Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Kop eraf, zuiger 1 en 4 lekt!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 mei 2012 om 10:18 #17248369
Hallo,
(1.6X16szr) 1998
Ik heb zelf mijn koppakking en een andere nokkenas vervangen afgelopen weekeinde en dat ging verder prima, totdat ik op het moment kwam dat ik de auto weer wilde starten.
De startmotor draait, maar hij slaat helaas niet meer aan.Nu ben ik alleen niet zeker of ik goed zit met mijn timing op de distributieriem. Ik had het namelijk niet van tevoren gemerkt, omdat ik wist dat er markeringen op zitten. Maar nu hij niet wil starten, denk ik dat hier misschien ergens de fout zit. Wie heeft er een goed schema hoe ik de distributieriem op tijd kan zetten? Of is er misschien iets anders aan de hand wat ik over het hoofd heb gezien?
Ik heb de timing als volgt gedaan:
-Vliegwiel markering vlakke stukje op pijlttje gezet
-Nokkenas markering op uitkepinkje in plastic naar boven gezet
-Van cylinder1 staan beide kleppen dicht en staat de cylinder in TDCAlvast bedankt!!!
P.s. Was al langer aangemeld, maar helaas kon ik niet meer inloggen met mijn oude naam… Vandaar nu nieuwe naam.
7 mei 2012 om 10:25 #18015746nokkenas wiel merkteken rechtomhoog,krukas merkteken naar beneden.
gaan je kleppen wel open en dicht ivm het vullen van je lifters ??
ik zou als de ditributie op tijd staat even compressie meten.greetz Joop
7 mei 2012 om 10:56 #18015747Krukas merkteken naar beneden? Ik heb aan de voorkant boven een merjke zitten op het blok en op het vliegwiel zit een vlak stukje, moeten die merkjes niet overeenkomen?
Wat betreft het vullen van de lichters? Hoe zou ik dat moeten doen? Er zit toch gewoon een bovenliggende nokkenas in die de veerbelaste kleppen naar beneden drukt?Gr.
7 mei 2012 om 12:09 #18015748Kijk even in dit topic,scroll maar naar beneden zie je de merktekens.
en de lifters moeten zich vullen met olie dat doet hij met lopende motor.
7 mei 2012 om 12:18 #18015749He bedankt!
Maar nu vraag ik me nog steeds af wat dan dat vlakke plekje is op het vliegwiel? En wat is dat merktekentje aan de voorkant van het blok, waarmee je iets moet aflezen op je vliegwiel?
En als ik hem op tijd zet volgens dat schema, dan zit de zuiger ook niet op TDC, als de kleppen van cylinder 1 dicht zitten. Klopt dat?
Ik heb nog niet bij mijn eigen motor gekeken of ik ook nog andere markeringen heb.
7 mei 2012 om 12:25 #18015750merktekens op vliegwiel weet ik niet,maar de ander merktekens in het verwijzende topic zijn juist,heb namelijk
pas bij mijn dochter haar x16szr motor de ditributie vervangen.7 mei 2012 om 17:42 #18015751Ik kom er zo niet direct uit met die merktekens, want als ik recht tegen het vliegwiel aankijk, zoals dat staat aangegeven in het schema, dan zie ik verder geen merktekens, maar alleen een paar nummers. Ook aan de onderkant van dat vliegwiel op de motor zie ik geen punt waar ik die markeringen mee gelijk kan zetten.
Dat onderste plaatje moet wel gewoon het vliegwiel voorstellen toch?
7 mei 2012 om 18:23 #18015752een vliegwiel zit aan de achterkant van de motor,daar heb je niets mee te maken.
Bovenste plaatje is merkteken nokkenastandwiel,onderste plaatje krukastandwiel.7 mei 2012 om 18:26 #18015753Ahum… dat is mijn fout idd….
Maar dan het krukastandwiel. Dat merktekentje, is dat de schijf waar je multiriem overheen draait, of moet ik deze eraf halen om dat tekentje te zien?
7 mei 2012 om 19:18 #18015754Tjoppebob,
haal je boegie eruit van de 1 cylinder ( die tegen de distrubutie zit) doe er een lange schroeven draaier in en kijk wanneer die helemaal boven aan staat(BDP). dan ga je kijken of je inkeping in je distributie kap ziet, deze zit niet aan je multie riem of v-snaar polie maar echt aan de krukas polie, dus waar je db riem over heen gaat. je moet hem wel in de buurt zien zitten als de schroeven draaier helemaal boven in zit.
de nokken as is niet moeilijk. die moet je wel zien zitten.eigenlijk geeft dat plaatje een heel mooi voorbeeld hoe de polie’s moeten zitten.
je mag van geluk spreken dat het een 8v is en niet een 16v, was mooi duur geworden.
7 mei 2012 om 19:55 #18015755Ok, bedankt voor de info!
Zal morgen weer eens kijken of ik die markering kan vinden. Ik wist wel van tevoren dat het een vrijloopmotor was, dus hoefde ik niet zo voorzichtig te zijn. Ik heb hem ook een keer met de hand rond getornd, alvorens ik hem startte.
Maar nu weet ik nog steeds niet wat dat vlakke gedeelte nu is op de multiriem poelie? Er zitten allemaal tandjes en dan een vlak stukje. Ook zit er een “pijlte” op de kunstof kap.
Ben benieuwd of dit overeenkomt met het merkje op de krukspoelie…, want als de cylinder in TDC staat dan komen deze merkjes ook overeen.
8 mei 2012 om 14:59 #18015756Kan iemand mij vertellen hoeveel de markering van de krukaspoelie verschilt met die markering op de multiriem poelie.
Dus als het tekentje van de krukaspoelie onder staat, waar staat dan dat tekentje van de multiriempoelie.
8 mei 2012 om 15:31 #18015757voor de distributie heb je maar 2 merktekens 1 op het nokkenastandwiel en 1 op het krukastandwiel, je hebt helemaal niets te maken met de poulie voor de multiriem.
je moet de multieriempoelie erafhalen voor het merkteken op het krukastandwiel te zien.8 mei 2012 om 18:26 #18015758Somige motortype’s hebben op de multiriempoulie ook een markering,
Maar zoals andere al zeggen gwn de merktekens op de krukaspoulie volgen en niet op de multiriem poulie.8 mei 2012 om 18:53 #18015759Ik ben er al achter! De markering op de multieriem zit ongeveer 180 graden verschil tussen de krukaspoelie. Dus bij op tijd zetten, staat deze markering naar boven. Als ik dan de multiriempoeliemarkering aflees op de motor, dan zitten er 8 tandjes verschil tussen die markering en het pijltje op het blok.
Maar nu….Timing staat goed en loopt precies hetzelfde als eerst met nog steeds hetzelfde probleem. Rokende uitlaat, schokkende motor, slaat uit als je het gas loslaat, loopt netjes in hoog toerental.
Mij werd verteld bij de garage dat dit te maken heeft met een lekke koppakking, die dus vervangen, want verhaal klonk aannemelijk. Ook werd ik gewaarschuwd voor verbrande kleppen, maar die heb ik bekeken en niets gevonden.
Dus wie heeft een idee, wat het probleem zou kunnen zijn?????????????????
Misschien verhaal met hydraulische klepstoters???
EGR klep???
Roept u maar!
8 mei 2012 om 18:58 #18015760De hydraulische stoters raken na een tijd stilstaan wel leeg,
Ik heb ook wel eens gehad dat zon ding niet aan te starten was doordat de stoters leeg waren.
Toen hebben we m aangesleept.Maar voordat je dat gaat doen moet je zeker weten de boel goed op tijd staat.
Zo had ik het gepresteerd om de nokkenas 180 graden verkeerd om te zetten (was met een oud type ontsteking) De boel is tijdens het klussen waarschijnlijk verdraaid, of iemand heeft er mee zitten spelen :hmmz
9 mei 2012 om 10:26 #18015761Hallo,
Dit is even een nieuw topic, want heb een nieuw probleem. Mij werd verteld, dat de motor niet goed liep vanwege een lekke koppakking, terwijl deze juist net nieuw was. Maar toch…Koppakking vervangen.
Maar nu….Timing staat goed en loopt precies hetzelfde als eerst met nog steeds hetzelfde probleem. Rokende uitlaat, schokkende motor, slaat uit als je het gas loslaat, loopt netjes in hoog toerental.
Mij werd verteld bij de garage dat dit te maken heeft met een lekke koppakking, die ik dus vervangen heb, want verhaal klonk aannemelijk. Ook werd ik gewaarschuwd voor verbrande kleppen, maar die heb ik bekeken en niets gevonden.
Dus wie heeft een idee, wat het probleem zou kunnen zijn?????????????????
Misschien verhaal met hydraulische klepstoters???
EGR klep???
Roept u maar!
9 mei 2012 om 10:28 #18015762Is de kop wel gevlakt?
Graag volgende keer wel in je topic blijven, aangezien het nog steeds om dezelfde auto gaat met problemen na één reparatie. Je houdt dan alle informatie in één topic, waardoor alles overzichtelijk blijft en je kunt op deze manier beter geholpen worden.Voor nu heb ik ze samengevoegd.
9 mei 2012 om 10:47 #18015763Bedankt dat je het hebt samengevoegd, ik wist niet dat dat kon, dus leek het me beter om een nieuw topc te starten. Kon de topic naam namelijk niet veranderen.
Maar, de kop is idd gevlakt.
Wat ook vreemd is (of misschien niet) is dat er ook wat olie in de lucht inlaat zit, die zwarte kunstof box voor het gasklephuis. Dat hoort volgens mij ook niet, want neem aan dat ik op deze manier olie ga verliezen.
9 mei 2012 om 10:48 #18015764De titel kun je gewoon veranderen. Bij je topicstart op de ‘edit’ knop drukken en there ya go ;)
9 mei 2012 om 11:04 #18015765Gemak dient de mens…. Bedankt!
9 mei 2012 om 11:10 #18015766Jij kunt het ook niet samenvoegen, dat kunnen wij (moderators) wel.
Ik heb zelf ook een x18xe1 gehad. Maak je gasklephuis eens schoon en boor gelijk het gaatje voor de carterventilatie op. Op die manier heb je veel minder kans op olie in het luchtinlaatkanaal.
Ik heb hiervoor een how-to gemaakt: viewtopic.php?f=150&t=157845 En als je toch bezig bent, gelijk ff de EGR-klep reinigen. Deze how-to is ook door mij gemaakt voor de x18xe1: viewtopic.php?f=150&t=157719
9 mei 2012 om 14:46 #18015767dus jij hebt je koppaking vervangen omdat de motor slecht liep, niet omdat hij kolevloeistof gebruikte of olie?
loopt de motor nu zo slecht voordat je er wat aan gedaan had, of begon die slecht te lopen nadat jij er wat aan had gedaan?
dus het moment dat jij de koppaking gedaan had, als ik jouw verhaal leest dan zijn er nu 2 koppaking vervangen.
***Mij werd verteld, dat de motor niet goed liep vanwege een lekke koppakking, terwijl deze juist net nieuw was ***1e keer. Maar toch…Koppakking vervangen 2x keer***
de distributie tijd stip staat nu goed?krijg je op alle 4 wel een goeie vonk?
heb je compressie gemeten?9 mei 2012 om 14:57 #18015768Zwart roken is meestal een kapotte temperatuursensor.
Willem
9 mei 2012 om 17:12 #18015769Ja, koppakking is vervangen omdat de motor al slecht liep en mij verteld werd dat een lekke koppakking de oorzaak was. Ik verloor overigens wel wat olie.
Gasklephuis is al compleet vervangen.
EGR is compleet nieuw.
Bobine en bougiekabels vervangen (bougies nog niet)Zwarte rook kan komen door de sensor, maar zelf denk ik eerder dat er olie mee gaat door het luchtinlaatkanaal.
Hij in het begin goed en toen plots kwamen deze problemen. Ik vraag me dus af wat al deze symptomen bij elkaar betekenen.
Compressie heb ik overigens nog niet gemeten.
Vonkt wel overal, maar heb het idee dat het op cylinder 1 en 2 wat minder is.En Wim. Waar zit de temperatuursensor die jij bedoelt?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.