE_Autoteile&hash=item2ec807504d” onclick=”window.open(this.href);return false;(weet niet 100% zeker of dat de juiste is, even motornummer etc. checken)
15 september 2013 om 11:04 #18030912Ok Vinci,
De distributieriem is in 2011 vervangen samen met de thermostaat.Ik wacht het even af.
Ik heb vorig jaar dus het oude koelwater vervangen,er zit nu dus 100% koelvloeistof in.
Ik kijk het nog even aan.Op weg naar Nijkerk op 6 october is een mooie gelegenheid om het te checken allemaal.Maar in iedergeval bedankt voor de tips en de meedenkerij!
15 september 2013 om 11:09 #18030913Hou je hem dan toch?
Inderdaad in Nijkerk even verder kijken, heb je meteen weer een mooie rit gemaakt heh…
15 september 2013 om 11:18 #18030914Jaaaaaaa ik hou hem gewoon lekker.Hij heeft al twee keer op MP gestaan,maar meer dan €500,00 krijg ik er niet voor.En dat vindt ik wel ff te weinig.
Wat je al zei,hij zal wel voor de cross gebruikt worden.
Ik ga zometeen maar even een flinke ronde maken,en kijken wat hij doet.Heb er net een andere dop op gezet,misschien is dat wel de oorzaak dat ie de lucht er niet zelf uit gooit.Is tenslotte een zelfontluchter. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.