Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Hoor "water" stromen bij optrekken
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 mei 2012 om 20:19 #17248512
Sinds een paar dagen hoor ik water (of lucht ??) stromen aan de bestuurderskant bij het optrekken van stilstand naar 1 en ook nog van 1 naar 2 (daarna niet meer…). Van de week hoorde ik het echter ook bij bocht nemen en als ik “harder” rijd. Het lijkt onder het dashboard vandaan te komen. Verder geen rare dingen ; geen witte rook, verwarming doet het goed, rijd en start goed, geen water in de auto, temparatuur goed, koelvloeistof oké.
Wat IS dit en nog belangrijker ; hoe kan ik het verhelpen ?? Deskundigen help mij !20 mei 2012 om 20:23 #1801753720 mei 2012 om 20:32 #18017538Oké dank voor de link; Ik kan even kijken of het uit de dorpel vandaan komt (maar dan hoor je dat toch niet vanonder je dashboard??). En het geluid is ook niet zoals omschreven “kolken”, maar meer stromen (hoe moet je dat nou goed omschrijven). Verder nog tips wat het zou kunnen zijn ?
21 mei 2012 om 06:25 #18017539Ik hoop het niet voor je maar het kan ook een teken zijn de de koppakking door is.
21 mei 2012 om 07:00 #18017540Rustig maar, hoogst waarschijnlijk niks aan de hand, water stromen, je hebt waarschijnlijk een astra h ? wanneer het nat is komt het water van je motorkap in het interieurfilter opvang bakje alwaar het afgevoerd wordt, dat hoor je, toen ik het bij mij voor het eerst hoorde was het een zacht gedruppel(het miezerde) en dacht ik dat mijn verwarmingsradiateur lek was.
21 mei 2012 om 15:14 #18017541Okay, dus ik kan ook kijken of het interieurfilter opvangbakje verstopt zit ?? Ben echt een kluns op auto gebied… waar kan ik dat vinden :shock:
Laat me even weten waar ik moet kijken en dan kan ik vanavond gelijk eens kijken of dat het probleem is.21 mei 2012 om 15:23 #18017542Bij astra h achter het dashboard kasje, deze moet je losdraaien..is torx. daarna zie je aan de linkerkant een klepje zit met volgens mij 3 boutjes vast maatje 7
21 mei 2012 om 16:10 #18017543Volgens mij heeft hij een G,
In zn andere topic noemt ie
Astra gl 1.6 uit 199821 mei 2012 om 16:31 #18017544Turbosix heeft gelijk.. astra g 1.6 uit eind 1998. Zit het bakje dan op dezelfde ingewikkelde plaats???
21 mei 2012 om 17:06 #18017545De vloer aan bestuurderskant is vanonder af vochtig… In de auto voel ik niks. Dopjes van de dorpels verwijderd, maar kwam geen water uitlopen. Waar zithet opvangbakje van de g??
21 mei 2012 om 17:10 #18017546ruik is aan je mat, ff serieus, ruik is. bij koelwater zal je een zoete geur moeten hebben.
en bakje in astra G :hmmz
21 mei 2012 om 18:05 #18017547Het interieur filter opvangbakje! Heb uitleg waar ie zit bij astra h, maar zit ie bij astra g opdezelfde plek? De mat is droog, dus die stinkt niet. Nou ja.. muf…
21 mei 2012 om 18:28 #18017548ja bij beide zit hij achter het dashboardkastje.
bij een G wil het nog wel eens voorkomen dat de verwarmingsradiateur lekt of de klep, maar dat heb ik nog niet horen kolken of stromen.Mark
22 mei 2012 om 10:16 #18017549Ruik eens aan je expansievaatje van je koelvloeistof, als je benzine/uitlaatgassen ruikt zal het je koppakking kunnen zijn
zie mijn oude topic : viewtopic.php?f=5&t=163530Greetz Joop
24 mei 2012 om 22:50 #18017550Heb een keer met een Seat dezelfde problemen/symptomen gehad. Bleek uiteindelijk een defect inlaatspruitstuk te zijn. Ik wil niet meteen zeggen dat dit bij jouw Opel ook het geval is, maar als je iemand kent die er verstand van heeft, zou je hem/haar even een kijkje kunnen laten nemen.
27 mei 2012 om 18:14 #18017551Naar garage geweest… Na ca. Kwartiertje rijden heeft monteur gekeken; koelvloeistoftankje ontlucht en daarna nog een x tankdop eraf… Kwam de hbs omhoog. Niet goed volgens hem en de auto daar laten staan. Hij belde later dat het lekke koppakking is (weet niet waar hij datp baseert) en kosten 750 eurie (ex btw vermoed ik). Het rare is alleen dat alle mankementen die je zou kunnen krijgen bij een lekke koppaking verder niet heb. Op de druk van de Kvs na dan. Kan ik er vanuit gaan dat het écht een lekke koppakking is??
27 mei 2012 om 18:14 #18017552Hbs is kvs…
27 mei 2012 om 18:16 #18017553gelukkig is er een “edit” knop :afro
27 mei 2012 om 18:20 #18017554De koelvloeistof komt altijd onder druk te staan als de motor draait(en als je bij stilstand de dop losdraait hoord je inderdaad een gesis, dat was mij mijn astra ook altijd zo em dat is logisch, warme vloeistof zet namelijk uit), ik vraag me af hoe hij heeft geconstatteerd dat de koppakking lek is.
Mark
http://www.AstraTuningClub.nl” onclick=”window.open(this.href);return false;27 mei 2012 om 18:51 #18017555Dat weet ik dus niet.. de motor draaide niet maar stond net een paar minuutjes uit. Is het dan ook normaal of niet? Beetje dure reparatie als achteraf blijkt dat het probleem dat ik water of lucht hoor, niet is opgelost! Advies is welkom…
28 mei 2012 om 08:05 #18017556Bij mijn G was het heel normaal dat na 10 minuten stilstaan er nog steeds druk zat op het tankje, en de koppakking was er echt niet kapot van mijn astra.
28 mei 2012 om 09:11 #18017557Wat is dé manier om te “meten” of het de koppakking is?? Ik kan natuurlijk naar een andere garage gaan en horen wat zij te zeggen hebben.
28 mei 2012 om 09:20 #18017558En is het normaal dat de kvs omhoog word gestuwd na enkele minuten stilstaande motor, als de lucht eruit is??
28 mei 2012 om 10:48 #18017559@sukkeltje wrote:
En is het normaal dat de kvs omhoog word gestuwd na enkele minuten stilstaande motor, als de lucht eruit is??
ja dat is volkomen normaal en goed.
het koelcircuit is een gesloten systeem,wanneer het verwarmt (draaiende motor)wordt stijgt de druk door de toenemende temperatuur.
het systeem is voorzien van een expansievat waar het “overtollige” koelvloeistof kan worden opgevangen als het uitzet.
indien de druk in het koelsysteem te hoog oploopt wordt dit afgeblazen door een overstort ventiel die in de dop van het expansievat is ingebouwd.
normaal heerst er een overdruk van ongeveer 1bar in het koelsysteem
daar het systeem gesloten is en onder druk staat kan de temp. oplopen boven de 100 gr. zonder dat het koelvloeistof gaat koken.
indien je de dop van het systeem haalt,valt de druk in 1 keer weg waardoor het direct gaat koken en de vloeistof omhoog komt.
indien er bij net uitgeschakelde motor geen druk meer in het koelsysteem zit kun je een probleem met oa de koppakking hebben.
wil je zekerheid hebben over de dichtheid van het koelsysteem dan kun je dit afpersen,of meten of er ook uitlaatgassen in het koelsysteem zitten
bij een lekke koppakking verlies je ook koelvloeistof omdat de compressiedruk van de cilinder in het koelsysteem terecht komt,dat samen met een deel van de vloeistof uit de overstort van het koelsysteem wordt gedrukt
op dit moment is het dan ook onzin om de koppakking te vervangen.
ik zelf zou de oorzaak zoeken bij een defecte kachelkraan bij de kachelradiateur(deze zit binnenin de auto),deze zijn berucht vanwege de lekkage die daar aan kan ontstaan,indien deze niet goed sluit kan dit tot stromingsgeluiden leiding,de dealer heeft hier een modificatie voor waarbij de kraan vervangen wordt door een stukje pijp.
28 mei 2012 om 16:57 #18017560LET OP!!! Als deze Astra GEEN Airco heeft, Heeft deze ook Geen Kachelkraan!!!!
ik ga toch vermoeden dat de Koppakking eruit ligt.
Koelvloeistof mag pas uit een geopend koelvloeistof vaatje komen bij een motor temperatuur van 95graden en hoger, daaronder moet het in het vaatje blijven met de dop los.
met de dop erop mag het er met 110graden nog niet uitkomen
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.