Forumindex › Forums › Techniek › Elektrische problemen › 4e dynamo kapot in een half jaar…
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 mei 2012 om 11:05 #17248861
Nou zoals de titel luidt, ik heb een Corsa A met c20ne ingebouwd. Sindsdien heb ik al 4 dynamo’s versleten, net gemeten en de accu wordt niet meer bijgeladen. Ik kan er wel gewoon mee rijden, dus helemaal dood is ie niet lijkt me. Ik wordt er een beetje vervelend van, 2 maanden rijden en ik kan m vervangen. Ik heb wel alleen maar 2e hands dynamo’s gebruikt, maar lijkt me sterk dat ik 4x pech heb. Wat kan er verkeerd zitten? Ik heb de dynamo aangesloten zoals het hoort, spanningsregelaar zit er bij op (dat zwarte blokje) en als ik een andere dynamo heb gemonteerd geeft ie netjes 14,4 volt. Ik ben even het spoort bijster…
25 mei 2012 om 19:30 #18021922Geen idee wat je al aan de bedrading hebt gecheckt of wat je kennis niveau is van electronica, maar heb je toevallig niet ledjes in je tellerbak gezet ofzo? Hoewel dit niet verklaart dat de dynamo’s het in eerste instantie wel goed doen en 14,4V meten, het accu controle lampje in je dash bepaalt de laadstroom die de dynamo levert bij veel oudere auto’s. Da’s dus wel iets om even goed te controleren! Dat lampje moet minstens 3 watt zijn!
25 mei 2012 om 19:55 #18021923Er komt geen vocht bij/in de dynamo? vinden ze niet zo lekker denk ik.
26 mei 2012 om 17:49 #18021924heb je toevallig audio installatie achterin liggen die redelijk wat stroom weg trekt ??
27 mei 2012 om 23:57 #18021925Slechte massa verbindingen, dan verbrand die levend..
Willem
28 mei 2012 om 07:11 #18021926@wim-v6 wrote:
Slechte massa verbindingen, dan verbrand die levend..
Willem
Mijn dynamo heeft in het begin zonder massa draad gezeten en heb nu na bijna vier jaar nog dezelfde… :hmmz
28 mei 2012 om 11:56 #18021927@wim-v6 wrote:
Slechte massa verbindingen, dan verbrand die levend..
Willem
Hoe dat zo Wim? Had ik nog nooit van gehoord eerlijk gezegd.
28 mei 2012 om 17:55 #18021928Omdat er soort van lsuiting ontstaat omdat er + spanningen over de Massa gaan lopen.
Ook Accu’s gaan hier kapot van.
willem
28 mei 2012 om 21:44 #18021929Er kunnen hooguit te hoge spanningen gaan staan in de dynamo zelf omdat hij onbelast draait, maar er zit nog een spannings regulator op ook. Er is geen sprake van een stroomkring als de massa los ligt, dus zulke gekke dingen zouden er niet moeten gebeuren als je het mij vraagt….
28 mei 2012 om 22:31 #18021930Sorry Wim, maar daar klopt volgens mij niks van.
Toen ik nog jong was en elektriciteitsleer kreeg leerde ik iets anders. Trouwens Vinci, spanningen lopen ook niet, dat zijn stromen (voor de puristen onder ons).
Als de massa slecht is loopt er een lagere stroom of helemaal geen stroom, en al helemaal niet “door de dynamo”. Het enige wat kan verbranden bij slechte massa zijn die slechte punten zelf, door de overgangsweerstand.
Theoretisch zou de inductie van de dynamospoel dan piekspanningen kunnen veroorzaken die de spanningsregelaar om zeep helpen, maar dat is zeer onwaarschijnlijk.
Het probleem kan wel liggen aan massaproblemen, een rotte laadstroomkabel of gewoon een slecht laadstroomrelais (als ie dat heeft) dat niet goed werkt. Dan laadt ie ook niet en meet je inderdaad 12 Volt. En als dat zo is heeft de topic starter drie dynamo’s voor niks weggegooid…. :shock:
Als de dynamo’s toch echt kapot zijn zou ik aan een slechte accu denken (met een te lage impedantie en dus een te hoge laadstroom), te zware extra verbruikers etc.
Meten is weten zei Oma altijd.
29 mei 2012 om 18:28 #18021931Ben een weekend weg geweest dus even niet kunnen reageren ;)
@Vinci wrote:
Geen idee wat je al aan de bedrading hebt gecheckt of wat je kennis niveau is van electronica, maar heb je toevallig niet ledjes in je tellerbak gezet ofzo? Hoewel dit niet verklaart dat de dynamo’s het in eerste instantie wel goed doen en 14,4V meten, het accu controle lampje in je dash bepaalt de laadstroom die de dynamo levert bij veel oudere auto’s. Da’s dus wel iets om even goed te controleren! Dat lampje moet minstens 3 watt zijn!
Electronica is niet mijn sterkste kant helaas. Ik heb echter geen ledjes of andere poespas erin, hoort er niet in vind ik ;) Originele tellerbak zit er ook nog in. Enige wat ik heb is een subwoofer met versterker. De radio verliest wel regelmatig zijn stroom, of hij ploft onder het rijden een keer uit of hij is niet aan te krijgen als ik bijvoorbeeld ‘s ochtends of na m’n werk in de auto stap. Zo ineens kan ik m wel aandrukken en doet ie het weer een tijdje maar alle zenders is ie wel kwijt.
@Makko wrote:
Er komt geen vocht bij/in de dynamo? vinden ze niet zo lekker denk ik.
Vocht lijkt me sterk, niet meer als bij een andere auto in ieder geval.
@Calistro wrote:
heb je toevallig audio installatie achterin liggen die redelijk wat stroom weg trekt ??
Subwoofer en versterker liggen er in, maar is gewoon een standaard setje en aangesloten zoals het hoort.
@wim-v6 wrote:
Slechte massa verbindingen, dan verbrand die levend..
Willem
Dit zal ik morgen even checken, zal de massastrip van het blok even goed schoon maken/vervangen
@rfbroek wrote:
Sorry Wim, maar daar klopt volgens mij niks van.
Toen ik nog jong was en elektriciteitsleer kreeg leerde ik iets anders. Trouwens Vinci, spanningen lopen ook niet, dat zijn stromen (voor de puristen onder ons).
Als de massa slecht is loopt er een lagere stroom of helemaal geen stroom, en al helemaal niet “door de dynamo”. Het enige wat kan verbranden bij slechte massa zijn die slechte punten zelf, door de overgangsweerstand.
Theoretisch zou de inductie van de dynamospoel dan piekspanningen kunnen veroorzaken die de spanningsregelaar om zeep helpen, maar dat is zeer onwaarschijnlijk.
Het probleem kan wel liggen aan massaproblemen, een rotte laadstroomkabel of gewoon een slecht laadstroomrelais (als ie dat heeft) dat niet goed werkt. Dan laadt ie ook niet en meet je inderdaad 12 Volt. En als dat zo is heeft de topic starter drie dynamo’s voor niks weggegooid…. :shock:
Als de dynamo’s toch echt kapot zijn zou ik aan een slechte accu denken (met een te lage impedantie en dus een te hoge laadstroom), te zware extra verbruikers etc.
Meten is weten zei Oma altijd.
Accu is 2-3 maanden oud en deze werkt gewoon prima, kan m voor de zekerheid testen maar voordat ik de accu heb vervangen (die ergggg oud was) deed ie precies hetzelfde.
29 mei 2012 om 19:30 #18021932@*Jurgen* wrote:
Ben een weekend weg geweest dus even niet kunnen reageren ;)
@Vinci wrote:
Geen idee wat je al aan de bedrading hebt gecheckt of wat je kennis niveau is van electronica, maar heb je toevallig niet ledjes in je tellerbak gezet ofzo? Hoewel dit niet verklaart dat de dynamo’s het in eerste instantie wel goed doen en 14,4V meten, het accu controle lampje in je dash bepaalt de laadstroom die de dynamo levert bij veel oudere auto’s. Da’s dus wel iets om even goed te controleren! Dat lampje moet minstens 3 watt zijn!
Electronica is niet mijn sterkste kant helaas. Ik heb echter geen ledjes of andere poespas erin, hoort er niet in vind ik ;) Originele tellerbak zit er ook nog in. Enige wat ik heb is een subwoofer met versterker. De radio verliest wel regelmatig zijn stroom, of hij ploft onder het rijden een keer uit of hij is niet aan te krijgen als ik bijvoorbeeld ‘s ochtends of na m’n werk in de auto stap. Zo ineens kan ik m wel aandrukken en doet ie het weer een tijdje maar alle zenders is ie wel kwijt.
En als je hem op contact hebt staan, brandt het lampje dan wel??
29 mei 2012 om 21:28 #18021933de versterker en subwoofer zouden in fijt dan geen probleem moeten opleveren je zou altijd kunnen proberen om een poosje zonder dat de versterker aangesloten licht te rijden ( mocht je geen andere oorzaak kunnen vinden )
Ik heb namelijk met mijn calibra 2 120A dynamo’s gemolt (deze deden in het begin ook prima tot ik naar korte tijd stil stond omdat ze niet meer bij lade beetje zelfde idee wat jij hebt ) omdat deze continue bij moesten springen om de audio installatie te voeden dit heb ik na verzoek van een bedrijf opgelost door een extra accu achter in te plaatsenik weet niet hoe zware dynamo je erin hebt zitten maar als hij b.v. bijna continue aan zijn max. zit door de audio houd hij dit niet lang vol
nogmaals als je er niet uit zou komen zou je dit kunnen proberen
mocht je er helemaal niet uit komen laat maar weten misschien kan ik helpen woon in de buurt29 mei 2012 om 21:35 #18021934Had voor m’n opels een Alfa 156 (nooit aan beginnen) maar had t zelfde probleem.
Alleen had ik 3 1200 watt versterkers er in liggen en 2 zware woofers.
Hellaas vonden mijn dynamo;s dit ook niet leuk vooral als ik korte stukken reed en alles voluit aan had staan.T probleem bij een kennis van mij met een corsa was de spannings regelaar die niks meer regelde.
Vervangen en geen problemen meer.
Waarschijnlijk was deze door de eerste dynamo omzeep geholpen.14 juni 2012 om 15:38 #18021935dat ploffen in je sub woofers is niet zo gezond dat komt door slechte massa van de versterker naar de carroserie heb op mijn auto er ook last van gehad “astra g” kan je ook eventjes na kijken , had mijn massa kables onder de achterbank de schroef van de gordel daar rond zuiver geschuurt en daar mijn massa punt gemaakt .ploffe op gelost
14 juni 2012 om 16:02 #18021936Nog steeds de massa’s niet bekeken, hopelijk zaterdag even tijd voor. Massa van de versterker is wel goed, die zit bij op de slotvanger van de achterklep. Als ik de radio niet aan heb dan hoor ik soms ook licht gekraak op de linker speaker. Ik ga er zaterdag even induiken en hopelijk kan ik het dan oplossen ;)
Owja lampje brandt gewoon als ik het contact aan heb en met starten gaat ie direct uit.
17 juni 2012 om 21:07 #18021937@rfbroek wrote:
Sorry Wim, maar daar klopt volgens mij niks van.
Toen ik nog jong was en elektriciteitsleer kreeg leerde ik iets anders. Trouwens Vinci, spanningen lopen ook niet, dat zijn stromen (voor de puristen onder ons).
Als de massa slecht is loopt er een lagere stroom of helemaal geen stroom, en al helemaal niet “door de dynamo”. Het enige wat kan verbranden bij slechte massa zijn die slechte punten zelf, door de overgangsweerstand.
Theoretisch zou de inductie van de dynamospoel dan piekspanningen kunnen veroorzaken die de spanningsregelaar om zeep helpen, maar dat is zeer onwaarschijnlijk.
Het probleem kan wel liggen aan massaproblemen, een rotte laadstroomkabel of gewoon een slecht laadstroomrelais (als ie dat heeft) dat niet goed werkt. Dan laadt ie ook niet en meet je inderdaad 12 Volt. En als dat zo is heeft de topic starter drie dynamo’s voor niks weggegooid…. :shock:
Als de dynamo’s toch echt kapot zijn zou ik aan een slechte accu denken (met een te lage impedantie en dus een te hoge laadstroom), te zware extra verbruikers etc.
Meten is weten zei Oma altijd.
Toch is het niet de eerste dynamo die hierdoor kapot is gegaan..
Niet door te weinig laden, wel doordat er + Stromen gaan lopen over de massa van de motor.
Meet maar eens de spanning tussen de -pool en de motor bij een auto die slechte massa heeft.
Deze kan oplopen (oogst gemeten door mezelf bij een Corsa-A) 5,5 volt met Veel belasters aan..
Hier startte de motor al een tijdje moeizaam van
toen heb ik gevraagd of de + pool heet werd aan die persoon, deze was GLOEIEND heet (duid al op een sluiting)
2 dagen later was de dynamo kapot, Complete Diodeplaat Zwart gefikt (Sluiting).. zelfs zwarte roetlaag op de buitenzijde.
Massa kabels en dynamo vervangen, en niks meer aan de hand.Ik heb bij mijn Vectra-B slechte massa gehad, hiervan is zelfs de +pool losgekomen uit de accu, zo heet werd deze. je kan mij niet vertellen dat dit verder niet uitmaakt voor de Dynamo..
Willem
19 juni 2012 om 01:22 #18021938@wim-v6 wrote:
toen heb ik gevraagd of de + pool heet werd aan die persoon, deze was GLOEIEND heet (duid al op een sluiting)
Dat duidt op een overgangsweerstand (meestal door geoxideerde accupool of klem) en heeft NIETS met sluiting te maken. En ook niks met slechte massa.
Dat is gewoon simpele elektriciteitsleer. Hoge stroom door een hoge weerstand wekt veel vermogen (warmte) op in die weerstand.
En er ontstaat (uiteraard) een potentiaalverschil (jouw volts).“Plus-stromen die over een massa gaan lopen” bestaan niet.
Wat WEL kan (en dat zei ik al) is inductiespanningen door een slechte kabelverbinding die bv de spanningsregelaar beschadigen.
In dit specifieke geval ben ik dus nog steeds benieuwd of de dynamo’s echt bewezen kapot zijn, of dat er gewoon een gammele spanningsregelaar is.
22 juni 2012 om 22:43 #18021939@rfbroek wrote:
@wim-v6 wrote:
toen heb ik gevraagd of de + pool heet werd aan die persoon, deze was GLOEIEND heet (duid al op een sluiting)
Dat duidt op een overgangsweerstand (meestal door geoxideerde accupool of klem) en heeft NIETS met sluiting te maken. En ook niks met slechte massa.
Dat is gewoon simpele elektriciteitsleer. Hoge stroom door een hoge weerstand wekt veel vermogen (warmte) op in die weerstand.
En er ontstaat (uiteraard) een potentiaalverschil (jouw volts).“Plus-stromen die over een massa gaan lopen” bestaan niet.
Wat WEL kan (en dat zei ik al) is inductiespanningen door een slechte kabelverbinding die bv de spanningsregelaar beschadigen.
In dit specifieke geval ben ik dus nog steeds benieuwd of de dynamo’s echt bewezen kapot zijn, of dat er gewoon een gammele spanningsregelaar is.
Als de Diodeplaat gemeten kapot is denk ik toch wel dat deze kapot is.
De Spoelen zullen ongetwijfeld nog goed zijn..
De Hete Accupool komt in dit geval ECHT NIET door een overgangsweerstand daar ik daar als eerste mee bezig geweest ben en heel TOEVALLIG bij elke auto met Slechte massa van de Accu naar de motor een HETE +Pool krjjgt..
De hete pool is bij elk van deze Exemplaren Plotseling NIET meer aanwezig na aabrengen van extra massa kabel naar de motor ZONDER de Accu Pool te hebben los gehad van de Accu (meestal ivm radiocodes etc laat ik de pool op de accu zitten..)
Bij mijn Nieuwe Goene Exemplaar ook een massa Probleem. (Temp meter loopt op (in dit geval tot in rood) bij aanzetten verbruikers is DE manier om dit te constateren leg mij maar uit waarom deze meter nu omhoog gaat, haalt massa van het motorblok).
Ook in dit geval na een langere rit een GLOEIEND hete + pool, mooiste komt nog, Pool is 2 dagen voor het constateren nog schoongemaakt en losgeweest ivm plaatsen nieuwe accu.
Nu de massa kabel erbij ligt heb ik in Generzins last van warme accupolen meer.Als der + pos. over de – mas meetbaar is, Lijkt mij dat dat wel aanwezig is daar of niet soms??
Let op, Dit is wat ik Constateer he, Ik wil je best een keer uitnodigen om het je te laten zien!!!!
Willem
23 juni 2012 om 21:15 #18021940Simpele elektriciteitsleer zegt dat punten waarop veel weerstand is, de temperatuur zal stijgen naarmate er meer ampere doorheen gaat.
In mijn ogen is dit vrij simpel… Weerstand in de + kabel is een flinke sprong hoger geworden door het oxideren of het slechte contact met de klem, en dus niet zozeer de klem in contact met de accupool.
De kabel biedt een grote weerstand, en dus een hoger aantal ampere laat stromen. Deze grote stroom loopt ook langs de spanningsregelaar, die dit hoogstwaarschijnlijk niet meer aankan.Vervang de + kabel die vanaf de dynamo (aangezien deze telkens dienst weigert) naar de accu-pool loopt.
24 juni 2012 om 18:02 #18021941Das is toch knap als het probleem in 9 van de 10gevallen bij de motor zit (daar rot de kabel door, en niet bij de Accupool) en niet bij de Accupool..
Willem
25 juni 2012 om 06:11 #18021942Ik heb m’n massakabel geïnspecteerd en de contacten blank gemaakt, maar het helpt niet. Heb toch wel ergens een serieus probleem zitten volgens mij. Zaterdag een A3 dashboard in de corsa gemaakt, maar de tellerbak geeft nog geen respons. Heb de stekker omgesoldeerd volgens een schema van het Engelse Corsa A forum, dus dat moet in principe gewoon goed zijn. Als de auto stationair loopt, is het acculampje uit. Als ik gas geef gaat het acculampje branden en gaat ook niet meer uit. Verder brand het lampje van de richtingaanwijzer ook continue en gaat deze knipperen als ik m’n hendel bedien. Als ik de hendel naar boven doe (rechtsaf slaan dus) dan gaan alle lampjes knipperen, zoals die van de tank etc en dan gaat de naald van m’n toerenteller omhoog in het zelfde ritme als het knipperen van de knipperlichten. Ook brandt m’n motorstoringslampje continue, alleen is deze niet aangesloten op m’n ECU.
Al met al denk ik dat er ergens een massaprobleem zit, kan niet anders bedenken waar al die rare storingen vandaan komen. Ook vind ik het raar dat een tellerbak met toerenteller helemaal niks doet, terwijl zo’n simpel dashboardje wel gewoon de tankinhoud bijv weergeeft.
25 juni 2012 om 07:58 #18021943Ik denk dat je nieuwe tellerbak geen goede aarde heeft, gezien de symptomen.
Eerste verdachte is de aansluiting.Dan nog even wat interessante info over het laadsysteem:
http://www.marcovw.nl/Motor/Dynamo/dynamo.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
Wordt helaas toch meten en zoeken, voor allebei je problemen.
25 juni 2012 om 08:13 #18021944@rfbroek wrote:
Ik denk dat je nieuwe tellerbak geen goede aarde heeft, gezien de symptomen.
Eerste verdachte is de aansluiting.Dan nog even wat interessante info over het laadsysteem:
http://www.marcovw.nl/Motor/Dynamo/dynamo.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
Wordt helaas toch meten en zoeken, voor allebei je problemen.
Draadjes zitten allemaal zeker weten vast, maar denk idd dat daar ergens een probleem zit. Misschien zit daar ook het probleem van de dynamo wel, omdat het lampje misschien slechte aarde heeft bijvoorbeeld. Ik heb voor een tijdje terug ook een A2 GSI tellerbak geprobeerd in te bouwen, dus met de originele stekker. Deze tellerbak brande gewoon door toen ik de auto op contact zette…
25 juni 2012 om 18:14 #18021945Daarom vroeg ik ook (nu voor de derde keer) of je zeker weet dat die 4 dynamo’s ook ECHT kapot zijn. En hoe je dat getest hebt.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.