Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Loodvervanger nodig?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 mei 2012 om 08:11 #17248545
Goedemorgen,
Ik heb weer een klein vraagje, sinds kort een Manta A uit 1972 aangeschaft.
Maar ik weet niet of ik er loodvrije benzine in kan gooien?
De vorige eigenaar deed er wel loodvervanger in voor de zekerheid, maar hij wist niet of het echt nodig wasZijn deze problemen aan de orde bij auto’s uit die tijd??
Groeten, Martijn
15 mei 2012 om 08:22 #18018005Jep, die ‘problemen’ zijn zeker aan de orde. Of je cilinderkop moet al aangepast zijn dmv geharde klepzetels. Anders loodvervanger gebruiken. :thumbup Wat voor A is ‘t verder?
:kewlpics15 mei 2012 om 10:05 #18018006Het is een behoorlijk roestige baby blauwe manta, op marktplaats.nl gevonden en stond in Hoorn.
Hoe kan je foto’s plaatsen? dan show ik hem wel even king:
Kan je nog op een of andere manier zien of de klepzittingen behandeld zijn??In de auto zit alleen geen orginele motor,
maar een 2.0C uit een manta B, dus misschien dan wel loodvrij?15 mei 2012 om 10:11 #180180072.0c? Weet je dat wel zeker? ;)
De vraag is dan uit welke auto deze motor is gekomen, want bij de latere bouwjaren is er volgens mij geen loodvervanger meer nodig. Hoe dat precies in elkaar steekt weet ik niet, dat kan een ander hier je vast vertellen.
Een foto plaatsen, je moet eerst zorgen dat de foto al ergens op het internet staat (Imageshack of Photobucket ofzo, desnoods Facebook,), en dan plaats je de bestandslocatie tussen de [img]en[/img ]
15 mei 2012 om 11:12 #18018008Tja ik had het serie nummer op het motorblok opgezocht, (of het was 2.0S, ik weet het niet zeker meer :S)
zoek het vanmiddag wel even opnieuw op voor de zekerheid..Hier gaat het iig allemaal om :D
17 mei 2012 om 21:52 #18018009@M. Hulst wrote:
Tja ik had het serie nummer op het motorblok opgezocht, (of het was 2.0S, ik weet het niet zeker meer :S)
zoek het vanmiddag wel even opnieuw op voor de zekerheid..Hier gaat het iig allemaal om :D
Mooi Atje! een S heeft geen geharde klepzetels en er wordt dus aangeraden met loodvervanger te rijden ook al geloof ik hier niet in. had je een 2.0E gehad had je ook geharde zetels gehad.
Ik zou lekker zonder dat spul rijden, af en toe je kleppen stellen, als je mechanische stoters hebt en mocht het dan een keer erg gaan ratelen lekker een 2.0E kop er op en je bent helemaal klaar.18 mei 2012 om 09:38 #18018010mooi stukje over lood en waarom. van de landrover site gejat… ;)
Waarom lood?
De toevoeging van een kleine hoeveelheid lood aan benzine (tot september 2004 was dit 0,15 gram lood per liter) zorgt voor een smerend en beschermend laagje loodoxide op de klepzittingen.
Bij auto’s met “zachte” klepzittingen, zoals alle Land-Rover 2,25 liter en de 2,6 liter 6 cilinder kop- zijklepper (F-head) motoren, voorkomt lood dan ook extra slijtage en eventuele verbranding van deze klepzittingen. Bij deze motoren sluiten de kleppen rechtstreeks op het “zacht” gietijzer van de cilinderkop (of cilinderblok bij de F-head). De klepzittingen zijn hier als het ware in uitgefreesd. Het zijn dus niet de (uitlaad-)kleppen, maar het materiaal van de cilinderkop, wat het lood “dringend” nodig heeft.
Alle na 1986 geproduceerde auto’s en motoren zijn (verplicht) geschikt voor het gebruik van “lood vrije” brandstof. Modellen, bestemd voor de Amerikaanse markt (en de meeste Japannners), zelfs al vanaf 1978. Deze motoren beschikken over geharde of ingezette hardmetalen klepzittingen, waardoor een loodtoevoeging niet meer nodig is en zijn herkenbaar aan een sticker “unleaded fuel” nabij de tankdop18 mei 2012 om 11:54 #18018011Lood smeert niet maar zorgt ervoor dat er een harde laag ontstaat op de klepzittingen waardoor die haast niet slijten.
In de volksmond (de onwetenden :angel ) spreekt men dus abusieflijk van smeren.
18 mei 2012 om 14:10 #18018012Zoals gezegd.. ik heb het niet zelf geschreven. ;)
Als je een kop zonder harde klepzittingen hebt en zonder lood(vervanger) rijdt, zal de kop gewoon niet zo lang mee gaan als ie zou kunnen.
Het kost ook geen bal zo’n flesje toevoeging.20 mei 2012 om 18:49 #18018013Eentje wat op LPG rijd, heeft ook geen lood toevoeging. En die rijden ook meer dan 150.000km zonder problemen. En daarom vind ik dat die loodvervanger verhalen een beetje overdreven. Rij zelf al meer dan 200.00km op LPG met een 20S blok in een Manta A zonder problemen met de kleppen.
Een 20S blok heeft hydro klepstoters, en moeten rond de 75.000km opnieuw gesteld worden.
20 mei 2012 om 21:51 #18018014Ik heb een 19E Manta b gehad op LPG en die kon er ook heel goed tegen. De 1700 C Rekord van mijn zoon daarentegen was na 50.000km op LPG echt helemaal op. Die heeft er nu totaal iets van 120.000 opzitten, blok hartstikke goed maar de klepzittingen echt op.
21 mei 2012 om 05:46 #18018015Bedankt voor de info, erg handig!
Ik heb nog eens even gekeken, en het blijkt een 2.0C motor te zijn..
Denk dat ik die loodvervanger gewoon maar blijf toevoegen :thumb -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.