Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Wiellager vervangen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 mei 2012 om 09:17 #17248336
Toen ik afgelopen week bij de garage was is mij verteld dat mijn wiellager (rechtsachter) aan vervanging toe is.
Wat ik wil weten is hoe ik dit kan doen en wat ik precies moet kopen.
Kan dit voor de corsa niet vinden maar heb wel uitgevonden dat er nogal verschil inzit bij verschillende auto’s.9 mei 2012 om 09:22 #18015360Heb je hier toevallig wat aan?
http://www.vauxhallownersnetwork.co.uk/index.php?threads/rear-wheel-bearing-non-taper-replacement.269716/” onclick=”window.open(this.href);return false;
9 mei 2012 om 09:31 #18015361Helpt inderdaad wel alleen is dit voor de corsa C, weet niet of hier verschil in zit.
Ik las dat sommige auto’s je niet alleen de lager kan vervangen (maar iets anders moet vervangen met de lagers erin) vandaar.-9 mei 2012 om 12:05 #18015362Het wiellager achter vervangen is goed te doen. Het is wel een klusje omdat ook je remtrommels eraf moeten. Je hebt een binnenste en buitenste lager nodig. Het binnenste kun je met een passend stuk gereedschap zelf uit- en inpersen. Daarna niet vergeten de juiste wiellagerspeling in te stellen. En bij montage een nieuwe borgpen voor de borgmoer monteren.
Zoals ik al vaker hier heb gedaan, adviseer ik om een goed werkplaatshandboek aan te schaffen. Dit soort klusjes staan daarin gedetailleerd met afbeeldingen en aanhaalmomenten omschreven.
9 mei 2012 om 13:41 #18015364Bedankt voor de info.
Werkplaatshandboek ben ik al naar opzoek geweest, weet alleen niet zeker of dit hetzelfde is als een vraagbaak (die ik meestal vindt bij het zoeken) :wtfIs het trouwens ook handig/belangrijk om een momentsleutel te halen zodat ik het aanhaalmoment ook kan instellen? en wat is dan een goed merk/setje?
Voor de wiellagers heb ik het volgende setje online gevonden:
http://www.winparts.nl/51/onderstel/aandrijving/wiellagers-optimal/0142784/wiellagerset” onclick=”window.open(this.href);return false;Is dit wat ik nodig heb? Is het ook verstandig meteen het lager aan de andere kant achter te vervangen? (om ze wat gelijk te houden)
9 mei 2012 om 14:12 #18015365@Coiler wrote:
Bedankt voor de info.
Werkplaatshandboek ben ik al naar opzoek geweest, weet alleen niet zeker of dit hetzelfde is als een vraagbaak (die ik meestal vindt bij het zoeken) :wtfIs het trouwens ook handig/belangrijk om een momentsleutel te halen zodat ik het aanhaalmoment ook kan instellen? en wat is dan een goed merk/setje?
Voor de wiellagers heb ik het volgende setje online gevonden:
http://www.winparts.nl/51/onderstel/aandrijving/wiellagers-optimal/0142784/wiellagerset” onclick=”window.open(this.href);return false;Is dit wat ik nodig heb? Is het ook verstandig meteen het lager aan de andere kant achter te vervangen? (om ze wat gelijk te houden)
De Vraagbaak kun je zeker nemen. Er zijn ook Duitse (So wird’s gemacht) en Engelse (Haynes) boeken verkrijgbaar. Moet je natuurlijk wel de (technische) Duitse en Engelse taal beheersen, anders kom je natuurlijk niet ver.
Momentsleutel is voor veel klusjes onmisbaar. Veel schroefverbindingen mag je maar met een bepaald moment aandraaien, anders risico op beschadiging. Hazet en Stahlwille zijn de betere, maar ook duurdere merken.
Dat setje heb je inderdaad nodig. Zo duur zijn ze niet, dus ik zou de andere kant ook gelijk doen. Dan ben je er voorlopig vanaf.
9 mei 2012 om 14:16 #18015366Voor een corsa B hoeven je trommels er niet af.
Geen moeilijk klusje:
-wiel eraf halen,
-naafdop in het midden eraf tikken
– splitpen eruit halen
– kroonmoer met ring eraf halen,
– lager kan er nu uit, is bij de B een conisch lager, anders zoals bij de corsa C.
– nieuwe lager en eventueel wat nieuw vet erin.
– alles omgekeerd van demonteren monteren.
– Voor aandraaien niet te slap zetten en niet te strak. Je moet je ringetje achter de kroonmoer nog net een beetje kunnen bewegen, dan zit hij goed.9 mei 2012 om 15:01 #18015363@joop1970 wrote:
Voor een corsa B hoeven je trommels er niet af.
De totale wiellagerset bestaat niet alleen uit het conische lager. In de remtrommel zit een lagerring. Wil je het goed doen, dan dien je die ook te vervangen.
9 mei 2012 om 15:16 #18015367Bij mij was destijds alleen het conisch lager kapot, vorige eigenaar had dat iets te vast gedraaid. Maar het zou inderdaad kunnen dat die ook kapot zijn :thumbup
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.