Forumindex › Forums › Overige › Opel algemeen › BE rijbewijs
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 mei 2012 om 07:38 #17248547
Weet iemand hoe dat volgend jaar nou zit met dat BE, ik heb het alleen nodig voor: auto+aanhanger en daarop een crosswagen. Heb ik dan volgend meer nodig dan alleen B?
15 mei 2012 om 07:40 #18018027Met B-rbw mag je een aanhanger meenemen die inclusief laadvermogen niet meer dan 750 kg weegt.
Aanhangers die meer dan 750kg wegen mag je ook meenemen onder deze voorwaarden:
■ de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
■ de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.15 mei 2012 om 07:43 #18018028Ligt er aan:
Je rijbewijs B mag je (in combinatie met een aanhanger) gebruiken als de maximum toegestane massa niet meer bedraagt dan 750 kg. Zwaardere aanhangwagens mag je alleen trekken als
– toegestane maximum massa van de aanhangwagen mag niet meer bedraagt dan het ‘leeggewicht van het trekkend voertuig
– de optelling van de toegestane maximum massa van het trekkend voertuig en de toegestane maximum massa van de aanhangwagen mag niet meer zijn dan 3500kg.In alle andere gevallen is het rijbewijs BE verplicht.
Dus het ligt er maar net aan hoe zwaar de aanhanger+croswagen is en wat er voor staat ;)Ik heb zelf BE-rijbewijs gehaald en dat komt vaak van pas.
15 mei 2012 om 07:46 #18018029Na-aper RISL :ass
Ik zit ook te overwegen om ‘m een keer te halen. Het wordt toch alleen maar duurder en duurder om zoiets te fixen,… Nu is het geloof ik 465 euries voor een dag les met examen hier in de buurt… Examen is gewoon achterlijk duur (230…)
15 mei 2012 om 07:48 #18018030Ja als ik het zo lees, dan heb ik het ook gewoon nodig. Staat een wagen voor van 1400 kg, aanhanger met crosser is denk ik iets van 1100kg??? Dat zou dan wel mogen toch?
15 mei 2012 om 07:49 #18018031Dus met een B mag je ook een dubbel asser aanhangwagen trekken?
15 mei 2012 om 07:50 #18018032@MOOK wrote:
Ja als ik het zo lees, dan heb ik het ook gewoon nodig. Staat een wagen voor van 1400 kg, aanhanger met crosser is denk ik iets van 1100kg??? Dat zou dan wel mogen toch?
Hoezwaar is die crosser dan?
15 mei 2012 om 07:51 #18018033Die crosser is een kadett, zal toch niet veel zwaarder zijn dan 600 ongeveer
15 mei 2012 om 07:51 #18018034@astraTD wrote:
Dus met een B mag je ook een dubbel asser aanhangwagen trekken?
Waarschijnlijk niet, daar het laadvermogen van een “dubbel asser aanhangwagen” al gauw 1500kg is ;)
Het is overigens een tandem-asser ;)
15 mei 2012 om 07:51 #18018035Jep, aan het aantal assen hangt geen limiet.
1400+1100 is minder dan 3500 kg. Zorg dat je wel exact de gewichten weet, want ze doen al moeilijk over een kilo teveel.
Check ook de maximaal toegestane aslast van de aanhanger (zodat je ook die niet overschrijdt) en dat de auto de aanhanger+last wel mag trekken…Maar zolang je onder de 3500 kg blijft, mag je het trekken met een B-rijbewijs.
15 mei 2012 om 07:53 #18018036@jeroenk wrote:
@astraTD wrote:
Dus met een B mag je ook een dubbel asser aanhangwagen trekken?
Waarschijnlijk niet, daar het laadvermogen van een “dubbel asser aanhangwagen” al gauw 1500kg is ;)
Het is overigens een tandem-asser ;)
En als je dan een auto van 1800 kg er voor zet, is het geen probleem, dus in principe mag je een aanhangwagen met twee assen gewoon trekken. Er hangt geen limiet aan het aantal assen (al denken veel mensen wel dat je alleen enkelassige aanhangwagens mag trekken met je B-rijbewijs).
15 mei 2012 om 07:56 #18018037Klopt wat je zegt hoor RISL. Probeerde alleen duidelijk te maken dat de kans dat je een met een B-rijbewijs en een ‘gemiddelde’ auto een tandem-asser mee mag nemen niet héél groot is, gezien de meeste auto’s toch onder de 1500kg zitten ;)
15 mei 2012 om 07:58 #18018038Oke, ik maak ook een fout in de schatting van een tademasser, ik dacht dat die minder zou wegen, maar als die al 1500 weegt.
Ik zie wel dat oprijwagens, die ik nodig ga hebben, maar iets van 800 wegen, dan zou ik het weer wel halen met BE :???:
15 mei 2012 om 07:59 #18018039Het gaat om het laadvermogen van de tandemasser MOOK ;) Zelfs met een lege tandem-asser van 300 kg mag je nog niet rijden met een auto van bijv. 1250kg, als het laadvermogen van de tandem-asser bijv 1500kg is.
15 mei 2012 om 08:08 #18018040Inderdaad!
Dat is dus het ‘vuile’ van die regel. Al rijd je met een lege aanhangwagen, je kunt dan dus alsnog in overtreding zijn.15 mei 2012 om 08:18 #18018041Oke duidelijk allemaal.
15 mei 2012 om 08:26 #18018042maar dat wordt volgend jaar allemaal anders.
De regel dat het maximaal toelaatbare gewicht van de aanhanger minder moet zijn dan het ledig gewicht van de trekauto komt te vervallen.
Tevens wordt de 3500 kg regel opgetrokken naar 4250 kg,dus ik wacht nog wel even met E halen.bron:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen.html” onclick=”window.open(this.href);return false;15 mei 2012 om 08:37 #18018043Nou, volgens mij interpreteer jij het heel anders dan dat het er staat.
De regels voor het rijden met een aanhanger of oplegger veranderen.
De rijbewijscategorie B geldt voor personenauto’s met een aanhanger van maximaal 750 kilo of een totaalgewicht van 3.500 kilo.
De nieuwe rijbewijscategorie B+ (code 96) geldt voor personenauto’s met een aanhanger zwaarder dan 750 kilo en een totaalgewicht tussen de 3.500 kilo en 4.250 kilo.
De rijbewijscategorie BE geldt voor personenauto’s met een aanhanger of oplegger van maximaal 3.500 kilo.Er staat dus NIET dat je met je B-rijbewijs 4250 kg mag trekken. Dit mag wel met B+.
Daarnaast geldt nog steeds de regel dat de lege auto zwaarder moet zijn dan het maximum toegestane gewicht van de aanhanger.Met je BE ben je helemaal onbeperkt, zolang het trekkende voertuig onder de 3500 kg blijft, mag je alles trekken.
15 mei 2012 om 08:43 #18018044nee,de regel dat de lege auto zwaarder moet zijn dan het maximum toegestane gewicht van de aanhanger komt te vervallen.
De 4250 kg regel alleen met B+ klopt wel,dat was ik idd vergeten te vermelden.
Maar het betekent wel dat straks met name veel caravan combinaties wel mogen die nu niet toegestaan zijn.
Autoambulances zijn in de regel dubbelassers met een max gewicht van minimaal 2000 kg,daarvoor heb je niet zoveel aan de nieuwe regels helaas…..hier staat het duidelijker
http://aanhangerrijbewijs.eu/aanhanger-rijbewijs-regelgeving/nieuwe-regelgeving-aanhanger-rijbewijs-2013/” onclick=”window.open(this.href);return false;
15 mei 2012 om 08:46 #18018045Ik zie niet staan dat die regel vervalt? Kun je ‘m ff quoten hier?
Overigens staat er wel bij dat de regels zowel nog door de Tweede, als door de Eerste Kamer nog moeten worden goedgekeurd….dus het is allemaal nog niet zeker.
15 mei 2012 om 08:48 #18018046Als je toch met (redelijk) zware aanhangers gaat rijden zou ik zeggen: Haal gewoon je E. Het kost een paar centen maar zo heb je wel zekerheid dat je altijd goed zit plus ervaring opgedaan naast een ervaren instructeur, die je ook vertelt waar je op moet letten. Ik zou het in elk geval niet laten als ik met zware aanhangers ging rijden…
15 mei 2012 om 08:49 #18018047bovenstaande bericht aangepast.
Kan het zo effe niet meer terugvinden maar het is in november of december al door de kamer gegaan.
15 mei 2012 om 08:50 #18018048http://aanhangerrijbewijs.eu/aanhanger-rijbewijs-regelgeving/nieuwe-regelgeving-aanhanger-rijbewijs-2013/” onclick=”window.open(this.href);return false;
15 mei 2012 om 08:55 #18018049@asconahobbyist wrote:
bovenstaande bericht aangepast.
Kan het zo effe niet meer terugvinden maar het is in november of december al door de kamer gegaan.
Op de site van het ministerie stond dat het nog de kamer moet???
Vind het verder wel erg idioot, iemand die één dag z’n B-rijbewijs heeft mag al met een oud brik en een enorme aanhanger gaan rijden nu….
15 mei 2012 om 09:00 #18018050maar als je een bijvoorbeeld een Astra G coupe neemt (zoals jij en ik hebben gehad) die mag 1350 trekken,weegt op LPG 1220 kg,daar mag je met enkel B nu al een aanhanger van 1200 kg achter hangen.
Als je een wat oudere caravan neemt (voorbeeld uit mijn praktijk) dan kom je uit op bijvoorbeeld een 90er Hobby 495 met een totale lenge van ruim 6,5 meter inclusief dissel,toch al een behoorlijke bak,dan is er toch niks mis mee als je met de nieuwe regels er eentje van 8 meter totaal legaal achter hangt?? Zo anders rijdt dat niet (ook weer eigen ervaring,doch wel illegaal maar t moest even :jerry ) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.