Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Piepend/ schrapend geluid ventilatie(Opgelost)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 mei 2012 om 15:31 #17248414
Ik heb nu sinds drie dagen een piep/ schrapend geluid uit de ventilatie. Bij het vervangen van mijn interieur filter de hele zaak uitgezogen en in het vet gezet. Ik zie daar niets zitten geen blaadjes/ takjes. Mijn vraag is zit er ergen een tweede ventilator welke kan aanlopen? Als ik namelijk net boven de navigatie een drun geef is het even voor 5 sec weg
11 mei 2012 om 16:57 #18016240zal een blaadje in je ventilator motor zitten kun je vanaf parafan bekijken onder de motorkap.
daar waar je microfilter zit.11 mei 2012 om 18:31 #18016241@Kleinegee geeft aan dat hij onder het parafan alles schoon heeft..
Het kan zijn dat er een blaadje doorgeschoten is door de luchtgangen en daar ergens zit te rammelen.. misschien als je de kachel eens flink stookt verdroogd het blaadje en komt het achter je rooster, dan kun je hem door het verwijderen rooster eruit halen ik heb bij mijn oudere auto’s ook wel eens gehad dat het er bij opeens voluit zetten van blower in deeltjes uitkwam..
Ik weet niet of er bij de vectra C gaas achter de roosters zit dan blijft het daar zitten.
Er is Dacht ik bij Speaker in zijn rubrier ene hou to roosters wisselen/verwijderen.12 mei 2012 om 21:38 #18016242Kachelmotoren gaan ook Vaak stuk helaas, Begint met slepend geluid, en eidigd bij verbrandde Weerstand en doorbrandende zekeringen.
Willem
15 mei 2012 om 08:00 #18016243Je weet me wel op te vrolijken wim, maar ach zo kachelmotor valt in het niets bij jou akkefietje. Morgen nogmaals ff kijken van binnenuit en uitzuigen. En Kijken wat teflonspray gaat doen.
15 mei 2012 om 08:37 #18016244Je hebt nog kans dat er een blaadje tussen het ventilatorhuis en de ventilatorrad zelf zit . Dat kan ook een fijn snerpend geluid geven. Even goed met de luchtslang door het ventilatorhuis blazen [ achter de interieurfilter]
Is dat het niet, dan de aanjager ventilator compleet demonteren [achter het daschbord kastje] Zit met veel schroefjes vast en moeilijk te zien. Ventilatormotor uit het huis trekken [3 schroefjes] En de motorasjes/lagers reinigen en smeren met grafietpoeder[ van Valma om sloten mee te smeren]
Dit is een goed smeermiddel hiervoor en gelijk vocht afstotend. Nog een tip , poets ook even je ventilatoranker en de koolborstels op met een fijn stukje schuur papier. Dan heb je de hele ventilatormotor uitgesloten van problemen[ +_ 440 euro bij Opeldealer en 134 euro op Ebay en 199 euro bij Opelwebshop.nl] Je kunt hem dan ook los testen zonder hem weer in het huis te monteren en horen of het dan nog piept. Maar hou hem goed vast want als hij goed werkt zit er nog best kracht achter.
Succes.Batsie
15 mei 2012 om 08:53 #18016245@bertuspaalman thx m8, is dan geen kluisje meer van 30 min maar dat heb ik er graag voor over. Zal laten weten op het probleem is opgelost, nu word ik echt knetter gek in de auto van het geluid en ga over 4 weken naar frankrijk 1400 km heen en 1400 km terug en je kan mij opnemen in de ggz.
:thumb15 mei 2012 om 11:34 #18016246Het is een klusje van +- 1’5 uur. 5x torx van het daschbordkast losschroeven. Daschbordkastje eruit pakken. De luchtpijp verwijderen. Dan de schroeven van de aanjager losschroeven. Aan de achterkant van de aanjager zitten ook een paar torx verstopt. In totaal een stuk of 7 a 8. Als je hem eruit hebt kun je de aanjager eerst wel even testen of nu ook nog piept, zo kun je het piep geluid beter beluisteren waar het precies vandaan komt. Maar hou hem goed vast, hij is nog best krachtig als het voluit staat. Ik heb je aangegeven wat een nieuwe kost. Voor dat geld kun je eerst wel eens wat proberen voor je een nieuwe aanschaft. Voordeel met grafietpoeder smeren is dat het niet uitdroogt of weer uit de lagers loopt[wat wel met olie gebeurt] als het motortje warm wordt.
Heb een paar weken terug van mijn eigen Vectra C2 2006 bijna het zelfde probleem gehad. Alleen deze zat helemaal vast [vocht] . Je moet wel de motortje uit het kunstof huis halen. Heb hem toen helemaal schoongemaakt en het anker+koolborstels iets opgeschuurt en weer de lagers gesmeert en hij draait weer als nieuw. Had ik weer genoeg verdiend in 1’5 uur hobbyen.Suc6 of 7
Batsie66
16 mei 2012 om 08:58 #18016247Zo vandaag in alle vroegte aan de slag gegaan, eerst het hele zwikkie gedemonteerd
En het probleen gevonden er was een takje door de schoepen gegaan en achter de schoepenvast in het ventilatoorhuis vadt blijven zitten. Deze had er nooit vanzelf uitgekomen. Hierna maar even de tips van batsie66 opgevolgd en alles lekker schoongemaakt en gesmeerd. Wat een verademing hij is weer lekker stil. Ik heb er wel iets langer over gedann dan 1,5 uur (2,15 uur).Thx voor de tips en heldere uitleg batsie :thumb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.